Chuletas y apuntes de Magisterio de Primaria

Ordenar por
Materia
Nivel

Tipos de Currículo y Evolución de la Evaluación Educativa

Enviado por Chuletator online y clasificado en Magisterio

Escrito el en español con un tamaño de 4,99 KB

Tipos de Currículo

Currículo Cognoscitivo

  • Reacción al enciclopedismo.
  • Centrado en las destrezas intelectuales y de pensamiento.
  • Basado en el constructivismo de Vigotsky.
  • Énfasis en procesos intelectuales.
  • Evaluación que involucra todos los procesos y habilidades del alumno.
  • Rol del alumno: ente activo, crítico y creador.
  • Rol del docente: investigador.

Currículo de Experiencia Personal Integrada

  • Inspirado en la pedagogía no directiva de Carl Rogers en Estados Unidos en la década de 1960.
  • Sintetiza aspiraciones de corrientes educativas centradas en el niño.
  • Énfasis en el desarrollo personal.
  • Evaluación integral.
  • Se utiliza una multiplicidad de instrumentos para evaluar el desarrollo personal.
  • El estudiante es un activo participante, que crece y
... Continuar leyendo "Tipos de Currículo y Evolución de la Evaluación Educativa" »

Literatura Infantil i Juvenil (LIJ): Definició, Debat i Importància

Enviado por Chuletator online y clasificado en Magisterio

Escrito el en catalán con un tamaño de 2,92 KB

Què és la Literatura Infantil i Juvenil (LIJ)?

Hi ha diferents definicions sobre la LIJ, però la més completa la dona Jordi Rubió, qui la defineix com «aquella branca de la literatura d'imaginació que millor s'adapta a la capacitat de comprensió de la infància i al món que realment els interessa».

Definició de LIJ segons Joan J. Ponsoda

Es pot parlar tant de «literatura infantil i juvenil» com de «literatura per a infants i joves». Seguint Joan J. Ponsoda (1989: 47-48), entenem per literatura infantil:

  • L’obra escrita per adults destinada a infants i joves.
  • L’obra escrita inicialment per un adult pensant en un lector heterogeni, generalment també adult, i que, per diverses circumstàncies que envolten aquest grup generacional
... Continuar leyendo "Literatura Infantil i Juvenil (LIJ): Definició, Debat i Importància" »

Fundamentos de Evaluación Educativa y Estrategias para el Aprendizaje Significativo

Enviado por Chuletator online y clasificado en Magisterio

Escrito el en español con un tamaño de 4,99 KB

Perspectiva de Sonia sobre Evaluación

Concepto de Evaluación

Reconocer, analizar y emitir un juicio para la toma de decisiones y un juicio de valor.

Funciones de la Evaluación

  • Formativa
  • Diagnóstica
  • Selectiva
  • Comunicativa
  • Jerarquizadora

Concepto y Funciones de la Calificación

Evaluar la manera en que una cosa o persona lleva a cabo alguna actividad determinada, determinando cualidades y aptitudes para una actividad específica.

Funciones:

  • Orientar
  • Motivar
  • Identificar oportunidades
  • Fomentar la reflexión

Conceptos Clave en Evaluación

  • Herramientas: Sirven para obtener información precisa sobre la calidad del aprendizaje. Ejemplos: lista de control/de cotejo, escala de apreciación, rúbrica.
  • Instrumentos: Herramienta destinada a documentar el desempeño
... Continuar leyendo "Fundamentos de Evaluación Educativa y Estrategias para el Aprendizaje Significativo" »

Pragmática, Cortesía Lingüística y Máximas de Grice: Guía Completa

Enviado por Chuletator online y clasificado en Magisterio

Escrito el en español con un tamaño de 1,66 KB

Definición de pragmática

Es un subcampo de la lingüística, también estudiado por la filosofía del lenguaje, la comunicación y la psicolingüística, que se interesa por el modo en que el contexto influye en la interpretación del significado.

¿Qué es la Cortesía en lingüística?

Un principio regulador de la conducta que se sitúa a medio camino entre la distancia y la intención del emisor, haciendo posible el mantenimiento del equilibrio social entre los interlocutores a pesar de que la intención del emisor esté dentro de las calificadas como inherentemente descorteses. En este sentido, los mecanismos que emplea son estrategias dirigidas a reducir o evitar las tensiones de la interacción social.

Máximas de Grice

Estos principios... Continuar leyendo "Pragmática, Cortesía Lingüística y Máximas de Grice: Guía Completa" »

Evolución de la Epidemiología: De lo Mágico a lo Moderno

Enviado por Chuletator online y clasificado en Magisterio

Escrito el en español con un tamaño de 7,03 KB

EVOLUCIÓN DE LA HISTORIA DE LA EPIDEMIOLOGÍA

Etapas de la Epidemiología

  1. Etapa mítico-mágica.
  2. Etapa clínico-individualista o etapa esclavista.
  3. Etapa de las grandes epidemias o etapa del feudalismo.
  4. Etapa etiológico-unicista o etapa bacteriológica.
  5. Etapa ecológico-multicausal.
  6. Etapa actual o Moderna

Etapa Actual o Moderna

La etapa actual de la epidemiología se caracteriza por un enfoque multicausal y ecológico, reconociendo la interacción de diversos factores en la salud y la enfermedad. Se divide en varias eras:

  • Era Sanitaria – estadística
  • Era de las Enfermedades infecciosas
  • Era de las enfermedades crónicas
  • Nueva era o era emergente
Enfermedades a incrementarse en el futuro actual o moderna:
  • Infección por VIH/SIDA.
  • Fiebre hemorrágica de ébola.
... Continuar leyendo "Evolución de la Epidemiología: De lo Mágico a lo Moderno" »

Desescolarització d'Illich: Crítica i Alternatives

Enviado por Chuletator online y clasificado en Magisterio

Escrito el en catalán con un tamaño de 4,38 KB

La Crítica d'Illich i la Desinstitucionalització

La crítica que fa Illich a la desinstitucionalització està intrínsecament lligada a la crítica de la Societat Industrial Avançada (SIA). Argumentava que l'escola, com a institució imposada, no té relació amb les necessitats individuals. Confón la gent, fent-los creure que tot el coneixement i aprenentatge necessari es troba a l'escola obligatòria. Illich veia l'escola com un ritu, similar a la religió, que perdura malgrat que les necessitats canvien. A més, considerava que l'escola era el lloc on s'iniciava la cultura del consum. Els mites que desmenteix Illich, els quals sustenten l'educació en les SIA, són els següents:

  • Mite del progrés etern: La creença que una major
... Continuar leyendo "Desescolarització d'Illich: Crítica i Alternatives" »

Recursos educatius i normativa reguladora

Enviado por Chuletator online y clasificado en Magisterio

Escrito el en catalán con un tamaño de 3,8 KB

Recursos educatius

Els recursos educatius són mitjans que utilitza l’educador/a per dur a terme la seva tasca educativa.

L’espai: on ensenyar?

ØEl temps: Quan ensenyarem? ØEls materials: Amb què ensenyar? ØEls recursos humans: Qui ha d’ensenyar?

Normativa reguladora:

ØPer al primer cicle: Decret 2012 requisits dels centres del primer cicle d’educació infantil. La normativa autonòmica estableix els requisits mínims quant al nombre i la qualificació dels professionals, els espais i les instal·lacions on es produeix l’acció educativa i el nombre màxim d’infants per unitat.

ØPer a parvularis (segon cicle): La normativa és estatal.

Organització de l’espai:

ØConsideracions distribució de l’espai;

  • Per als infants l’espai
... Continuar leyendo "Recursos educatius i normativa reguladora" »

Recerca de feina: Mercat laboral i autoorientació professional

Enviado por Chuletator online y clasificado en Magisterio

Escrito el en catalán con un tamaño de 1,96 KB

El mercat laboral

El mercat laboral és el lloc on es troben els qui busquen feina (demandants) i els qui l'ofereixen (oferents).

Com conèixer la situació del mercat de treball?

Per conèixer la situació actual del mercat, ens guiem amb l'Enquesta de Població Activa (EPA), que elabora trimestralment la situació del mercat de treball del nostre país.

Població Activa

Són totes aquelles persones d'entre 16 i 65 anys, que estan treballant, buscant feina o volen treballar.

Taxes per determinar mercat laboral

  • Taxa activitat
  • Taxa inactivitat
  • Taxa treball
  • Taxa atur
  • Taxa ocupació

Polítiques d'ocupació

Les polítiques d'ocupació són les eines que posen en pràctica els poders públics per promoure la creació i la inserció laboral.

Autoorientació laboral

L'... Continuar leyendo "Recerca de feina: Mercat laboral i autoorientació professional" »

Violència al futbol: causes, conseqüències i solucions

Enviado por Chuletator online y clasificado en Magisterio

Escrito el en catalán con un tamaño de 12,25 KB

Seguidors - Violència al Futbol

El nivell de passió dels seguidors del futbol provoca problemes de vegades, i els xocs entre aficions poden resultar en violència. Alguns enfrontaments violents són provocats de manera deliberada per persones o grups organitzats, als que sol anomenar ultras (o hooligans als països de parla anglesa). Aquest fenomen té el seu origen a Anglaterra, i de fet de vegades se l'anomena "malaltia anglesa" a causa de la mala fama dels seguidors anglesos quan viatgen a l'estranger per animar al seu club o l'equip nacional. Però la violència organitzada no és només un fenomen anglès sinó que s'ha estès a altres països, com els Ultras d'Itàlia, les Tortes Organizadas al Brasil i les Barres Braves a Argentina.... Continuar leyendo "Violència al futbol: causes, conseqüències i solucions" »

Maltrato entre iguales: formas, detección y prevención

Enviado por Chuletator online y clasificado en Magisterio

Escrito el en español con un tamaño de 4,75 KB

Maltrato entre iguales

Es una situación que se produce cuando un alumno se siente incapaz de defenderse ante las agresiones repetidas y continuadas de uno o varios compañeros que desean hacerle daño y muestran una relación de asimetría con él.

Formas de maltrato

  • Físico:
    • Directo, agresión que incluye daños sufridos por la persona (golpes, empujones)
    • Indirecto: agresión que incluye daños que afectan a objetos de la persona (esconder, robar, romper)
  • Verbal: aislar a la víctima socialmente mediante insultos, motes y comentarios que la desprestigian.
  • Social: aislar a la víctima socialmente ignorándola o marginándola
  • Psicológico: afecta a la autoestima mediante la burla, infravaloración y humillación.

Cyberbullying

Conducta de acoso entre... Continuar leyendo "Maltrato entre iguales: formas, detección y prevención" »