Formes de cobrament i pagament: Pagament avançat, al comptat i ajornat

Enviado por Comunidad Xuletas y clasificado en Economía

Escrito el en catalán con un tamaño de 4,58 KB

Formes de cobrament i pagament

1. Pagament avançat: És aquell pagament en el qual el proveïdor exigeix al client el pagament previ a l’entrega de la mercaderia. Les seves causes són: Inici de l’activitat, desconeixement de la solvència dels clients i serveis professionals.

2. Pagament al comptat: El proveïdor exigeix al client el pagament en el mateix moment de la recepció de la mercaderia. Els mitjans més utilitzats pels mètodes de pagament avançat i el pagament al comptat són pagament en metàl·lic, xec bancari, domiciliació bancària, transferències bancàries, girs postals i targetes bancàries.

3. Pagament ajornat: El proveïdor consisteix que es pagui bastant més tard que quan s’ha rebut la mercaderia. El pagament ajornat pot ser:

  • Pagament parcial: El proveïdor cobra una part de la factura i la resta queda ajornada.
  • Ajornament en un sol pagament: L’import de factura s’ajorna en un sol pagament.
  • Ajornament fraccionat: La factura s’abona en terminis prèviament pactats entre proveïdor i client.

Lletra de canvi

La lletra de canvi és un dels documents normalment utilitzats per documentar i posteriorment cobrar un pagament ajornat. És un document formal, amb format i contingut definit per la Llei Canviària i del Xec, Llei 19/1985, de 16 de juliol. La lletra de canvi, segons la Llei anterior ha de contenir:

  1. La denominació de lletra de canvi inserida en el text mateix del títol expressada en l’idioma utilitzat per redactar-la.
  2. El mandat pur i simple de pagar una suma determinada en euros o en la moneda estrangera convertible admesa a cotització oficial.
  3. El nom de la persona que ha de pagar-la, denominada lliurat. (Comprador)
  4. La indicació del venciment.
  5. El lloc on s'ha de fer el pagament.
  6. El nom de la persona a qui s'ha de fer el pagament o a l’ordre de la qual s'ha de fer. (Prenedor, normalment el banc)
  7. La data i el lloc en què es lliura la lletra.
  8. La signatura de qui emet la lletra, denominat lliurador. (Venedor)

QUI INTERVÉ A LA LLETRA DE CANVI:

  • Lliurador: És la persona que emet i complementa el document. Dona l'ordre del pagament (Venedor).
  • Lliurat: Persona a qui va dirigida l’ordre de pagament. Si accepta la mateixa firmarà a l’apartat “ACCEPTO”.
  • Prenedor: Persona a la que se li ha de fer el pagament. Pot ser el lliurador mateix o un banc a la qual es transmet la lletra.
  • Avalista: Persona que pagarà la lletra si aquesta queda per pagar.

PAGAMENT DE LA LLETRA DE CANVI

Els venciments més habituals són:

  1. A data fixa: La lletra venç el dia que s’indica en el document.
  2. A un termini comptat des de la data: Es compten els dies des de el dia següent a la data de lliurament.
  3. A un termini des de la data: En el cas de mesos vista es compten els mesos de data a data.
  4. A la vista: El dia del venciment es aquell en el qual el tenidor de la lletra el presenta pel cobrament, amb un límit d’un any des del lliurament.

Pagaré, rebut i xec: EL PAGARÉ

El pagaré és un títol pel qual una persona, anomenada firmant, s’obliga a pagar a una altra, denominada tenedor, i a la seva ordre, una determinada quantitat de diners en euros o moneda estrangera sotmesa a cotització oficial, en un lloc i data determinada. El pagaré ha de contenir:

  1. La denominació del pagaré inserida en el text mateix del títol i expressada en l’idioma emprat per a la redacció del títol.
  2. La promesa pura i simple de pagar una quantitat determinada en euros o en moneda estrangera convertible admesa a cotització oficial.
  3. La indicació del venciment.
  4. El lloc en què s’hagi de fer el pagament.
  5. El nom de la persona a qui s’hagi de fer el pagament o a l’ordre de la qual s'hagi d'efectuar.
  6. La data i el lloc en què se signi el pagaré.
  7. La signatura de qui emet el títol, denominat signant.

REBUT I XEC:

  1. Rebut: El rebut és un document que acredita el pagament d’una determinada quantitat de diners, a més per la persona que rep els diners i dirigit a la persona que paga com a justificant de l’import entregat.
  2. El xec: El xec és un document que té compte en el mateix la denominació de xec encertada en el text i es tracta d’un mandat put i simple de pagar una suma de diners determinada en euros o moneda estrangera de curs legal convertible.