Chuletas y apuntes de Filosofía y ética de Secundaria

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Descartes: Mecanicisme, Antropologia i Moral

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Explicació Mecanicista del Món

La naturalesa és com una màquina. Els moviments són producte d'altres moviments transmesos pel contacte d'un cos a un altre. Tot són màquines regides per les lleis de l'univers.

Antropologia de Descartes

Dualisme antropològic: L'home està compost per la res extensa (cos) i la res cogitans (ànima). Les dues substàncies es connecten per la glàndula pineal.

Les Passions de l'Ànima

Són percepcions, sentiments o emocions que afecten l'ànima, però tenen el seu origen al cos (res extensa). Es caracteritzen per ser:

  • Involuntàries: Són imposades.
  • Irracionals: No concorden amb la raó.

L'ànima té la facultat i l'obligació de tenir sota control les passions. La raó ha de tenir l'última paraula per decidir... Continuar leyendo "Descartes: Mecanicisme, Antropologia i Moral" »

Comparación de Platón con los sofistas

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2. ILUSTRACI ATENIENSE.: 2.1. SOFISTAS: fueron un grupo de pensadores e Intelectuales griegos que florecíó en la Antenas democrática en la 2a mitad siglo V aC. Pero ante todo fueron educadores y pueden ser Considerados como genuino producto de la democracia ateniense. En Efecto, la instauración de la democracia en Antenas hizo posible que El pueblo tomara parte de las decisiones políticas, y que algunos Ciudadanos pudieran acceder al poder y a cargos de responsabilidad Política hasta entonces reservados a la aristocracia. En este nuevo Contexto político desempeñan su función principal: enseñar y Formar aquellos ciudadanos que aspiran a alcanzar el éxito social o A triunfar en política. Para lograrlo, lo importante es convencer y
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Modelo del sistema solar de Pitágoras

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 El origen de la Ciencia: La aparición de las primeras explicaciones de la naturaleza se remonta a las primeras observaciones de fenómenos naturales y a la invención de los primeros instrumentos rudimentarios. Sin embargo, las primeras manifestaciones de la ciencia hay que buscarlas en las primeras civilizaciones mesopotámicas y egipcias. Hace 4500 años a.C., en Babilonia, se establecieron las unidades fijas de medida de longitud, peso y capacidad, se fijó la medida sistemática del tiempo (primeros calendarios), la predicción de los eclipses y los primeros mapas astronómicos, cuyo objetivo era “astrológico”: prever el futuro a partir de los movimientos de los astros. Las civilizaciones mesopotámicas y egipcias alcanzaron un
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Substància, Hilemorfisme i Moviment en Aristòtil

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SUBSTÀNCIA: L'ésser és un concepte anàleg. Això vol dir que l'ésser es pot dir de moltes maneres, però sempre es refereix a una mateixa naturalesa. Per tant, l'ésser no és un concepte que sempre tingui un significat únic, com passava en Parmènides, ni un significat totalment inconcret, sinó que es diu de moltes maneres però sempre referides a una base comuna. Per a Aristòtil, hi ha moltes formes de "ser", però totes elles es refereixen a una forma primordial, a l'"ésser" pròpiament dit: la substància. A més, la substància no és única, n'existeixen moltes. Totes les altres formes d'ésser són modificacions o accidents de la substància: qualitat, relació... Per Aristòtil, les substàncies són únicament els individus... Continuar leyendo "Substància, Hilemorfisme i Moviment en Aristòtil" »

Descartes: El Método Filosófico y la Búsqueda de la Verdad

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Todos los filósofos de la modernidad se preocupan por el método, ya que solo desde él se puede originar el pensamiento verdadero. En esta época se empezó a hacer una nueva filosofía, negando el pasado. Se niegan las autoridades del pasado, siendo la razón y el hombre lo más importante, pero para conocer los límites hay que hacer una autocrítica. Se toma como modelo las ciencias, como las matemáticas. En esta época, las ideas serán analizadas mediante el método para saber si son verdaderas. El método es un conjunto de reglas ciertas y fáciles que, quienes las observen, jamás podrán tomar nada falso como verdadero; es el camino más simple para llegar a la verdad.

Principios del Método Cartesiano

Uno de los principales principios... Continuar leyendo "Descartes: El Método Filosófico y la Búsqueda de la Verdad" »

Descartes, Locke, Hume: Teories del coneixement i política

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Descartes

Coneixements a raó. Matemàtiques, idees innates. Subjectivisme: +anima –cos. Déu. Desconfiança dels sentits. Dualisme antropològic. Dubte per trobar la veritat. Agafarà l’argument ontològic. Resposta davant una manera d’entendre el coneixement que ell no estava d’acord. Somnis

Intuïció i deducció

Teoria del coneixement

  • La incertesa de les dades sensorials
  • Dels errors de raonament o entitats matemàtiques
  • Del que és el somni i la vigília
  • Dels ensenyaments rebuts

Primera veritat:

Res cogitans à Idees

Segona veritat:

Res infinita à existència Deu

Tercera veritat:

Res extensa à Mecanicisme

Aquest ordre d’aparició no és igual a l’ordre d’importància. Aquesta seria la res infinita, la res cogitans i la res extensa. Les... Continuar leyendo "Descartes, Locke, Hume: Teories del coneixement i política" »

Text argumentatiu exemples

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Tema 10. Textos argumentatiu


Quan defensem les nostres psoicions i quan volem convèncer algú d’alguna cosa, sovint ho fem amb passió. Això es nota amb el to de veu, la gestualitat iles interrupcions que fem alnostre interlocutor, peroper tenir èxit cal que organitzem bé en noster missatgeal voltant dels arguments. Una bona argumentació captiva la intel·ligècia de l’interlecutor i el pot fer decantar cap a les nostres posicions.////////Argumentar, convèncer i persuadir
:
//Quan volem convèncer a algú d’alguna cosa, adduïm raons per demostrar que el noster punt de vista és correcte. L’argumentació és, doncs, un conjunt d’actes de parla que té per objectiu que el receptro doni suport a la proposició de l’emissor //La
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Nietzsche: Crítica a Dios, Nihilismo y el Superhombre

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Ve una interpretación de la vida que niega lo mejor de ella, un dispositivo anulador y que promueve valores debilitantes. Nietzsche, tras la crítica, propondrá trasmutar los valores hasta la época y propondrá una moral afirmativa que encarna la figura del superhombre, la antítesis del cristianismo.

Crítica del Concepto de Dios y el Nihilismo

En esta redacción trataremos la crítica al concepto de Dios y el nihilismo, un tema y un concepto clave en la filosofía de nuestro autor.

Uno de los principales puntos de la filosofía de Nietzsche es la crítica a Dios y todo lo que significa para la cultura occidental. Según nuestro autor, el Dios cristiano ha negado la vida y divinizado la nada, ha hecho a los cristianos negadores de la vida,

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Spinoza i Leibniz: Ètica, Raó i Naturalesa

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La Unitat de l'Ésser Humà

Enmig d'aquesta naturalesa organitzada racionalment, l'ésser humà recupera la seva integritat com a part d'ella.

Coneixement

El fet que la racionalitat més aviat constitueix el punt de partida d'una ètica, dirigida cap al coneixement de la naturalesa humana, dels seus afectes i del seu intel·lecte. Ambdues coses -afectivitat i enteniment- es troben estretament unides, de manera que l'existència humana, el seu sistema de vida, es troba determinada per les formes de coneixement: al coneixement purament sensible li corresponen les passions; a la raó l'acompanya la consciència, que diferencia entre el que és positiu i el que és negatiu per a l'ésser humà; l'accés a l'enteniment de la unitat total que és la... Continuar leyendo "Spinoza i Leibniz: Ètica, Raó i Naturalesa" »

Ética, política y sociedad: Explorando las interacciones

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Distinción entre lo público y lo privado

¿Cuándo hay peligro de que lo público invada lo privado?

Cuando la tendencia hacia lo público es muy fuerte, en política se llama Totalitarismo, un sistema que lleva a la supresión de lo privado: todo se transforma en público. En esos sistemas, además de excluir a las personas de las decisiones de gobierno, el Estado trata de moderar la vida privada de la gente, que no tiene la posibilidad de elegir ni decidir.

Lo opuesto sería que lo privado invadiera lo público de tal manera que lo fuera anulando. Cuando lo privado predomina, los que pueden llevar una buena vida son los que tienen recursos para hacerlo. Los demás quedan excluidos, no pueden resolver su situación por sus propios medios y... Continuar leyendo "Ética, política y sociedad: Explorando las interacciones" »