Programa del Tívoli (1907): Solidaritat Catalana, context i anàlisi
Enviado por Comunidad Xuletas y clasificado en Historia
Escrito el en
catalán con un tamaño de 3,68 KB
Actualizado el
Resumen
El document analitza el Programa del Tívoli (1907), el full de ruta electoral de Solidaritat Catalana, coalició que va unir gairebé totes les forces catalanes. Explica el context del rebuig a la Llei de Jurisdiccions, els punts comuns del programa i les discrepàncies que van acabar trencant la coalició. Permet entendre el paper de l'autogovern i la descentralització en la política catalana d'inicis del segle XX.
Puntos clave
- Solidaritat Catalana (1906) va ser una coalició electoral que va unir des dels carlins fins als republicans federals, excloent els partits dinàstics i els lerrouxistes.
- El Programa del Tívoli va ser el programa comú de la coalició per a les eleccions de 1907.
- El programa demanava la derogació de la Llei de Jurisdiccions, la fi del frau electoral, l'autogovern de Catalunya i l'enfortiment del poder local.
- La Llei de Jurisdiccions (1906) va sorgir arran dels incidents del ¡Cu-Cut! el 1905 i posava sota jurisdicció militar les ofenses a l'exèrcit i als símbols de la pàtria.
- Solidaritat Catalana va obtenir 41 dels 44 escons en pugna a les eleccions generals de 1907.
- La coalició es va trencar per discrepàncies sobre la reforma de l'administració local, la coeducació i la neutralitat religiosa, i per la Setmana Tràgica del 1909.
Resumen generado con IA a partir del documento. Ponte a prueba
Anàlisi del Programa del Tívoli (1907)
El document tracta del programa del Tívoli, escrit per Solidaritat Catalana l'any 1907. És una font primària, contemporània als fets, i el seu tema és el programa solidari, de caràcter polític.
Context històric de Solidaritat Catalana
El rebuig massiu a la Llei de Jurisdiccions va gestar un moviment patriòtic de reafirmament de la personalitat catalana i de compromís en la lluita pels drets de Catalunya. Aquest fou l’origen de Solidaritat Catalana (1906), una coalició electoral que aplegava totes les forces catalanes (des dels carlins fins als republicans federals, passant per la Lliga), llevat dels partits dinàstics (conservador i liberal) i dels lerrouxistes.
Davant les eleccions del 1907, els partits de Solidaritat van decidir presentar una candidatura conjunta i un programa comú (el Programa del Tívoli), que defensava la derogació de la Llei de Jurisdiccions i la necessitat de dotar Catalunya d’òrgans d’autogovern. Els solidaris van obtenir un gran triomf en les eleccions provincials per a les diputacions, que es va repetir a les generals, en les quals van aconseguir 41 dels 44 escons en pugna.
La presència de diputats solidaris al Congrés va obligar el govern Maura a canviar d’estratègia i a negociar les lleis amb la minoria catalana amb la voluntat tant d’integrar-los al sistema com de dividir-los. En efecte, les discrepàncies entre els diferents partits que formaven la coalició solidària van ser l'element fonamental del seu trencament. El primer factor de discòrdia va ser el projecte de reforma de l’administració local impulsat pel conservador Antoni Maura, que els membres de la Lliga volien negociar amb Madrid com un primer pas cap a la descentralització i que l’esquerra solidària rebutjava per poc democràtic. Un segon cas de discòrdia va arribar l’any 1908, quan la Lliga, en defensa dels interessos de l’Església, es va oposar a un projecte de l’Ajuntament de Barcelona que comportava la introducció a les escoles municipals de la cooficialitat del català, la coeducació i la neutralitat religiosa. Finalment, els fets de la Setmana Tràgica, l’any 1909, van acabar de dissoldre el moviment solidari, ja que la Lliga va veure amb bons ulls la repressió i els republicans, en canvi, van criticar l’actuació governamental.
Punts clau del programa
El text tracta de la “coincidència”, és a dir, d’un programa polític d’una coalició electoral de diferents forces polítiques que es van posar d’acord en uns mínims. Aquests eren:
- Derogació de la Llei de Jurisdiccions: A causa dels incidents del ¡Cu-Cut! del 1905, en què uns militars van assaltar dues publicacions arran d'uns acudits sobre la victòria electoral de la Lliga. El govern va suspendre les publicacions i va elaborar la Llei de Jurisdiccions el 1906. La nova llei proposava posar sota jurisdicció militar totes les ofenses sobre l'exèrcit o contra la unitat de la pàtria i els seus símbols.
- Fi del frau electoral: Acabar amb les tupinades, el caciquisme i tot allò no democràtic.
- Demanda d'autogovern: Reclamar l'autonomia de Catalunya i competències en benestar social, educació i infraestructures, a més d’una hisenda pròpia per poder-les dur a terme.
- Enfortiment del poder local: Es demanava a les diputacions i ajuntaments que ampliessin els seus marcs competencials i recursos propis.
En conclusió, es volia descentralitzar i democratitzar el sistema.
Preguntas frecuentes
Què va ser Solidaritat Catalana?
Va ser una coalició electoral creada el 1906 que va reunir les forces catalanes, des dels carlins fins als republicans federals, llevat dels partits dinàstics i dels lerrouxistes. Es va constituir en reacció al rebuig de la Llei de Jurisdiccions.
Quins eren els punts principals del Programa del Tívoli?
Els punts principals eren la derogació de la Llei de Jurisdiccions, la fi del frau electoral i del caciquisme, la demanda d'autogovern per a Catalunya i l'enfortiment del poder local de diputacions i ajuntaments.
Per què es va trencar Solidaritat Catalana?
Les discrepàncies entre els seus components van ser decisives: la Lliga va negociar la reforma de l'administració local amb Madrid, va defensar els interessos de l'Església davant la reforma escolar municipal i va veure amb bons ulls la repressió de la Setmana Tràgica, mentre els republicans la criticaven.
Ponte a prueba
Tarjetas de repaso
Pulsa una tarjeta para ver la respuesta.
Test
Preguntas generadas con IA a partir del documento: comprueba las respuestas con el texto.