Guia de Promoció de la Salut i Dret Alimentari
Enviado por Chuletator online y clasificado en Derecho
Escrito el en
catalán con un tamaño de 13,87 KB
Promoció de la Salut i Nutrició
Conceptes i Estratègies de Salut Pública
- 28. Quins són els orígens de la promoció de la salut?
b) La Carta d'Ottawa (1986) - 29. En relació amb els determinants de la salut, quina és la falsa:
c) El 80% dels determinants de salut depenen del sistema sanitari - 30. La Llei 1/2025, d'1 d'abril, de prevenció de les pèrdues i el malbaratament alimentari, mitjançant la qual es regulen obligacions per a les empreses, es reestructuren els circuits de distribució i es creen entorns més sostenibles, es considera principalment:
b) Una estratègia de promoció de la salut, ja que intervé sobre els determinants de la salut - 31. Un equip de salut pública ha acabat de dissenyar els tallers de cuina i ha tancat el calendari d'execució d'un projecte. Ara es disposen a implementar-lo a les aules i a gestionar els recursos. En quina etapa del programa es troben:
c) Fase d'execució i intervenció - 32. En referència als models d'educació per a la salut, quina diferència hi ha entre el mètode tradicional i el mètode participatiu?
b) El tradicional es basa en la transmissió de coneixements des de l'autoritat, mentre que el participatiu aposta per una interacció social i l'empoderament.
Valoració Nutricional i Patologies
- 33. L'índex cintura-altura és un predictor de risc cardiovascular. Quin és el valor llindar a partir del qual s'indica la presència d'obesitat abdominal?
c) ≥ 0,5 - 34. Home de 30 anys, esportista, que presenta les dades següents en la seva valoració:
- IMC: 28,5 kg/m² (rang de sobrepès).
- Percentatge de greix corporal (bioimpedància): 14%.
- Circumferència del panxell: 38 cm.
- Dinamometria: resultats per sobre de la mitjana.
c) L'IMC és enganyós en aquest cas; el subjecte té una bona reserva de massa i funció muscular. - 35. La desnutrició es defineix com una situació clínica de dèficit de nutrients que provoca canvis en la composició corporal i afecta l'evolució del pacient. Dins de la seva classificació etiopatogènica, quina modalitat es defineix com una desnutrició calòrica?
c) Marasme.
Salut en les Etapes de la Vida
- 44. En relació amb la menopausa, assenyaleu la incorrecta:
a) Hi ha estudis que relacionen el consum de soja amb un augment de la simptomatologia de la menopausa - 45. En la menopausa, quin canvi metabòlic és més freqüent?
c) Augment del risc d'osteoporosi - 46. Durant l'embaràs, quin nutrient és especialment important per prevenir defectes del tub neural?
b) Àcid fòlic - 47. En relació amb l'alimentació durant l'embaràs, assenyaleu la falsa:
c) Es recomana la ingesta de peixos de grans dimensions per contenir més contingut en omega-3 - 48. En quina etapa de la història de l'alimentació es va descobrir el foc, fet que va facilitar la digestió i l'absorció dels nutrients dels aliments?
a) Paleolític
Dret i Legislació Alimentària
Fonaments Jurídics i Institucionals
- 1. Les normes tècniques:
C. Són normes privades de caràcter voluntari, però que poden integrar-se a l'ordenament jurídic gràcies a la tècnica de la remissió. - 2. La denominada lex artis:
B. És un conjunt de normes que descriuen com s'ha de fer una concreta activitat. - 3. Les ordenances són:
B. Reglaments aprovats pel Ple dels ajuntaments. - 4. La Comissió de la Unió Europea:
A. És l'òrgan que representa els interessos de la Unió Europea. - 5. El Govern de la Generalitat de Catalunya:
A. Exerceix funcions polítiques i administratives. - 6. Quin principi regeix en la relació entre una llei estatal i un reglament estatal?
B. Principi de jerarquia. - 7. El dret a la salut, regulat a l'article 43 de la Constitució:
C. És un dels principis rectors de la política social i econòmica de la Constitució, invocable davant els tribunals d'acord amb el que disposin les lleis que el desenvolupin. - 8. Què volen dir les sigles OMC?
C. Organització Mundial del Comerç. - 9. La Unió Europea va ser constituïda...
C. En el Tractat de Maastricht, l'any 1993. - 10. Què volen dir les sigles FAO?
D. Food and Agriculture Organization (Organització per a l'Alimentació i l'Agricultura). - 11. El Codex Alimentarius:
C. És una norma internacional no vinculant. - 12. Les reglamentacions tecnicosanitàries:
C. Són reglaments administratius. - 13. La protecció dels consumidors i usuaris, regulada a l'article 51 de la Constitució:
C. És un dels principis rectors de la política social i econòmica de la Constitució, invocable davant els tribunals d'acord amb el que disposin les lleis que el desenvolupin. - 14. Són fonts del dret internacional:
A. Els tractats internacionals, el costum i els principis generals del dret.
Seguretat Alimentària i Organització Europea
- 15. L'Agència Europea de Seguretat Alimentària va ser creada:
C. Pel Reglament (CE) 178/2002, del Parlament Europeu i del Consell, de 28 de gener de 2002, pel qual s'estableixen els principis i requisits generals de la legislació alimentària. - 16. El codi d'autoregulació de la publicitat d'aliments dirigida a menors:
C. És una norma ètica de caràcter voluntari. - 17. D'acord amb l'Acord de Mesures Sanitàries i Fitosanitàries (MSF), els estats:
A. Només poden establir un nivell superior de protecció de la seguretat de les persones i animals en matèria alimentària a l'establert en les normes internacionals quan es donin determinats requisits. - 18. El Govern de l'Estat espanyol:
B. Dirigeix la política interior i exterior, l'Administració civil i militar i la defensa de l'Estat. - 19. La Comissió del Codex Alimentarius:
D. Va ser creada l'any 1963 per la FAO i l'OMS. - 20. El Consell Europeu:
A. Està constituït pels caps d'estat o de govern de tots els països de la UE, més el president de la Comissió Europea. - 21. Les bones pràctiques d'higiene alimentària:
B. Són normes voluntàries que serveixen per aplicar correctament els principis APPCC. - 22. El decret legislatiu és una norma jurídica que es caracteritza perquè:
A. És dictada pel Govern, prèvia habilitació parlamentària. - 23. L'establiment d'un sistema de gestió i comunicació de riscos alimentaris és una funció encomanada a:
B. Les agències de seguretat alimentària europea, estatal i autonòmiques. - 24. Els bans són:
C. Reglaments aprovats pels alcaldes. - 25. La Constitució espanyola:
A. És la norma suprema de l'ordenament jurídic, de manera que totes les altres normes jurídiques han de ser interpretades d'acord amb les seves disposicions. - 26. Els principis APPCC:
A. Són d'aplicació obligatòria per part de totes les empreses alimentàries.
Poder Legislatiu i Normativa Tècnica
- 27. La divisió de poders va ser instaurada amb la finalitat principal:
C. D'evitar l'acumulació de poder en una sola institució. - 28. Les Corts Generals, regulades en el títol III de la Constitució:
A. Estan integrades per dues cambres: el Congrés dels Diputats i el Senat. - 29. El Parlament Europeu:
A. És l'òrgan encarregat d'aprovar la legislació europea, conjuntament amb el Consell. - 30. El dret alimentari com a ciència:
D. Forma part de la ciència jurídica i té caràcter interdisciplinari. - 31. Si una llei autonòmica regula una matèria que no té assumida estatutàriament...
A. Serà inconstitucional per vulneració del principi de competència. - 32. La Comunitat Econòmica Europea va ser creada:
A. En el Tractat constitutiu de 1957, signat a Roma. - 33. El decret llei, en relació al sistema de fonts:
D. És una norma amb rang de llei. - 34. La norma ISO 22000 sobre sistemes de gestió de seguretat alimentària:
B. És una norma tècnica de caràcter voluntari. - 35. El Reial decret legislatiu 1/2007, de 16 de novembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei general per a la defensa dels consumidors i usuaris:
A. És una norma amb rang de llei aprovada pel Govern de l'Estat espanyol. - 36. La norma EN 15593 sobre gestió de la higiene en la producció dels envasos per a productes alimentaris:
D. És una norma tècnica de caràcter voluntari. - 37. Per buscar la Llei 17/2011, de 5 de juliol, de Seguridad Alimentaria y Nutrición (LSAN) podem consultar, entre d'altres, les següents bases de dades:
D. La base de dades Westlaw-Aranzadi i el BOE. - 38. El dret alimentari com a ordenament jurídic:
D. Està integrat per normes jurídiques d'origen internacional, europeu i nacional. - 39. En el Registre General Sanitari d'Aliments s'inscriuen:
B. De forma obligatòria, els elaboradors, fabricants, envasadors, comercialitzadors i importadors d'additius alimentaris.
Actes Jurídics i Procediments de la UE
- 40. El reglament és una norma jurídica:
B. Dictada per l'Administració estatal, autonòmica o local. - 41. L'activitat inspectora en matèria alimentària:
B. És una activitat de policia o limitació. - 42. El Parlament de la Generalitat de Catalunya:
D. Forma part del poder legislatiu autonòmic. - 43. El Decret 20/2007, de 23 de gener, pel qual es dicten normes específiques en matèria de seguretat i qualitat agroalimentària per als petits establiments agroalimentaris en un entorn rural:
B. És una norma de caràcter reglamentari aprovada pel Govern de la Generalitat. - 44. Els reglaments de la Unió Europea:
D. Són directament obligatoris en tots els seus elements. - 45. Segons el principi de precaució:
B. Es poden adoptar mesures provisionals de gestió del risc per a la protecció de la salut en casos d'incertesa científica. - 46. Els tipus d'actes jurídics que pot adoptar la Unió Europea són:
C. Reglaments, directives, decisions, recomanacions i dictàmens. - 47. Les directives de la Unió Europea:
A. Necessiten una transposició a l'ordenament jurídic per ser obligatòries. - 48. La formació històrica del dret alimentari com a ordenament jurídic té el seu origen:
D. En els segles XIX i XX. - 49. La ISO (International Organization for Standardization):
A. És una organització internacional de caràcter privat. - 50. En funció del seu procediment d'adopció, els actes jurídics de la Unió Europea es classifiquen en:
B. Actes legislatius, actes delegats i actes executius. - 51. La ISO (International Organization for Standardization):
B. És una organització internacional de caràcter privat. - 52. Segons l'article 9.1 del Reglament UE 1169/2011, sobre informació alimentària facilitada al consumidor, les mencions obligatòries de l'etiquetatge, en tots els casos, són:
D. Totes les respostes anteriors són correctes. - 53. L'obtenció d'una marca de qualitat alimentària:
C. És voluntària i serveix per diferenciar un producte d'altres de característiques semblants.
Resum de Normativa i Seguretat
- 54. El dret alimentari com a ordenament jurídic:
B. Està integrat per normes jurídiques d'origen internacional, europeu i nacional. - 55. Són fonts del dret de la Unió Europea, de caràcter vinculant:
C. Els tractats constitutius, els reglaments i les directives. - 56. La denominada lex artis:
B. És un conjunt de normes que descriuen com s'ha de fer una concreta activitat. - 57. El codi de coregulació de la publicitat d'aliments i begudes dirigida a menors:
A. És una norma ètica d'àmbit nacional. - 58. Les organitzacions ecologistes s'oposen a la comercialització d'aliments que continguin OMG perquè:
D. No s'ha demostrat que no tindran efectes perjudicials per al medi ambient a llarg termini. - 59. Els principis APPCC:
B. Són d'aplicació obligatòria per part de totes les empreses alimentàries. - 60. Per buscar la Llei 17/2011, de 5 de juliol, de Seguridad Alimentaria y Nutrición (LSAN) podem consultar, entre d'altres, les següents bases de dades:
C. La base de dades Westlaw-Aranzadi i el BOE.