Chuletas y apuntes de Música de Bachillerato y Selectividad

Ordenar por
Materia
Nivel

Conceptes Musicals: Definicions i Història

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Música

Escrito el en catalán con un tamaño de 35,68 KB

Conceptes Musicals: Definicions i Història

Acord

Conjunt de dues o més notes que sonen juntes.

Acord invertit

Redistribució de les notes d'un acord compost per terceres, de manera que la nota inferior deixa de ser la fonamental de l'acord. Si, una vegada feta la inversió, la nota inferior és la tercera de la tríada de partida, es tracta d'una primera inversió, i si és la quinta, d'una segona inversió. En el cas d'acords amb sèptima, que són quàtriades, es pot parlar d'una tercera inversió si la nota inferior és la sèptima de la quàtriada.

Acord de sèptima de dominant

Acord de dominant principal o de dominant secundària en el qual, a més de la tríada major, s'inclou una nota a una distància de sèptima menor ascendent des de la... Continuar leyendo "Conceptes Musicals: Definicions i Història" »

Glossari Musical: Termes i Conceptes Clau

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Música

Escrito el en catalán con un tamaño de 28,96 KB

Entonació: Terme que fa referència a ajustar-se al to de veu per part de l'intèrpret. Figures: Cada una de les figuracions que s’utilitzen per anotar la durada i el ritme d’una nota, i que s’expressa segons el dibuix d’aquesta. Les figures existents són les següents:

  • Rodona
  • Blanca
  • Negra
  • Corxera
  • Semicorxera
  • Fusa
  • Semifusa

So: Successió de canvis de pressió en un medi, provocats per una vibració que s’hi transmet en forma d’ones sonores. Els humans, així com molts animals, podem percebre el so mitjançant el sentit de l’oïda. El rang de sons audible per les persones és típicament entre 20 Hz i 20 kHz. Staccato: Mode d’execució musical en el qual les diferents notes afectades pel staccato queden separades entre elles per unes... Continuar leyendo "Glossari Musical: Termes i Conceptes Clau" »

Anàlisi Musical: Agnus Dei (Dufay), Pavana (Gervais) i Minuet (Bach)

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Música

Escrito el en catalán con un tamaño de 4,39 KB

AGNUS DEI DE LA "MISSA DE L'HOMME ARMÉ" DUFAY

Renaixement, s. XV-XVI. Escola francoflamenca, contrapuntista. Dufay, del s. XV, va ser de la primera generació de compositors francoflamencs. La peça es tracta d'una missa cíclica de les seves misses polifòniques.

Aspectes Rítmics

Es caracteritza pel motet isorrítmic, en el qual el cantus firmus es repetia. Empra la retrogradació en la tercera secció d'Agnus Dei. C.22 binari i ternari, c.50 temps imperfecte. Agnus I: contrabassus, tenor, contratenor i altus, Agnus II, contrabassus, contratenor i altus, Agnus III, contrabassus, tenor, contratenor i altus. Vocal a 4 veus.

Aspectes Melòdics

La melodia del tenor és brillant i amb salts característics, la melodia de totes les veus és melismàtica,... Continuar leyendo "Anàlisi Musical: Agnus Dei (Dufay), Pavana (Gervais) i Minuet (Bach)" »

Fundamentos Musicales: Conceptos Clave de Melodía, Ritmo y Armonía

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Música

Escrito el en español con un tamaño de 3,54 KB

Melodía

Una melodía es una sucesión de sonidos de distinta altura y duración, animados por un ritmo. Está compuesta por unidades que se conocen con el nombre de frases o periodos.

Tipos de Melodía:

Melodía Recta:

Formada por una sola nota repetida, aunque puede tener alguna variación. El resultado es una línea recta horizontal.

Melodía Ondulada:

El diseño es ondulado y está formado por una nota base sobre la que oscilan, de forma más o menos regular, notas un poco más agudas y notas un poco más graves. Su perfil sería una línea curva.

Melodía Ascendente:

Cuando va desde la nota más grave a la más aguda, pudiendo ser representada con una línea ascendente hacia la derecha.

Melodía Descendente:

Cuando comienza con un sonido agudo y... Continuar leyendo "Fundamentos Musicales: Conceptos Clave de Melodía, Ritmo y Armonía" »

Compositores Clave del Romanticismo: Chopin, Schumann, Mendelssohn, Liszt, Brahms y Más

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Música

Escrito el en español con un tamaño de 6,74 KB

Frédéric Chopin (1810-1849)

  • Considerado un precedente de Debussy y un nacionalista polaco.
  • En 1831 llegó a París.
  • En los años 30 estaba de moda un circuito de pianistas patrocinado por Pleyel.
  • Tocaba sobre todo en sitios privados porque era muy tímido.
  • Tiene dos conciertos para piano y orquesta.
  • No se identifica con su época.
  • Su obra es pedagógica.
  • Textura densa en cuanto a la melodía, con acompañamiento denso.
  • Modulaciones a tonalidades remotas.
  • Formas pequeñas.

Robert Schumann (1810-1856)

  • Su primera obra muy famosa fue Papillons, que eran obras orquestales de un baile de carnaval.
  • Características de Papillons:
    • Tiene una introducción con 6 compases.
    • 12 movimientos.
    • Los movimientos son cortos, con textura en las danzas.
    • Tiene el mismo tema y tonalidad
... Continuar leyendo "Compositores Clave del Romanticismo: Chopin, Schumann, Mendelssohn, Liszt, Brahms y Más" »

Conceptes musicals: Romanticisme, instruments i més

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Música

Escrito el en catalán con un tamaño de 21,95 KB

Romanticisme i Postromanticisme

Petites formes musicals del Romanticisme per a piano

Balada (caràcter líric i melancòlic), impromptus (curta i de caràcter improvisatori), elegia, intermezzo, nocturn (caràcter intimista i sentimental), rapsòdia, preludi, mazurca i polonesa (dansa d'origen polonès, ritme majestuós i guerrer). Es caracteritzen per ser molt lliures. Solen tenir forma ABA, AB, ABC, i AA.

Romanticisme

Música occidental composta al llarg del segle XIX. Va ser una reacció contra l'esperit de la Il·lustració i el Classicisme. S'inicia a Alemanya partint de l'obra de Beethoven. La música d'aquest període va sorgir sense ruptura amb el llenguatge musical, l'harmonia i els gèneres del Classicisme. Compositors d'aquest període:... Continuar leyendo "Conceptes musicals: Romanticisme, instruments i més" »

Bertso idatziak

Enviado por Chuletator online y clasificado en Música

Escrito el en vasco con un tamaño de 5,64 KB

MILIA


Xv. Mendearen hasieran dute ooinarri Lasturko MIliaren bertsoek, historalariek Diotenez. Lasturko Milia andere Leizaola dorretxean bizi zen, baina Arrasatera Ezkodun zen beste ola bateko gizon batekin. Milia, ordea, gazterik hil zen. Gaubeian zudela, Miliaren ahizpak bertsoak kantatu zizkion. Etz ez Nolanahikoak. Miliaren ahizparen ustez, alargunak ez zuen ondo zaindu eta Maitatu Milia, eta gainera, beste andre batekin ezkontzeko asmoa zuela egotzi Zion gizonari. Koinatuaren jarrerarekin suminduta, lau kopla kantatu zizkion Ahizpa bertsolariak Miliari. Ahizpak, nahi eta ez, Milia Lasturrera eraman nahi Zuen, han lurperatu zezaten. Kopla horiek euskarazko bertsorik Zaharrenetarikoak direla uste dute adituek.

TXABALATEGI ETA ZABALA:


1801an,... Continuar leyendo "Bertso idatziak" »

Características Musicales de 'Santa María' y 'Puer Natus Est': Dos Ejemplos de la Edad Media

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Música

Escrito el en español con un tamaño de 4,07 KB

Santa María

Ritmo

  • Tipo: Cuaternario
  • Compás: 4x4. Entran cuatro negras en cada compás.
  • Tempo: Allegro moderato
  • Otras observaciones: Empleamos la transcripción que hizo Igilios, aunque los valores de las cantigas no están aún claros. Los acentos musicales coinciden con los del texto en todas las palabras excepto "estrella". El comienzo es tético. Las figuras que aparecen son blancas, negras y algún puntillo.

Melodía

La melodía es ondulada con grados conjuntos. Encontraremos también algunos intervalos de quinta ascendente y descendente.

  • Otras observaciones: Es una melodía silábica.

Textura

Monofónica

  • Otras observaciones: La escritura de la cantiga, como la de toda la música de los trovadores, es monofónica. Muchos intérpretes usan algunos
... Continuar leyendo "Características Musicales de 'Santa María' y 'Puer Natus Est': Dos Ejemplos de la Edad Media" »

Música del Segle XIX: Nacionalisme i Impressionisme

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Música

Escrito el en catalán con un tamaño de 4,08 KB

El Nacionalisme i la Música al Segle XIX

El segle XIX ha estat definit com el segle del nacionalisme. El 1830 es formen nous Estats a Europa (Itàlia, Alemanya i Polònia). Altres països ja consolidats (Espanya i Rússia) o petits països que sempre havien estat dependents de nacions més poderoses, van afermar la seva identitat reivindicant el seu propi patrimoni cultural. En música, l'amor a la terra pròpia s'expressà a través del nacionalisme musical. Pobles que no tenien la poderosa tradició musical d'Alemanya, Itàlia o França, van buscar un estil propi a les arrels del seu folklore. Com la música russa, espanyola, finlandesa o txeca, amb un so i unes característiques musicals pròpies.

A finals del segle XIX, l'empremta de Wagner... Continuar leyendo "Música del Segle XIX: Nacionalisme i Impressionisme" »

Análisis Musical: Obras de Mosolov, Debussy, Mendelssohn, Depeche Mode, Sermisy y Schubert

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Música

Escrito el en español con un tamaño de 6,39 KB

Fundición de Acero (Mosolov)

Introducción

Sinfonía enmarcada dentro del futurismo musical de principios del siglo XX. Instrumental para orquesta sinfónica.

Análisis

Ritmo: Compás cuaternario 4/4, ritmo mecánico, ostinatos rítmicos.

Tempo: Allegro moderato.

Textura: Contrapuntística, los elementos sonoros se incorporan por capas en forma de ostinatos melódicos.

Dinámica: Entorno al fuerte, abundan los efectos dinámicos agresivos.

Melodía: Abundancia de ostinatos melódicos, melodías cromáticas, disonancias.

Timbre: Orquesta sinfónica, viento metal para líneas melódicas principales y percusión para evocar el ambiente sonoro de una fundición.

Estructura: Tripartita: introducción, A (tema principal), B (contrastante) y reexposición... Continuar leyendo "Análisis Musical: Obras de Mosolov, Debussy, Mendelssohn, Depeche Mode, Sermisy y Schubert" »