Entreguerras: Revolució Russa, Feliços 20 i Crack del 29

Enviado por Comunidad Xuletas y clasificado en Historia

Escrito el en catalán con un tamaño de 3,8 KB

Període d'entreguerres: De la Revolució Russa al Crack del 29

Revolució Russa

A principis del segle XX, un grup de pensadors proposaven models d'organització social alternatius, com el marxisme i l'anarquisme. El marxisme defensava la revolució obrera per destruir el capitalisme. El proletariat havia de conquerir el poder polític i crear un estat obrer que socialitzés la propietat. La fi de la propietat privada havia de dur a la desaparició de les classes socials i de l'estat, assolint així una societat comunista. L'anarquisme, per altra banda, exaltava la llibertat individual i la solidaritat, criticant la propietat privada i defensant la propietat col·lectiva i el rebuig de l'autoritat. Ambdues ideologies defensaven l'acció revolucionària dels obrers per crear una societat igualitària.

Diferències i Internacionalització

El marxisme i el socialisme s'oposaven a l'anarquisme en la seva participació en la vida política i l'organització dels treballadors en partits polítics. Totes dues coincidien en la necessitat d'unir la classe obrera mundial. Es va crear l'Associació Internacional dels Treballadors (I Internacional), amb la participació d'anarquistes, marxistes i sindicats. Les discrepàncies van provocar la seva desaparició i la creació de la II Internacional a París, únicament socialista, amb símbols com la Internacional i el Primer de Maig.

La Revolució Russa

Durant la Primera Guerra Mundial, l'Imperi Tsarista, un règim absolutista, va patir una revolució. El marxisme es dividia entre menxevics i bolxevics. L'agricultura era l'activitat principal, però la industrialització creixent amb baixos salaris va provocar un descens de la producció agrícola i fam a les ciutats. La població, desmoralitzada, es va organitzar en soviets. L'oposició al Tsar va exigir la seva abdicació. Al febrer de 1917, la revolució a Sant Petersburg va enderrocar el Tsarisme i es va establir un govern provisional republicà. Els bolxevics, liderats per Lenin, van prendre el poder el 25 d'octubre, implantant un govern obrer i socialista. Van expropiar terres i fàbriques.

La Guerra Civil i la Creació de l'URSS

La guerra civil va enfrontar les classes privilegiades i els pagesos benestants (Exèrcit Blanc) contra els bolxevics (Exèrcit Roig). Els bolxevics van guanyar i van crear l'URSS (Unió de Repúbliques Socialistes Soviètiques), governada per un parlament i un únic partit, el PCUS. Lenin va ser succeït per Stalin, que va exiliar i assassinar Trotski. L'estalinisme va imposar una economia col·lectiva, prohibint la propietat privada i prioritzant la indústria pesant, la qual cosa va accelerar la industrialització però va perjudicar l'agricultura.

Feliços Anys 20 i el Crack del 29

Els EUA van sortir beneficiats de la Primera Guerra Mundial. Europa estava endeutada amb ells. L'època de prosperitat i consumisme va impulsar la borsa. La demanda d'accions va crear un dèficit inversor i es van demanar crèdits. Els pagesos, endeutats per la compra de terres i maquinària, van ser els primers perjudicats. En acabar la guerra, les exportacions es van reduir i el mercat americà no va poder absorbir tota la producció. La indústria va créixer massa ràpid, acumulant estocs i baixant els preus. Moltes empreses van tancar.

El 24 d'octubre de 1929 (Dijous Negre), la desconfiança dels inversors va provocar la venda massiva d'accions a la borsa de Nova York. Els ciutadans van retirar els diners dels bancs, alguns dels quals van tancar per falta de fons (la Gran Depressió). La crisi es va propagar a la resta del món. El New Deal de Franklin D. Roosevelt va intentar solucionar la crisi amb ajudes a empreses, control dels bancs, creació d'empreses públiques, suport als preus agrícoles i pujada de salaris.