Teràpies psicològiques: Conductuals, cognitives i més

Enviado por Comunidad Xuletas y clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en catalán con un tamaño de 5 KB

Teràpies psicològiques

Teràpies conductuals: Tenen com a objectiu que el client aprengui una nova conducta, que la desaprengui, o totes dues alhora. Es fan servir tècniques com: la desensibilització sistemàtica (ensenyar al client a relaxar la musculatura i reconèixer l’estat en què es troba el seu cos), l’entrenament assertiu, les tècniques en el reforç positiu i el modelatge (oferir al client un model real o simbòlic de conducta).

Teràpies cognitives: La tesi d’aquesta teràpia és que les conductes no són degudes únicament a elements ambientals, sinó que depenen de les cognicions (idees, creences, imatges, pensaments i models de comprensió de la realitat). Tècniques: debat, deures per a casa, registre diari i assaig de conductes.

Teràpies sistèmiques (teràpies de grup): Intervé un grup de persones, que poden ser la parella, els fills, els pares o altres persones significatives.

L’ajuda farmacològica en la teràpia: Es fan servir els fàrmacs que tenen com a objectiu modificar el funcionament del cervell. Reben el nom de psicofàrmacs. També s’hi pot recórrer a la psicocirurgia, que consisteix en la intervenció quirúrgica en els teixits cerebrals. Hi ha tres classes de psicofàrmacs:

  1. Antipsicòtics: s’apliquen en trastorns mentals greus com l’esquizofrènia, psicosi, bipolaritat, etc.
  2. Ansiolítics: per combatre l’angoixa i ansietat (poden crear dependència).
  3. Antidepressius: s’apliquen per reanimar les persones depressives.

Desordres psicològics

Dona:

  1. Excitació sexual inhibida
  2. Vaginisme
  3. Anorgàsmia
  4. Disparèunia

Home:

  1. Excitació sexual inhibida
  2. Ejaculació precoç
  3. Orgasme inhibit

10 Manaments de la sexualitat

  1. No facis servir mai la força.
  2. Respecta la paraula NO.
  3. Evita situacions difícils.
  4. Estigues preparat.
  5. Responsabilitza't de les teves relacions sexuals.
  6. Parleu obertament de la contracepció.
  7. Respecta la privacitat sexual.
  8. Sigues considerat amb els altres.
  9. L’assetjament sexual no és una broma.
  10. L’imperatiu categòric kantià.


Dossier Freud

Inici de la sospita

Descoberta de l'inconscient:

Inconscient: conjunt d’energia (forces instintives), continguts reprimits i representacions.

Censura: mecanisme psíquic de control que impedeix el pas dels continguts reprimits a la consciència. Però no sempre està activa la censura.

Les manifestacions de l’inconscient poden ser en somnis, actes fallits, lapsus (oblits), acudits i en la neurosi (desordre emocional provocat per satisfer alguna cosa).

Teoria global de la personalitat (metapsicologia)

Hi ha una triple consideració de l’activitat psíquica:

  1. Consideració dinàmica: estudi de les forces que actuen en la nostra personalitat. Creu que un estudi dinàmic ha de començar per fixar quina és l’energia psíquica (libido i pulsions). PULSIÓ: desitjos o pulsions sexuals que tenen com a objectiu satisfer a través de qualsevol objecte que permeti la distensió d’una energia. I la càrrega de l’objecte és el propi cos. Hi ha dos tipus de pulsió:
    1. Pulsions de vida (Eros)
    2. Pulsions de mort (Thanatos)
    LIBIDO: desitjos o instints.
  2. Consideració econòmica: com gestionem els recursos del nostre psiquisme. Creu que hi actuen tres principis:
    1. Principi de plaer: satisfer a l'instant la seva funció.
    2. Principi de realitat: indica si es pot satisfer en aquell moment, si es pot ajornar o prohibeix.
    3. Principi de constància: principi que en el fons intenta reduir l’angoixa.
  3. Consideració tòpica: estudia en quines parts es divideix el nostre psiquisme. Aquí és on apareixen la Primera i Segona Tòpica. Primera (1913) = Inconscient, Preconscient (memòria positiva), Conscient (Posa en contacte amb el món exterior)/ Segona Tòpica (1923)= Allò (inconscient)/Super-Jo (moral comunitària – considera el que és correcte o incorrecte i el que està autoritzat o no autoritzat)/ Jo (conscient)

Teoria de la sexualitat

Explica tots els processos patològics associant-los a la sexualitat no satisfeta.

Genitalitat: mantenir relacions sexuals per procrear.

Sexualitat: per obtenir plaer.

Etapes:

  1. Etapa oral (0-1 any): font de plaer la boca i s’associa amb el menjar.
  2. Etapa anal (1-2): font de plaer és l’anus.
  3. Etapa Fàl·lica (3-6): descobriment dels òrgans genitals i s’adonen que proporcionen plaer.
  4. Període de latència (6-12): etapa on es desenvolupa l’Ideal del Jo.