Chuletas y apuntes de Ciencias sociales de Bachillerato y Selectividad

Ordenar por
Materia
Nivel

Consecuencias politicas economicas y sociales del desastre del 98

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Ciencias sociales

Escrito el en español con un tamaño de 2,97 KB

La crisis del 98

España se había quedado sin pulso.

El desastre colonial de 1898 tuvo consecuencias de todo tipo; sin embargo, ni las económicas ni las políticas tuvieron la transcendencia que un hecho de tal envergadura pudiera hacer pensar:

Se criticó severamente la torpeza de los gobernantes, pero el sistema político sobrevivió al desastre .

En el ámbito económico, fue negativa la pérdida de los mercados coloniales, de la que se recupero pronto la industria nacional; pero resulto positiva la repatriación a España de los capitales situados en America, que permitió un gran desarrollo  de la banca española.

En el ámbito ideológico, se produjo una autentica crisis de la conciencia nacional, que se manifestó de forma muy especial... Continuar leyendo "Consecuencias politicas economicas y sociales del desastre del 98" »

Les fàbriques tèxtils a Catalunya

Enviado por Chuletator online y clasificado en Ciencias sociales

Escrito el en catalán con un tamaño de 5,74 KB

A l’estat espanyol, la 1a fase es fa Catalunya a finals del s.XVIII i a la 2na fase es fa de forma incompleta al País Basc. Al 1960 aproximadament comença la vertadera industrialització.


Causes

-Falta de tradició industrial des de l’Edat Moderna excepte a Catalunya degut que la producció es va portar d’altres llocs i ho pagaven amb or d’Amèrica.

-Endeutament de l’estat i s’inverteix en deute públic en comptes d’invertir en industrialitzar-se.

-L’estat endeutat ofereix riqueses a les potències estrangeres.


Característiques

Primera fase (1840) [es dóna a Catalunya]:

-Dependència amb el mercat colonial

La indústria catalana tenia com a primer mercat les colònies americanes i es va crear una dependència vers a elles. Quan... Continuar leyendo "Les fàbriques tèxtils a Catalunya" »

Cap a on es va orientar la política expansionista dels Estats Units

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Ciencias sociales

Escrito el en catalán con un tamaño de 6,89 KB

Tema 5

Del colonianisme a limperialisme

Limperialisme és la culminació del colonianisme, però; - En primer lloc, en la nova etapa, locupació es fa sobretot a Àsia, Àfrica i al Pacífic. - En segon lloc; les colònies noves són territoris docupació. La superfície terrestre ocupada pels europeus era, lany 1800, del 35%, el 1878 del &/%, i lany 1914, del 84,4%. Limperialisme del Segle XIX va presentar un caràcter bel·licós, amb guerres freqüents, lexpansió colonials havia esdevingut un objectiu fonamental de leconomia i de la política.

El desmembrament dAfrica

A la segona meitat del Segle XIX, explorardors i missioners van recórrer Àfrica i es van endinsar per les conques del rius Níger i Nil, i per les terres de lÀfrica central.
... Continuar leyendo "Cap a on es va orientar la política expansionista dels Estats Units" »

El desenvolupament del capitalisme al Segle XIX

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Ciencias sociales

Escrito el en catalán con un tamaño de 5,22 KB

La segona revolució industrial és una nova etapa de creixement econòmic, caracteritzada per un extraordinari progrés científic i tècnic que va facilitar un ràpid desenvolupament de tots els mitjans de producció i de noves formes d'organitzar la producció i el treball. Aquesta nova etapa en el desenvolupament econòmic de les potències industrials es va perllongar fins a l'esclat de la Primera Guerra Mundial el 1914.

Els aspectes que criden més poderosament l'atenció son:

el naixement de noves indústries ( la química ) i el desenvolupament de procediments revolucionaris en altres  (  la metal·lúrgia amb l'ús de metalls no fèrrics i els procediments d'obtenció en massa de l'acer).

el desenvolupament de motors que permeten... Continuar leyendo "El desenvolupament del capitalisme al Segle XIX" »

Què es la petjada ecològica

Enviado por Chuletator online y clasificado en Ciencias sociales

Escrito el en catalán con un tamaño de 5,56 KB

1. Què és l'Agenda 21? De quina època data l'Agenda 21 local de Mataró?
Agenda 21 és el Pla d'Acció que els estats haurien de dur a terme per transformar el model de desenvolupament actual, basat en una explotació dels recursos naturals com si fossin il·limitats i en un accés desigual als seus beneficis, en un nou model de desenvolupament que satisfaci les necessitats de les generacions actuals sense comprometre la capacitat de les generacions futures.
L’any 1998 es va aprovar la primera Agenda 21 de Mataró i les actuacions que contemplava el seu Pla d’acció abastaven un període màxim de 10 anys. Després de 10 anys de vigència del
Pla es va assolir un grau d’implantació del 80 %.
2. Què és el "pacte d'alcaldes i alcaldesses"

... Continuar leyendo "Què es la petjada ecològica" »

Momento histórico de Aristóteles

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Ciencias sociales

Escrito el en español con un tamaño de 11,78 KB

aristóteles  fue un polímata


filósofológico y científico de la antigua Grecia cuyas ideas han ejercido una enorme influencia sobre la historia intelectual de Occidente por más de dos milenios.
aristóteles escribíó cerca de 200 tratados sobre una enorme variedad de temas, incluyendo lógicametafísicafilosofía de la ciencia,ética, filosofía,política,estéticaretóricafísicaastronomía y biología

1 aristóteles transformó muchas, si no todas, las áreas del conocimiento que tocó. Es reconocido como el padre fundador de la lógica y de la biología, pues si bien existen reflexiones y escritos previos sobre ambas materias, es en el trabajo de aristóteles donde se encuentran las primeras investigaciones
... Continuar leyendo "Momento histórico de Aristóteles" »

Formato de sociedad de responsabilidad limitada

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Ciencias sociales

Escrito el en español con un tamaño de 36,39 KB

1.1.El objeto de estudio de la disciplina Teorías de la Información y de los Efectos:

La comunicación como realidad cotidiana y la Teoría de la Comunicación


La teoría de la comunicación se pregunta por la naturaleza de la comunicación. +Los hombres compartimos un mundo que experimentamos de diversas maneras. +La humanidad es esencialmente cooperativa: el conocimiento humano es cultural y acumulativo porque compartimos nuestras experiencias. +Cada uno puede incorporar a su conocimiento el de otras personas, incluso lejanas en el tiempo o en el espacio. El hombre es a la vez individual y social.

La comunicación como objeto de estudio de la Teoría de la Comunicación


Se puede explicar todo desde la comunicación solo desde la aparición... Continuar leyendo "Formato de sociedad de responsabilidad limitada" »

Evolució demogràfica, transformacions en l'agricultura, esclat de la indústria i el comerç, les societats anònimes, les condicions de vida dels treballadors, moviment obrer, les teories socials, primera i segona Internacional, imperialisme i les seves con

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Ciencias sociales

Escrito el en catalán con un tamaño de 6,16 KB

EVOLUCIÓ DEMOGRAFICA-


entre el 1800 /1900 la  població deuropa es va doblar. A leuropa occidental la mortalitat es va reduir una mica (esperança de vida va pasar de 35 a 50) la natalitat es  va mantenir. Aquest aument va crear lemigracio del camp a la ciutat. La gent de gran bretaña alemaña Itàlia españa... Anava a América autralia i nova zelanda. Els exedent demografics de la pagesia també van anar a les ciutats.

TRANSFORMACIONS EN LAGRICULTURA-

la gent que treballava a lagricultura va disminuir a causa de les millores en els conreus(maquines), les fams van desapareixer i el transport de aliments es va fer internacional. Al 1870 i va aver una crisi de sobreproducció(els productes no es venien perque la major part de la gent ja... Continuar leyendo "Evolució demogràfica, transformacions en l'agricultura, esclat de la indústria i el comerç, les societats anònimes, les condicions de vida dels treballadors, moviment obrer, les teories socials, primera i segona Internacional, imperialisme i les seves con" »

Aportaciones de las civilizaciones clásicas al mundo actual

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Ciencias sociales

Escrito el en español con un tamaño de 7,35 KB

**Escuelas

Las escuelas o corrientes sociológicas de alguna manera, compilan y continúan el trabajo iniciado por los grandes clásicos. Nos referiremos principalmente a dos bloques significativos: las teorías más descriptivas, conservadoras, denominadas del consenso;
Y las teorías más críticas, denominadas del conflicto.
En ambos casos percibimos cómo se sigue apostando por un modelo global, sin embargo desde presupuestos totalmente diferentes.

Funcionalismo estructural: teorías consenso

Como sintetiza Giddens, el funcionalismo sostiene que la sociedad es un sistema complejo cuyas diversas partes funcionan conjuntamente, condicionando unas el comportamiento de las otras, para generar estabilidad y solidaridad.
Según este enfoque, la disciplina... Continuar leyendo "Aportaciones de las civilizaciones clásicas al mundo actual" »

Economia i moviments obrers

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Ciencias sociales

Escrito el en catalán con un tamaño de 7,11 KB

Monopoli

Empreses que controlen totalment un sector

Oligopoli

Existència en cada sector de unes poques grans empreses

Càrter

Pacte entre les empreses per repartir-se el mercat, mantenir o pujar artificialment els preus

Trust

Fusió de caràcter permanent

Control vertical

Empresa que controla tot el procés productiu

Dumping

Vendre a un preu per sota de les despeses de producció durant un temps, per eliminar la competència

Holding

Empreses que són controlades per una mateixa entitat bancària

Nous sistemes de producció

Organització científica del treball basat en les idees de Taylor=Taylorisme. Divisió del treball: Encarrega a cada treballador unes tasques molt concretes en el procés productiu. Aquestes tasques s'han de dur a terme en un temps determinat... Continuar leyendo "Economia i moviments obrers" »