Chuletas y apuntes de Formación y Orientación Laboral de Bachillerato y Selectividad

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TIPOS DE COTIZACIÓN

CONTINGENCIAS

EMPRESA

TRABAJADOR

BASE CÁLCULO

Comunes

23,60 %

4,70 %

Base Contingencias Comunes (BCC)

Desempleo.

Tipo General

5,50 %

1,55 %

Base Contingencias Profesionales (BCP)

Desempleo.

Duración deter.

6,70 %

1,60 %

Base Contingencias Profesionales (BCP)

FOGASA (Fondo Garantía Salarial)

0,20 %

Base Contingencias Profesionales (BCP)

Formación Profesional

0,60 %

0,10 %

Base Contingencias Profesionales (BCP)

Horas Extra fuerza mayor

12,00 %

2,00 %

Importe Horas Extra de fuerza mayor

Resto horas extraordinarias

23,60 %

4,70 %

Importe Horas Extra

AT y EP (accidente y/o enfermedad)

1% (*)

IRPF

La que se indique

Percepciones salariales

(*) Es variable según factores, pero en los ejercicios de clase, la fijaremos en el 1%.

Derecho Laboral en España: Normativa, Jornada y Conceptos Esenciales

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Concepto de Trabajo y Marco Normativo

El trabajo es el conjunto de deberes y de actividades que las personas desarrollan dentro de la empresa.

Características del Trabajo

  • Voluntariedad
  • Por cuenta ajena
  • Retribución
  • Subordinación

El marco normativo laboral es la legislación laboral, es decir, el conjunto de leyes y normas legales que determinan el entorno del trabajo. Cada ámbito de la empresa tiene su propio marco normativo.

Principales Normas Laborales (Jerarquía Normativa)

  1. La Constitución Española
  2. Los Tratados Internacionales
  3. El Estatuto de los Trabajadores
  4. Los Convenios Colectivos
  5. El Contrato Laboral

La Constitución Española

Es el fundamento jurídico de la sociedad, supone las bases sobre las cuales se desarrollan los derechos y las libertades... Continuar leyendo "Derecho Laboral en España: Normativa, Jornada y Conceptos Esenciales" »

Derecho Administrativo y Trabajo Público en Uruguay

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Trabajo Informal

El trabajo informal es aquella modalidad de la actividad humana en la que los trabajadores se desempeñan sin cumplir con la totalidad de la normativa, o al menos, con aquellas que se consideran principales.
La informalidad no se detecta con facilidad, existiendo muchas modalidades de esta.
Está vinculada directamente a los niveles de pobreza de los diferentes países.
La condición de pobreza de un sistema social favorece el crecimiento del empleo informal, ante la falta de trabajo formal o sistema de inclusión.

Derecho Administrativo

Concepto y bases constitucionales

Es el conjunto de normas y principios aplicables a la institución y funcionamiento de los servicios públicos del Estado y al contralor jurisdiccional de la Administración
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Características de la relación laboral y normativa laboral

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Características de la relación laboral

1- Dependiente: El trabajador tiene que cumplir las instrucciones de la empresa, no es un autónomo que toma sus propias decisiones.

2-Personal: Es cuando el propio trabajador debe acudir personalmente a trabajar, no puede enviar a nadie a trabajar por él.

3- Retribuido: La finalidad es obtener un beneficio económico, se trabaja por dinero, no por amistad o ayuda a cualquier persona.

4- Por cuenta ajena: El trabajador cobra un salario fijo con independencia de si la empresa ha obtenido beneficios o pérdidas.

5-Voluntario: Nadie está obligado a firmar un contrato de trabajo, además, se puede renunciar al contrato preavisando con unos plazos.

Normativa laboral y relación laboral especial

RELACIÓN LABORAL

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Tipus d'Acomiadament Laboral: Causes i Conseqüències

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Acomiadament per Causes Objectives

L'acomiadament individual per causes objectives es produeix per voluntat de l'empresari i pot ser degut a:

  • Ineptitud del treballador: Quan, un cop finalitzat el període de prova, el treballador no realitza la feina correctament.
  • Falta d'adaptació: Davant de modificacions tècniques, com ara la substitució de persones per màquines.
  • Amortització de llocs de treball: Per raons econòmiques, de producció, organitzatives o tècniques (per exemple, una disminució de comandes que fa que l'empresa no necessiti tants treballadors).
  • Absentisme laboral.
  • Eliminació de llocs de treball per insuficiència de consignació pressupostària: En empreses que ja no reben ajudes.

L'acomiadament s'ha de comunicar per escrit, amb... Continuar leyendo "Tipus d'Acomiadament Laboral: Causes i Conseqüències" »

Tipus de Contractes Indefinits a Espanya: Guia Completa

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Contracte de Durada Indefinida

Els contractes indefinits són aquells que no fixen una data determinada per a la seva finalització.

Contracte comú de treball ordinari com a contracte indefinit

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Objecte: Establir una relació laboral sense fixar una data límit per a la seva finalització.

Formalització: Pot ser verbal o escrita. En tot cas, qualsevol de les parts podrà exigir que el contracte es formalitzi per escrit.

Indemnització:

  • En cas d’acomiadament improcedent (quan no queda acreditat l’incompliment que s’al·lega per a l’acomiadament), el treballador tindrà dret a una indemnització de 33 dies per any treballat, amb un màxim de 24 mensualitats.

    Si el contracte es va formalitzar abans del 12/02/2012 serà de 45 dies per any treballat

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Treball i Legislació Laboral: Drets, Deures i Organitzacions

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Unitat 6 - Treball i Legislació: Una Visita Guiada

Treball: Definició i Característiques

El treball és el conjunt de tasques i activitats que les persones desenvolupen dins de l’empresa.

Característiques de l’Activitat Laboral:

  • Voluntarietat: La persona decideix si treballa, on i de quina manera.
  • Per compte d’altri: Treballa per una altra persona, la qual es beneficia del fruit del seu treball.
  • Retribució: El treball ha de ser remunerat.
  • Subordinació: La persona està sotmesa a les decisions de l’empresari.

Marc Normatiu: L'Entorn Legal del Treball

Conjunt de lleis i normes legals que determinen l’entorn del treball. Les principals normes laborals són:

  • Constitució espanyola
  • Tractats internacionals
  • Estatut dels Treballadors
  • Convenis col·lectius
  • Contracte
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La Responsabilitat Social de l'Empresa

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Les empreses, en el seu funcionament habitual, adopten decisions que afecten el seu entorn i els distints grups socials que coexisteixen. És obvi que l’empresa moderna, en el seu procés de desenvolupament, s’ha convertit en una font de poder i influència sobre el medi en què desenvolupa la seva activitat. Més enllà del seu caràcter d’institució econòmica, ha esdevingut també una força impulsora del canvi social. Però també és cert que el sistema d’economia de mercat impulsa l’empresa a minimitzar els seus costs de producció per tal de resultar competitiva. Això suposa, en alguns casos, traslladar a la comunitat o a l’entorn una part dels seus costos de producció en comptes d’assumir-los. Són els costos socials:... Continuar leyendo "La Responsabilitat Social de l'Empresa" »

Factores y Tipos de Conflictos: Claves para la Toma de Decisiones y la Gestión Laboral

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Factores que Originan Problemas en la Toma de Decisiones

Cuando hay que tomar decisiones, pueden surgir problemas. Los factores que suelen generarlos pueden ser externos o internos al sujeto.

Factores Externos al Sujeto

  • El Riesgo de la Decisión: Es la posibilidad de que un evento o circunstancia dañina o no deseada se produzca. Al tomar una decisión para resolver alguna cuestión, debemos analizar qué posibilidades existen de que la alternativa elegida lleve al resultado óptimo esperado.
  • Las Presiones: Son circunstancias que rodean a la persona que tiene que tomar una decisión y contribuyen a que el proceso de toma de decisiones sea más conflictivo.

Factores Internos al Sujeto

  • La Actitud: Es la manera en que nuestro ánimo o nuestra mente
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Deures i poders de l'empresari, equips de treball i conflictes laborals

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Deures i poders de l'empresari

Deures

  • Donar un tracte igualitari

  • Respectar la dignitat i intimitat del treballador

  • Proporcionar la feina relacionada amb la categoria professional

  • Mantenir una adequada política de seguretat i higiene a la feina

  • Permetre assistència a exàmens, a cursos de formacions i reunions sindicals

  • Pagar puntualment el salari

Poders

Poder de direcció, poder disciplinari, poder de vigilància

  • Registre

  • Videovigilància

  • Control de l'ús del correu electrònic i dels ordinadors

Equips de treball

És un conjunt de treballadors que col·laboren entre si per aconseguir un objectiu comú per mitjà dels seus coneixements i habilitats

Avantatges

  • Aporta més productivitat, compromís i responsabilitat

  • Millora la satisfacció i el clima laboral

  • Enriqueix

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