Chuletas y apuntes de Psicología y Sociología de Primaria

Ordenar por
Materia
Nivel

Análisis de Los Cachorros de Mario Vargas Llosa

Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en español con un tamaño de 4,5 KB

Temas:

Según declaraciones del propio Mario Vargas Llosa, Los cachorros, “es la historia, muy truculenta, de un muchacho al que la castración va convirtiendo en un marginado dentro de un mundo machista”, de este modo castración y marginación se unen para dar forma a una constelación de temas entrelazados frente al problema del sexo, frente a la disciplina y frente al compromiso.

La castración es el tema principal del relato. Cuéllar pierde sus atributos sexuales después de haber sido castrado por Judas, el perro del colegio. Este acontecimiento lo convierte en alguien diferente, en alguien que no se ajusta al modelo de “cachorro” establecido por la clase social a la que el joven pertenece. La falta de hombría, le ocasiona un... Continuar leyendo "Análisis de Los Cachorros de Mario Vargas Llosa" »

Esquemes i imatges mentals: representació del coneixement i la percepció

Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en catalán con un tamaño de 5,43 KB

  • Esquema -> Representació mental del coneixement adquirit a través de l’experiència.
  • Models del món exterior que representen el coneixement que tenim d’aquest.

  • Suposem la seva existència pels efectes que tenen.

  • Es posen en marxa quan la situació ho requereix (ex: anar a un restaurant -> com es seu a la taula, que es cada objecte que hi ha).

  • S’activa de manera immediata.

Tipus d’esquemes:

  • Guions (esquemes situacionals) -> Representen activitats quotidianes (ex: anar al metge…)

    • Inclouen personatges, objectes i una seqüència estereotipada d’accions que ens indiquen que podem fer.

  • Marcs perceptuals (Frames) -> Esquemes visuals específics.

    • Ajuden a interpretar i generar expectatives sobre objectes i escenes (ex: esquema de

... Continuar leyendo "Esquemes i imatges mentals: representació del coneixement i la percepció" »

Animació Socioesportiva: Història i Objectius

Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en catalán con un tamaño de 6,1 KB

Història de l'Animació Socioesportiva

- Tot i que es creu que el terme va sorgir durant una reunió de la UNESCO, va ser a França on va adquirir sentit després de la Segona Guerra Mundial.

- OBJECTIU: Dotar d'un sentit de comunitat a una població fragmentada per la situació que es vivia.

- Posteriorment, aquest terme ha sigut reutilitzat en països com Espanya. No obstant això, als països anglosaxons es coneix aquest fenomen pel nom de "Social Community Development".

- L'objectiu de la UNESCO envers l'animació va ser atendre la població adolescent i juvenil.

Animació

Conceptualització

  • Estímul cap a les experiències (innovació, noves activitats...).
  • Conjunt d'accions dirigides cap a l'elaboració d'un projecte.
  • Conjunt de pràctiques socials
... Continuar leyendo "Animació Socioesportiva: Història i Objectius" »

Teoría de Sistemas en Comunicación Humana y Social: De Shannon a Luhmann

Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en español con un tamaño de 8,06 KB

WOLFF

Comunicación Humana con Tecnología

TMI (Shannon)

  • Desarrollo de la comunicación tecnológica R,R,S,BC,D,D
  • La comunicación humana es bidireccional, hay un feedback entre el emisor y el receptor: voz humana - código binario - voz humana.
  • Aplica el código binario a la telefonía que permite una comunicación: S,R,C,E,S,PE,PME,MP.
  • Modelo cuantitativo: no importa el significado sino la cantidad de información; no importa el contenido sino la calidad del mensaje.

TL (Jakobson)

  • A partir de un contexto, se puede establecer el contenido semántico fijo, el cual fija el significado de una palabra.
  • Los signos lingüísticos se simplifican según su contexto.
  • La función contextual de la lengua: hace que la ambigüedad no genere un problema.
  • Cuando hay
... Continuar leyendo "Teoría de Sistemas en Comunicación Humana y Social: De Shannon a Luhmann" »

Aplicacions de la Psicologia de la Memòria

Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en catalán con un tamaño de 4,71 KB

APLICACIONS DE LA PSICOLOGIA DE LA MEMÒRIA


MEMÒRIA AUTOBIOGRÀFICA

  • Forma part de la memòria episòdica, que es defineix pel context espacial i temporal que l’acompanya, i es diferencia de la memòria semàntica o del coneixement que no conté aquest context.


  • Brewer -> La principal característica és el context personal que les acompanya. Depenent del grau de referència personal:

  • Memòries personals: consisteixen en una representació d’un fet únic i irrepetible basat en imatges. (Flashbulb memòries -> imatges vivides) (ex: recordar que estàvem fent just en el moment en el que ens vam enterar del fet de les torres bessones)

  • Fets autobiogràfics: són formalment idèntics a les memòries personals però que no es basen en imatges.

... Continuar leyendo "Aplicacions de la Psicologia de la Memòria" »

Técnicas para Evaluar Funciones Cognitivas

Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en español con un tamaño de 7,43 KB

TÉCNICAS PARA EVALUAR FUNCIONES COGNITIVAS

2.3.1. Escala de Memoria de Wechsler - IV (WMS-IV)

Permiten un examen detallado de la memoria en pacientes con déficits de memoria, daño cerebral, trastornos neurológicos, psiquiátricos o del desarrollo. WMS-IV incluye dos baterías diferentes: una para la evaluación de sujetos de 16 a 69 años y otra para personas mayores (65-89 años). Incluye una prueba opcional como screening cognitivo: Test Breve para la Evaluación del Estado Cognitivo (BCSE).

2.3.2. Test Gestáltico Visomotor de Bender (Visual)

Es un test no verbal que permite examinar el nivel de maduración en edades tempranas, como la afectación de funciones psicológicas por daños cerebrales, tanto en adultos como en niños. Consiste... Continuar leyendo "Técnicas para Evaluar Funciones Cognitivas" »

Conceptes Clau de Personalitat i Psicologia Social

Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en catalán con un tamaño de 3,38 KB

La Personalitat

És el procés que fa que tu siguis tu mateix i que et reconeguin com a individu particular, diferent de tots els altres. Hi influeixen factors heretats, biològics, adquirits i ambientals.

Components de la Personalitat

  • Temperament: És la manera de ser innata d'una persona, que es pot modificar poc i determina l'aspecte emotiu de la personalitat de l'individu.
  • Caràcter: És la manera de ser que hem après. Fa referència a les característiques que han estat modelades per l'ambient i l'aprenentatge que hem tingut.

Trastorns de la Personalitat

Són un conjunt d'anomalies que es donen en les dimensions emocionals, afectives, motivacionals i de relació social dels individus.

Tipologies i Tipus de Personalitat

Són els sistemes que intenten... Continuar leyendo "Conceptes Clau de Personalitat i Psicologia Social" »

Depresión y TOC: Conceptos y síntomas

Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en español con un tamaño de 5,31 KB

Concepto de depresión

Ya en la antigüedad, Hipócrates describió como un estado psicológico que luego se llamaría depresión y que él designó como melancolía. Si bien no es necesariamente una enfermedad, la depresión suele estar relacionada con desórdenes mentales y físicos y se le considera la perturbación psiquiátrica más común.

Factores que se asocian con la aparición, duración y recurrencia de la depresión

a) Factores biológicos:

Los niños o adolescentes que tienen un padre o ambos padres deprimidos tienen dos y cuatro veces más probabilidad de desarrollar un trastorno depresivo. Se asocia con una baja de neurotransmisores cerebrales, de serotonina, adrenalina causado por alteraciones en el funcionamiento del hipotálamo... Continuar leyendo "Depresión y TOC: Conceptos y síntomas" »

Conceptes Clau i Escoles de Pensament en Psicologia

Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en catalán con un tamaño de 4,26 KB

Conceptes Fonamentals en Psicologia

Definicions Clau

Genotip

Conjunt de cromosomes i organismes.

Motivació

Motiu que incita el subjecte a analitzar un objectiu.

Estrès

Reacció de l'organisme davant una situació de pressió.

Pulsió

Impuls que porta a realitzar o no un acte en concret.

Jerarquia de Maslow

Conceptes clau: estima i seguretat.

Processos de Percepció

Dos processos clau: transmissió i processament d'informació.

Etapes del Desenvolupament Psicosexual

Fase oral, anal, fàl·lica (edípica) i genital.

Trastorns Cerebrals Comuns

Esclerosi Múltiple, Autisme, Demència.

Principals Escoles de Pensament Psicològic

Estructuralisme

Figures clau: Wundt, Titchener.

Conceptes centrals: Sensació, Percepció.

Aportacions:

  • Mètode científic.
  • Anàlisi de la percepció.
... Continuar leyendo "Conceptes Clau i Escoles de Pensament en Psicologia" »

Pedagogia Social: Estudi i intervenció en l'educació social

Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en catalán con un tamaño de 13,23 KB

Tema 1: És una branca de la Pedagogia que s’ocupa de l’Educació social dels individus i dels col·lectius. Analitza, estudia, reflexiona i teoritza sobre la pràctica educativa social. A la vegada que les necessitats d’aquesta pràctica generen nous estudis que porten a noves intervencions socio-educatives. Funcions:

  • Accions de prevenció de situacions de risc social.
  • Atenció, seguiment i acompanyament dels que estan en risc social.
  • Millorar els processos de reinserció i inclusió social.

Principie Educabilitat:

Educador, creure capacitats educar, també per aprendre. Ed. Formal: Sistema, Espais escolars, Centralitzada, Estàtica i rígida, Poca capacitat d’innovació i adaptació, Unificada. Ed. No Formal: No Sistema, Espais no escolar,... Continuar leyendo "Pedagogia Social: Estudi i intervenció en l'educació social" »