Resurrecció de Silvestre Vilaplana: Anàlisi i Resum

Lengua y literaturaActualizado el 6,43 KB

Resumen

Aquest document analitza la novel·la Resurrecció, de Silvestre Vilaplana. Presenta el narrador, el temps, els espais i els personatges, com John Pearson, Isabella Verona i William Fox. Resumeix l'argument, des del plantejament fins al desenllaç, i inclou una opinió personal sobre la lectura.

Puntos clave

  • El tema principal de la novel·la és la recerca d'una manera de ressuscitar la filla de Fox.
  • John Pearson, un etnòleg, i Isabella Verona, una psicòloga, investiguen per trobar la manera de fer-ho.
  • El narrador és una veu externa a la història, omniscient. Els fets succeeixen entre el 2002 i el 2010.
  • Els fets es desenvolupen a Arizona, en una petita illa de Grècia, a Nova York i en un petit monestir d'Itàlia.
  • L'Alè de Llàtzer fa ressuscitar les persones, però la resurrecció d'una persona comporta la mort de moltes altres.
  • Només un monjo italià coneix la ubicació de l'Alè de Llàtzer.
  • Al final, John utilitza l'Alè de Llàtzer i fa ressuscitar la filla d'Isabella.

Ponte a prueba

Fitxa tècnica: Resurrecció

Autor: Silvestre Vilaplana

Editorial / Col·lecció: Bromera / Espurna

Any de publicació: 2011

Nombre de pàgines: 197 pàg.

Autor

Data i lloc de naixement: 1969, Alcoi

Altres obres que ha escrit: Els dimonis de Pandora, La frontera negra.

A qui dedica el llibre?: A ningú.

Elements narratius

Narrador

Qui és?

Una veu externa a la història (narrador omniscient).

Temps

Quan succeeixen els fets?

Entre el 2002 i el 2010.

Espai

On es desenvolupen les accions?

A Arizona, a una petita illa de Grècia, a Nova York i a un petit monestir d’Itàlia.

Personatges

Protagonistes

Qui són els protagonistes? Descriu-ne el físic i el caràcter.

  • John Pearson: És un jove etnòleg que amb aquest projecte pot refer la seva vida. És insegur, però emprenedor i treballador; també és comprensiu i valent.
  • Isabella Verona: Psicòloga amb estudis del cervell que s’uneix a la investigació per l’amor a la seva filla, ja que és autista. És una dona intel·ligent i forta que no es rendeix.
  • Jonàs: Home de mitjana edat, però molt deteriorat, sense vista perquè es va esgarrapar els ulls per treure-se-la. Té un comportament fora del normal i un moviment més fluid que el d’un cec habitual.
  • Bertran: Home de mitjana edat, perseguit pel seu passat, que vol fugir de tot. És caut i molt espavilat, però poc després perd el seny.
  • William Fox: Multimilionari desesperat per ressuscitar la seva filla, capaç de pagar tot el possible i de fer tot el que pugui per ella.
  • Clarisse: Filla d’Isabella i desencadenant del final de la història, amb un trastorn mental (autisme).

Personatges secundaris

Quins són els personatges secundaris?

Newman (l’advocat), l’estafador, l’Alè de Llàtzer, Steel (el secretari de Fox) i els guardaespatlles.

Tema principal i subtemes

Descriu-los en poques paraules.

Tema principal: La recerca d'una manera de ressuscitar la filla d'en Fox.

Subtemes:

  • Descobrir qui és l’estafador i detenir-lo.
  • Trobar l’Alè de Llàtzer.
  • Descobrir què és el que fa que la gent ressusciti gràcies a l'Alè de Llàtzer i les seves conseqüències ètiques.

Argument

Plantejament

Quina situació es planteja al començament de la història?

En Fox visita la seva filla a l'edifici on la tenen en estat de criogenització. Després, busca en John, un etnòleg, que juntament amb l'Isabella, una psicòloga, treballarà per trobar la manera de ressuscitar la seva filla.

Nus

Quines accions es porten a terme?

En John i l'Isabella comencen a investigar amb els informes que els ha donat en Fox. Decideixen buscar per Internet i troben un home que, suposadament, va ressuscitar el fill d’un advocat. En consultar-ho a Newman, l’advocat, aquest els dona el número d'aquell home. En trucar, no respon ningú, així que ho deixen córrer. Continuen explorant i, un dia, l'Isabella es pren uns dies de descans. En John va a prendre una copa i un home l'ataca dient-li que abandoni la recerca. En Fox els proporciona guardaespatlles i els manté vigilats. Poc després, en John descobreix que un altre multimilionari va intentar reviure la seva filla; així s'assabenten de l'existència de l'Alè de Llàtzer, del qual, segons sembla, només un monjo italià en coneix la ubicació. D'altra banda, en Jonàs o en Bertran aconsegueixen una pistola. En Jonàs intenta assassinar en Fox per aturar la resurrecció de la seva filla, però no ho aconsegueix; mata l'Steel, el secretari d'en Fox, que se sacrifica per ell. En Bertran es disfressa de sensesostre per no ser detingut, roba una pistola i vigila els moviments d'en Fox i els investigadors. L’home suposadament capaç de ressuscitar persones es posa en contacte amb ells, però descobreixen que és un estafador. És detingut, però abans fereix en John al braç. L’estafador també els parla de l’Alè de Llàtzer, referint-s'hi com una ximpleria.

Desenllaç

Com acaba la història?

Finalment, troben el monjo. Aquest, en veure que volen parlar amb ell, s'espanta, però els dona l'adreça de l'Alè i els anomena diferents llocs per on ha passat. Descobreixen que la resurrecció d’una persona comporta la mort de moltes altres. El monjo ja havia tingut l'oportunitat de passar l’Alè a una altra persona, però els germans de la noia ho van evitar, tot i que això va desencadenar la mort d'altra gent: en Jonàs i en Bertran. Porten el monjo a l’hospital per fer-li unes proves, però en Bertran hi entra i dispara, matant la filla de l'Isabella. Poc després, entra un guardaespatlles i mata en Bertran. En John utilitza l’Alè de Llàtzer i fa ressuscitar la filla de l'Isabella, malgrat els crits d'en Fox des de fora de la sala.

Opinió personal

Què t’ha agradat més de la història? Per què?

La narració des de dos punts de vista, perquè permet conèixer els pensaments dels personatges, que de vegades són contradictoris entre si.

Què és el que t’ha agradat menys? Per què?

Les descripcions; donen molt poca informació sobre els espais i les persones.

Procés de lectura

  • Me l’he llegit d’una tirada.
  • Vaig començar sense gens de ganes, però després m’hi vaig enganxar.
  • M’ha agradat des de la primera línia.
  • L’he trobat massa llarg i/o avorrit.
  • No m’ha interessat el tema de què tractava.
  • Altres...

(Nota: Les opcions anteriors semblen indicar una selecció múltiple o única feta per l'autor original del text.)

Recomanaries el llibre per a lectures de propers cursos? Per què?

Sí, és un llibre d’un tema interessant que pot agradar a tothom, ja que no és gaire llarg ni difícil de llegir.

Puntua’l de l’1 al 10:

8

Descargar

PDF Word HTML

Preguntas frecuentes

Qui és John Pearson?

És un jove etnòleg que, amb aquest projecte, pot refer la seva vida. És insegur, però emprenedor i treballador, i també és comprensiu i valent.

Quin és el tema principal de la novel·la?

És la recerca d'una manera de ressuscitar la filla d'en Fox.

Com acaba la història?

Després que Bertran matés la filla de l'Isabella a l'hospital, John utilitza l'Alè de Llàtzer i la fa ressuscitar, malgrat els crits d'en Fox.

Ponte a prueba

Tarjetas de repaso

Pulsa una tarjeta para ver la respuesta.

Test

1. Qui és l'autor de la novel·la Resurrecció?
2. Quina és la professió d'Isabella Verona?
3. Quin tipus de narrador té la novel·la?
4. Qui coneix la ubicació de l'Alè de Llàtzer?
5. Quin és el tema principal de la novel·la?
6. Què passa quan una persona ressuscita amb l'Alè de Llàtzer?

Preguntas generadas con IA a partir del documento: comprueba las respuestas con el texto.