Chuletas y apuntes de Música de Bachillerato y Selectividad

Ordenar por
Materia
Nivel

La societat i la música del Renaixement

Enviado por Chuletator online y clasificado en Música

Escrito el en catalán con un tamaño de 6,27 KB

El pensament i la societat del Renaixement

La societat i la música del Renaixement

S. XV i XVI. Renovació ideològica, política i artística a partir del món antic (Grècia-Roma). S’inicia a Itàlia i s’estén per Europa. Elements que van influir en la cultura:

  • Humanisme: apareixen figures literàries de relleu (Bernat Metge), impuls ciències naturals (Galileu), impremta (Gutemberg) impremta musical (Petrucci)
  • Reforma protestant: església època de crisi (cisma occidental, protestantisme i aparició d’heretgies)
  • Canvis socials: societat feudal, mon rural (E.M)→ consolidació ciutats i classe mitjana (Renaixement)

Humanisme

Centre del món→ home. Humanistes redescobreixen i reinterpreten la lit. i filo. grecoromanes. Pintors escultors... Continuar leyendo "La societat i la música del Renaixement" »

So i imatge a les bandes sonores

Enviado por Chuletator online y clasificado en Música

Escrito el en catalán con un tamaño de 5,82 KB

TEMA 1: So i imatge a les bandes sonores.

1. SO ASSOCIAT A LA IMATGE

- Invenció de gravar imatge i so = segle XV

Audio-------visual

(escuchar) (ver)

- Canals de difusió dels audiovisuals: cinema, televisió, internet

- SO: ona de energia que es propaga per un medi.

- IMATGE: percepció per mitjà del sentit de la vista.


2. INICIS MITJANS AUDIOVISUALS

Finals del XIX sorgir invents que faciliten gravar sons i vídeo per sempre:

foto, gravació del so, gravació imatge en moviment

1872 = fotografia en moviment


3. INICIS CINEMA DOCUMENTAL+FICCIÓ

- cinema documental:

1895 → neixen primers documentals

germans Lumière → inventen → càmera → gravar imatges en moviment → que es projecten → pantalla

eren escenes → vida quotidiana

GEORGE MÉLIÈS: assistir... Continuar leyendo "So i imatge a les bandes sonores" »

Història de la Música al Cinema: Des dels Inicis fins als 90

Enviado por Chuletator online y clasificado en Música

Escrito el en catalán con un tamaño de 3,4 KB

Els Inicis del Cinema i la Música

El cinema neix l'any 1895 amb La Sortida dels Obrers de la Fàbrica, dels Germans Lumière, el 28 de desembre de 1895.

Primeres Bandes Sonores

Alguns directors van sentir la necessitat de crear bandes sonores per a cada pel·lícula. Així van sorgir les composicions originals.

  • Romolo Boccini va ser el primer compositor de partitures originals per al cinema.
  • Exemples: Gli incanti dell'Oro, Pierrot innamorato (1906).

Anys 20: La Fi del Cinema Mut

El cinema mut va desaparèixer a tot el món. Es van imposar nous sistemes d'interpretació i muntatge per aconseguir la sincronització d'imatges i so.

  • 1927: El Cantor de Jazz.

Anys 30: Departaments Musicals a Hollywood

A Hollywood van sorgir els departaments musicals als estudis

... Continuar leyendo "Història de la Música al Cinema: Des dels Inicis fins als 90" »

Explorando la Música Instrumental del Clasicismo: Cámara y Orquesta

Enviado por Chuletator online y clasificado en Música

Escrito el en español con un tamaño de 3,3 KB

La Música Instrumental del Clasicismo: Cámara y Orquesta

La música instrumental del Clasicismo gira en torno a tres agrupaciones características:

  • LA MÚSICA DE CÁMARA:

Llamamos así a la música compuesta para un reducido grupo de instrumentos, en contraposición a la música de orquesta. El nombre viene de los lugares en los que ensayaban pequeños grupos de músicos durante la Edad Media y el Renacimiento. A esas habitaciones, no muy grandes, se les llamaba cámaras.

Relegada hasta entonces a los salones de la aristocracia, la música de cámara comenzará poco a poco a difundirse en pequeñas salas de concierto y en casas particulares. Esto viene provocado por el acceso de la burguesía a la práctica instrumental y a los conocimientos... Continuar leyendo "Explorando la Música Instrumental del Clasicismo: Cámara y Orquesta" »

Explorando las Formas y Estilos Musicales: Del Concerto Grosso a la Guerra de los Bufones

Enviado por Chuletator online y clasificado en Música

Escrito el en español con un tamaño de 4,45 KB

Concerto Grosso

El Concerto Grosso constituye una composición para orquesta completa, en la que la orquesta no acompaña, ni se opone, ni arropa al solista, sino que forma un grupo habitualmente llamado tutti o ripieno que intercambia material musical con un grupo de solistas llamado concertino. Fue Vivaldi quien, frente al concepto de Corelli y Torelli, entre otros, del Concerto grosso como un diálogo entre solista y orquesta en un balance de fuerzas.

Concerto Solista

El Concerto Solista es aquel en el que un instrumento solista (o varios) se alterna con la orquesta (tutti), aumentando así la importancia del contraste. El Concierto solista está estructurado externamente habitualmente en tres movimientos (rápido-lento-rápido). Presenta una... Continuar leyendo "Explorando las Formas y Estilos Musicales: Del Concerto Grosso a la Guerra de los Bufones" »

Compositores y Géneros Musicales: Barroco y Renacimiento

Enviado por Chuletator online y clasificado en Música

Escrito el en español con un tamaño de 4,94 KB

Compositores Destacados

Haendel

Considerado el sucesor y continuador de Henry Purcell, Haendel marcó toda una era en la música inglesa, siendo el compositor más importante entre Purcell y Elgar en Inglaterra. Es el primer gran maestro de la música basada en la técnica de la homofonía y el más grande dentro del ámbito de los géneros de la ópera seria italiana y el oratorio.

Henry Purcell

Henry Purcell fue un compositor británico del Barroco. Considerado el mejor compositor inglés de todos los tiempos, incorporó a su música elementos estilísticos franceses e italianos, generando un estilo propio inglés de música barroca.

Lully

Jean-Baptiste Lully logró auténticas tragedias líricas, en ellas introdujo el ballet como melodías más... Continuar leyendo "Compositores y Géneros Musicales: Barroco y Renacimiento" »

La Simfonia Fantàstica de Berlioz

Enviado por Chuletator online y clasificado en Música

Escrito el en catalán con un tamaño de 2,76 KB

FORMA: És el quart moviment d'una simfonia programàtica, la qual consta de cinc moviments:

1. Somnis i passions.

2. Un ball.

3. Escena en el camp.

4. La marxa del suplici.

5. Somni d'una nit d'aquelarre.

El programa descriu els somnis febrils d'un músic que, desesperat per un amor impossible, va recórrer a l'opi. La dosi del narcòtic és massa dèbil per a causar-li la mort, però el va submergir en un somni acompanyat d'horribles visions. En el quart moviment, el compositor somnia que ha matat a la seva estimada, que és condemnat i que camina cap al patíbul on assisteix a la seua pròpia execució. El seguici avança al son de un marxa de vegades obscura y salvatge, de vegades brillant i solemne. La situació és accentuada pels sons roncs... Continuar leyendo "La Simfonia Fantàstica de Berlioz" »

Ritmos de Latinoamérica: Un Viaje Musical por sus Orígenes y Evolución

Enviado por Chuletator online y clasificado en Música

Escrito el en español con un tamaño de 4,98 KB

Son Cubano

  • Instrumentos: Maracas, tres, guitarra, claves, güiro, trompeta, contrabajo, voz, bongó.
  • País: Cuba.
  • Raíces: Española, africana.
  • Intérpretes: Compay Segundo, Buena Vista Social Club.
  • Contexto: Urbano.

Son Cubano (Moderno)

  • Instrumentos: Contrabajo, claves, güiro, teclado, congas, violín, bongó, flauta traversa y trombón.
  • País: Cuba.
  • Raíces: Española, africana.
  • Intérpretes: Cachaito y Pupi.
  • Contexto: Urbano.

Danzón

  • Instrumentos: Piano, trombón, trompeta, contrabajo, timbales y güiro.
  • País: Cuba.
  • Raíces: Francia e Inglaterra.
  • Intérpretes: Rubén González.
  • Contexto: Salón.

Cumbia Tradicional Colombiana

  • Instrumentos: Tambores (alegre, llamador, y tambora), voz, maracas, flautas autóctonas y acordeón.
  • País: Colombia.
  • Raíces: Africana,
... Continuar leyendo "Ritmos de Latinoamérica: Un Viaje Musical por sus Orígenes y Evolución" »

Música Barroca: Característiques i Instruments

Enviado por Chuletator online y clasificado en Música

Escrito el en catalán con un tamaño de 1,91 KB

Barroc

S'estabilitzarà l'afinació dels instruments, la notació, s'aniran preferint els modes major i menor sobre els antics modes eclesiàstics i es tendirà a una consciència més vertical de la música, l'harmonia, originant així l'estil tonal.

Periodització

És un estil musical europeu que abasta tot el segle XVII i la primera meitat del XVIII.

Característiques

La música barroca la melodia es féu preponderant, originant l'anomenada monodia acompanyada, i nasqueren el drama per música, o òpera primitiva, i l'oratori. Posteriorment, es cultivà també la suite, altres modalitats d'òpera com el bel canto i les passions, la sonata i el concert.

Instruments

En l'època barroca aparegueren els violins Stradivarius i es perfeccionaren molt... Continuar leyendo "Música Barroca: Característiques i Instruments" »

Instruments de vent medievals i barrocs

Enviado por Chuletator online y clasificado en Música

Escrito el en catalán con un tamaño de 4,68 KB

Xeremia

Instrument de llengueta doble de fusta de construcció cònica. Aquest instrument arriba a Europa a l’edat mitjana amb els àrabs. Forma part de la música alta.

Les primeres xeremies són a partir del s.X i fins el s. XVI es troben xeremies curtes i molt còniques. A partir del s.XIV deixen de ser tant còniques i s’utilitzen més amb una campana que s’eixample al final.

La xeremia medieval es diferencia de la del renaixement per l’embocadura. Les xeremies de l’edat mitjana tenen una peça anomenada pirueta on el músic recolza els llavis i era un disc pla que queda adherit als llavis del músic i la canya queda dins de la boca. No hi ha la possibilitat de jugar ni amb dinàmiques ni de fer l’octava aguda. A les xeremies del... Continuar leyendo "Instruments de vent medievals i barrocs" »