Elements i Funcions de la Imatge: Guia Completa

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Plástica y Educación Artística

Escrito el en catalán con un tamaño de 3,83 KB

Elements de la Comunicació Visual

  • Emissor: La persona que elabora la imatge.
  • Missatge: El contingut de la imatge.
  • Codi: Les normes i regles que fan comprensible el missatge.
  • Mitjà o canal: El suport que fa possible que la informació es transmeti.
  • Referent: La finalitat que persegueix la comunicació.
  • Receptor: Qui descodifica el missatge perquè sigui entès.

Funcions de la Imatge

  • Informativa: Contingut de manera objectiva.
  • Expressiva: Pretén emocionar l'espectador provocant diferents sensacions.
  • Estètica: Comunica bellesa i harmonia.
  • Exhortativa: Motiva l'espectador perquè consumeixi un producte.

La Percepció i la Realitat

És el procés d'assimilació dels missatges de la imatge per mitjà de la vista que ens arriba al cervell.

Tipus d'Observació

  • Observació analítica: Quan observem els detalls, l'estructura, les qualitats i els elements constitutius.
  • Observació funcional: Quan donem prioritat a la funció que compleix la imatge.

Principis de la Percepció Visual

  • Figura-fons:
    • Figura: Sol ocupar els primers termes.
    • Fons: En el fons, la imatge es troba darrere i envolta la figura.
  • Llei de tancament: Tendim a relacionar els objectes fins que els veiem com un element complet.
  • Proximitat: La nostra percepció tendeix a reconèixer les formes més senzilles.
  • Llei de semblança: Agrupem per semblança els objectes iguals o semblants i tendim a interpretar figures com si pertanyessin a la mateixa unitat.
  • Llei de continuïtat: Tendim a percebre els elements d'una mateixa composició dins de la mateixa estructura tot buscant la forma ideal que és reconeguda.
  • Llei de contrast: Percebem clarament aquells elements que més es diferencien dels altres.
  • Inclusivitat: La figura comparteix els elements i les característiques gràfiques de l'exterior.

Tipus de Signes

  • Signe: És una imatge que representa un objecte o una idea.
    • Missatge analògic: El signe utilitza un missatge que descriu d'una manera objectiva.
    • Missatge simbòlic: El contingut adquireix un caràcter universal i representa conceptes.
    • Missatge abstracte: Amb ell expressem sentiments.
  • Marques: Són signes distintius propis i personals que les empreses posen als seus productes per informar del seu origen.
    • Monograma: En aquest cas, el text assumeix les funcions.
    • Imagotip: És la representació gràfica d'una marca.
    • Logotip: Són els signes gràfics que integren text i imatge.
  • Senyals: Són signes que porten implícita una acció per a l'espectador.
  • Símbol: Aquest signe pot tenir un significat que no estigui representat directament, pel fet de contenir un missatge conceptual i abstracte.
  • Icones: Són signes que representen l'objecte de manera realista.
  • Idagrama: La paraula pot tenir més valors que la imatge.
  • Pictograma: Són símbols gràfics que expressen una idea molt concreta per mitjà d'imatges esquemàtiques.
  • Anagrama: Representa l'empresa o institució utilitzant el conjunt de lletres més representatives.

Entradas relacionadas: