Chuletas y apuntes de Psicología y Sociología de Bachillerato y Selectividad

Ordenar por
Materia
Nivel

Evolució de les famílies i factors d'èxit

Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en catalán con un tamaño de 8,56 KB

Evolució de les famílies:

  • Premoderna: preindustrial i industrial. Artesans i campesins, matrimoni concertat.
  • Nuclear moderna: societat industrial, desenvolupament, mercat i polítiques socials, assentament neolocal, tradicions flexibles, patriarcat dividit.
  • Declivi patriarcal: preindustrial globalitzadora, econòmica mediatitzada i retalls socials, individualització de la renda i l'oci, independència neolocal, vincles més fàcils.

Tipus de família:

  • Unió de fet: projecte de vida, matrimoni, legal o no.
  • Reconstruïdes: generades per divorcis.
  • Monoparentals: increment de vulnerabilitat social.
  • Parelles que no conviuen: precarietat i flexibilitat laboral.
  • Homoparentals: parelles homosexuals.

AMPA: articula els interessos dels col·lectius a l'escola.... Continuar leyendo "Evolució de les famílies i factors d'èxit" »

Introducción a la Psicología: Historia, Escuelas y Bases Biológicas

Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en español con un tamaño de 5,77 KB

Historia de la Psicología

1.1. La Teoría de la Evolución de Charles Darwin

La teoría de la evolución de Charles Darwin ha tenido un impacto profundo en la historia de la psicología. Darwin destacó que las especies animales no son estáticas, sino que evolucionan con el tiempo. Esta idea influyó en el desarrollo de la psicología evolutiva, el estudio de la motivación y el análisis de las diferencias individuales.

1.2. Primeras Teorías Científicas

El nacimiento de la psicología como ciencia independiente de la filosofía se produjo cuando investigadores comenzaron a aplicar los conceptos de la ciencia moderna al estudio de la mente. Dos escuelas tempranas fueron:

1.2.1. Estructuralismo

Wilhelm Wundt, considerado el fundador de la psicología... Continuar leyendo "Introducción a la Psicología: Historia, Escuelas y Bases Biológicas" »

Llenguatge avaluatiu

Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en catalán con un tamaño de 6,41 KB

Facultats cognitives


Relacionades amb el coneixement, com és la realitat?
Com funciona la realitat?

La percepció és la suma del que rebem més el que ja sabem del que rebem. La compartim amb la resta dels animals i en posa en contacte amb la realitat. Permet construir representacions de la realitat a partir del sentits, la nostra manera de percebre la realitat no és fidel a ella mateixa ja que els nostres sentits són limitats. No percebem sensacions aïllades sinó agrupades (color+so+olor...) funciona unint les sensacions i la informació que tenim emmagatzemada a la memòria.
La sensació és la captació d’un estímul per part d’un òrgan receptor. Els sentits exteroceptors són els que capten estímuls de l’exterior de l’organisme,

... Continuar leyendo "Llenguatge avaluatiu" »

Desenvolupament de la intel·ligència i el llenguatge en la evolució humana

Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en catalán con un tamaño de 10,03 KB

Evolució humana

Conjunt de canvis del comportament d’un individu al llarg del seu creixement cronològic. Molts psicòlegs han centrat els seus estudis en l’anàlisi d’algun aspecte concret. El desenvolupament d’un nen es pot accelerar o retardar, depenent de les experiències que se li proporcionen. Desenvolupament especialment intens en els primers anys de vida. Com més d’hora es produeix una estimulació, més fàcil és que doni bons resultats, això s’anomena estimulació precoç, primerenca o oportuna. Els adults tenen molt pocs punts de contacte amb el nadó. Les persones evolucionen al llarg de tota la seva vida; en la manera de parlar, de relacionar-se amb els altres. Bon exemple: la taula del desenvolupament psicomotor,

... Continuar leyendo "Desenvolupament de la intel·ligència i el llenguatge en la evolució humana" »

Administración y sus objetivos

Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en español con un tamaño de 9,3 KB

Motivación


Móvil que inicia y dirige la acción de un sujeto para lograr determinantes objetivos.

CarácterÍSTICAS


Propositiva

Está orientada y dirigida a una meta que el individuo quiere alcanzar. Incrementa la activación y organización de nuestras acciones.

Fuerte y persistente

Los individuos gastan energía para lograr el objetivo que se proponen y superar los obstáculos de su camino.

Motivos

Hay motivos que tienen función de supervivencia y el crecimiento personal. * los jóvenes deben cultivar su fortaleza mental para alcanzar la autorrealización personal. * los motivos pueden ser comprensibles o inexplicables, conscientes e inconscientes.

Las necesidades y motivos son diferentes:

las necesidades son carencias del organismo producto
... Continuar leyendo "Administración y sus objetivos" »

Introducció a la Sociologia: Conceptes i Metodologia

Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en catalán con un tamaño de 4,52 KB

INTRODUCCIÓ:

La sociologia ens ensenya que les característiques psicològiques dels individus, els seus trets de personalitat, no determinen els seus comportaments, sinó que són els fenòmens socials - institucions i grups socials - els que ens expliquen les seves maneres de pensar, sentir i actuar. La sociologia pertany a una tesis filosòfica, per Aristòtil IVac, que diu que l'ésser humà és un animal social per naturalesa.

QUÈ ÉS?

La sociologia estudia els fenòmens col·lectius produïts per l'activitat social dels éssers humans, en el context històric-cultural en què estan immersos, i intenta investigar possibles escenaris futurs.

DE QUÈ S'OCCUPA?

És fonamental per l'existència humana, entenem per societat un conjunt de persones... Continuar leyendo "Introducció a la Sociologia: Conceptes i Metodologia" »

Jolas sinbolikoa

Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en vasco con un tamaño de 4,36 KB

ESAR sailkapen-
Metodoa
10 urteko ikerketaren fruitua da. Alde batetik, jostailuaren industria eta, bestetizerbitzu ludikoak edo hezkuntzari lotutakoak oso interesatuta daude irizpide bakar batzuk ezartzean, jostailuak ezin hobeto egokitu daitezen haurraren beharretara, haurraren alderdi guztiak kontuan hartuta (adina, garapen-maila, nortasuna, etab) Familien edo jolas-etapen araberako sailkapena Piageten etapan oinarrituta: E: Ariketa jolasa.
S: Jolas sinbolikoa. A: Ahokatzeko jolasa. R:

Arauzko jolasa

Denboraren poderioz, sailkapen hori zabaldu egin zen, eta bi analisi-dimentsio osagarri hartu zituen: linguistikoa eta afektiboa. Trebetasunen eta gaitasunen arabera sailkatzen edo tipifikatzen ziren, eta ez hain adin kronologikoaren arabera soilik.... Continuar leyendo "Jolas sinbolikoa" »

Exemple llengua minoritaria

Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en catalán con un tamaño de 3,64 KB

COMUNICACIÓ VERBAL 1

La llengua és la millor eina de comunicación humana, és social i s´aprèn.
“El llenguatge és un mètode purament humà i no instintiu de comunicar idees, emocions i desitjos mitjançant un sistema de símbols produïts voluntàriament.”

Eduard Sapir

Sistema: la llengua és un sistema (principis que están enllaçats entre ells de manera racional, segons un mètode


Símbols: tipus de signe (representació d´alguna cosa, acció o moviment amb que assenyalem un objecte, expressem un pensament…) en què la funció significativa supera l´assenyaladora.


COMUNICACIÓ VERBAL 2

Ara cal puntualitzar la relació que hi ha també entre "signe" i "senyal":


Signe:


representació d´alguna cosa, acció, gest o moviment amb què hom
... Continuar leyendo "Exemple llengua minoritaria" »

Dificultats específiques d’aprenentatge (DEA)

Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en catalán con un tamaño de 2,57 KB

Alumnat amb dificultats específiques d’aprenentatge (DEA)

Presenta alteracions d’origen neurobiològic que afecten les funcions cognitives implicades en els processos d’aprenentatge.

Problemes freqüents:

  • Dif del llenguatge.
  • Dif psicomotrius per articular la parla.
  • Dif per elaborar i fixar imatges mentals.
  • Dif per a l’escriptura o el càlcul.
  • Dif per establir relacions.
  • Dif per generalitzat els aprenentatges.
  • Dif per a l’abstracció.

Causen transtorns:

  1. Trastorns del desenvolupament del llenguatge.

Afectacions en els mecanismes sensorials (problemes sensorials), neurològics (problemes de processament i elaboració de la resposta) i/o fonoarticulatoris (problemes relacionats amb la parla) que intervenen en el procés d’adquisició del llenguatge.... Continuar leyendo "Dificultats específiques d’aprenentatge (DEA)" »

Emocions i motivació: una mirada des de la psicologia social

Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en catalán con un tamaño de 28,64 KB

Tradició filosòfica: Imperi de la raó

-Plató: separació clara entre pensament i cos, racional i passional.

-Descartes: som pensament i residir en un cos que no és més que una màquina.

Les emocions intel·lectualment es consideraven una pertorbació de l’ànima que no havia de deixar que et dominin, encara que actualment considerem les emocions imprescindibles per a la vida psíquica sana ja que són fonamentals per a la motivació i en la conducta exitosa davant els problemes.

L’ésser humà guarda memòria de les seves experiències i dels sentiments que les acompanyen, formant una unitat que ens fa ser d’una manera determinada. Davant qualsevol situació, no podem ser racionals ja que surt una resposta emotiva.

De manera instintiva... Continuar leyendo "Emocions i motivació: una mirada des de la psicologia social" »