Chuletas y apuntes de Psicología y Sociología de Formación Profesional

Ordenar por
Materia
Nivel

Sociologia i educació: conceptes clau

Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en catalán con un tamaño de 22 KB

Què és la sociologia?

La sociologia és una disciplina de coneixement que intenta explicar i comprendre els fenòmens socials. Té per objecte l’estudi de les societats humanes.

Què és la societat?

És la nostra experiència amb la gent que ens envolta.

Què és la interacció social?

És el procés mitjançant el qual una persona actua i reacciona en relació amb altres persones. La interacció social pot tenir un cert caràcter ritual i una profunda significació simbòlica.

Què és la imaginació sociològica?

La imaginació sociològica convida a comprendre allò que ens passa, no tant a partir dels nostres trets particulars, sinó pel context social que ens ha tocat viure. Ens permet posar en relació la nostra biografia personal amb la... Continuar leyendo "Sociologia i educació: conceptes clau" »

Azterketa Medikoa: Gida Osoa eta Diagnostiko Teknikak

Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en vasco con un tamaño de 4,82 KB

Anamnesia

  • Datu pertsonalak.
  • Kontsultara etortzeko arrazoia.
  • Miaketa espezifikoari buruzko galderak.
  • Sintomak (adibidez: astenia, sukarra...).
  • Haurtzaroko aurrekariak.
  • Aurrekari orokorrak.
  • Aurrekari espezifikoak.

Antropometria

  • Pisua baloratzeko balantza.
  • Garaiera baloratzeko tailimetroa.
  • Azalpeko tolesturak:
    • Plikometroek neurtzen dituzte, eta hauek dira:
      • Trizipitala.
      • Subeskapularra.
      • Abdominala.
      • Suprailiakoa.
  • Perimetroak zinta metrikoarekin.

Miaketa Medikoa

Tresnarik Gabeko Miaketa

  • Ikuskatu begiak erabiliz (larruazalaren kolorea eta itxura).
  • Haztatu ukituz eta presionatuz (adibidez: sentsibilitatea).
  • Auskultatu entzunez, estetokopioarekin edo ekografoarekin.
  • (Adibidez: bihotza).
  • Perkusionatu hatzekin kolpatuz, sortzen diren soinu desberdinak entzun. Hutsak soinu tinpanikoa
... Continuar leyendo "Azterketa Medikoa: Gida Osoa eta Diagnostiko Teknikak" »

Gestió de l'agressió i comunicació amb pacients

Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en catalán con un tamaño de 6,25 KB

Causes de les reaccions agressives

3. Inquietud, nervis: Davant situacions que ens inquieten, davant de persones que considerem importants per a nosaltres... és fàcil respondre de manera alterada si ens fan alguna observació o comentari.

4. Sentiment de culpa: Quan sabem que hem fet malament alguna cosa i ens sentim culpables, sentim qualsevol comentari que ens facin com una agressió, i això ens pot induir a reaccionar també nosaltres amb agressivitat. En realitat, però, amb qui estem enfadats és amb nosaltres mateixos, ja que sabem que hem actuat malament.

En aquests casos, la característica comuna és la por, el temor a alguna cosa.

Com respondre a una conducta agressiva

A continuació, es presenta un llistat amb les conductes adequades... Continuar leyendo "Gestió de l'agressió i comunicació amb pacients" »

Trastornos mentales: esquizofrenia y autismo

Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en español con un tamaño de 1,25 KB

Esquizofrenia

Es un trastorno que produce una distorsión de los pensamientos y sentimientos, y por lo tanto de la realidad.

Comienza a sentir, pensar y hablar de forma diferente a como lo hacía antes.

No puede explicar lo que le está sucediendo.

Síntomas

Delirios, Alucinaciones, Alteraciones sensoriales

Causas

Alteraciones cerebrales bioquímicas, Consumo de alcohol y drogas, Las cargas emocionales excesivas desencadenan los primeros brotes.

Autismo

Trastorno en: sociabilidad, comunicación, intereses restringidos.

Su causa es desconocida, pero se sospecha que se debe a una alteración física del cerebro.

El Síndrome de Asperger forma parte de lo que se denomina trastorno del espectro autista

Autismo/Asperger

Coeficiente Intelectual/Coeficiente intelectual

Medio-... Continuar leyendo "Trastornos mentales: esquizofrenia y autismo" »

Recursos educatius i avaluació: principis bàsics

Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en catalán con un tamaño de 2,65 KB

Recursos educatius

Els recursos, des del punt de vista educatiu, són els mitjans que utilitzarem per a aconseguir els objectius didàctics establerts a la programació. Funcions: espai, materials, temps, els recursos humans, agrupament dels nens/es i recursos pedagògics.

LOE/LOMCE

Administracions educatives per dotar els centres públics dels mitjans humans i materials per a una bona educació. Els centres disposaran de la informàtica necessària per garantir la incorporació de les tecnologies, centres que escolaritzin a NESE, en proporció major a l'establerta amb caràcter general.

Aula multisensorial

És un espai que serveix per donar suport terapèutic i facilitar la interacció amb el medi a través de l'estimulació o dels sentits. Es... Continuar leyendo "Recursos educatius i avaluació: principis bàsics" »

Conceptos Clave de la Autonomía Personal y la Dependencia: Clasificación de AVDB, AVDI y AVDA

Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en español con un tamaño de 5,34 KB

Conceptos Fundamentales de la Autonomía y la Dependencia

1. ¿Qué entendemos por autonomía personal?

La capacidad de una persona de tomar decisiones por sí misma y actuar con total libertad, orientando sus actos y asumiendo los riesgos de su conducta.

8. ¿Qué entendemos por habilidad?

La capacidad de que dispone una persona para realizar una actividad o tarea.

9. ¿Cómo definimos el hábito?

Como una conducta aprendida que la persona ejecuta automáticamente en el momento oportuno y de manera adecuada.

10. ¿Qué son las rutinas?

Son unos ritmos de actividad que se mantienen estables y que, una vez aprendidos, se desarrollan diariamente.

Clasificación de las Actividades de la Vida Diaria (AVD)

2. ¿Qué son las Actividades de la Vida Diaria Básicas

... Continuar leyendo "Conceptos Clave de la Autonomía Personal y la Dependencia: Clasificación de AVDB, AVDI y AVDA" »

Desenvolupament Humà: Sentits, Sinapsi i Maduració del Sistema Nerviós

Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en catalán con un tamaño de 4 KB

Aspectes Clau del Desenvolupament Humà i Sensorial

Desenvolupament Sensorial en la Infància

  • L’olfacte és el sentit que triga més anys a estar completament desenvolupat.
  • Els nounats mostren preferència pels colors brillants i són molt sensibles a la intensitat de la llum.
  • Els nadons tenen preferències olfactives i discriminen les olors agradables de les desagradables.
  • El sentit del tacte permet que es desenvolupin vincles afectius entre els pares i els nadons.
  • La visió binocular fa referència a la percepció de la profunditat i la distància.

Interacció i Maduració en el Desenvolupament

  • Existeix interacció entre els processos de desenvolupament cognitiu, lingüístic, socioafectiu i físic.
  • Com més petits som, més importància tenen els
... Continuar leyendo "Desenvolupament Humà: Sentits, Sinapsi i Maduració del Sistema Nerviós" »

Desenvolupament sexual i identitat de gènere

Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en catalán con un tamaño de 2,78 KB

El desenvolupament sexual i identitat de gènere

Sexe: és un concepte derivat de la condició biològica d’un ésser. És una etiqueta universal assignada segons la condició biològica, genètica, a partir dels òrgans sexuals interns i externs, cromosomes i hormones. La intersexualitat defineix a les persones que neixen amb una anatomia sexual que no s’ajusta amb claredat a l'estàndard binari masculí o femení.

Gènere i identitat de gènere: El gènere està constituït per una sèrie de valors, idees, creences, comportaments i atribucions de caràcter social que s’atribueixen a un sexe concret. La identitat de gènere és la identificació o sentiment de pertinença de manera subjectiva i personal a un gènere u altre. Es pot diferenciar... Continuar leyendo "Desenvolupament sexual i identitat de gènere" »

Dinàmica i Estructura Grupal: Etapes, Rols i Cohesió

Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en catalán con un tamaño de 3,38 KB

Etapes del Desenvolupament Grupal

Etapa d'Eficiència i Integració Grupal

Característiques Principals:

  • La comunicació del grup és oberta.
  • El grup pren decisions madures i consensuades.
  • El grup obté un alt rendiment.
  • La identitat grupal arriba al seu màxim.

Funcions de l'Animador:

  • Aprofitar el bon moment del grup per assolir les metes proposades.
  • Delegar algunes responsabilitats.
  • Introduir feedback d'autoavaluació i autocrítica.

Etapa de Disgregació Grupal

Característiques Principals:

  • Diferents punts de vista. Apareixen les primeres discussions sense acords.
  • Cadascú reclama la seva importància dins del grup.
  • Apareixen subgrups.
  • Abandonament de membres, desaparició del grup o formació d'un altre.

Funcions de l'Animador:

  • Evitar conflictes violents.
... Continuar leyendo "Dinàmica i Estructura Grupal: Etapes, Rols i Cohesió" »

Potenciando la Autonomía Personal: Etapas de Aprendizaje y Apoyos Esenciales

Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en español con un tamaño de 4,17 KB

Fases de Adquisición de Habilidades de Autonomía

La adquisición de habilidades de autonomía personal se estructura en varias fases clave, cada una indispensable para el desarrollo integral y la consolidación de la independencia.

1. Planificación

Esta fase incluye los aspectos de diseño de la intervención. Llevar a cabo una planificación rigurosa es indispensable para que el proyecto tenga consistencia. Es necesario evaluar la capacidad funcional de la persona y, posteriormente, decidir o seleccionar a la persona o personas que tomarán parte en el proceso de enseñanza-aprendizaje. Se deben definir objetivos o metas claras a alcanzar y las conductas que se pretenden establecer. Asimismo, es crucial seleccionar la metodología, estrategias... Continuar leyendo "Potenciando la Autonomía Personal: Etapas de Aprendizaje y Apoyos Esenciales" »