Chuletas y apuntes de Ciencias sociales de Primaria

Ordenar por
Materia
Nivel

Societat i moviments socials a l'Espanya del segle XIX

Enviado por Chuletator online y clasificado en Ciencias sociales

Escrito el en catalán con un tamaño de 13,34 KB

Societat i moviments socials

Primers moviments socials

La legislació liberal no contemplava cap regulació de l'associació obrera. Per tant, les primeres manifestacions van ser violentes i clandestines: luddisme (fàbrica Bonaplata 1835, Alcoi 1821). L'associacionisme obrer tindrà el seu primer embrió a Barcelona, cap al 1834. Es van crear societats de socors mutus (Associació de Protecció Mútua dels Teixidors de Cotó 1840). Les reivindicacions obreres vinculades al salari i al temps de treball impulsaren vagues, encara prohibides, sostingudes per caixes de resistència, a les dècades de 1840 i 1850. La primera vaga general es produirà el 1855, per la introducció de noves màquines filadores a Barcelona. El camp, sobretot a Andalusia,... Continuar leyendo "Societat i moviments socials a l'Espanya del segle XIX" »

Els Reis Catòlics: Unió Dinàstica i Construcció de l'Estat Modern

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Ciencias sociales

Escrito el en catalán con un tamaño de 4,46 KB

Els Reis Catòlics i l'Estat Modern

La Unió Dinàstica: Isabel i Ferran

Amb el matrimoni dels dos cosins, Ferran d’Aragó, fill i hereu de Joan II, i Isabel de Castella, el 1469, germana i hereva d’Enric IV, s’inicia el que seria la unió dinàstica. Això significava que les dues corones peninsulars més grans tindrien els mateixos monarques. És ben cert que, legalment, cadascun d'ells seria sobirà en el seu territori: Isabel I seria nomenada reina propietària de Castella, i a Aragó regnaria Ferran exclusivament. Tot i això, Ferran dirigiria la política exterior i compartiria amb la reina àrees de poder a Castella. A més, la previsió era que el seu hereu fos el mateix per ambdues corones, com així va ser. Recordem el conegut... Continuar leyendo "Els Reis Catòlics: Unió Dinàstica i Construcció de l'Estat Modern" »

La Sociología del Deporte: Impacto de la Globalización y Vínculos con la Sociedad Industrial

Enviado por Chuletator online y clasificado en Ciencias sociales

Escrito el en español con un tamaño de 4,24 KB

El Papel del Deporte en la Globalización

El deporte moderno se ha difundido desde los países anglo-europeos hacia el resto del planeta. En la actualidad, el deporte moderno (apoyado en el récord) aún domina la cultura corporal lúdica, mientras sobreviven juegos tradicionales y autóctonos. Con la globalización económica, el deporte se ha convertido en una empresa transnacional que produce espectáculo y entretenimiento. Las características que tienen en común (deporte y empresa transnacional) son:

Características del Deporte como Empresa Transnacional

Rentabilidad

Su objetivo es producir un espectáculo rentable, contemplado de manera masiva (directamente en estadios e indirectamente en TV) y que produzca ganancias.

Radio de Acción Global

La

... Continuar leyendo "La Sociología del Deporte: Impacto de la Globalización y Vínculos con la Sociedad Industrial" »

Educación, Religión y Derechos Fundamentales: Perspectivas Jurídicas y Pedagógicas

Enviado por Chuletator online y clasificado en Ciencias sociales

Escrito el en español con un tamaño de 5,24 KB

Cuestiones Clave sobre Educación, Religión y Derechos Fundamentales

Matrimonio Civil y Contratación de Docentes de Religión en Centros Públicos

¿Puede el Obispado no renovar el contrato a una profesora de Enseñanza de la Religión Católica que imparte clase en un centro educativo público por contraer matrimonio civil con un divorciado? ¿Por qué?

NO. El Tribunal Supremo (TS) ordenó la readmisión de la docente tras anular en su sentencia un fallo previo del Tribunal Superior de Justicia de Andalucía y declarar que la falta de llamamiento de la docente es constitutiva de un despido nulo por violación de derechos fundamentales.

Participación en Huelgas y Contratación de Docentes de Religión en Centros Privados Católicos

¿Puede la

... Continuar leyendo "Educación, Religión y Derechos Fundamentales: Perspectivas Jurídicas y Pedagógicas" »

Objeción de Conciencia y Libertad de Enseñanza: Aspectos Legales y Prácticos

Enviado por Chuletator online y clasificado en Ciencias sociales

Escrito el en español con un tamaño de 5,24 KB

Lección 8. Las Objeciones de Conciencia III

1. Objeción de Conciencia a Tratamientos Médicos

2. Objeción de Conciencia Laboral

Objeción de Conciencia a Tratamientos Médicos

  • Objeción de conciencia en tratamientos médicos

La resolución por parte de los tribunales no se ha limitado al derecho de libertad religiosa, sino que han entrado en juego el derecho a la privacidad, intimidad, incluso derechos relacionados con los hijos.

En el caso de abortos plantean una objeción con motivos religiosos: aunque se sepa que va a morir si no se le plantea el tratamiento se respeta su voluntad.

¿Cuándo no se respetaría esta voluntad? En el caso de que haya otros intereses en juego (cuando tenga hijos a su cargo y dependan del objetor económicamente o... Continuar leyendo "Objeción de Conciencia y Libertad de Enseñanza: Aspectos Legales y Prácticos" »

Evolución del Sistema Educativo: De la Escuela Tradicional a la LOMCE

Enviado por Chuletator online y clasificado en Ciencias sociales

Escrito el en español con un tamaño de 5,75 KB

Chuleta 1: La Pedagogía

Definición

La pedagogía proviene de "paidagogia" (niño y conducir). El ser humano nace inacabado. La educación se convierte en un proceso humanizador y permite poner de manifiesto todos aquellos aspectos (cultura, valores) que definen la esencialidad del hombre. Es un organismo biológico y social.

Conceptos Clave

  • Educabilidad: Capacidad del ser humano para adquirir nuevos aprendizajes a lo largo de la vida.
  • Educatividad: Influencia externa o características que ejercen los agentes educativos sobre el educado para que la educación se lleve a cabo.

Tipos de Inteligencias

  • Matemática
  • Lingüística
  • Interpersonal-Social (se relacionan sin problema)
  • Intrapersonal (calladas, observadoras)
  • Kinestésica (capacidad de manipular y
... Continuar leyendo "Evolución del Sistema Educativo: De la Escuela Tradicional a la LOMCE" »

Els Regnes Cristians a la Península Ibèrica: Orígens, Expansió i Institucions

Enviado por Chuletator online y clasificado en Ciencias sociales

Escrito el en catalán con un tamaño de 9,4 KB

Els Nuclis de Resistència Cristiana

Després de la conquesta musulmana, només van quedar les àrees càntabriques i pirinenques situades al nord de la Península. Molts visigots que fugien dels musulmans es van refugiar en aquestes zones. Això va ser l'origen de nous regnes cristians entre els segles VIII i IX.

El Regne Asturlleonès i els Pirineus

A la serralada Cantàbrica va sorgir el regne asturlleonès. Als Pirineus es van organitzar el regne de Navarra i els comtats aragonesos i catalans. Després van lluitar pel territori peninsular.

Els Regnes i Comtats Occidentals

El regne d'Astúries va sorgir en la primera meitat del segle VIII. L'any 718, els visigots refugiats van elegir Pelagi com a rei. Aquest rei va fer front als musulmans en... Continuar leyendo "Els Regnes Cristians a la Península Ibèrica: Orígens, Expansió i Institucions" »

El Paisaje y el Tiempo en las Ciencias Sociales

Enviado por Chuletator online y clasificado en Ciencias sociales

Escrito el en español con un tamaño de 8,01 KB

El Paisaje como Recurso

La mayor parte de los paisajes de la tierra son el resultado de la modificación del medio natural por parte de las sociedades humanas con la finalidad de obtener recursos para satisfacer sus necesidades.

El paisaje es un buen recurso para que los alumnos aprendan a observar y valorar el espacio que les rodea. El gran reto de la educación en el paisaje es conseguir que sea algo vivido y experimentado por los alumnos, que lo sientan como suyo y se comprometan con él. Domínguez destaca el valor educativo, además de ser muy motivador para el alumno. Es importante que sean capaces de reconocer la constante interacción entre el medio natural y la acción humana en España y el mundo. Los contenidos que pueden ser tratados... Continuar leyendo "El Paisaje y el Tiempo en las Ciencias Sociales" »

Segona Revolució Industrial i Capitalisme: Fites i Impacte Social

Enviado por Chuletator online y clasificado en Ciencias sociales

Escrito el en catalán con un tamaño de 4,48 KB

Moviments Demogràfics Clau al Segle XIX

  • Emigració de població russa cap a Sibèria i de la Xina cap a Manxúria.
  • A la segona meitat del segle XIX, el desplaçament cap a les ciutats (urbanització).

Fites Econòmiques i Socials (1850-1914)

  • 1870: Crisi de sobreproducció.
  • 1850: Aparició de les societats anònimes.
  • 1850-1914: Desenvolupament de les empreses multinacionals.
  • 1861-1865: Guerra de Secessió als EUA (Estats del Nord, industrialitzats i demòcrates, contra els Estats del Sud, agrícoles i endarrerits).
  • 1880: Inici de la Segona Revolució Industrial.

Agricultura Expansiva: Definició i Característiques

Tipus d'agricultura que busca el benefici econòmic principalment a través del baix cost d'explotació, més que per un rendiment elevat.... Continuar leyendo "Segona Revolució Industrial i Capitalisme: Fites i Impacte Social" »

Societat i economia del segle XVI

Enviado por Chuletator online y clasificado en Ciencias sociales

Escrito el en catalán con un tamaño de 4,43 KB

L'expansió americana va significar una gran font de riquesa per a la societat hispana, però les classes dominants van ser incapaces d'aprofitar l'expansió econòmica per a la transformació social.

L'estructura econòmica dels regnes hispànics

Des del punt de vista demogràfic, el segle XVI espanyol es va caracteritzar per un increment continuat de la població a Castella, al voltant d'un 15 % anual entre el 1530 i el 1594, amb més concentració a les regions del sud, més relacionades amb el comerç i les rutes americanes. Tanmateix, a la Corona d'Aragó pràcticament la població no va augmentar.

Com a efecte del creixement de la població i de la demanda de productes des d'Amèrica, l'agricultura va experimentar una alça constant. D'aquesta... Continuar leyendo "Societat i economia del segle XVI" »