Chuletas y apuntes de Arte y Humanidades de Primaria

Ordenar por
Materia
Nivel

Anàlisi de l'obra 'El crit' de Munch

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 5,23 KB

44. El crit

1. Documentació

Títol: El crit
Autor: Munch
Cronologia: S.XIX (1893)
Tècnica: oli i tremp sobre cartó
Mides: 91x73 cm
Estil: expressionista
Tema: al·legòric
Localització: Oslo

2. Context històric

Munch va abandonar la seva carrera d’enginyeria per dedicar-se a la pintura. Tenia problemes psicològics per la sobtada mort de la seva mare i la seva germana, cosa que fa que s’emergeixi en el món de l’art per pintar les seves angoixes internes. Al 1885 viatja a París i coneix els impressionistes, quedant admirat pel tractament de colors. Aquest viatge va influir en la creació del seu estil personal, caracteritzat per l’expressivitat, l’esquematització de les figures i l’ús simbòlic dels colors, cosa que va escandalitzar.... Continuar leyendo "Anàlisi de l'obra 'El crit' de Munch" »

El Proceso de Neolitización en Europa y las Primeras Sociedades Agroganaderas

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en español con un tamaño de 3,03 KB

PROCESO DE NEOLITIZACIÓN EN EUROPA Y LAS PRIMERAS SOCIEDADES AGROPECUARIAS

Áreas Regionales

Zona Sur, Norte y Centro.

  • Inicios de la agricultura por elemento poblacional y alta productividad.
  • Tres grupos:
    • Cerámica Pintada: Grecia y Balcanes
    • LBK: Europa Central
    • Cerámica Impresa: Mediterráneo

Inicios de la Domesticación: Modelos Explicativos

  • Difusionistas y evolutivos
  • Difusión démica: el frente de avance
  • Modelo de fase de disponibilidad
  • Modelo fractal
  • Modelo dual

Últimos Cazadores Europeos

  • Campamentos de invierno daneses (SOLAGER)
  • Campamentos de verano portugueses (ARAPOUCO)
  • Campamento de verano de Star Carr

Comunidades Campesinas Neolíticas

Estrategias de Subsistencia

Agricultura
  • Diferencias según zonas europeas
  • Almacenamiento
  • Diversificación de cultivos
  • Cosechas
  • Madera
Ganadería
  • Complemento
... Continuar leyendo "El Proceso de Neolitización en Europa y las Primeras Sociedades Agroganaderas" »

Planificación Urbana: El Ensanche de Cerdà y la Ciudad Renacentista/Barroca

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en español con un tamaño de 6,04 KB

El Ensanche de Cerdà en Barcelona

Casas acompañadas de calles de 35 metros de ancho. Previsión para movimientos de las calles: aceras peatonales, calzada para tráfico rodado y ferrocarril.

Contexto y Propuesta de Cerdà

  • 1857: Ensanche Garriga Roca, ligado al neoclasicismo y no se lleva a cabo.
  • 1859: Concurso, 3 propuestas, gana Cerdà.
  • Cerdà se centra en las vías (Diagonal, Paralelo, Meridiana, Gran Vía y Paseo de Gracia).
  • Objetivo: Conectar entre sí los diferentes asentamientos de Barcelona.

Elementos Fundamentales del Plan Cerdà

  • Retícula (para el crecimiento del territorio).
  • Armadura (5 vías principales).
  • Intervías o manzanas.
  • Edificios (20m profundidad, 20m altura, 10m altura).

Jerarquización Urbana

  • Barrio (5x5 manzanas).
  • Distrito (10x15
... Continuar leyendo "Planificación Urbana: El Ensanche de Cerdà y la Ciudad Renacentista/Barroca" »

Anàlisi de l'Enterrament a Ornans de Gustave Courbet

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 4,58 KB

L'enterrament a Ornans

1. Documentació

  • Títol: L'enterrament a Ornans
  • Autor: Gustave Courbet
  • Cronologia: Segle XIX
  • Tècnica: Oli sobre tela
  • Mides: 3,15 x 6,68 m
  • Estil: Realista
  • Tema: Escena costumbrista
  • Localització: Museu d'Orsay (París)

2. Context històric

Gustave Courbet va ser l'artista que va donar nom al moviment realista. Va estudiar a l'acadèmia Suisse. Va començar treballant amb diversos artistes i es va traslladar a París el 1839 fins a 1847, quan va marxar a Holanda i va veure les obres de Rembrandt. No va arribar a la seva maduresa artística fins aleshores. Socialista convençut, va abraçar la teoria anarquista de Proudhon. Courbet es va formar copiant les obres del Louvre i va optar per un art que reflectís la realitat del segle... Continuar leyendo "Anàlisi de l'Enterrament a Ornans de Gustave Courbet" »

El Legado de Roma: Arte, Arquitectura e Influencia en el Mundo Antiguo

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en español con un tamaño de 2,94 KB

Roma

1. Inicios de nuestra era: siglos I- IV d.C. Romanos, budistas, judíos y cristianos.

El arte permaneció inalterable mientras Roma fundaba su imperio sobre las ruinas de los reinos helenísticos. La mayoría de los artistas que trabajaron en Roma eran griegos. Sin embargo, el arte cambió cuando Roma se hizo dueña del mundo, encomendando nuevas tareas y teniendo que acomodar a ellas sus métodos.

El edificio romano característico de Roma es el anfiteatro denominado Coliseo. Estructura que aplicaba los tres estilos usados en los templos griegos (jónico, corintio y dórico), influyendo enormemente en los arquitectos posteriores. Otra construcción significativa son los arcos triunfales. El rasgo más importante en la arquitectura romana... Continuar leyendo "El Legado de Roma: Arte, Arquitectura e Influencia en el Mundo Antiguo" »

El Coliseo de Roma: Icono de la Arquitectura Imperial y el Espectáculo Romano

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en español con un tamaño de 6,18 KB

El Coliseo Romano: Obra Maestra de la Ingeniería y el Espectáculo

Ficha Técnica y Características Arquitectónicas

Obra: El Coliseo, también conocido como Anfiteatro Flavio, fue construido en época del emperador Vespasiano e inaugurado por su hijo Tito.

Tipología del Edificio: El Anfiteatro Flavio

El término "anfiteatro" significa "dos teatros" y representa una construcción original romana, diseñada específicamente para grandes espectáculos.

Funcionalidad y Espectáculos

El Coliseo estaba destinado a la diversión del pueblo, albergando una amplia variedad de espectáculos: batallas mitológicas, recreaciones históricas o luchas de gladiadores. Era tal la popularidad de estos eventos que incluso se podía inundar la arena para simular... Continuar leyendo "El Coliseo de Roma: Icono de la Arquitectura Imperial y el Espectáculo Romano" »

Colosseu o Amfiteatre Flavi: Fitxa tècnica, context històric i anàlisi formal

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 4,16 KB

1. FITXA TÈCNICA

a) Títol:

Colosseu o Amfiteatre Flavi

b) Autor: Desconegut Comitent: Començat per Vespasià l'any 70-72 dC. Inaugurat per Tit Flavi (Titus) l'any 80 dC. I ampliat per Domicià.
c) Cronologia: 70 dC - 80 dC Segle I dC
d) Material: Maó, formigó i marbre
e) Sistema constructiu: Arquitravat i voltat
f) Estil: Romà Imperial
g) Tipologia: Amfiteatre
i) Localització original: Roma (in situ)


2. CONTEXT HISTÒRIC I CULTURAL

Segle I dC. DINASTIA FLÀVIA (72-82).
Nou sistema polític, liderat per l'emperador Vespasià que va ser el primer de la dinastia Flàvia.
La família Flàvia no procedia de la família aristocràtica de manera que els Flavis van intentar legitimar el seu poder a través de mesures demagògiques, com la construcció del... Continuar leyendo "Colosseu o Amfiteatre Flavi: Fitxa tècnica, context històric i anàlisi formal" »

La Pintura sobre Tabla: Características, Técnicas y Simbolismo

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en español con un tamaño de 1,85 KB

La Pintura sobre Tabla

El desarrollo de la pintura sobre tabla surge a raíz de la desmaterialización del muro.

Es complicado establecer características generales debido a la diversidad de escuelas existentes. Sin embargo, podemos destacar las siguientes:

Técnicas y Características

  • Uso del temple y óleo en pintura sobre tabla, y del fresco en pinturas murales.
  • Importancia del dibujo: delimita formas, marca volúmenes…
  • Relevancia del modelado, desde tonos planos hasta el juego de contraluces.
  • La luz, con un contenido simbólico más que real, contribuye a destacar el volumen.
  • Colorido irreal, cargado de simbolismo.
  • Interés por la perspectiva, una preocupación que emerge en el siglo XIV con los pintores italianos y el gótico internacional.
  • Importancia
... Continuar leyendo "La Pintura sobre Tabla: Características, Técnicas y Simbolismo" »

Anàlisi de l'obra 'El dinar campestre' d'Édouard Manet

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 4,4 KB

El dinar campestre

1. Documentació

Títol: El dinar campestre
Autor: Édouard Manet (París, 1832-1883)
Cronologia: 1863
Tècnica: Oli sobre tela
Mides: 2,08 x 2,64 m
Estil: Realista impressionista
Tema: Escena costumista
Localització: Musée d’Orsay (París)

2. Context històric

A finals del segle XIX va sorgir l'impressionisme, un corrent artístic que té com a objectiu estudiar de manera objectiva la llum i el color.

Manet, en la seva infantesa, va ser un mal estudiant, però l'interessava molt el dibuix. Contra la voluntat de la seva família, especialment del seu pare, va iniciar la seva formació al taller de Thomas Couture. Manet comença a ser reconegut quan instal·la el seu propi taller l'any 1860.

Els artistes que més van influenciar la... Continuar leyendo "Anàlisi de l'obra 'El dinar campestre' d'Édouard Manet" »

Anàlisi del Jurament dels Horacis: Un Clàssic del Neoclassicisme

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 5,64 KB

Història de l'Art

Jurament dels Horacis

Documentació General

  • Nom de l'obra: El Jurament dels Horacis
  • Autor: J.L. David
  • Cronologia: 1782-1784
  • Lloc: Museu del Louvre, París
  • Dimensions: 3,30 x 4,25

Referents Històrics

El neoclassicisme es desenvolupa des de mitjans del segle XVIII fins a mitjans del XIX. L'estil neoclàssic coincideix amb la Revolució Francesa i l'Imperi Napoleònic. Aquest fet és transcendental perquè suposa la liquidació del règim senyorial i de la societat estamental. Així es va anar configurant un règim polític en el qual les classes triomfants, la burgesia, van assumir la direcció que va assentar les bases del desenvolupament del capitalisme.

Estil

El neoclassicisme és l'estil artístic que s'identifica més clarament... Continuar leyendo "Anàlisi del Jurament dels Horacis: Un Clàssic del Neoclassicisme" »