Chuletas y apuntes de Magisterio de Oposición

Ordenar por
Materia
Nivel

Control Administrativo en la Historia de España: Instrumentos Clave como las Visitas

Enviado por Chuletator online y clasificado en Magisterio

Escrito el en español con un tamaño de 2,86 KB

Control Administrativo en la Historia de España

Las personas que controlan las instituciones pueden, o no, actuar en la línea del rey. Por eso las instituciones necesitan elementos de control, que son los llamados instrumentos administrativos de control. Esos instrumentos tienen que verificar el funcionamiento normal y legal y, sobre todo, el rey tiene que comprobar que esas instituciones no trabajan contra él.

Estos instrumentos de control, progresivamente reglamentados, que en época de los Reyes Católicos eran puntuales (los pesquisidores), pasan a ser una institución propiamente dicha, que servía para controlar a las otras, y a los cargos de las mismas. Con la institucionalización cayeron en la rutina y en la inoperancia, y acaban... Continuar leyendo "Control Administrativo en la Historia de España: Instrumentos Clave como las Visitas" »

Marc Normatiu Drets Infants i Educació: Catalunya i Espanya

Enviado por Chuletator online y clasificado en Magisterio

Escrito el en catalán con un tamaño de 5,89 KB

Marc Normatiu Internacional Infància i Educació

  • Carta dels Drets de l'Infant (Korczak)

    Janusz Korczak (Henrik Goldszmit) elabora una llista de drets que considera essencials per protegir els infants. A partir dels seus textos, Betty Jean Lifton confereix la Carta dels Drets de l'Infant.

  • Declaració de Ginebra (1924)

    Eglantyne Jebb elabora un altre text amb principis que pretén que siguin una declaració dels drets dels infants. La seva Declaració va ser adoptada per la International Save the Children Union, i finalment l'ONU l'adopta el 1924.

  • Declaració dels Drets de l'Infant (ONU)

    L'Assemblea de les Nacions Unides l'adopta. Fa referència a la Declaració Universal dels Drets Humans (1948), enfocada a la infantesa.

  • Convenció sobre els Drets

... Continuar leyendo "Marc Normatiu Drets Infants i Educació: Catalunya i Espanya" »

Graella d'observació joc heurístic

Enviado por Chuletator online y clasificado en Magisterio

Escrito el en catalán con un tamaño de 6,45 KB

María Montessori:


 (1870-1952) pedagoga i metgessa. Montessori va partir del Desenvolupament psicofisiològic del nin. La seva formació en el camp de la Medicina i les seves observacions clíniques la van conduir a analitzar com Aprenen els infants considerant els períodes sensibles del desenvolupament.

Va començar a treballant Amb nins deficients, on va arribar a la conclusió de que els petits Construeixen el seu aprenentatge a partir d’allò existent en el seu ambient. Poc a poc va veure que el mètode que utilitzava per aquests alumnes també era Vàlid per la resta d’infants. Aquest principi estaria en la base del seu mètode Montessori.

Aquest mètode, basat En les observacions científiques, relaciona la capacitat dels petits

... Continuar leyendo "Graella d'observació joc heurístic" »

Gramsci i Sujomlinski: Educació i Transformació Social

Enviado por Chuletator online y clasificado en Magisterio

Escrito el en catalán con un tamaño de 7,5 KB

Gramsci

Gramsci planteja sempre la qüestió educativa en relació amb una reforma cultural profunda, estretament lligada a la transformació socio-política i econòmica. Afirma que tot programa de reforma econòmica és la forma concreta amb la qual es presenta la reforma intel·lectual i moral. La nova cultura socialista que pretén Gramsci hauria de convertir-se en hegemònica i desbancar la vella cultura producte de l'estat burgès.

El primer aspecte a controlar és l'afirmació de la pròpia personalitat, l'assoliment d'una consciència crítica i l'alliberament de la ignorància. És a dir, Gramsci entén la cultura com una visió coherent i unitària de la vida de l'home, com una apropiació del jo i com un camí d'alliberament.

Dins d'... Continuar leyendo "Gramsci i Sujomlinski: Educació i Transformació Social" »

Servicios Sociales Especializados: Concepto, Funciones y Desafíos

Enviado por Chuletator online y clasificado en Magisterio

Escrito el en español con un tamaño de 3,95 KB

LOS SERVICIOS SOCIALES ESPECIALIZADOS: CONCEPTO

1. ¿QUÉ SON LOS SS.SS.?

  • Medio para hacer efectivo el derecho a vivir en una sociedad más justa e igualitaria.
  • Vía para tratar de cubrir desajustes y desigualdades sociales.
  • Servicios sociales especializados (Según la Ley de SS.SS De la Comunidad de Madrid): la atención social especializada es la estructura destinada a dar respuesta a situaciones y necesidades que requieren una especialización técnica concreta o una disposición de recursos determinados. Serán distintos sectores de atención que van a estar desconcentrados en el territorio, con equipamientos específicos.

2. FUNCIONES DE LA ATENCIÓN ESPECIALIZADA

  • Detección de necesidades (aunque no sean de atención directa en el sentido de
... Continuar leyendo "Servicios Sociales Especializados: Concepto, Funciones y Desafíos" »

Gestió de Grups i Resolució de Conflictes: Fases i Tècniques

Enviado por Chuletator online y clasificado en Magisterio

Escrito el en catalán con un tamaño de 2,78 KB

Procés de Creació i Desenvolupament de Grups

El procés de creació d'un grup de treball sol passar per diverses fases:

  • Fase Inicial o de Formació

    Moment d'incertesa respecte a la creació del grup. Els membres es coneixen entre si, però encara no s'ha format cap idea clara dels rols de les persones i es comencen a plantejar l'estructura i el lideratge.

  • Fase de Conflicte

    Els membres comencen a identificar el rol que té cadascú. Alguns membres accepten la idea del grup, però no el líder; també pot ser que hi hagi gent no adaptada i fins i tot pot ser que abandoni.

  • Fase d'Adaptació i Cohesió

    El grup es cohesiona i les relacions entre els membres es fan més estretes. Tothom té el seu rol i s'han acceptat els dels altres. Es genera un sentiment

... Continuar leyendo "Gestió de Grups i Resolució de Conflictes: Fases i Tècniques" »

Educación para la Convivencia: Ética, Relativismo y Desafíos de la Sociedad Posmoderna

Enviado por Chuletator online y clasificado en Magisterio

Escrito el en español con un tamaño de 3,18 KB

Relativismo, ética y educación para la convivencia

La escuela obligatoria nace como una institución primordialmente moderna, y cuya función inicial es la transmisión y universalización de una serie de conocimientos. Sin embargo, parece que pierde una de sus grandes razones de ser en la sociedad de la información. De igual manera, en la heterogénea y fragmentada sociedad posmoderna en la que no es posible un único referente conceptual, ético o epistemológico, parece que la escuela ha perdido el norte y por ello vive en unos momentos de desconcierto.

La Ética de Procedimientos frente a la Diversidad

La heterogeneidad y multiculturalidad que caracterizan nuestras sociedades industrializadas, y que cada vez más lo harán en una sociedad... Continuar leyendo "Educación para la Convivencia: Ética, Relativismo y Desafíos de la Sociedad Posmoderna" »

Organització de l'Espai i el Temps a l'Educació Infantil

Enviado por Chuletator online y clasificado en Magisterio

Escrito el en catalán con un tamaño de 2,83 KB

La importància de l'espai i el temps

L'ambient i l'organització de la llar d'infants reflecteixen la concepció educativa del docent. Cal definir els valors educatius i el paper dels adults. L'espai i el temps convergeixen i orienten l'infant i les famílies en les activitats. La planificació acurada d'aquests elements esdevé l'eix central de la vida al centre.

L'espai estructura les relacions personals i ajuda a tothom a trobar el seu lloc. Les trobades espontànies són importants, i els espais de trobada han de facilitar la comunicació entre adults, creant un ambient familiar que doni suport a la comunicació educador-famílies. Aquests espais permeten compartir moments entre infants i famílies.

L'organització temporal

L'equip educatiu... Continuar leyendo "Organització de l'Espai i el Temps a l'Educació Infantil" »

Metodologies d'Organització de l'Espai d'Aprenentatge a l'Escola

Enviado por Chuletator online y clasificado en Magisterio

Escrito el en catalán con un tamaño de 4,09 KB

Les escoles actuals implementen diverses metodologies per organitzar l'espai d'aprenentatge. Aquestes estratègies, creades en moments i contextos específics, s'han anat actualitzant i integrant amb els coneixements pedagògics actuals. A continuació, explorem les més comunes:

Centres d'Interès de Decroly: Aprenentatge Motivador

Una de les metodologies clau són els centres d'interès de Decroly. Aquests parteixen d'un nucli temàtic motivador per a l'alumnat, seguint un procés d'observació, associació i expressió. A més, integren les diferents àrees de coneixement. L'infant ha de ser el punt de partida del mètode, i cal presentar nuclis d'activitats que siguin propers als seus interessos i que els motivin.

L'objectiu principal dels... Continuar leyendo "Metodologies d'Organització de l'Espai d'Aprenentatge a l'Escola" »

L'acollida a la llar d'infants: un procés clau per a l'adaptació

Enviado por Chuletator online y clasificado en Magisterio

Escrito el en catalán con un tamaño de 4,61 KB

L'acollida a la llar d'infants: un procés clau

La importància de l'acollida

L'escola té com a objectiu l'educació integral dels infants, però és un objectiu compartit amb la família, el primer i màxim agent educador. Per aquest motiu, és fonamental que el mestre busqui la coordinació i la complicitat de la família i que aquesta tingui plena confiança en l'escola. El temps que es dedica a acollir un infant permet establir un marc de confiança mútua que fa possible dinàmiques i relacions positives per treballar junts amb la voluntat de formar persones. L'acollida ha de ser una actitud més que un protocol d'actuació.

L'entrada a l'escola té una importància fonamental, així com la manera com s'estableixen les relacions i com experimenta... Continuar leyendo "L'acollida a la llar d'infants: un procés clau per a l'adaptació" »