Fitxa tecnica majestat batllo

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 5,47 KB

F.27. MAJESTAT BATLLÓ

1. Fitxa tècnica

Autor: desconegut

Cronologia: Mitjans s.XII

Tipologia: exempta

Material: fusta de Xiprer policromada

Tècnica: talla

Mides: 1,56x1’20

Estil: ROMànic

Tema: religiós, Crist en Majestat

Localització: MNAC (Barcelona) (museu nacional D’art de Catalunya)

2. Context històric

L’obra Va ser comprada a un antiquari al 1914 per el català Enric Batlló, i Posteriorment donada a la ciutat de BCN, perquè formés part de la col·lecció del
MNAC. És una de les poques majestats catalanes que conserva la policromia Gairebé completa.

Aquest Tipus d’obra, juntament amb les Verges Entronitzades i els Davallaments, tenia Una funció litúrgica, ja fos com a part del mobiliari de l’església (reliquiaris) o com a figures per a representacions de teatre sacre o Processons. 

Característiques Generals:

L’escultura i la pintura estan subordinades al Març Arquitectònic sinó que això tindrà com a conseqüència deformar les figures. A Més es tendeix a omplir tot l’espai disponible  (horror vacui)

Es caracteritza pel seu antinaturalisme, expressivitat i el Caràcter simbòlic.

Les figures destaquen per la seva rigidesa i hieratisme. Malgrat tot s’observa una evolució, en el segle 11 l’escultura ROMànica es Caracteritza per la rigidesa i les vestidures estàtiques en el segle 12 S’observa un dinamisme dels plecs, les figures cobren volum i apareixen els Primers sentiments. 

Els personatges es sotmeten a una ordenació jeràrquica, la Importància de l’ús de la policromia

Els principals temes eren religiosos: sobre la vida Sagrada, la vida dels sants,... Sempre amb un caràcter moral. L’escultura es Concentra sobre tot en els capitells i en les portalades. 

Hi ha 2 tipus d’escultures: els relleus i l’escultura Exempta.

3.  Anàlisi formal

No Es conserva tota la talla actualment. Origínàriament va ser construïda a partit De 8 peces articulades i hi falten les que corresponen als peus. També s’han Perdut tots els dits de la mà dreta i part dels dit de la mà esquerra. 

La Majestat Batlló presenta una Composició frontal, hieràtica i simètrica, únicament trencada per la lleugera Inclinació del cap a la dreta. S’hi pot observar el treball minuciós del Pentinat i la barba, regit per un esquema geomètric rigorós, que també S’observa als ulls (mirada inexpressiva i distant). També s’observa al nas i a Les orelles. Un altre aspecte compositiu remarcable és la desproporció evident Del cos, perquè la distància que hi ha entre el cap i els peus és pràcticament La mateixa que hi ha entre una mà i l’altra. 

La Posició inclinada del cap és l’únic element que frena la simetria de la figura. 

El Cap, tallat d’una sola peca, no porta corona. En comptes d’aquesta, el cap Descobert s’organitza simètricament a partir de la clenxa i de dos rinxols q es Converteixen en una barba trenada a banda i banda del rostre. 

També Segueix la mateixa línia la rica vestimenta que cobreix tot el cos, una túnica Llarga amb mànigües (anomenada Manicata) (modelada a partir de franges Paral·leles), lligada amb un cíngol i estructurada a base de plecs verticals Que reforcen la rigidesa i la geometrització del conjunt. Aquesta túnica està Decorada amb motius florals inscrits en cercle de color vermell i blau, les Dues tonalitats que també decoren una gran part de la creu. El mantell acaba Amb una sanefa de signes que han estat interpretats com a caràcters D’escriptura cúfica (escriptura en àrab).

Al Braç superior de la creus es troba la llegenda en llatí “Iesus Nazarenus Rex Iudaeorum” (Jesús de Natzaret, rei dels Jueus).

Al darrere hi ha una Inscripció en un anell místic que representa la resurrecció de Crist.

4. Anàlisi del contingut

TEMA: és la representació de crist en majestat sense signes de patir, amb els ulls Oberts i una mica baixos, la mirada llunyana i l’expressió serena. És la imatge De l’home-déu que ha triomfat sobre el dolor de la mort. 

SIGNIFICAT: és la imatge de l’home-déu que ha triomfat sobre el dolor de la mort. 

FUNCIÓ: La funció, com la de la resta d’aquest prototip, era construir un record visual D’allò que es predicava des de la trona, i alhora, mantenir viu el respecte per L’autoritat divina i humana, a més d’exalçar la figura la religiositat entre el Poble.

5.Models i influències

La Marcada frontalitat, el hieratisme, l’estilització del cos, la solemnitat i L’obsessió per la simetria que hi ha a la Majestat Batlló Tenen un referent clau en la iconografia bizantina, arribada a Catalunya a Través d’Itàlia. Segons la tradició, va arribar a la població italiana de Lucca A mitjans del s.VIII i va ser motiu de diverses copies abans de desaparèixer. Una d’aquestes copies seria el Volto Santó Di Lucca, que va servir de model per A talles ROMàniques com la majestat Batlló. Aquesta influència també és visible En l’ornamentació de la túnica, que recorda els teixits orientals o islàmics Arribats a Occident a través del comerç, com a botins de guerra o com a regals Entre governants. 

El Grau tant alt de conservació de l’obra la converteix en un referent i un model Historicoartístic importantíssim de l’escultura ROMànica catalana. 

Entradas relacionadas: