Ètica i deontologia professional en Treball Social: secret professional, codi ètic i models de resolució
Clasificado en Derecho
Escrito el en
catalán con un tamaño de 9,73 KB
Actualizado el
Resumen
El document resumeix els conceptes bàsics de l'ètica i la deontologia professional en Treball Social, com el secret professional i la confidencialitat, la diferència entre ètica mínima i màxima, i els principis del Codi d'Ètica i Deontològic. També recull els deures cap a l'entitat i cap a l'usuari, els principis de la bioètica i el mètode de Diego Gracia per resoldre conflictes ètics. Inclou els deures segons la Llei 12/2007 i els casos en què no es viola el secret professional.
Puntos clave
- El secret professional és un dret a la privacitat reconegut a la Constitució Espanyola i un deure de tots els professionals.
- L'ètica mínima (justícia, no maleficència) es basa en principis d'ordre públic; l'ètica màxima (felicitat, beneficència, autonomia) respon al projecte vital personal.
- Els principis fonamentals del Codi inclouen la dignitat de la persona, l'acceptació i no-discriminació, l'autodeterminació, la intimitat, la participació, la responsabilitat i els drets humans.
- La documentació de treball pertany a la institució, però la persona usuària té dret a conèixer la part corresponent a la seva història.
- Els principis de la bioètica són beneficència, no maleficència, autonomia i justícia.
- El mètode de Diego Gracia per resoldre conflictes ètics passa per analitzar el sistema moral, estudiar normes i principis, analitzar conseqüències i prendre una decisió correcta.
- La Llei 12/2007 estableix el deure d'informació, de confidencialitat i de continuïtat assistencial del professional.
Resumen generado con IA a partir del documento. Ponte a prueba
Secret Professional i Confidencialitat
Secret professional: És el dret a la privacitat i a la vida privada que consta a la Constitució Espanyola, i la seva vulneració comporta una mesura judicial. És un deure de tots els professionals mantenir oculta la informació confidencial. L'usuari també té aquest dret.
Confidencialitat: Consentiment informat: És allò que una persona dona de manera voluntària.
Ètica Mínima i Ètica Màxima
Ètica mínima: Definida com a drets humans i valors d'autonomia, igualtat, dignitat, beneficència, justícia i solidaritat. Són les bases per respectar i retroalimentar una ètica màxima, que respon als projectes vitals particulars segons unes concepcions pròpies de felicitat i sentit de la vida de persones i grups.
La ètica mínima o de justícia fa referència a la no maleficència, a la justícia i principis d'ordre públic en bé de tota la comunitat (societat).
La ètica màxima o de la felicitat fa referència a l'autonomia, a la beneficència i als principis d'ordre privat: vinculat al projecte vital personal.
Codi d'Ètica i Deontològic
Els/les Diplomats/ades en Treball Social/Assistents Socials contribueixen al desenvolupament dels éssers humans mitjançant l'acceptació dels principis bàsics següents, els quals han de tenir en compte i respectar en l'exercici de la professió:
Principis Fonamentals
- Dignitat de la persona: Tot ésser humà té un valor, independentment del seu origen, edat, sexe i creences, i del lloc que ocupa en la societat on viu, i és mereixedor de l'ajut professional específic.
- Acceptació i No-discriminació: El/la Diplomat/ada en Treball Social/Assistent Social, en la seva activitat professional, posa el seu treball al servei de les persones, els grups o les comunitats i els accepta tal com són, sense que això vulgui dir acceptar tota mena de conductes.
- Autodeterminació: Tot ésser humà té dret a prendre les seves pròpies decisions i que aquestes li siguin respectades, mentre no interfereixi en el dret dels altres. Per tant, el/la Diplomat/ada en Treball Social/Assistent Social, en la seva tasca professional, informa les persones usuàries i clientes de les possibilitats i dels límits de la seva intervenció, dels objectius que hom persegueix, de les seves conseqüències i dels recursos disponibles.
- Intimitat de la persona i Confidencialitat: Tot ésser humà té dret a la seva pròpia intimitat i que el/la Diplomat/ada en Treball Social/Assistent Social faci un ús responsable de la informació obtinguda en la seva activitat professional. La confidencialitat és una característica essencial de les relacions que s'estableixen entre el/la Diplomat/ada en Treball Social/Assistent Social i l'usuari/client. El professional o la professional té el deure de guardar secret de totes les matèries i dades que conegui de l'usuari/client i que hagi de demanar per a la seva activitat professional.
- Participació: Tots els éssers humans, individualment o en grup, pertanyen a una comunitat concreta; per tant, tenen dret a participar en la seva organització i han de poder cercar els mitjans adequats per tal de solucionar els problemes que els afecten en l'organització de la vida individual i social.
- Responsabilitat i Competència: El/la Diplomat/ada en Treball Social/Assistent Social té el deure de posar els seus coneixements i la seva competència professional al servei del treball que li ha estat encomanat, i d'utilitzar de manera justa, i sense fer privilegis, els recursos que li ofereix la societat.
- Drets Humans: El/la Diplomat/ada en Treball Social/Assistent Social ha de respectar els drets fonamentals dels individus i els grups reconeguts en la Declaració Universal dels Drets Humans de les Nacions Unides, així com els altres acords internacionals que en deriven.
Deures cap a l'Entitat
- Conèixer els objectius i la filosofia de l'entitat on treballa i respectar-los, sempre que no vagin en contra dels principis bàsics de la professió ni lesionin els interessos del treballador/a social com a persona assalariada.
- Treballar per la política social de l'entitat, a fi d'afavorir l'eficàcia dels serveis en benefici de les persones usuàries i clientes.
- Procurar la formació permanent i la promoció del personal que depèn del/de la Diplomat/ada en Treball Social/Assistent Social.
- Tenir en compte que la documentació de treball pertany a la institució; no és propietat del professional o la professional que l'ha elaborada. En tot cas, la persona usuària i clienta té dret a conèixer la part de la documentació corresponent a la seva història. El/la professional ha de tenir en compte els límits i les obligacions del secret professional.
- El/la Diplomat/ada en Treball Social/Assistent Social ha d'informar els/les responsables o la direcció de l'entitat respecte de les seves tasques, dins dels límits compatibles amb el secret professional i els principis de la professió. No pot revelar tot allò que hagi obtingut confidencialment.
- La documentació de treball és confidencial; el seu ús resta limitat per i per a l'objectiu professional corresponent.
- El/la Diplomat/ada en Treball Social/Assistent Social ha d'establir un ordre de prioritats amb criteris objectius, en funció de les necessitats detectades en la realitat social.
Deures cap a l'Usuari
Totes les persones usuàries i clientes han de ser ateses amb interès, dedicació, equanimitat i honestedat professionals, respectant les seves diferències individuals o grupals. En tot cas, s'ha de donar prioritat a les situacions més greus i urgents.
- S'ha d'informar les persones usuàries i clientes de les característiques del servei i dels recursos disponibles, així com dels drets i les obligacions que comporta el seu ús.
- El treball professional és per al servei de la persona. El/la Diplomat/ada en Treball Social/Assistent Social ha de consensuar la seva actuació amb l'usuari/client. També l'ha d'informar del resultat previsible de la seva intervenció.
- El secret professional és un valor i una garantia per a la professió, així com un dret i un deure dels/de les diplomats/ades en Treball Social; un dret i un deure que romanen fins i tot després d'haver acabat la prestació dels serveis professionals.
- El/la Diplomat/ada en Treball Social/Assistent Social té la responsabilitat de denunciar davant de les persones o organismes competents els casos d'abús, maltractaments o abandonament de persones indefenses o incapacitades, o qualsevol altra situació que atempti contra els drets humans.
- Els treballs d'estudi i de recerca s'han de realitzar tenint en compte les persones o les comunitats estudiades, procurant que els objectius i els resultats repercuteixin en bé dels implicats.
Principis de la Bioètica
Beneficència: Implica anar més enllà de la recerca de l'usuari, la ponderació de costos i beneficis de les decisions ètiques. Cercar i promoure el major benestar i benefici per als altres segons la seva pròpia idea del bé. Ètica privada de màxims.
No maleficència: Es refereix al fet que no sempre és fàcil evitar causar danys i perjudicis. No fer mal intencionat o innecessari als altres. Ètica pública de mínims.
Autonomia: Respecte per les decisions que els usuaris prenen de forma conscient i racional. Respectar la llibertat, consciència, voluntat i actes. Ètica pública.
Justícia: S'ocupa de garantir la distribució justa de beneficis, costos i riscos, actuar sense cap tipus de discriminació, tractant a tothom per igual. Ètica pública.
Mètode de Diego Gracia per a la Resolució de Conflictes Ètics
Diego Gracia proposa des de la bioètica un mètode per a resoldre els conflictes en ètica professional, tenint en compte les dues teories ètiques (de mínims i de màxims).
Passos:
- Analitzar el sistema de referència moral.
- Estudiar les normes i principis morals.
- Analitzar les conseqüències positives i negatives.
- Prendre una decisió correcta.
Set passos:
- Presentació del cas per a la persona responsable de decidir.
- Difusió dels aspectes mèdics de la història.
- Identificació dels problemes morals.
- Elecció per la persona responsable del cas del problema que li preocupa i vol discutir.
- Identificació dels cursos d'acció possibles.
- Deliberació del curs d'acció òptim.
- Decisió final.
Diferents models de resolució: Bioètic / Agregat / F. Reamer / Ètic / Col·laboratiu.
Deures segons la Llei 12/2007
Deures: Respecte a la dignitat de la persona, el seu benestar i respecte a la seva autonomia i a la seva intimitat.
Obligació del professional: Deure d'informació, de confidencialitat, de continuïtat assistencial i drets específics dels pacients institucionalitzats.
Casos en què no es viola el secret professional:
- Per realitzar l'activitat professional en equip interdisciplinari, sempre que el que es reveli sigui necessari per a la intervenció professional.
- Si mantenir el secret professional perjudica terceres persones.
- Per evitar una lesió injusta i greu que el fet de guardar el secret professional podria causar al professional o la professional, o a una tercera persona.
- Quan el/la professional...
Preguntas frecuentes
Què és el secret professional en Treball Social?
És el dret a la privacitat i a la vida privada que consta a la Constitució Espanyola, i un deure de tots els professionals de mantenir oculta la informació confidencial. La seva vulneració comporta una mesura judicial. L'usuari també té aquest dret.
Quina és la diferència entre ètica mínima i ètica màxima?
L'ètica mínima o de justícia fa referència a la no maleficència, a la justícia i als principis d'ordre públic en bé de tota la comunitat. L'ètica màxima o de la felicitat fa referència a l'autonomia, a la beneficència i als principis d'ordre privat vinculats al projecte vital personal.
En quins casos no es viola el secret professional?
No es viola quan es revela informació necessària per a la intervenció en un equip interdisciplinari, quan mantenir el secret perjudica terceres persones, o per evitar una lesió injusta i greu al professional o a una tercera persona.
Ponte a prueba
Tarjetas de repaso
Pulsa una tarjeta para ver la respuesta.
Test
Preguntas generadas con IA a partir del documento: comprueba las respuestas con el texto.