Chuletas y apuntes de Psicología y Sociología de Primaria

Ordenar por
Materia
Nivel

Hominizazioa eta Humanizazioa: Giza Eboluzioaren Gakoak

Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en vasco con un tamaño de 5,6 KB

Hominizazioa: Giza Eboluzioaren Hasiera

Gure arbasoek izan zuten prozesu geldo bat da, mutazioek bultzatua eta finkatua, eta giza espeziearen berezko aldaketa anatomiko eta fisiologiko hauek eragin zituen:

  • Bi oinetan ibiltzea: Bipedismoa

    Hominidoak zutik jartzean, garrantzi handiko aldaketak sortu ziren haien hezurduran; batez ere, aldakako eta besaburuetako artikulazioetan, bai eta bizkarrezurraren forman ere. Aldaketa horiek burezurraren eta garunaren osaeran ere eragin zuten.

  • Eskuak libre geratzea

    Oinez ibiltzeko eskuen premiarik ez zutenez, harrezkero beste erabilera batzuetara bideratu ziren, eta oso tresna baliotsu gisa erabili dira. Erpurua gainerako hatzen aurrean egoteak moldakortasun handia eman dio giza eskuari.

  • Barailezurra libre geratzea

    Zutik

... Continuar leyendo "Hominizazioa eta Humanizazioa: Giza Eboluzioaren Gakoak" »

El Treball Social: Intervenció i Avaluació

Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en catalán con un tamaño de 5,18 KB

Canvi en la Mirada d'Intervenció

Institucionalització de la Beneficència Privada

Saber pràctic, compromís...

Ampliació de Funcions de l'Estat

Control laboral.

Desenvolupament de les Ciències Socials

Teories i metodologies.

Abans, les persones eren responsables de la seva situació. La mirada culpabilitzadora era des de la moral i la religió?

Ara, hi ha més incidència del sistema social mitjançant nous models explicatius, una posició més científica i el treball social utilitza mètodes d'intervenció de caire més racionalitzador.

Objectius del Treball Social

  1. Respondre a les necessitats de les persones (individual i familiarment).
  2. Analitzar les relacions entre individus i societat.
  3. Aplicar mètodes individuals, grupals i comunitaris.

Models

... Continuar leyendo "El Treball Social: Intervenció i Avaluació" »

Aspectes organitzatius i execució de la sessió

Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en catalán con un tamaño de 8,07 KB

Aspectes organitzatius de la sessió

Presentació

  1. Disposició dels participants: forma adequada perquè vegin i sentin. El millor és el semicercle o semiluna. S'ha d'aconseguir silenci i exigir atenció.
  2. Explicació del joc: breu i clara. Ens hem d'assegurar que tots han entès. S'ha de parlar: del terreny, de la composició dels grups, de l'objectiu, de les regles, dels senyals de l'arbitre, de la durada i lloc de reunió.
  3. Distribució dels jugadors. Es pot realitzar: per atzar, per designació de l'animador, per iniciativa dels participants, atenent a les diferents característiques dels participants: edat, sexe, interessos…
  4. Distribució del material
  5. Es pot efectuar una prova sense validesa.
  6. Esglaonar la informació

Els errors que es poden tenir... Continuar leyendo "Aspectes organitzatius i execució de la sessió" »

Desarrollo Cognitivo y Teorías Psicológicas: Un Recorrido por las Etapas de la Inteligencia y las Escuelas del Pensamiento

Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en español con un tamaño de 2,73 KB

Desarrollo Cognitivo y Teorías Psicológicas

Etapas del Desarrollo de la Inteligencia según Piaget

Jean Piaget propuso un modelo de desarrollo cognitivo que describe cómo evoluciona la inteligencia a lo largo de la infancia y la adolescencia. Estas etapas son:

  1. Etapa Sensorio-Motriz (0-2 años): En esta etapa, el niño se centra en sus acciones motrices y percepciones sensoriales. No hay representación interna ni lenguaje desarrollado, por lo que la inteligencia es preverbal.

  2. Etapa Pre-operatoria (2-7 años): El niño descubre que las cosas pueden representar a otras. El pensamiento se interioriza a través de la imitación, el juego simbólico, las imágenes mentales y el desarrollo del lenguaje hablado.

  3. Etapa de Operaciones Concretas (7-11

... Continuar leyendo "Desarrollo Cognitivo y Teorías Psicológicas: Un Recorrido por las Etapas de la Inteligencia y las Escuelas del Pensamiento" »

Memòria a Llarg Termini: Característiques i Dissociacions

Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en catalán con un tamaño de 2,23 KB

MEMÒRIA A LLARG TERMINI

Característiques:

  • Capacitat pràcticament il·limitada.

  • Persistència duradora dels continguts.

  • Pluralitat de codis (predomini codificació semàntica)


Permanència en la memòria a llarg termini -> Experiment de Bahrick, Bahrick i Wittlinger (fotos antics companys classe):

  • Alt nivell reconeixement cares.

  • Bona execució aparellament nom - cara.


Dissociacions en la memòria a llarg termini:

  • Memòria episòdica -> record en fets concrets. Explícita.

  • Memòria semàntica -> coneixement del món. Implícita (fonamentalment).

  • Memòria declarativa -> pot ser expressada verbalment o en forma d’imatges. Pot ser memòria episòdica i semàntica.

  • Memòria procedimental -> habilitats o destreses perceptuals, motores o cognitives

... Continuar leyendo "Memòria a Llarg Termini: Característiques i Dissociacions" »

Conceptes bàsics de la investigació científica

Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en catalán con un tamaño de 6,51 KB

Dóna una definició de Teoria. En la investigació, quina funció compleix la teoria i la revisió bibliogràfica?

Podem definir la teoria com un conjunt de proposicions relacionades de manera orgànica que es formulen amb un alt grau d’abstracció i generalització respecte la realitat. S’extreuen de fets empírics que es produeixen amb regularitat i de les que es poden inferir prediccions.

Hi ha un ampli consens que la investigació s’ha de situar en un marc teòric; així es garanteix que l’investigador entén i s’ha llegit les diferents teories i es garanteix que no es repetirà la feina que ja s’hagi fet.

Què és una hipòtesi?

És un enunciat que implica una relació entre 2 o més conceptes. Està situada a un nivell inferior... Continuar leyendo "Conceptes bàsics de la investigació científica" »

Stuart Mill y el Utilitarismo: Placer, Felicidad y Bienestar Social

Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en español con un tamaño de 2,83 KB

Stuart Mill y el Utilitarismo

Capítulo 2: ¿Qué es la Utilidad?

Para los utilitaristas (y para Mill), la utilidad es lo que hace que la vida de las personas sea buena, algo como el bienestar o la felicidad.

Mill toma como punto de partida la respuesta hedonista: la utilidad es el placer. Los hedonistas piensan que cualquier cosa que sea buena para una persona lo es porque le proporciona placer. Por ejemplo, ver un partido de fútbol. Afirman que si una actividad no nos proporciona placer, no es buena para nosotros (excepto si proporciona placer a largo plazo).

Bentham (primer utilitarista) también defendía el hedonismo. Para él, el placer es una especie de unidad de medida a la que todo bien puede reducirse. Permite hacer comparaciones cuantitativas... Continuar leyendo "Stuart Mill y el Utilitarismo: Placer, Felicidad y Bienestar Social" »

Teories de l'oblit i la memòria segons la psicologia cognitiva

Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en catalán con un tamaño de 5,34 KB

TEORIES CLÀSSIQUES DE L'OBLIT

Teoria motivacional o de la repressió (Freud)

  • La major part de l'oblit es produeix com a resultat de la repressió.

Repressió (mecanisme) -> Quan el nivell d'ansietat associat a un record és prou elevat, aquest queda apartat de l'estadi conscient del subjecte (encara que segueixi present en el seu inconscient).

  • Difícil de comprovar experimentalment.

Teoria del desús o decaïment

  • Suposa que els records s'esvaeixen amb el simple pas del temps.

  • Exemples -> Experiments d'Ebbinghaus sobre la corva de l'oblit.

  • Inicis amb Thorndike: llei de l'exercici (enfortiment relacions estímul-resposta).

  • Problema -> Els mateixos resultats també poden ser explicats per la perspectiva de la interferència.

Teoria de la interferència

  • Interferència

... Continuar leyendo "Teories de l'oblit i la memòria segons la psicologia cognitiva" »

Claves para la Enseñanza Efectiva de la Ortografía en Niños

Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en español con un tamaño de 4,6 KB

El Desafío de la Ortografía en el Aprendizaje Lingüístico

Existe un problema recurrente con la ortografía en nuestras lenguas: los niños, a menudo, no escriben bien. Como maestros, tenemos la responsabilidad de que se adquieran estos conocimientos. No obstante, su importancia es relativa: no hay que obsesionarse, sino buscar soluciones efectivas.

Paralelamente, es crucial definir con claridad qué es la ortografía. «La ortografía es la forma gráfica de la lengua escrita».

Tipologías de Errores Ortográficos

Se han identificado dos grandes grupos de errores ortográficos, conformando distintas tipologías:

  • Errores Elementales: Transgreden la norma básica, pero generalmente no afectan a la lectura. Es posible leer un texto aunque contenga
... Continuar leyendo "Claves para la Enseñanza Efectiva de la Ortografía en Niños" »

Introducció a la Sociologia: Definició, Història i Branques

Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en catalán con un tamaño de 8,16 KB

Introducció a la Sociologia

La sociologia és la ciència que estudia l'ésser humà en la seva dimensió social. És una disciplina que té per objecte l'estudi racional i crític de la societat humana; s'interroga sobre la naturalesa i les condicions de vida social dels humans, i analitza l'estructura, els processos i les característiques de la societat humana en general i de les diverses col·lectivitats que la componen. Investiga la dimensió social, tant en l'aspecte permanent (grups, institucions i estructures socials de tota mena) com en l'aspecte dinàmic (tensions, conflictes, transformacions).

Relació amb altres disciplines

Com la psicologia, la sociologia explica conductes i comportaments, però els mecanismes que prioritza no són

... Continuar leyendo "Introducció a la Sociologia: Definició, Història i Branques" »