Chuletas y apuntes de Deporte y Educación Física de Formación Profesional

Ordenar por
Materia
Nivel

Tipus d'articulacions i els seus moviments

Enviado por Chuletator online y clasificado en Deporte y Educación Física

Escrito el en catalán con un tamaño de 1,8 KB

Periostio:

fina capa membranosa de color blanquinos, rica en vasos sanguinis i nervis que recobreixen l'os, excepte els cartílags articulars.

Endostio:

fina capa de teixit fibroso, que recobreix les cavitats internes de l'os.

Clas. Arts.

Fibroses

Cartilaginoses

Sinovials (diartrosiques)

Tipus

Enartrosis (triaxial):

  • És l'articulació més perfecte.
  • Formades per un cap massís que encaixa en una cavitat esfèrica.
  • Poden estar completades per algun rodet fibrocartilaginós.
  • Realitza tots els moviments possibles.

Ex: art. Escapulo-humeral, coxo-femoral.

Sinovials (diartròsiques):

Condílies (biaxial):

  • Formades per una superfície el·lipsoïdal que encaixa en una cavitat anomenada glenoidea.
  • Realitza moviments de flexo-extensió, i abducció-adducció.

Ex: art.

... Continuar leyendo "Tipus d'articulacions i els seus moviments" »

Control i Seguretat en la Pràctica Esportiva

Enviado por Chuletator online y clasificado en Deporte y Educación Física

Escrito el en catalán con un tamaño de 4,52 KB

Control sobre la participació

La participació pot ser un element molt important, que fins i tot sigui un dels objectius de la pràctica esportiva (iniciació, recreació, etc.).

Realitzar una visió de conjunt sobre la participació del grup:

  • Podem detectar de manera general, l’existència d’esportistes que estan actuant anormalment, ja sigui per excés com per defecte.
  • Portar un control de l’assistència dels esportistes.
  • Es pot dissenyar una fitxa que inclogui aquests aspectes. Es pot dissenyar una fitxa que controli l’assistència i la participació.
  • Assenyalar un espai fix per a cada practicant.

És aconsellable ubicar cada component del grup en un espai determinat de treball. Això permet localitzar ràpidament l'individu i marcar la... Continuar leyendo "Control i Seguretat en la Pràctica Esportiva" »

Sistema Esquelético y Movimiento: Una Guía Completa

Enviado por Chuletator online y clasificado en Deporte y Educación Física

Escrito el en español con un tamaño de 5,57 KB

Sistema Esquelético

¿Cómo funcionan en conjunto músculos y esqueleto para proporcionar movimiento?

Casi todo animal se mueve al contraer los músculos, lo que ejerce fuerza sobre una estructura que sostiene el cuerpo, llamado esqueleto. Las acciones de músculos antagonistas sobre los esqueletos mueven los cuerpos animales.

Músculos antagonistas

Son pares de músculos con acciones opuestas que comprimen o jalan sobre su esqueleto.

Tipos de esqueletos

  • Esqueleto hidrostático
  • Exoesqueleto
  • Endoesqueleto

Esqueletos hidrostáticos

  • Gusanos, cnidarios (medusas, anémonas) y muchos moluscos tienen esqueletos hidrostáticos.
  • El esqueleto hidrostático es básicamente un saco o tubo lleno de líquido.
  • Los esqueletos hidrostáticos no poseen estructuras duras
... Continuar leyendo "Sistema Esquelético y Movimiento: Una Guía Completa" »

Tàctiques i Estratègies de Bàdminton: Individual, Dobles i Adaptat

Enviado por Chuletator online y clasificado en Deporte y Educación Física

Escrito el en catalán con un tamaño de 4,32 KB

Principis Tàctics en Bàdminton Individual

Principis Tàctics Fonamentals

  • Ocupar el centre de la pista: Després de cada cop, recupera el centre del teu camp.
  • Desplaçar l'adversari: Mou-lo endavant, enrere i lateralment.
  • Variar el servei: Alterna serveis alts i curts per sorprendre el rival.
  • Atacar el revés: Juga al revés de l'adversari, ja que sol ser el cop més fluix.
  • Jugar en paral·lel: Tenen menor dificultat i suposen menys temps de vol del volant.

Estratègies Específiques

  • Quatre cantons: Desplaçar l'adversari pels 4 cantons del camp amb un ordre determinat per esgotar-lo físicament.
  • Repeticions: Juga repetidament a la mateixa zona i canvia bruscament a la contrària per evitar que l'adversari torni al centre del camp.
  • Joc en paral·lel:
... Continuar leyendo "Tàctiques i Estratègies de Bàdminton: Individual, Dobles i Adaptat" »

Adaptaciones Deportivas para Personas con Discapacidad Visual

Enviado por Chuletator online y clasificado en Deporte y Educación Física

Escrito el en español con un tamaño de 2,55 KB

A. Clasificación de la Discapacidad Visual

DV1. Ciegos totales: Ningún estímulo visual.

DV2. Baja visión: Perciben estímulos y se anticipan.

B. Adaptaciones del Espacio

  • Informar previamente de todo y permitir que la persona explore el entorno.
  • Facilitar la percepción de estímulos sonoros. Delimitar espacios o zonas de descanso para compensar la desventaja.
  • Familiarizar con el material a utilizar.
  • Utilizar materiales con colores vivos y fáciles de percibir.
  • Remarcar con colores vivos los objetivos a distancia.
  • Incorporar materiales con sonidos o efectos sonoros (si es posible).
  • Delimitar el espacio con fluorescentes o colores vivos.
  • Incorporar elementos de relieve para facilitar el agarre.
  • Incorporar sonidos, cambiar la textura o adherir bandas
... Continuar leyendo "Adaptaciones Deportivas para Personas con Discapacidad Visual" »

Aprenentatge: Retenció, Transferència i Tècniques de Pràctica

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Deporte y Educación Física

Escrito el en catalán con un tamaño de 3,71 KB

La Retenció en l'Aprenentatge

La retenció és el procés contrari a l'oblit. Sense retenció, no hi ha aprenentatge. La retenció pot ser temporal o permanent i necessita un manteniment constant. Depèn de diversos factors:

  • El grau d'aprenentatge assolit.
  • La motivació de l'individu.
  • La freqüència i qualitat de la pràctica.

La Transferència de l'Aprenentatge

La transferència es refereix a la influència que exerceixen aprenentatges previs sobre l'aprenentatge actual. Per a una transferència efectiva, és crucial consolidar els aprenentatges més bàsics i fomentar una àmplia varietat d'experiències d'aprenentatge que facilitin la comprensió de conceptes futurs més complexos.

Transferència Positiva

La transferència positiva es produeix... Continuar leyendo "Aprenentatge: Retenció, Transferència i Tècniques de Pràctica" »

Fundamentos Biomecánicos y Reglamentarios de la Técnica de Nado Espalda

Enviado por Chuletator online y clasificado en Deporte y Educación Física

Escrito el en español con un tamaño de 4,49 KB

Técnica de Nado Espalda

Reglamentación

Reglamentariamente se indica que el nadador de espalda no podrá abandonar su posición sobre el agua, permitiéndosele realizar giros sobre su eje longitudinal sin que estos superen los 90º (excepto durante el viraje).

Posición del Cuerpo y Rolido

El estilo espalda no presenta grandes problemas en la mecánica respiratoria, al permanecer la cara fuera del agua durante casi todo el recorrido.

Posición Ideal

  • La cabeza está ligeramente elevada, pasando la superficie del agua por el lóbulo de la oreja.
  • El pecho se mantiene sobre la superficie.
  • Las caderas están sumergidas unos 5 cm.
  • Los muslos permanecen próximos a la superficie.

El Rolido (Giro del Cuerpo)

El giro del cuerpo (rolido) es similar al descrito... Continuar leyendo "Fundamentos Biomecánicos y Reglamentarios de la Técnica de Nado Espalda" »

Capacidades Coordinativas en la Educación Física

Enviado por Chuletator online y clasificado en Deporte y Educación Física

Escrito el en español con un tamaño de 4,55 KB

Capacidades Coordinativas

Según Hipólito Camacho (1997): “son capacidades sensomotrices consolidadas del rendimiento de la personalidad; que se aplican conscientemente en la dirección del movimientos, componentes de una acción motriz con una finalidad determinada”. Por consiguiente, estas capacidades dirigen y regulan el movimiento a través del sistema nervioso central.

El anterior concepto indica que las capacidades coordinativas a nivel sensomotriz son fundamentales para desarrollar las conductas sicomotoras, afianzar los patrones de movimiento y mejorar movimientos culturalmente determinados.

Las capacidades coordinativas para su estudio y aplicación se dividen en generales, especiales y complejas.

Capacidades Coordinativas Generales

... Continuar leyendo "Capacidades Coordinativas en la Educación Física" »

Fases del Part i Assistència: Guia Completa

Enviado por Chuletator online y clasificado en Deporte y Educación Física

Escrito el en catalán con un tamaño de 17,52 KB

Estructures Anatòmiques durant l'Embaràs

El fetus manté durant l'embaràs un contacte amb l’organisme matern per rebre oxigen, nutrients i protecció d’agents tant mecànics com d’infeccions. Per això, la mare desenvolupa durant l'embaràs unes estructures anatòmiques específiques com la placenta i el sac amniòtic.

El Part

El part és l'etapa final del procés fisiològic de l’embaràs. És un procés natural que evoluciona espontàniament.

Quan s’acosta el part, l’organisme de la mare es prepara per a l’expulsió del fetus:

  • Dilatació del coll de l'úter: es crea un canal de part.
  • Contraccions que empenyen el fetus pel canal.
  • Moviments del fetus per adaptar-se al canal.

Quan no és possible la sortida del fetus per la vagina,... Continuar leyendo "Fases del Part i Assistència: Guia Completa" »

Avaluació de la Condició Física: Guia Completa

Enviado por Chuletator online y clasificado en Deporte y Educación Física

Escrito el en catalán con un tamaño de 11,48 KB

Què és l'avaluació de la condició física?

L'avaluació es pot conceptualitzar com un procés dinàmic, continu i sistemàtic, enfocat cap als canvis de les conductes i rendiments, mitjançant el qual es verifiquen els èxits adquirits en funció dels objectius proposats.

Beneficis de l'avaluació

  • Motivar els alumnes.
  • Diagnosticar anomalies en el desenvolupament de la condició física.
  • Conèixer el nivell de capacitats físiques a l'inici del curs.
  • Proposar grups homogenis per a tasques futures per nivells.
  • Conèixer la progressió de les capacitats físiques.

Tipus de tests

  • Tests de laboratori
  • Tests de camp
  • Tests directes
  • Tests indirectes

Capacitats coordinatives

Es poden entendre com aquelles capacitats que configuren els aspectes qualitatius del... Continuar leyendo "Avaluació de la Condició Física: Guia Completa" »