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Filosofia Modernoa: Arrazionalismoa, Enpirismoa eta Kanten Ilustrazioa

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Arrazionalismoa

Arrazionalismoak arrazoian oinarritutako ezagutza defendatzen du, eta sentsazioak eta tradizioak ez direla fidagarriak dio. Arrazoiak egia batzuk lor ditzake intuizio eta dedukzioaren bidez. Mundua lege naturalen menpeko makina bat bezala funtzionatzen duela uste du, baina arima da askatasuna duena eta lege mekanikoetatik kanpo dagoen bakarra.

Descartes eta Metodo Kartesiarra

Descartesek metodo kartesiarra proposatu zuen, sinesmenak zalantzan jartzeko helburuarekin, benetako ezagutza lortzeko. "Cogito ergo sum" esaldiaren bidez, pentsatzen duela ondorioztatzen du eta intuizioaren bidez lortzen du lehen egia. Hiru jatorrizko substantziak arima, Jainkoa eta mundua dira.

Enpirismoa

XVII. mendeko filosofian, Enpirismoak esperientzia... Continuar leyendo "Filosofia Modernoa: Arrazionalismoa, Enpirismoa eta Kanten Ilustrazioa" »

Teoría de Niche

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La vida de Nietzsche(1844-1900), autor del s.XIX pero podemos acotar su contexto hasta 1888, tras escribir su obra Crepúsculo d los ídolos , cuando sufre un colapso que le incapacita intelectualmente. En cuanto al contexto histórico, Nietzsche en una época dominada por la burguésía. El periodo revolucionario inaugurado con la revolución francesa y que se extiende a lo largo de la primera mitad del siglo XIX permite a la sociedad burguesa construir una Europa a su imagen en la segunda mitad, la fuerza de los nacionalismos da lugar a nuevos Estados: Alemania e Italia. Las conquistas burguesas se fundamentan en el enriquecimiento causador la Revolución Industrial que distancio a la clase burguesa del proletariado. Además la necesidad

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L'Enfocament de les Capacitats de Nussbaum: Benestar i Justícia Social

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El context de l'enfocament de les capacitats de Martha Nussbaum sorgeix de la reducció de l'estat del benestar, l'individualisme i la necessitat d'aproximacions no heteropatriarcals, no eurocèntriques i feministes.

Crítica al Producte Interior Brut (PIB)

Nussbaum critica el PIB com a indicador quantitatiu que no reflecteix la qualitat de vida real de les persones. Ignora la distribució de la renda i els efectes reals del creixement sobre les persones pobres. Un exemple clar és el cas de Vasanti, amb un PIB alt al seu país, però que viu en la pobresa.

Definició de les Capacitats

L'enfocament de les capacitats rebutja les concepcions centrades només en la renda o el benestar mitjà. L'acció política té com a objectiu empoderar les persones.... Continuar leyendo "L'Enfocament de les Capacitats de Nussbaum: Benestar i Justícia Social" »

Conceptos Fundamentales de la Filosofía Presocrática y la Grecia Antigua

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Explorando los Fundamentos de la Filosofía y la Civilización Griega Antigua

1. Definición del Paso del Mito al Logos

Es el paso de un sistema fuertemente jerarquizado por un conjunto de narraciones sagradas (el mito) a un sistema débilmente organizado donde prevalece el acuerdo y el consenso.

2. Factores que Posibilitaron la Transición

  • La Polis griega.
  • La estructura militar griega.
  • No existencia de un libro sagrado o de una casta sacerdotal.
  • La utilización del alfabeto fonético.
  • La aparición de la moneda (se pasa de una economía de mercado a una economía monetaria).
  • La intransferibilidad de la propiedad de la tierra (no se puede vender).
  • La colonización griega. Generaron colonias por todo el Mediterráneo, difundiendo su cultura, la escritura
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Apolo eta Dioniso: Greziar Tragedia eta Marxen Erlijioaren Kritika

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Apolo: arrazionaltasuna, neurria, argia, oreka, harmonia, alaitasuna. Arauei jarraitzen dio.

Dioniso: irrazionaltasuna, gehiegikeria, iluna, borondatea, desira, gaztetasuna, mina, eromena. Mozkorraldi- edo estasi-egoera.

  • Bi elementuen arteko bereizketa eta aurkakotasuna nabarmena den arren, ezin daiteke bata bestea gabe bizi.
  • Errealitatean eta bizitzan bi alderdiak agertzen dira.

Beraz, giza bizitzaren bi alderdi hauek antzeman eta onartu behar ditugu (Antzinako Grezian egiten zen bezala. Sokratesen aurrekoak).

Greziar tragedia klasikoan: elementu dionisiakoa eta apolineoa harmonia osoz batzen ziren. (dionisiakoa + apolineoa)

Baina elementu hauen sintesiak ez zuen asko iraun. K.a. V. mendean aurrera, greziarrak gero eta garrantzi handiagoa ematen... Continuar leyendo "Apolo eta Dioniso: Greziar Tragedia eta Marxen Erlijioaren Kritika" »

La Verdad en Nietzsche: Ilusión, Metáfora y la Dualidad Razón-Intuición

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En la filosofía de Friedrich Nietzsche, la noción de verdad es radicalmente reevaluada, despojándola de su carácter absoluto y objetivo para revelarla como una construcción humana, una serie de ficciones y metáforas que, con el tiempo y el uso, se solidifican hasta ser consideradas inmutables. Este enfoque perspectivista es central para comprender su crítica a la razón, la ciencia y la moral tradicionales.

La Verdad como Ilusión y Metáfora

Nietzsche sostiene que «las verdades son las ilusiones de las que se ha olvidado que lo son», es decir, ficciones que, con el uso, ya no se consideran como tales. Dicho de otro modo, la verdad es un conjunto de «metáforas» que expresan una «suma de relaciones humanas», pues no designan las... Continuar leyendo "La Verdad en Nietzsche: Ilusión, Metáfora y la Dualidad Razón-Intuición" »

Existentzialismoa, Beauvoir eta Arendt: Giza Kondizioa

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Filosofia Existentzialistaren Oinarriak

Filosofia existentzialistak gizabanakoaren existentzia jartzen du pentsamenduaren erdigunean, tradizio filosofiko objektibistaren aurka. Gizakia bere bizipen, askatasun eta mugatasunaren bitartez ulertu behar da, eta, askoren ustez, Ilustrazioaren porrotaren ondorioz sortutako ikuspegi bat da.

Aitzindari nagusiak

Korronte honen oinarriak hiru autore aitzindariren bidez ulertzen dira:

  • Kierkegaard: Gizakia askea eta finitua da; horrek larritasuna sortzen du, Jainkoaren aurrean bakardadea sentituz.
  • Nietzsche: Balio tradizionalak kritikatu eta gizaki sortzaile eta askea aldarrikatzen du.
  • Husserl: Subjektuaren kontzientzia da ezagutzaren oinarria, fenomenologiaren bidez.

Martin Heidegger eta Existentzia

Martin Heidegger,... Continuar leyendo "Existentzialismoa, Beauvoir eta Arendt: Giza Kondizioa" »

Kanten Filosofia: Arrazionalismoa, Enpirismoa eta Ilustrazioaren Eragina

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Arrazionalismoa eta Enpirismoaren Uztarketa Kanten Filosofian

Ilustrazioaren oinarrian, XVII. mendeko bi joera filosofiko aurki daitezke: arrazionalismoa eta enpirismoa. Horiek ikertu gabe ezin daiteke ulertu Argien Mendea. Hasteko, argitu beharra dago bai arrazionalismoarentzat eta baita enpirismo modernoarentzat ere, epistemologia erdiguneko gaia bihurtu zela: ezagutza-prozesuan subjektuaren papera zein den ikertu zuten, ezagutzaren posibilitateak eta mugak.

Kantek esaten du Humek amets dogmatikotik esnatu zuela, hau da, Kanten ustez, enpirismoaren ideiak ezagutzeak arrazionalismoaren dogmatismotik atera zuela.

Arrazionalistek (Descartes, Spinoza, Leibniz...) ezagutza arrazionalaren lehentasuna aldarrikatzen dute, zentzumenen bidez lortutako... Continuar leyendo "Kanten Filosofia: Arrazionalismoa, Enpirismoa eta Ilustrazioaren Eragina" »

Antropología Filosófica: Origen, Evolución y Naturaleza del Ser Humano

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El Lugar de la Antropología Filosófica en las Creencias del Hombre

Lo que se busca es el estudio del hombre que explique, mediante las facultades racionales humanas, su misma esencia, aquellas realidades últimas por las que un ser es una persona humana. Definimos la antropología filosófica como “aquella disciplina filosófica que estudia al hombre entero (objeto material) y establece la existencia y la naturaleza del principio primero de su ser y de su obrar mediante la reflexión crítica de sus propios actos.

Diferencia entre el Enfoque Cosmológico y la Vía de la Conciencia: Relación entre Ambas

La vía clásica de Aristóteles entiende al hombre como un ser en el mundo de la naturaleza. Es definido como animal racional, siguiendo... Continuar leyendo "Antropología Filosófica: Origen, Evolución y Naturaleza del Ser Humano" »

Totalitarismoaren sustraiak eta gizakiaren banalitatea: XX. mendeko gaitzaren azterketa

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1. Filosofia-ingurumena: Arrazoi Ilustratuaren krisialdia eta XX. mendeko totalitarismoak

XVIII. mendeko Ilustrazioak tradizioaren eta erlijioaren ideia dogmatikoak atzean utzi zituen. Honen adibide garbia Kanten “Zer da Ilustrazioa?” galderaren erantzuna da. Ilustratuen ustez, arrazoia modu askean erabiltzeak aurrerapen zientifikoa, politikoa eta etikoa ekarriko zuen eta, ondorioz, gizartea utopiara gerturatuko zen. Jakina, ez zen horrelakorik gertatu. XX. mende hasierako gerrek (heriotza-zelaiak eta bonba atomikoak) argi utzi zuten gizateria utopiaz baino desagertzetik hurbilago zegoela.

Arrazoimen instrumentala eta gizakiaren alienazioa

XX. mendeko 30. hamarkadatik aurrera, Frankfurteko eskolak (oinarri marxista eta weberiarra zuten intelektual... Continuar leyendo "Totalitarismoaren sustraiak eta gizakiaren banalitatea: XX. mendeko gaitzaren azterketa" »