Elements i Funcions de la Imatge: Guia Completa
Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Plástica y Educación Artística
Escrito el en catalán con un tamaño de 3,83 KB
Elements de la Comunicació Visual
- Emissor: La persona que elabora la imatge.
- Missatge: El contingut de la imatge.
- Codi: Les normes i regles que fan comprensible el missatge.
- Mitjà o canal: El suport que fa possible que la informació es transmeti.
- Referent: La finalitat que persegueix la comunicació.
- Receptor: Qui descodifica el missatge perquè sigui entès.
Funcions de la Imatge
- Informativa: Contingut de manera objectiva.
- Expressiva: Pretén emocionar l'espectador provocant diferents sensacions.
- Estètica: Comunica bellesa i harmonia.
- Exhortativa: Motiva l'espectador perquè consumeixi un producte.
La Percepció i la Realitat
És el procés d'assimilació dels missatges de la imatge per mitjà de la vista que ens arriba al cervell.
Tipus d'Observació
- Observació analítica: Quan observem els detalls, l'estructura, les qualitats i els elements constitutius.
- Observació funcional: Quan donem prioritat a la funció que compleix la imatge.
Principis de la Percepció Visual
- Figura-fons:
- Figura: Sol ocupar els primers termes.
- Fons: En el fons, la imatge es troba darrere i envolta la figura.
- Llei de tancament: Tendim a relacionar els objectes fins que els veiem com un element complet.
- Proximitat: La nostra percepció tendeix a reconèixer les formes més senzilles.
- Llei de semblança: Agrupem per semblança els objectes iguals o semblants i tendim a interpretar figures com si pertanyessin a la mateixa unitat.
- Llei de continuïtat: Tendim a percebre els elements d'una mateixa composició dins de la mateixa estructura tot buscant la forma ideal que és reconeguda.
- Llei de contrast: Percebem clarament aquells elements que més es diferencien dels altres.
- Inclusivitat: La figura comparteix els elements i les característiques gràfiques de l'exterior.
Tipus de Signes
- Signe: És una imatge que representa un objecte o una idea.
- Missatge analògic: El signe utilitza un missatge que descriu d'una manera objectiva.
- Missatge simbòlic: El contingut adquireix un caràcter universal i representa conceptes.
- Missatge abstracte: Amb ell expressem sentiments.
- Marques: Són signes distintius propis i personals que les empreses posen als seus productes per informar del seu origen.
- Monograma: En aquest cas, el text assumeix les funcions.
- Imagotip: És la representació gràfica d'una marca.
- Logotip: Són els signes gràfics que integren text i imatge.
- Senyals: Són signes que porten implícita una acció per a l'espectador.
- Símbol: Aquest signe pot tenir un significat que no estigui representat directament, pel fet de contenir un missatge conceptual i abstracte.
- Icones: Són signes que representen l'objecte de manera realista.
- Idagrama: La paraula pot tenir més valors que la imatge.
- Pictograma: Són símbols gràfics que expressen una idea molt concreta per mitjà d'imatges esquemàtiques.
- Anagrama: Representa l'empresa o institució utilitzant el conjunt de lletres més representatives.