Chuletas y apuntes de Otras lenguas extranjeras de Formación Profesional

Ordenar por
Materia
Nivel

La narrativa dels anys 70 fins a l'actualitat

Enviado por Chuletator online y clasificado en Otras lenguas extranjeras

Escrito el en catalán con un tamaño de 6,41 KB

A partir de finals dels anys 70 del segle XX s'instal·la en la societat occidental la consciència de viure una nova etapa històrica: la postmodernitat. S'oposa a la modernitat, conjunt de canvis estètics i ideològics que són conseqüència de les transformacions de la societat occidental postindustrial. La societat ara adopta una actitud hedonista, consumista i profundament individualista. En aquest context, la situació de la narrativa en les tres darreres dècades del segle XX i la primera del segle XXI ha millorat considerablement respecte als anys de postguerra.

La novel·la de trencament

En la dècada dels setanta destaca l'anomenada novel·la de trencament, que s'allunya de les tècniques narratives clàssiques. El que interessa ara... Continuar leyendo "La narrativa dels anys 70 fins a l'actualitat" »

Connectors parentètics

Enviado por Chuletator online y clasificado en Otras lenguas extranjeras

Escrito el en catalán con un tamaño de 6,14 KB

Dixi espacial
Són els elements lingüístics que remeten a l’espai en què es produeix la comunicació i que posen en relació all que es diu amb el lloc on es diu. Són: pronoms demostratius, adverbis demostratius i pronoms neutres.
La connectivitat del discurs
La connexió és un mecanisme de cohesió que indica les relacions que s’estableixen entre els enunciadors d’un text.

Els connectors són els elements lingüístics que manifesten aquesta connexió.
Pel seu caràcter semàntic i pragmàtic es consideren connectors els elements lingüístics següents:
• Conjuncions i locucions conjuntives.
• Marcadors i expressions fàtiques de tipus conversacional.
La connexió també es por expressar amb d’altres que no es consideren connectors.
... Continuar leyendo "Connectors parentètics" »

Escola mallorquina i noucentisme

Enviado por Chuletator online y clasificado en Otras lenguas extranjeras

Escrito el en catalán con un tamaño de 5,87 KB

1. L'Escola mallorquina

És el grup d’escriptors encapçalats per Miquel Costa i Llobera que assumeixen els ideals de la Renaixença a les Illes Balears. La tendència classicitzant d’aquest moviment influirà notòriament en el noucentisme.
A més de Joan Alcover, són continuadors d’aquesta escola poètica en la primera meitat del Segle XX María Antònia Salvà, Llorenç Riber i Miquel Ferrà. L’òrgan de difusió literària d’aquest grup va ser la revista La Nostra Terra.


2. Característiques

La situació política de les Balears és molt diferent de la catalana, la qual cosa fa absolutament inviable una actuació cultural com la que aleshores té lloc al Principat. Aquí no es produeix un fenomen com la Lliga Regionalista. Es segueix

... Continuar leyendo "Escola mallorquina i noucentisme" »

Resum les quatre grans croniques: Jaume i, bernat desclot, Ramón muntan er i pere iii

Enviado por Chuletator online y clasificado en Otras lenguas extranjeras

Escrito el en catalán con un tamaño de 4,73 KB


nològicament és el primer text historiogràfic. Jaume I narra la seua biografia des del seu engendrament fins la pròpia mort, òbviament, els darrers capítols pertanyen a altre autor. Es basa en els fets del seu regnat;
Les conquestes que va encapçalar i també en records íntims de la seua vida i en cançons de gesta.

A més dels trets comuns amb les altres cròniques, la de Jaume I mostra un profund sentiment religiós. Per al rei, la voluntat de Déu es manifesta en totes les decisions que pren i també en els fets d’armes;  tant si la corona sortia victoriosa com si perdia, era per l’acció de Déu. Per a Jaume I l’ajuda divina era el millor front a l’enemic. D’altra banda, el protagonista i l’heroi és sempre el rei, és
... Continuar leyendo "Resum les quatre grans croniques: Jaume i, bernat desclot, Ramón muntan er i pere iii" »

Pensamiento Complejo: Edgar Morín y la complejidad del mundo

Enviado por Chuletator online y clasificado en Otras lenguas extranjeras

Escrito el en español con un tamaño de 5,08 KB

Golpes de Viento Crítico

“COGNICIÓN DEL PENSAMIENTO COMPLEJO”

Henry José Arévalo Rodríguez (*)

¡Que tal estimados (as) lectores (as)!. Cuando se menciona en el espacio academicista el Pensamiento Complejo se consigue asociarlo perspicazmente con el Maestro Edgar Morín, sociólogo y filósofo francés cuyos trabajos engloban un ejido muy extenso de investigaciones. Morín se ilustró en derecho, filosofía, historia y ciencias políticas. Se incorporó al Partido Comunista mientras se desarrollaba la guerra y se separó de él en 1951. En el año 1950 fue aceptado en el CNRS –Centre National de la Recherche Scientifique-. Subsiguientemente en 1959 constituyó con Georges Friedmann y Roland Barthes el Centro de Estudios de Comunicación... Continuar leyendo "Pensamiento Complejo: Edgar Morín y la complejidad del mundo" »

La coherència textual i les seves regles

Enviado por Chuletator online y clasificado en Otras lenguas extranjeras

Escrito el en catalán con un tamaño de 10,75 KB

La coherència és la propietat textual que fa referència a la construcció del significat global d’un text. Reglas:

Regla de repetició:

El text ha de contenir els elements que reapareguen de manera recurrent per a donar-li unitat i continuïtat.

Regla de progressió de la informació:

El desenvolupament del text es produeix a partir de la introducció global de informació nova.

Regla de no contradicció:

El text no pot contenir informació contradictòria.

Regla de relació:

Totes les idees o fets del text han d'estar connectats entre si amb el context real o imaginari en que tenen lloc.

El resum

El resum és una transformació del text per reducció que reprodueix fidelment el contingut de la organització. Per a elaborar un resum convé seguir... Continuar leyendo "La coherència textual i les seves regles" »

Característiques del Romanticisme i Realisme a Europa

Enviado por Chuletator online y clasificado en Otras lenguas extranjeras

Escrito el en catalán con un tamaño de 3,29 KB

Romanticisme

Moviment d'arrel nacionalista, nascut a Anglaterra i a Alemanya, s'estengué per tota Europa (darrers decennis s. XVIII i durant s. XIX).

  • Rebuig dels cànons clàssics i, per tant, de l'estètica neoclàssica s. XVIII.
  • Defensa de llibertat de l'artista i de l'originalitat de l'obra d'art.
  • Predomini del sentiment sobre la raó; introspecció, subjectivitat i individualisme.
  • Exaltació cert sentiment nacionalista o patriòtic (relacionat amb la recuperació de tradicions i llegendes de la literatura popular).
  • Interès per l'irracionalisme, la imaginació, l'exotisme i l'aventura.
  • Intensa relació de l'ésser humà amb la natura, correlat objectiu sentiments íntims del poeta.
  • Èmfasis en els temes absoluts; la immensitat, la mort, el destí.
... Continuar leyendo "Característiques del Romanticisme i Realisme a Europa" »