La Justícia en si i la funció eticopolítica de la Idea de Bé

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Filosofía y ética

Escrito el en catalán con un tamaño de 4,04 KB

La Justícia en si vs. les ombres d'allò just

La justícia en si vs. les ombres d'allò just: L'expressió "la justícia en si" es refereix sens dubte a la Idea de Justícia, que representa la noció eterna de justícia, invariable, perfecta, atemporal, independent de les opinions dels homes i de les circumstàncies històriques, i accessible a la intel·ligència. Plató considera la justícia en si com una d'aquestes contemplacions divines que ocupen la ment del filòsof, aliè als assumptes mundans i als quefers quotidians que tant preocupen a la majoria dels mortals. D'altra banda, "la justícia en si" apareix clarament contraposada a "les ombres d'allò just" i a "les imatges de què són elles reflex", expressions que es refereixen a la justícia dels homes, això és, a la justícia empírica i temporal, a les lleis i a les opinions que els homes tenen sobre allò just, als diferents i variables modes d'entendre la justícia segons cada Estat i cada època històrica. El text diu que sobre aquestes coses embolicades permanentment en "les tenebres" de l'opinió, els homes discuteixen en "els tribunals o en un altre lloc qualsevol", sense ni tan sols haver arribat mai a contemplar la Idea de Justícia. El text també deixa clar que, a diferència de la justícia en si, la justícia dels homes és objecte d'interpretació, i per tant d'opinió, i no de coneixement. D'altra banda, com se sap, la justícia en si és el model etern i el paradigma ideal que imperfectament copien les lleis humanes i les opinions humanes sobre allò just, que en el text apareixen al·ludides com a simples imatges de la Justícia en si o com a ombres d'aquestes imatges.

Funció eticopolítica de la Idea de Bé

Funció eticopolítica de la Idea de Bé: Analogia entre el sol i el bé: Així com la llum del sol introdueix claredat durant el dia i ens rescata de la foscor de la nit, il·luminant els nostres passos, així també el coneixement de la Idea de Bé ha de ser la torxa que guiï les accions humanes tant en el terreny privat com públic de la forma més justa.

Pensament

Pensament: Primer grau de saber caracteritzat per ser més clar que l'opinió, però menys clar que la intel·ligència (grau de saber més elevat). El pensament no és opinió, sinó una forma de coneixement, però una forma inferior que la intel·ligència. Si aquesta última versa sobre les Idees, el pensament versa sobre els objectes matemàtics, els quals imiten les Idees. En el text "pensament" és el nom que Plató assigna a l'operació dels geòmetres i d'altres. La raó d'això té a veure amb la manera de procedir dels matemàtics, que d'una banda recolzen en figures visibles per a raonar sobre els objectes matemàtics, que no obstant això són intel·ligibles, i d'altra banda funden els seus teoremes en hipòtesis no prou justificades, prenent-les injustificadament per veritats evidents sense més.

Veure les coses de dalt

Veure les coses de dalt: L'expressió "visió de les coses de dalt" es refereix a la contemplació per part del presoner alliberat de les coses de l'exterior de la caverna; es tracta d'una metàfora del coneixement veritable (episteme). Aquest té com a objecte allò real i autèntic; les essències, és a dir, l'intel·ligible i particularment les Idees. A diferència de la simple opinió, el coneixement (episteme) es caracteritza per ser universal, objectiu, i per fundar-se en la intel·ligència i no en els sentits. L'expressió mencionada es contraposada en el text a la "visió de les coses de baix", és a dir, de les coses de l'interior de la caverna (ombres i estàtues). En efecte, amb aquesta expressió Plató es refereix a l'opinió (doxa); aquesta no és pròpiament coneixement sobre el veritablement real, sinó sobre el món sensible i canviant que com se sap només és una còpia del món de les Idees. Aquesta classe de saber es caracteritza per ser superficial, poc fiable, canviant i relatiu, i per basar-se no en la raó, sinó en els sentits.

Entradas relacionadas: