Bertso idatziak
Enviado por Chuletator online y clasificado en Música
Escrito el en vasco con un tamaño de 5,64 KB
MILIA
Xv.
Mendearen hasieran dute ooinarri Lasturko MIliaren bertsoek, historalariek
Diotenez. Lasturko Milia andere Leizaola dorretxean bizi zen, baina Arrasatera
Ezkodun zen beste ola bateko gizon batekin. Milia, ordea, gazterik hil zen.
Gaubeian zudela, Miliaren ahizpak bertsoak kantatu zizkion. Etz ez
Nolanahikoak. Miliaren ahizparen ustez, alargunak ez zuen ondo zaindu eta
Maitatu Milia, eta gainera, beste andre batekin ezkontzeko asmoa zuela egotzi
Zion gizonari. Koinatuaren jarrerarekin suminduta, lau kopla kantatu zizkion
Ahizpa bertsolariak Miliari. Ahizpak, nahi eta ez, Milia Lasturrera eraman nahi
Zuen, han lurperatu zezaten. Kopla horiek euskarazko bertsorik
Zaharrenetarikoak direla uste dute adituek.
TXABALATEGI ETA ZABALA:
1801an, saio izugarri bat izan omen den Villabonan. 4.000 ikusle bilzu
Ziren herriko plazan Zabala eta Txabalategiren bertso-gudua ikusteko, Bosna
Ontzat urre jokatu zituzten bertsolariek. Txabalategik Aizarnazabalgo sakristaua
Eramn zuen epaile gisa, Zabalak Fernando
Bengoetxea herrikidea eta Billabonako alkateak Jose Mendizabal apaiza izendatu
Zuen boz-erabakitzailea. Saioa amaitu omen zen; nork irabaziko eta juezek beren
Epaia eman aurretik, publikoak oihuka eman zuen erabakia. Gertakizun horrrek
Adierazten du ezerk baino hobeto bertsozaleek badakitela bertsolaritza benetako
Apostu bate z dela. Orduko saioetatik salbatutako bertsoak zortziko et
Bederatziko txikiak dira batez ere. Izugarria da garai hartako bertsolarien
Ezagutza teknikoa. Neurri estuan erraztasun handia sumatzen zaie, berezko
Errimatzeko gaitasun oparoaz gain.
ETXAHUN
IPARRAGIRRE
Erromantzizismoaren Arrakasta unean bizi izan zen. Gizabanakoak bere herria berezko espirituaren Jabetzat jotzen du, horrekin batera askatasun-grina sentituz. Gehiago da Sentimenadua pentsamendua baino. Bizitza ulertzeko era horrek Iparragirreren Jarduera zeharkatu zuen, eta modu horretan azal daitezke bere olerkigintzaren Hainbat arlo sentikor.Bertsolari zaharren artean, Euskal Herriko Erromantzizismo artistikoaren pertsonairik azpimagarriena dugu. Haren Gernikako Arbola erreserkia mendeetan zehar Foruen ikur izan den arbolak euskaldun Askorengan sortu zuen nortasun-kontzientziaren adierazle gailena da. Urretxukoak errma ez ezik, musika ere landu zuen; izan ere, Errom. Garaian garrantzi Handia hartu zuen, erarik aproposenetakoa baitzen estetika adierazko berria Irudikatzeko.
XENPELAR
Bertsopaperak galerada moduko orri inprimatuak dira, herri mailako bertso
Sortak jendartera iritsarazteko aparatuak. Orri horiek meza ondotan eta
Ferietan saltzen ziren; jendean bizitzen zen lekutan, bertso-saltzaileak
Kantatzen zituzten bertsoak, eta ibdiren entzuleek erosten paperak
Bertsopaperen hasiera Bilbon izan zen eta sistema horren bidez zabaldu ziren,
Esaterako, eguberri kantuak San Frantzisko Komentuak 1755an. Indarrean iraun
Zuten bertsolaritzak agintzen zuen lurraldeetan, batez ere XIX. EtaXX. Mendetan,
Eta ia erabat galdu zen argitalpen modu hori
1936ko ugda zibilaren ondoren.
BILINTX
Maitasun-gaietan utzi digu Bilintxek sorkuntzarik
Bereziena. Ondoan ditugun bertsoez gain, harenak dira Behin Batean Loiolan eta Triste
Bizi Naiz eta bertso ezagunak. Koldo Mitxelenaren iritziz, hura da euskal
Literaturan ahots benetan erromantikoena. Alabaina ez da poeta erromantiko
Klasikoen gisara izakion zorigaiztoa
Txarrestera emana, baizik umore gazi-gozoko idazlea; umore itxuraz azalekoa edo
Mamirik gabea, baina munduaren erruki
Babesteko gotorlekutzat hartu zuena. Sentimendu handiko idazlea zen, amodioaren
Aurrean biluzirik
Agertzeko lotsarik ez zuena, hain zuzen ere, literaturan, barne-aitorpenaren
Oro bazter uztea agintzen zuen joera nagusi zen garaian. Horretan, Bilintx
Poeta bakartia izan zen bere garaian. Bilintxen begi zorrotza eta luma zorrotzagoa oso agerian gelditzen
Dira beraren poema satirikoetan. Satiraren zertzelada nagusiak ongi marrazten
Zituen beti, baina gordinkeriarik gabe, mendekurik gabeko irribarre errukibera gordeta beti.
Literatura-kritikariek hizkera arruntegi
Edo pobrea leporatu izan dioten arren, esan daiteke Bilintxen bertsoetan
Donostiako euskara urbano zaharra mintzo
Dela garbi.
OTAÑO:
ELIZANBURU:
Joan
Batista Elizanbururen olerkiak banan-banan aiptzea ezinezkoa litzateke, Asko
Dira kantu bilakatu dinreka. Esan nahi baita, neurriaren aldetik egoki-egokiak
Direla eta eraaz gogoratzekoak. Ia-ia berezkoak direla esan liteke. Bere sorterriko kalkia
Baino euskara zabalago batean idatzita daude eta euskladun ororentzat dira
Ulergarri. Elizanburuk maitasunez erabili zuen hizkuntza bere bertsoak
Osatzerakoan. Eraginfrantsezeko literatura-heziketa fina izan zuen eta eroso
Idatzi zuen hainbat erregistrotan: deskripzio burlatiak, emakumearen
Edertasunari gorazarreka, maitasuna, herrimina, naturako bizitza…
ZALDUBI
Irakurleak goza delaza, bidez batez, zerbait ikas dezala; hori da Zaldubiren
Olerkien helburua. Gaia aldetik, erliojioa, herria, hizkuntza, politika-errepublikaren
Etsai amorratua omen zen- eta ohiturak lantzen ditu, besteak beste. Hizkuntzari
Dagokionez, gehienbta lapurtera erabili zuen, neurtitz batzuetan baxenafarrera
Nahi zuberoko hitzak, eta egiturak agertzen badira ere, Gran Adema Zaldubi
Olerkariarentzat, musikak erabateko garrantzia du, haren ustezm doinua delako
Testuaren euskarria. Hala, harritzekoa ere ez da haren olerkietako batzuk kantu
Gisa herriaren oroimenean gaurdaino gorde izana. Horren adibidea dugu hone
Eekarri duguna, Gauden Euskaldun izanekoa; hainbat eta hainbat kantariek abestu
Duten bera.