Persistencia de la memoria

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Historia

Escrito el en catalán con un tamaño de 8,24 KB

La persistència de la memòria. Autor:Salvador Dalí (Figueres, 1904- Castell de Púbol, 1989)  Cronologia:1931.Estil:Surrealisme.  Tècnica:Oli sobre tela: 24 cm x 33 cm. Tema:Oníric.Localització:(MoMA)Elogi de l'aiguaAutor: Eduardo Chillida (Sant Sebastià, 1924 - íd. 2002) Cronologia: 1987 Estil: art abstracte Material: formigó i acer Tipologia: escultura exempta Tema: al·legòric Localització: Parc de la Creueta del Coll a BarcelonNúmero U Pollock, Jackson 1948 expressionisme abstracte oli, esmalt i pintura tela; 1,60 m x 2,59 m Museum of Contemporany Art, a Los Angeles Sopa Campbell´s Warhol, Andy 1965 pop art acrílic i tinta serigrafica tela; 92,1 cm x 61,6 cm loc National Gallery of Art, a Washington El marxisme curarà els malalt Frida Kalho 1954 realisme social oli 76 cm x 61 cm Museu Frida Kalho, a Ciutat de Mèxic Creu i R.Antoni Tàpies. 1975  Informalisme. tècnica mixta:   Sorra, tela, pedres, pintura i llapis grafit.  Fusta de contraplacat, 162 X 162,5 cm   Col·lecció MACBA. Fundació Museu d’Art.Elogi de l'aigua es compon d'una descomunal estruct. d formigó de 54 tones subjecta en l'aire mitjançant potents cables d'acer. Sota, un estany artificial amb el qual interaccionen les 4 urpes k dibuixen els apèndixs k sobresirten dl cos central, i k convergeixen en un mateix punt intern, on sembla congregar-se tota la força epressiva d l'escultura.D'akesta manera, Chillida aconsegueix k el material es manifesti molt més enllà d l'espai amb unes formes lliures i espontànies, .Aconsegueix k apareguin en escena 2 nous protagonistes: gravetat i aire. La primera aconsegeuix k una estruc tan pesada sembli lleugera. L'aire és convertit per l'artista en un material més,sense el kual no seria possible la total comprensió d l'obra. Presenta un agermanament amb la naturalesa k l'envolta.Estil:L'estil d Chillida s'aparta d la figuració d les seves obres juvenils i s'endinsa en l'abstracció.Forjat en la tradicio artesanal basca i d caràcter autodicte, utilitza els materials i les tèknikes pròpies d la seva terra, amb materials molt diversos com el ferro, l'acer, la fusta, la pedra, etc. Es caracteritza pels encreuaments d les diferents superfícies formant angles imprevistos, k ofereixen simultàniament la cara interna i externa d les escultures.  Akest escultor és considerat una d les figures fonamentals d la segona meitat dl segle XX.Contingut i significació:Suspesa en l'aire, els 4 braços k la componen recorden als dits d'una mà en la seva intenció d tancar-se per poder atrapar el buit o l'aire k els envolta.D'altra banda, el reflex d l'escultura a l'aigua duplica la seva existència, cosa k el propiartista ha relacionat amb el mite grc d Narcís.Considerat el creador d l'escultura urbana, la profunda relació k aconsegueix entre Art i Naturalesa marca un concepte contemporani d'escultura.



LA PERSISTÈNCIA DE LA MEMORIA: 1931. Context históric: A Espanya hi havia el final d la dictadura de Primo de Rivera, i l'inici de la II República, període curt però d'inquietutds. Surrealisme (anterior) Dalí seguia la teoria surrealista de l'automatisme (expressió lliure), Dalí anà a Italia i mes tard x les seves idees polítiqes va fer q Breton l'expulsés del grup surrealista i es traslladà a EEUU, Característiqes: Temàtica; Onírica. Representa el paisatge de Portlligat, apareixen les roqes del Cap de Creus, hi trobem 3 rellotges tous i 1 rígid. Un rellotge tou penja d'1 branca, l'altre del moble de l'esqerra dl quadre i l'últim sobre  el suposat retrat de Dalí q hi ha al centre. L'unic rellotge rigid esta situat cap x avall i contrasta amb els tous. Composició: composició en diagonal d'esqerra a dreta, gran eqilibri de la zona dels rellotges i del paisatge en gran part x la llum. Aqestes línies diagonals ens orienta a l'hora de veure el quadre (des del rellotge de la branca, cap a les roqes iluminades i dspres als altres rellotges. El dibuix te 1 gran importancia en el quadre, utilitza línies pures, objectes amb un gran detallisme pero les dimensions no reals (rellotge, branca). Llum té 1 gran paper en el quadre, llum brillant q crea ombres i 1 ambient crepuscular, 1 part tenebrista i l'altra molt il·luminada al fons. El color es ric i variat i predominen els tons freds q contrasten amb els càlids, dinamisme. ICONOGRAFIA: Dalí mostra la seva imaginació, obssessions, fa referencia al concepte del temps i la preocupació de controlar el temps, tb la immortalitat. Els rellotges marqen 1 hora diferent (temps=concepte relatiu), els rellotges tous a partir d'1 formatge. La mosca es 1 simbol de putrefacció (trauma infantesa). GUERNIKA: 1937, cubista i expressionista, tecnica d'oli sobra tela, Museu Nacional-Madrid. Context históric: En la II República el govern espanyol encarregà a Picasso 1 gran obra per l'Exposició Internacional de París (1937) i va ser aqesta, Picasso així va començar la seva obra l'1 d maig amb la intenció de denunciar al món l'atac aeri de les forces feixistes de l'exèrcit nazi. Picasso va ser pintor, gravador, ceramista i escultor, va viure a Bcn i París (a partir d'on es va guiar x diverses influencies). Picasso va començar amb 1 època rosa on el color q dominava les seves obres era el rosa, i l'altra etapa l'etapa blava. Més tard va començar a practicar amb el cubisme on les caracteristiqes d'aqest moviment tb es veuen reflexades en el Guernika. Picasso tb va crear les seves obres com a propaganda i a simbol contra la guerra. Característiqes:Tematica: quadre de denúncia política. Composició: aparentment ens mostra un caos q despres podem veure ordenadament en 1 piramide.Respecte a les figures s'hi pot trobar 1 dona q entra x la finestra, dintre d la piramide s'hi pot observar un cavall amb 1 llança clavada al costat, 1 dona casi nua q fuig i un soldat ferit. A l'esquerra del quadre hi ha un toro, un ocell i a la part dreta 1 dona amb els braços aixecats atrapada en 1 incendi. Picasso ens mostra l'horror de la guerra a través del cubisme i l'expressionisme amb les seves formes, expressió. LLum i color:  Llum artificial i irreal, llum marcada x la geometria i les seves formes cubistes. Gamma cromatica: blanc, gris, negre. ICONOGRAFIA: dona amb braços aixecats: dolor fisic, dona q corre: persecussions, soldat ferit: les 2 espanyes, cavall: nobles del poble, toro: Espanya, ocell: colom d la pau,influencia de la cultura Europea. 

Entradas relacionadas: