Chuletas y apuntes de Psicología y Sociología de Formación Profesional

Ordenar por
Materia
Nivel

El Currículum Educatiu: Components Essencials i Marc Legal (LOE/LEC)

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en catalán con un tamaño de 3,72 KB

Les Lleis Educatives i el Currículum

El Currículum i els seus Components

A Catalunya, la base per establir els currículums emana de laLlei Orgànica d’Educació de maig de 2006 (LOE) i laLlei Catalana d’Educació de 2009 (LEC). Totes dues lleis especifiquen els components que tot currículum ha d’incorporar i que en configuren la seva definició.

Definició de Currículum

El Currículum és el conjunt d’objectius, competències bàsiques, mètodes pedagògics i criteris d’avaluació de cada ensenyament reglat.

Objectius: Capacitats i Finalitats

Els Objectius són les capacitats, èxits, metes o finalitats que es pretenen aconseguir i que guien el procés educatiu. Aquestes intencions es tradueixen en aptituds o competències per realitzar... Continuar leyendo "El Currículum Educatiu: Components Essencials i Marc Legal (LOE/LEC)" »

Mecanismos de Defensa, Habilidades Sociales y Modificación Conductual: Conceptos Clave

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en español con un tamaño de 5,48 KB

Mecanismos de Defensa de la Personalidad

Los mecanismos de defensa son estrategias de seguridad que la persona construye inconscientemente para minimizar las consecuencias de acontecimientos o pensamientos que pueden amenazar su equilibrio psicológico.

Se clasifican en tres categorías principales:

Mecanismos de Adaptación

  • Afiliación: Buscar ayuda y apoyo en los demás.
  • Altruismo: Enfrentarse a conflictos emocionales dedicándose a satisfacer las necesidades de los demás.
  • Anticipación: Prever las consecuencias de ciertas amenazas y anticipar soluciones alternativas.
  • Sublimación: Canalizar impulsos desadaptativos hacia comportamientos aceptados socialmente.
  • Sentido del humor: Afrontar la situación haciendo hincapié en los aspectos divertidos
... Continuar leyendo "Mecanismos de Defensa, Habilidades Sociales y Modificación Conductual: Conceptos Clave" »

Malalties Neurològiques: Símptomes i Tractaments

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en catalán con un tamaño de 3,24 KB

Fase greu de l'Alzheimer

La persona ja és dependent per a totes les activitats de la seva vida quotidiana i necessita un cuidador que la supervisi les 24 hores.

  • Memòria deteriorada: només conserva l'emissió i la comprensió de paraules.
  • Només s'orienta en l'espai quan és a l'edifici on fa molt de temps que viu.
  • Pot patir al·lucinacions, obsessions, deliris, episodis violents.
  • Cicle son-vigília alterat.
  • Al final de la seva vida apareixen dificultats per empassar i la incontinència urinària i fecal.

Accidents vasculars cerebrals (Ictus)

És la lesió o la mort de les neurones de l'encèfal per falta de sang oxigenada.

Origen: pot ser una hemorràgia o una embòlia. Si es lesiona una àrea motriu, la persona serà incapaç de moure voluntàriament... Continuar leyendo "Malalties Neurològiques: Símptomes i Tractaments" »

Guia Completa: Trastorns de Comunicació i Llenguatge

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en catalán con un tamaño de 8,28 KB

Principals Factors a Considerar en Trastorns de Comunicació

Funcions Afectades en la Comunicació

  • Recepció del Missatge: Trastorns sensorials (audició i visió) impedeixen o dificulten la recepció del missatge.
  • Emissió del Missatge: Trastorns en la parla impedeixen o dificulten l'emissió oral del missatge.
  • Descodificació i/o Codificació del Missatge: Trastorns neuronals. Diferenciem els:
    • Trastorns Específics del Llenguatge: Són alteracions de la comprensió i/o expressió.
    • Trastorns Sistèmics: Afecten a tot l'organisme.

Durada dels Trastorns de Comunicació

  • Trastorn Temporal: Produïts per una lesió patològica i desapareixen quan aquesta es resol.
  • Trastorns Definitius: Es mantindran durant tota la vida, per la qual cosa és necessari buscar
... Continuar leyendo "Guia Completa: Trastorns de Comunicació i Llenguatge" »

Habilitats Essencials: Comunicació i Relació d'Ajuda en l'Àmbit Sanitari

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en catalán con un tamaño de 5,48 KB

Comunicació Efectiva

La comunicació és l'intercanvi d'informació entre dues o més persones. Pot ser unidireccional o bidireccional. Els seus tipus principals són: descendent, horitzontal i ascendent.

Barreres i Dificultats en la Comunicació

La pèrdua d'informació pot ser deguda a diverses barreres:

  • Administratives: Burocràcia.
  • Ambientals: Interrupcions, sorolls, etc.
  • Fisiològiques: Discapacitats o disfuncions.
  • Semàntiques: Idioma.
  • Psicològiques: Emocions, pensaments, etc.

Elements Clau de la Comunicació

  • Emissor: Qui comunica.
  • Missatge: Informació transmesa. Inclou:
    • Codificació: Allò que es vol dir.
    • Descodificació: Com capta la informació qui la rep.
    • Procés: Pensat, transmès i rebut.
  • Receptor: Qui rep el missatge; pot actuar immediatament,
... Continuar leyendo "Habilitats Essencials: Comunicació i Relació d'Ajuda en l'Àmbit Sanitari" »

Motivació Laboral: Tècniques, Objectius i Superació de la Frustració

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en catalán con un tamaño de 4,2 KB

El Procés Motivacional

El procés motivacional és l'impuls que duu els treballadors a actuar de manera que satisfacin unes necessitats i aconseguir uns objectius. Els principis de la motivació:

Ningú no està disposat a fer alguna cosa que s'oposi als seus interessos.

Una persona acut a una organització per satisfer les seves necessitats d'una manera completa.

Els objectius de l'empresa han de ser els dels treballadors.

Tècniques de Motivació Laboral

Proposen estratègies variades per augmentar la motivació laboral de les persones i afavorir l'automotivació i el compromís.

Promoció a la Feina

L'estructura de l'empresa tendeix a tenir menys nivells. El departament de recursos humans ha d'intentar promoure els treballadors des del lloc que... Continuar leyendo "Motivació Laboral: Tècniques, Objectius i Superació de la Frustració" »

Tècniques i Teories de Lideratge: Estils, Teories X i Y, i Lideratge Situacional

Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en catalán con un tamaño de 5,08 KB

Tècniques d'Estils de Lideratge

1. Estil autoritari

El cap determina totes les normes, imposa els seus criteris, estableix l’estratègia que cal seguir, planifica i dissenya el treball, i decideix qui ha de fer-lo. Manté un comportament enèrgic i ferm, i exigeix disciplina i obediència als seus subordinats. El cap mostra una actitud poc amistosa i impersonal, creant ambients de treball poc gratificadors. És el clàssic cap que exerceix de directiu. Resol els problemes pel seu compte i no presta atenció a cap altra idea.

2. Estil democràtic

Les normes es discuteixen i determinen en grup, i el cap només orienta i dóna suport. Jutja amb objectivitat els treballs i crea un ambient de treball agradable i de confiança. Planteja propostes... Continuar leyendo "Tècniques i Teories de Lideratge: Estils, Teories X i Y, i Lideratge Situacional" »

Comunicació i Habilitats Socials en l'Atenció Sanitària

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en catalán con un tamaño de 3,4 KB

Estratègies de Comunicació Adaptada

Comunicació amb Persones que No Coneixen l'Idioma

  • Utilitzar paraules senzilles.
  • Parlar a poc a poc i amb claredat.
  • Reforçar el llenguatge corporal.

Comunicació amb Persones amb Discapacitat Intel·lectual

  • Adaptar els missatges al seu nivell intel·lectual.
  • Construir frases curtes i senzilles.
  • Sol·licitar accions senzilles, primer una i després l'altra.
  • Mantenir la calma.
  • Procurar que estigui acompanyada.

Comunicació amb Persones Grans

  • Parlar a poc a poc.
  • Emetre missatges clars, amb frases curtes i senzilles.
  • Reforçar la comunicació no verbal.
  • Utilitzar el volum adequat en funció del seu estat auditiu.
  • Explicar-los de forma senzilla per a què serveixen els procediments que aplicaràs en la intervenció.

Habilitats

... Continuar leyendo "Comunicació i Habilitats Socials en l'Atenció Sanitària" »

Comunicació a l'Empresa: Tipus, Barreres i Estratègies

Enviado por Mercè Martí Rius y clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en catalán con un tamaño de 8,54 KB

Comunicació: Concepte Bàsic

La comunicació és l'intercanvi i la transmissió d'idees, pensaments i sentiments entre persones. El canal és el medi pel qual es transmet el missatge, i el codi és el sistema de signes amb significat.

Barreres de la Comunicació

Les barreres poden dificultar una comunicació efectiva:

  • Organitzacionals: Desactualització de la informació o estructures rígides.
  • Semàntiques: Ús inadequat del codi, generalitzacions o interpretacions errònies (incloent crítiques constructives mal enteses).
  • Físiques: Sorolls o altres elements de l'entorn que interfereixen.
  • Psicològiques: Posició jeràrquica, efecte halo, estereotips o prejudicis.
  • Socioculturals: Diferències ètniques o culturals.
  • Fisiològiques: Discapacitats sensorials
... Continuar leyendo "Comunicació a l'Empresa: Tipus, Barreres i Estratègies" »

Haur Hezkuntzako Osasun Gidak: Azturak, Gaixotasunak eta Istripuak

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en vasco con un tamaño de 5,95 KB

Azturaren Ezaugarriak

  • Izaera automatikoa: Azturak mekanizatu egiten dira, ariketak behin eta berriz errepikatuz. Automatizazio hori alda daiteke, ikasitakoa modu errazago eta sinpleago batean egin daitekeela ohartzen bagara.
  • Izaera egokitzailea: Azturak malguak eta iraunkorrak dira, eta biak elkartuz lortzen dira pertsonengan.
  • Azturen identitate izaera: Gure nortasuna definitzen dute.
  • Izaera integratzailea: Jaio garen talde sozialarekin, haren balioekin eta haren kulturarekin identifikatzen gara.
  • Izaera autonomoa: Gure autonomia eta independentzia baldintzatzen dituzte azturek.

Haur Eskolan Hezi Behar Diren Azturak

  • Oinarrizko beharrak asetzen dituzten azturak.
  • Autonomia pertsonala indartzen duten azturak.
  • Norberaren irudi positiboa indartzen duten azturak.
... Continuar leyendo "Haur Hezkuntzako Osasun Gidak: Azturak, Gaixotasunak eta Istripuak" »