Chuletas y apuntes de Ciencias sociales de Bachillerato y Selectividad

Ordenar por
Materia
Nivel

Causes i Conseqüències de la Primera Guerra Mundial: Anàlisi Completa

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Ciencias sociales

Escrito el en catalán con un tamaño de 5,7 KB

Atentat de Sarajevo

El 28 de juny, l'arxiduc Francesc Ferran i la seva esposa van ser assassinats a Sarajevo, capital de Bòsnia. Aquest atemptat el va dur a terme un estudiant bosnià relacionat amb els grups nacionalistes serbis. Com a conseqüència d'aquesta acció, i animada per Alemanya, Àustria va decidir annexar-se Sèrbia, acusada d'haver organitzat l'atemptat, i li va declarar la guerra, esperant que les altres potències es mantindrien neutrals. A partir d'aquest moment, es va establir un joc d'aliances entre les potències i, en una setmana, tot Europa havia entrat en guerra. Rússia es va posar al costat de Sèrbia i va declarar la guerra a Àustria. Alemanya va declarar la guerra a Rússia i a França. La invasió de Bèlgica... Continuar leyendo "Causes i Conseqüències de la Primera Guerra Mundial: Anàlisi Completa" »

Carles I: Política Interior, Exterior i Conflictes

Enviado por Chuletator online y clasificado en Ciencias sociales

Escrito el en catalán con un tamaño de 4,43 KB

ELS ÀUSTRIES

1. Política Interior de Carles I

El 1504, la reina Isabel de Castella va morir, i la seva filla Joana, casada amb Felip I, va heretar la corona de Castella. Van ser coronats reis a Castella. El 1506, Felip va morir i Joana, psicològicament inestable, no va ser capaç de regnar. Es va retirar a un convent fins a la seva mort. Els seus fills van viure al Sacre Imperi. La corona de Castella va passar al seu fill gran, Carles (nascut el 1500), però mentre era menor d'edat, el seu avi Ferran va actuar com a regent fins a la seva mort el 1516.

Aquest any, Carles va arribar a Castella amb la seva cort. Com que pràcticament no parlava castellà i va atorgar càrrecs importants als seus consellers del Sacre Imperi, va generar descontentament.... Continuar leyendo "Carles I: Política Interior, Exterior i Conflictes" »

Concepciones del Alumnado: Claves para la Enseñanza Efectiva

Enviado por Chuletator online y clasificado en Ciencias sociales

Escrito el en español con un tamaño de 5,63 KB

¿Por qué es importante conocer las concepciones del alumnado?

Es crucial averiguar los conocimientos o ideas previas de los alumnos para:

  • Aproximarnos a sus ámbitos de interés.
  • Detectar las dificultades de aprendizaje.
  • Reformular la Programación y Unidades Didácticas.

Técnicas para conocer las ideas previas del alumnado

Se pueden utilizar diversas técnicas, como:

  • Entrevistas clínicas.
  • Objetos o imágenes.
  • Actividades.
  • Observaciones de actividades.

Nociones Temporales

Distinguimos entre:

  • Tiempo vivido: reconocimiento del presente-pasado-futuro.
  • Tiempo percibido: visión concreta del tiempo.
  • Tiempo concebido: visión abstracta del tiempo.

Es importante la capacidad de reproducir el orden correcto de un relato.

Dificultades comunes:

  • Dificultad de situar
... Continuar leyendo "Concepciones del Alumnado: Claves para la Enseñanza Efectiva" »

Organització de les Nacions Unides i la seva Influència Global

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Ciencias sociales

Escrito el en catalán con un tamaño de 9,71 KB

Organització de les Nacions Unides: Està formada per tots els països que han acceptat la carta de les Nacions Unides, de l'any 1941. Tots els països del planeta han acceptat la carta i formen part de les Nacions Unides amb dues excepcions: la Ciutat del Vaticà (que és un estat observador, on té un observador a les Nacions Unides) i Taiwan (ja que Xina no reconeix a Taiwan com un estat independent, sinó que el considera part de la Xina, i per tant, al tenir dret a vet, Taiwan es queda fora). Espanya va ser admesa l'any 1955 a les Nacions Unides. Tots els països membres de les Nacions Unides es reuneixen en l'Assemblea General. Es reuneixen una vegada a l'any o bé quan hi ha algun conflicte, i tots els països tenen un vot. Les decisions... Continuar leyendo "Organització de les Nacions Unides i la seva Influència Global" »

Grans Imperis Colonials i el seu Administrament

Enviado por Chuletator online y clasificado en Ciencias sociales

Escrito el en catalán con un tamaño de 2,17 KB

Grans Imperis Colonials: L'Imperi britànic: el més gran i important de l'època, amb colònies repartides per tot el món. La més important era l'Índia. Per assegurar la ruta cap a l'Índia, controlaren el canal de Suez i Egipte, així com altres territoris a Àsia (Afganistan, Birmània, Malàisia…). També posseïa Canadà i gran part d'Oceania. L'Imperi francès: el segon en importància. S'extenia per Àfrica: conquesta d'Algèria i Tunísia; protectorat al Marroc; importants territoris a l'Àfrica occidental i central: Madagascar; a Àsia va ocupar la Indoxina (Vietnam, Laos i Cambodja). Alemanya, Itàlia (incorporació tardana a l'expansió imperialista) i Bèlgica tenien algunes colònies a Àfrica. Rússia incorporà Sibèria... Continuar leyendo "Grans Imperis Colonials i el seu Administrament" »

Historia, Estructura y Método Científico: Una Perspectiva Filosófica

Enviado por Chuletator online y clasificado en Ciencias sociales

Escrito el en español con un tamaño de 6,36 KB

Historia de la Ciencia

Mundo Antiguo

Civilizaciones Babilónica y Egipcia: Estudio de la ciencia para intereses religiosos y prácticos.

Presocráticos: Primeros en hacer ciencia aplicando análisis racional y nexo causal a los fenómenos naturales.

  • Establecen el arjé (esencia de la creación del universo) para unificar los fenómenos naturales.

Mundo Medieval

  • Importancia de las matemáticas para la ciencia.
  • Ciencia integrada en una visión cristiana del mundo.

Mundo Moderno

  • Aplicación de las matemáticas a la ciencia.
  • Desarrollo del método resolutivo-compositivo (resolución, composición, experimentación).
  • Newton: Unificación de la astronomía y la mecánica.

Mundo Contemporáneo

  • Planck: Exposición de los fundamentos de la física cuántica.
  • Einstein:
... Continuar leyendo "Historia, Estructura y Método Científico: Una Perspectiva Filosófica" »

L'economia autàrquica a l'Espanya franquista

Enviado por Chuletator online y clasificado en Ciencias sociales

Escrito el en catalán con un tamaño de 3,37 KB

Agricultura sota l'autarquia

L’Estat regulava la producció, la comercialització, els preus i el consum de la majoria dels productes agrícoles. Els baixos preus oficials van provocar un descens de la producció i de la productivitat.

Així, Espanya va viure una gran escassetat de blat i va caldre importar-lo des de l’Argentina. Es va produir una notable restricció dels nivells de producció perquè els baixos preus oficials van fer que els petits propietaris tendissin a l’abandonament dels conreus. Els grans i mitjans propietaris, en canvi, van practicar l’ocultació de la producció.

L’ocultació servia per distribuir els productes després en el mercat negre, mentre que els petits propietaris difícilment podien eludir les quotes... Continuar leyendo "L'economia autàrquica a l'Espanya franquista" »

Guerra de Successió i Il·lustració a Espanya

Enviado por Chuletator online y clasificado en Ciencias sociales

Escrito el en catalán con un tamaño de 6,5 KB

Guerra de Successió

Carles II mor al 1700 sense descendència, per tant han de cercar el proper hereu. Carles II tenia dues germanes, la gran Mª Teresa casada amb el rei de França, i la petita Margalida Teresa casada amb l’Emperador de SIRG, així quedant com a candidats a la corona d’Espanya Felip d’Anjou, nét de Mª Teresa i l’Arxiduc Carles fill de Margalida Teresa. Al testament el rei Carles deixa la corona a Felip d’Anjou, que es converteix en rei d’Espanya Felip V (Borbó).

Gran Bretanya, Holanda i Portugal no estan d’acord amb aquesta decisió, perquè en cas de conflicte internacional Espanya i França serien aliades, i presenten a l’Arxiduc Carles com a candidat, així comença la guerra de successió, una guerra... Continuar leyendo "Guerra de Successió i Il·lustració a Espanya" »

Evolución de la Didáctica de las Ciencias Sociales en España

Enviado por Chuletator online y clasificado en Ciencias sociales

Escrito el en español con un tamaño de 3,18 KB

1. Las Ciencias Sociales

Conjunto de disciplinas científicas cuyo objeto de estudio está vinculado a las actividades y al comportamiento de los seres humanos como ser social, con el medio y sus realizaciones. Tienen un carácter interdisciplinar. Las disciplinas integradoras de las ciencias sociales son la Historia, Geografía, Economía, Arte, Demografía, Investigación, etc.

2. La Didáctica de las Ciencias Sociales

Disciplina que se basa en métodos de enseñanza y aprendizaje, a través de unos recursos (TIC, contacto con el entorno) y una formación. Promueve valores democráticos y tiene un carácter tecnológico.

Siglo XIX

El estado nación sustituye al liberalismo y, a partir de ese momento, se elaboran las primeras constituciones (1812)... Continuar leyendo "Evolución de la Didáctica de las Ciencias Sociales en España" »

Principios Fundamentales y Métodos en Ciencias Naturales y Sociales

Enviado por Chuletator online y clasificado en Ciencias sociales

Escrito el en español con un tamaño de 3,67 KB

Principios Fundamentales en Ciencias

Axiomas: son principios fundamentales indemostrables dentro del sistema. Se seleccionan por su evidencia.

Reglas de formación y transformación: permiten extraer nuevos enunciados válidos para ampliar el sistema.

Teoremas: son los enunciados obtenidos deductivamente a partir de axiomas o de otros teoremas ya demostrados.

Método de las Ciencias Naturales

Así como las ciencias formales utilizan el razonamiento deductivo, las ciencias naturales se han servido del razonamiento inductivo.

Inferencia Inductiva

Tipo de razonamiento en el que se obtiene una conclusión general a partir de una serie de casos singulares conocidos por experiencia.

Hipótesis Deductivo

Los conceptos son representaciones mentales que formamos... Continuar leyendo "Principios Fundamentales y Métodos en Ciencias Naturales y Sociales" »