Chuletas y apuntes de Deporte y Educación Física de Formación Profesional

Ordenar por
Materia
Nivel

Entrenament de la Resistència: Guia Completa

Enviado por Chuletator online y clasificado en Deporte y Educación Física

Escrito el en catalán con un tamaño de 6,49 KB

Entrenament de la Resistència

Condicionals i Coordinatives

Condicionals: Força, Resistència, Velocitat, Flexibilitat

Coordinatives: Coordinació i Equilibri

La condició física fa referència a la capacitat de l'organisme de desenvolupar un treball físic amb efectivitat, retardant l'aparició de la fatiga i prevenint lesions.

Desenvolupament de la Condició Física a l'Etapa Escolar

  1. 4-6 anys: Fomentar components gestuals i lúdics en exercicis que no requereixen un excés de concentració.
  2. 7-9 anys: Formació motriu bàsica. És important el ritme i les formes jugades. Es busca desenvolupar la condició física a través del treball d'habilitats físiques bàsiques.
  3. 9-12 anys: Metabolisme aeròbic. Etapa on acaba el desenvolupament motriu i comença
... Continuar leyendo "Entrenament de la Resistència: Guia Completa" »

Importància de la postura en l'exercici físic

Enviado por Chuletator online y clasificado en Deporte y Educación Física

Escrito el en catalán con un tamaño de 2,95 KB

En l'escurçament i en els punts gallet quan els músculs treballen, generen subproductes de desfet, un d'ells s'anomena àcid làctic. Pot provocar sensació de cremada al múscul. Si mantenim contínuament tensos els músculs, provoquen que hi hagi un excés d'àcid làctic. En els punts de gallet les conseqüències poden ser nusos en el múscul, aquests punts provoquen dolor, tant localment com en altres zones del cos. Les principals causes de l'escurçament i dels punts de gallet són, estrès, mala postura, carrega estàtica, el sedentarisme, dormir en una postura incòmoda, moviments repetitius, entrenar amb mala tècnica, seure amb les cames creuades, portar la motxilla sempre plena a l'esquena i el fred.

Principalment una bona postura... Continuar leyendo "Importància de la postura en l'exercici físic" »

Kirola eta Inklusioa: Helburuak eta Onurak

Enviado por Chuletator online y clasificado en Deporte y Educación Física

Escrito el en vasco con un tamaño de 4,83 KB

Inklusioa

Ingurune normalizatu batean desgaitasuna duten pertsonak aritzeko aukera ematea da. Eskolek, kirol-sistemek edo txapelketa-sistemek gizartearen aniztasunari erantzuten diote. Inklusio hau hiru esparrutan ematen da:

Gorputz-hezkuntzan

Benetako inklusioa gerta dadin, ikasle guztiek beren gaitasunen araberako hezkuntza-helburuak izan behar dituzte. Horretarako, hainbat neurri har daitezke:

  • Irakasleak sentsibilizatu eta formatu.
  • Zentroen antolaketa aldatu.
  • Ikasle/irakasle ratioa egokitu.
  • Curriculum diseinua malgutu.
  • Arkitektura-oztopoak kendu.
  • Familien parte-hartzea sustatu.

Kirol Inklusioa Aisialdi Eremuetan

Erakundeen ardura da herritarrak aisialdian modu aktiboan aritzea. Horretarako, aukera asko eskaini beharko dituzte, nork bere aisialdia antolatzeko.... Continuar leyendo "Kirola eta Inklusioa: Helburuak eta Onurak" »

Eginkizun Motriza

Enviado por Chuletator online y clasificado en Deporte y Educación Física

Escrito el en vasco con un tamaño de 2,31 KB

Antolaketa Txikiko E.M.

Antolaketa Handiko E.M.

Ingurune Aldakorra

Ingurune Finkoa

Zailtasuna: Eginkizunaren Helburu eta Araudiaren Arabera

Zailtasuna: Beti Berdin, Denbora-Eremu Antolaketa Zehaztua Dagoelako

Gauzatzean, Sekuentzia Finkorik Ez

Erabakien Lotura Aldez Aurretik Aurrikusia

Guazatzea, Aldakorrak Diren Faktoreen Menpe

Gauzatze Sekuentziak, Eremu Eta Denborari Egokituak

Praktikaren Baldintzak:

Materialaren Arrazoizko Erabilera Hezkuntza Baliabide Bezala/Egokitzapen Kurrikularrak, Norbanakoen Arteko Desberdintasunen Eta Garapen Mailaren Arabera/Eginkizun Motrizen Sekuentziatutako Programazioa/Espazioaren Banaketa: Ingurune Hurbilaren Erabilpena/Denboraren Banaketa: Taldearen Garapenaren Arabera.

Abilezia Motriza:

Oinarrizko Abilezia Motriza: Lokomotrizak,... Continuar leyendo "Eginkizun Motriza" »

Guia de Primers Auxilis: Gestió d'Hemorràgies i Sagnats

Enviado por Chuletator online y clasificado en Deporte y Educación Física

Escrito el en catalán con un tamaño de 4,72 KB

Hemorràgies Externes

La sang es vessa a l'exterior de l'organisme.

Acció Davant una Hemorràgia Externa

  1. Pressió directa sobre l'hemorràgia.
  2. Elevació de l'extremitat afectada.
  3. Compressió sobre l'artèria principal del membre afectat.
  4. Casos excepcionals: torniquet.

Pressió Directa sobre l'Hemorràgia

  • P.A.S. (Protegir, Avisar, Socórrer): Utilitzar guants!
  • Simultàniament, avaluar l'estat general del pacient.
  • Tranquil·litzar la víctima i el seu entorn.
  • Tombar el pacient a terra.
  • Aplicar pressió directa amb la nostra mà, utilitzant gases estèrils sobre la ferida, durant almenys 10 minuts.
  • Realitzar un embenat compressiu sobre l'apòsit per mantenir la pressió.
  • NO retirar les gases que s'han posat al principi; afegir-ne de noves sobre les anteriors
... Continuar leyendo "Guia de Primers Auxilis: Gestió d'Hemorràgies i Sagnats" »

Jarrera egokia eta lesioen prebentzioa: Osasun integralerako gida

Enviado por Chuletator online y clasificado en Deporte y Educación Física

Escrito el en vasco con un tamaño de 4,18 KB

Jarrera: Une jakin batean hartutako posizioa. Bakoitzak bere jarrera.

Jarrera zuzena: Giltzadurak ahalik eta atseden handienean daudenean. Gihar agonistek tonu asko dutenean, antagonistek tonu gutxiago.

Prebentzioa: Epe luzerako lesioak saihestuz egiten den lana. Helburua, bizkarrezurreko gainzama eta mina ekidin eta bizkarreko arazoak saihestea da. Jarrera oker baten ondorioz, min txikiena larri bihur daiteke.

3 kutxa ditugu: Pelbikoa, torazikoa eta garezurrarena. Gorputzari jarraitutasuna emateko 3 kutxak lerrokatuak.

Jarrera desegokiak mina:

  • Estrukturalak:
    • Hezurretakoa: bizkarrezurraren desoreka (hernia diskala).
    • Giharretakoa (esklenderosis).
  • Funtzionalak: Bizkarreko gihar ahulak, gorputz jarrera desegokia, keinu errepikakorrak, gainkargak, denbora
... Continuar leyendo "Jarrera egokia eta lesioen prebentzioa: Osasun integralerako gida" »

Accesibilidad y Diseño Universal en Centros para Personas con Dependencia

Enviado por Chuletator online y clasificado en Deporte y Educación Física

Escrito el en español con un tamaño de 6,09 KB

Introducción a la Accesibilidad

La accesibilidad es una condición fundamental para garantizar la inclusión y la participación plena de las personas con dependencia en la sociedad. Se basa en tres principios:

  1. Normalización: Facilitar el desarrollo de una vida normal en todos los ámbitos.
  2. Accesibilidad: Adaptar entornos, productos y servicios para que sean compatibles y utilizables por todas las personas.
  3. Medidas de acción positiva: Implementar estrategias que eviten las desventajas de las personas en situación de dependencia.

Barreras Arquitectónicas

Las barreras arquitectónicas son elementos que impiden la libertad de movimiento, el acceso a espacios y servicios comunitarios, y la autonomía de las personas. Se clasifican en:

  • Urbanísticas:
... Continuar leyendo "Accesibilidad y Diseño Universal en Centros para Personas con Dependencia" »

Sistema esquelètic: estructura i funcions

Enviado por Chuletator online y clasificado en Deporte y Educación Física

Escrito el en catalán con un tamaño de 13,47 KB

Aparell locomotor

Està format pels ossos, articulacions, músculs, tendons, lligaments i cartílags.

Els ossos són l'estructura rígida de l'organisme. Juntament amb les articulacions formen la part passiva de l'aparell locomotor. Dues característiques bàsiques:

  1. Duresa. 2/3 de l'os són sals minerals
  2. Elasticitat. 1/3 de l'os és matèria orgànica

Funcions:

  • A) Sostén. Marc estructural del cos.
  • B) Protecció: D'òrgans interns.
  • C) Moviments.
  • D) Magatzem de sals minerals.
  • E) Producció cèl·lules sanguínies.

Teixit ossi esponjós:

  • Format per trabècules - medul·la òssia vermella.
  • El trobem a les epífisis dels ossos llargs i als plans curts o irregulars.

Medul·la òssia

  • Medul·la vermella: Es troba a l'os esponjós. La seva funció és la hematopoiesi.
... Continuar leyendo "Sistema esquelètic: estructura i funcions" »

Materiales actividad de juego experimental

Enviado por Chuletator online y clasificado en Deporte y Educación Física

Escrito el en español con un tamaño de 29,42 KB

  1. 8. Variables a analizar a la hora de extender la realidad dentro de los aspectos

           educativos.

    • Realidades humanas.

    1. Esfera social:

    • Nivel socio-económico.

    • Nivel cultural.

    • Nivel idelógico.

    2.   Esfera individual:

    • Factor intelectual. - Factor psicomotriz. - Factor afectivo..

    3.   Educandos:

    • Edad, sexo, número,porcentajes.

    • Grupo organizado.

    • Homogeneidad.

    4.  Educadores:

    • Número, edad,sexo,formación,aptitudes.

    • Relaciones previas con lo educandos.

    • Sintonía con el proyecto educativo.

    • Participación en la preparación.

    5.  Otras personas: cocineros,administrativos,especialistas

    • Realidades físicas.

    1. Emplazamiento de las instalaciones:


      planos, carácterísticas, equipamientos, alrededores, comunicaciones, seguridad…

    Estudio del medio que nos acogerá:

... Continuar leyendo "Materiales actividad de juego experimental" »

Aprenentatge Motor en l'Esport: Guia Completa

Enviado por Chuletator online y clasificado en Deporte y Educación Física

Escrito el en catalán con un tamaño de 7,32 KB

Aprenentatge Motor: Conceptes Clau

L'aprenentatge motor és el procés pel qual s'adquireixen i perfeccionen les habilitats o destreses motores i esportives mitjançant la pràctica. Inclou la transferència, que és l'aplicació d'habilitats apreses a noves situacions. Hi ha dos tipus de transferència:

  • Transferència positiva: Els coneixements previs faciliten l'aprenentatge de noves habilitats (exemple: gimnàstica artística i trampolí).
  • Transferència negativa: Els coneixements previs interfereixen en l'aprenentatge (exemple: gimnàstica artística i tennis).

Fases de l'Aprenentatge Motor

  1. Fase cognitiva: Iniciació en una nova tasca. S'aprèn i s'interioritza el moviment. El control tècnic millora, però encara hi ha errors. L'educador
... Continuar leyendo "Aprenentatge Motor en l'Esport: Guia Completa" »