Chuletas y apuntes de Latín de Bachillerato y Selectividad

Ordenar por
Materia
Nivel

Parts del teatre grec

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Latín

Escrito el en catalán con un tamaño de 4,48 KB

Teatre


S. I a. C. A Roma  construeixen primers teatres de pedra segons els models grecs que es dividia en tres :
la graderia, on seien els espectadors
; l'orchestra, un espai circular on cantava i ballava el cor, i les construccions de l'escenari:
Una plataforma on actuaven els actors i un edifici que feia de teló de fons, magatzem i vestidors (scaena). Els romans van fer canvis: eren capaços fer teatres com a edificis independents, en els quals la graderia descansava sobre un sistema d'arcs i galeries de formigó, de manera que podien edificar teatres a qualsevol lloc L'orquestra que en el teatre grec d'època clàssica era completament circular, va esdevenir semicircular en el teatre ROMà. També va canviar-ne la funció: ara hi seien... Continuar leyendo "Parts del teatre grec" »

Literatura Latina

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Latín

Escrito el en español con un tamaño de 5,89 KB

Teatro Romano

Teatro romano: El teatro o drama representa ante el público un conflicto entre personajes, bien con final feliz si es comedia, bien con un final desgraciado si se trata de tragedia. El teatro clásico se componía siempre en verso. En el teatro latino había cuatro subgéneros:

  • La fabula cothurnata: tragedia de ambiente griego
  • La fabula praetexta: comedia de ambientación romana
  • La fabula palliata: comedia de ambiente griego
  • La fabula togata: comedia de ambientación romana

Las únicas tragedias romanas que nos han llegado son las de Séneca. Parece que nunca se representaron y solo eran objeto de lectura pública ante un público selecto. Están cargadas de efectos retóricos y discursos filosóficos y moralizantes.

La comedia latina... Continuar leyendo "Literatura Latina" »

La Épica Romana: Virgilio y su influencia en la literatura latina

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Latín

Escrito el en español con un tamaño de 12,45 KB

La Épica Romana: Virgilio

La épica es un género universal, presente en todas las culturas que canta las hazañas de los héroes, y también de dioses, gigantes o personajes de cuentos tradicionales.

Es casi imposible hablar de épica romana sin hacer alusión a Grecia y las dos primeras epopeyas conocidas en la cultura occidental: la Ilíada y la Odisea.

La Ilíada y la Odisea son dos poemas que la tradición antigua atribuía al griego Homero. Ambas se desarrollan en el contexto de la guerra de Troya y hay en ellas un fondo histórico comprobado por la arqueología. Los aedos (o cantores épicos) y la imaginación popular fueron tejiendo sobre esta historia los diversos cantos que luego dieron lugar a las dos grandes epopeyas.

  • La Ilíada narra
... Continuar leyendo "La Épica Romana: Virgilio y su influencia en la literatura latina" »

L'expansió de Roma pel Mediterrani i les guerres civils

Enviado por Chuletator online y clasificado en Latín

Escrito el en catalán con un tamaño de 1,92 KB

L'expansió pel Mediterrani

Al segle IIIaC, Roma es va enfrontar als cartaginesos en les Guerres Púniques, que van durar fins al 146aC, any de la destrucció de Cartago. Durant aquest període, Roma va conquerir Hispània (218aC), Grècia (197aC), l'Àsia Menor (188aC) i el nord d'Àfrica (146aC), dividint les zones conquerides en províncies.

Les guerres civils i la crisi de la República

Des de finals del segle IIaC i al llarg del segle IaC, la República romana va passar per una llarga etapa de conflictes interns que van desembocar en les guerres civils.

Gai Mari arriba al poder

Amb l'arribada de Gai Mari al consolat, es va fer una reforma profunda a l'exèrcit (102aC). Els soldats van començar a substituir la fidelitat a la República per... Continuar leyendo "L'expansió de Roma pel Mediterrani i les guerres civils" »

Barreja d'home i cavall

Enviado por Chuletator online y clasificado en Latín

Escrito el en catalán con un tamaño de 5,53 KB

Les harpies: Eren monstres amb cap de dona i cos d'ocell, ales i unes urpes potents.Se les feia responsables de la desaparició de tot allò que no es trobava. El seu nom significa raptores. Es van identificar també amb les ànimes dels morts que es dedicaven a raptar les dels vius o amb simples monstres que raptaven als nens. El mite més conegut on són presents és el de L'endevíí cec Fineu a qui les harpies robaven el menjar i li embrutaven amb els seus excrements quan anava a menjar-se'l. Fineu va oferir hospitalitat als Argonautes quan anaven cap a Còlquida a la recerca del velló d'or i els va prometre que els revelaria el seu futur si eliminaven a les harpies i així ell es com Fineu es va poder alliberar del seu torment. Sirenes
... Continuar leyendo "Barreja d'home i cavall" »

Utilitat del temple de janus

Enviado por Chuletator online y clasificado en Latín

Escrito el en catalán con un tamaño de 9,31 KB

LA RELIGIÓ:

A Roma, la religió servia per cohesionar i establir les Relacions socials. La relació de l’ésser humà amb la divinitat era pràcticament Inexistent. No hi havia separació entre Església i Estat.

ELS DÉUS:

Els primers romans posseïen un gran nombre de voluntats Divines (numina) que era important per diverses circumstàncies de la vida. Per Exemple, en acabar treballs agrícoles, l’agricultor s’havia d’adreçar a Sterculinus (adob de la terra), Sator (sembra), etc. Durant molt de temps, Aquests numina no van tenir cap representació concreta.

LES TRÍAdés:

Entre els numina, alguns tenien mes valors que d’altres Segons el que representaven: per exemple, Saturn (les llavors), Janus (la Llum), Mart i Júpiter. Això va

... Continuar leyendo "Utilitat del temple de janus" »

castellano

Enviado por Chuletator online y clasificado en Latín

Escrito el en español con un tamaño de 8,9 KB

Renovación poética del Renacimiento

Uno de los ideales que persigue el artista del Renacimiento es la búsqueda de la autenticidad
.

A diferencia de la poesía cortesana anterior, la lírica a partir de Petrarca se esfuerza por expresarse con sinceridad, y para ello necesita un verso amplio que pueda contener las dudas y los contradictorios sentimientos del amor. Lo encontrará en el endecasílabo, que aporta 3 sílabas más que el tradicional verso castellano de 8 sílabas.

La nueva métrica presentaba una gran novedad, el encabalgamiento
: desajuste que se produce cuando la pausa de fin de verso no coincide con la pausa sintáctica. Con este recurso la oración podía pasar al verso siguiente y alargarse las sílabas que necesitara el poeta

... Continuar leyendo "castellano" »

Géneros de la literatura romana y sus orígenes

Enviado por Chuletator online y clasificado en Latín

Escrito el en catalán con un tamaño de 9,02 KB

Els romans es van inspirar en els gèneres de la literatura grega, que van quedar fixats en: poema èpic, poema didàctic, tragèdia, comèdia, oratòria, etc. Més tard van inventar dos nous gèneres: la sàtira i l’epistolgrafia.

ELS ORÍGENS

Els documents més antics en llatí:

Els documents més antics en llengua llatina, relacionats amb l’esfera ritual i pràctica, són:

Lapis niger: va ser trobat l’any 1889 a prop de l’arc de Septimi Sever, al fòrum de Roma. Està redactat en escriptura bustrofèdica.

Vas de Duenos: va ser descobert a Roma l’any 1880. És un kernos (un vas lobulat per a les ofrenes). Té una inscripció d’interpretació incerta que data del segle IV a.C. s’ha de llegir de dreta a esquerra.

ELS PRIMERS POEMES

Encara

... Continuar leyendo "Géneros de la literatura romana y sus orígenes" »

Deus antropomorfics

Enviado por Chuletator online y clasificado en Latín

Escrito el en catalán con un tamaño de 9,34 KB

FILOSOFIA TEMA-2: RELIGIÓ I MITE EN LA GRÈCIA ANTIGA



  • EL MÓN HOMÈRIC (CIUTATS GREGES)


  • A Catalunya hi va haver una colònia grega anomenada Empúries.

  • Hi havien ciutats gregues a Itàlia anomenades  POLIS.

  • Tenien en comú la religió, parlaven el grec, tenien sentiments nacionalìstes.

  • PAISATGES GRECS:


  • Era molt fàcil construir ports.

  • Hi havia una acròpolis: que era la part més alta de la ciutat que s’ultilitzava com refugi, hi solien posar temples, edificis oficials…

  • Tenien una plaça major que es deia ÀGORA

  • Es dedicaven a la agricultura, també eren bons ceramistes.

  • Estava governat per un consell format per representants de les famílies més importants.

  • Les famílies riques es podien permetre tenir armament.

  • Els millor dins de les ciutats

... Continuar leyendo "Deus antropomorfics" »

Lírica clásica virgilio

Enviado por Chuletator online y clasificado en Latín

Escrito el en español con un tamaño de 7,18 KB

Épica

  • Virgilio fue a estudiar a Roma y se encontró con una persona que lo protegía Mecenas, financiar algún proyecto de una manera altruista.

  • El emperador Augusto le encomienda que componga la eneida, en el que  explica el el origen mítico de Roma.

  • Su modelo era épico.

  • Busca a seguir el modelo griego Homero.

  • Virgilio escribíó la Eneida, una creador de la história, es un poema total.

Los personajes tienen mayor humanidad psicológica.

  • La épica es un género narrativo en estructura de forma de poema.

Lírica

  • Virgilio escribíó una obra titulada Las bucólicas historias pastoriles, unos pastores cultos y refinados en un entorno natural ideal o irreal, armonioso.

  • Del título Bucólicas también se ha extraído un adjetivo.

  • Horacio es un poeta

... Continuar leyendo "Lírica clásica virgilio" »