Oracions Subordinades de Relatiu: Guia Completa

Enviado por Comunidad Xuletas y clasificado en Lengua y literatura

Escrito el en catalán con un tamaño de 10,76 KB
Actualizado el

Resumen

Aquest document explica les oracions subordinades de relatiu, que fan de complement del nom i s'introdueixen amb relatius. Diferencia les explicatives de les especificatives i el relatiu que de la conjunció que. També recull casos particulars: l'antecedent global amb la qual cosa, el relatiu amb sentit possessiu del qual i l'ús incorrecte de el que davant d'un antecedent explícit.

Puntos clave

  • Les subordinades de relatiu fan de complement del nom i les introdueixen els relatius.
  • El pronom relatiu que sempre remet a un antecedent; la conjunció que no.
  • Les subordinades explicatives van separades per comes; les especificatives no.
  • Per referir-se al contingut global d'una frase s'usen la qual cosa, cosa que o fet que. La forma lo qual és incorrecta.
  • El relatiu amb sentit possessiu usa del qual, dels quals, de la qual o de les quals.
  • Davant d'un antecedent explícit és incorrecte usar el que, la que, els que o les que.

Resumen generado con IA a partir del documento. Ponte a prueba

Oracions Subordinades de Relatiu

1. Oracions subordinades de relatiu en funció d'adjectiu

L'ús dels relatius com a connectors caracteritza una classe de subordinades que anomenem, precisament, subordinades de relatiu.

Les subordinades adjectives fan de complement del nom, una funció que els és molt pròpia perquè el relatiu les fa dependre del seu antecedent, que és gairebé sempre un nom.

No hem de confondre el pronom relatiu que amb la conjunció que. El pronom relatiu remet sempre a un antecedent:

-El noi que t'acompanya és molt simpàtic.

El connector que té com a antecedent "el noi". És un relatiu. Si reescrivim l'oració composta com a dues oracions simples, haurem d'escriure "el noi" dues vegades:

- El noi és molt simpàtic. El noi t'acompanya.

Subordinades Adjectives: Tipus

2. Subordinades adjectives explicatives i especificatives

Fixa't en la subordinada adjectiva que hem vist fins ara: - Passa'm la clau mestra, que obre tots els panys. (Oració Subordinada Adjectiva)

No diu res de la clau que no hagi dit ja l'adjectiu mestra, només afegeix una explicació sobre la clau; per això és una subordinada adjectiva explicativa.

Els Connectors Relatius

Els relatius són els connectors de les subordinades adjectives.

En l'escriptura, les subordinades adjectives explicatives es distingeixen perquè van separades per comes. En el llenguatge parlat, aquesta diferència es tradueix en una pausa i canvi d'entonació en les explicatives i l'entonació seguida i no discontínua en les especificatives.

Casos Particulars

4. Casos particulars de les subordinades de relatiu

Les subordinades de relatiu presenten tres casos en què sovint emprem construccions incorrectes o no normatives que cal evitar. L'antecedent global. La forma neutra "lo qual" és incorrecta i cal evitar-ne l'ús. Per referir-nos al contingut global d'una frase prenent-lo com a antecedent, emprem les clàusules relatives la qual cosa, cosa que, fet que:

- Vam brindar per nosaltres, amb la qual cosa va acabar la festa.

No hem de confondre el relatiu fort què, que emprem precedit de preposició, amb l'interrogatiu què: "La feina a què et dediques és molt interessant." —♦ relatiu

"Digue'm a què et dediques." —* interrogatiu

En el llenguatge informal s'utilitzen uns altres recursos, com la construcció coordinada copulativa o la introducció d'un antecedent:

El relatiu amb sentit possessiu. De vegades el relatiu fa la funció de complement d'un nom (CN) de la subordinada per indicar que allò que aquest nom designa pertany a l'antecedent. En aquest cas emprem del qual / dels quals / de la qual / de les quals:

  • L'animal, el comportament del qual era sorprenent, va recular. -

antecedent                                 CN

Ús incorrecte del relatiu article + que. En les subordinades adjectives, complementen un antecedent explícit, és sempre incorrecte l'ús del relatiu que precedit d'article (el que, la que, els que, les que). Així, doncs:

  • El sabó amb "el que" em rento és molt perfumat. incorrecte
  • El sabó amb el qual (amb què) em rento és molt perfumat. correcte

L'ús de la construcció relativa article + que, precedida o no de preposició, és correcte quan l'antecedent és absent:

             No m'agrada aquest sabó. Prefereixo el que és més perfumat. (És a dir, "el [sabó] que" és...)


relatiu connector

funció

exemples

Subjecte

-La clau que obre aquesta porta és l'altra.

que

CD

-La clau que has agafat no obre aquesta porta.

CCT

-Ahir, que vam anar al cine, vaig riure molt.

el qual, la qual, els quals, les quals

(Equivalents a que.

Subjecte

- Dins hi ha una capsa, la qual / que conté un llibre.

Només en explicatives i en registre formal o literari.)

CD

- He rebut l'escrit, el qual / que he llegit de seguida.

(prep +) qui (persones)

CI

- L'home a qui ho vaig explicar va riure molt.

(prep +) què (coses)

CRV

- El tema de què parla és força divertit.

CC

- La noia amb qui parlaves és cosina meva.

prep + el qual, la qual, els quals, les quals

CI

- Els llibres, als quals dedico tantes hores, són la meva companyia.

CRV

- Els amics amb els quals em vaig trobar a París em van acompanyar fins a Brussel·les.

CC

- La ploma amb la qual es va signar l'armistici es conserva al Museu d'Història.

on / prep + on

CC

-He deixat les claus al prestatge on solen ser.

-Tornarem pel camí per on hem vingut.

Preguntas frecuentes

Com es distingeix el relatiu que de la conjunció que?

El relatiu remet sempre a un antecedent. A la frase "El noi que t'acompanya és molt simpàtic", el que té com a antecedent "el noi".

Quan és correcte usar el que sense antecedent?

És correcte quan l'antecedent és absent. Per exemple: "Prefereixo el que és més perfumat".

Ponte a prueba

Tarjetas de repaso

Pulsa una tarjeta para ver la respuesta.

Test

1. Quina funció fan les subordinades de relatiu?
2. Com s'escriuen les subordinades explicatives?
3. Quina forma és incorrecta per referir-se al contingut global d'una frase?
4. Quin relatiu s'usa amb sentit possessiu?
5. Quina forma és incorrecta davant d'un antecedent explícit?
6. Quina forma s'usa quan l'antecedent és absent?

Preguntas generadas con IA a partir del documento: comprueba las respuestas con el texto.