Desenvolupament Infantil: Psicosexual, Cognitiu i Físic
Enviado por Ethel y clasificado en Psicología y Sociología
Escrito el en catalán con un tamaño de 7,14 KB
Desenvolupament de la Personalitat
Teoria psicosexual de Freud: És una teoria psicològica molt basada en la sexualitat de les persones.
Etapa Oral (0-18 mesos)
La seva zona erògena principal és la boca. Per la boca té sensacions, sentiments (a través de la boca coneix). Tot el que va a la boca li produeix plaer, per això és una zona de satisfacció. (Desenvolupament físic: li creixen les dents).
Oral dependent
El nen sent satisfacció llepant, posant-se coses a la boca.
Oral agressiva
Quan li surten les dents, el plaer és mossegant (no en té prou llepant).
Etapa Anal (18 mesos - 3 anys)
La zona erògena és l'anus. L'anus li proporciona plaer. L'excreció és un moment de plaer. Sent plaer amb la retenció/expulsió dels excrements.
Etapa Fàl·lica (4-10 anys)
La zona erògena és el penis o la vulva.
Nens: Complex d'Edip
El nen sent un sentiment molt fort per la mare. Complex de castració: el nen se sent conscient que no està bé i té por que el castrin (veu que les nenes no tenen penis).
Nenes: Complex d'Electra
La nena sent un sentiment molt fort pel pare. Complexos d'Edip/Electra: se'ls desperta la curiositat d'estimació i la curiositat sexual. Rivalitat amb el progenitor del sexe contrari. Acaba resolent aquest complex amb la identificació amb el progenitor. En les nenes és més complex, ja que el rival és la mare, a qui més estimava. Si no hi ha una bona relació amb el progenitor/a, pot ser el mestre.
Etapa Genital (a partir de 12 anys)
La zona erògena són els genitals. Es busca l'estimació completa, l'acte sexual.
Erikson, i ens parla d'etapes psicosocials: la persona humana passa per crisis.
Primera Crisi / Confiança Bàsica vs. Desconfiança Bàsica (0-18 mesos)
És important que el nen/a tingui confiança en el que l'envolta. Veure que qui l'envolta el cuida, l'ajuda... Si passen d'ell/ella, augmenta la desconfiança. S'ha de buscar l'equilibri, un nen ha de ser confiat però tenint desconfiança alhora. Així creixerà i podrà superar la crisi.
Segona Crisi / Autonomia vs. Vergonya i Dubte (18 mesos - 3 anys)
Hem d'estimular-lo perquè aquella confiança passi a ser autonomia (per poder fer coses sol). És bo que hi hagi dubte també. S'ha de buscar l'equilibri.
Tercera Crisi / Iniciativa vs. Culpa (3-6 anys)
No només ha de fer allò que li diuen, també ha de tenir autonomia. Veu que hi ha coses que no estan bé. Equilibri entre iniciativa i causa. És molt important no "tallar-li les ales". Hem de vetllar perquè el nen superi aquesta crisi.
Quarta Crisi / Competència vs. Inferioritat (6-12 anys)
Necessitem ser competents, superar les seves metes per no caure en la inferioritat. Competent en totes les àrees. Ni excés, ni dèficit.
Cinquena Crisi / Identitat vs. Confusió de Funcions (12-18 anys)
Hem de buscar l'equilibri. Situar-nos, buscant el nostre camí, les nostres funcions. Hem de vetllar perquè construeixi la seva identitat.
Desenvolupament Físic (3-6 anys)
Poden baixar/pujar escales sols. Poden saltar graons. A nivell psicomotor, són molt autònoms.
Lateralitat
És la predominança d'un hemicos sobre l'altre.
Indiferenciada
Encara no mostra la seva lateralitat (haurem d'ajudar-la a què sigui un o altre).
Cap als 5/6 anys ja hauria de tenir la lateralitat definida.
Esquema Corporal
La imatge i el coneixement que té cadascú sobre el seu propi cos. Segueix els processos cefalocaudal i proximodistal. 8/10 mesos: reconeixement al mirall. 10 mesos: reconeixement del seu cos. Necessitem factors cognitius, sensorials i psicomotors. 6/8 anys: realisme (veu moltes coses com a reals, encara que no ho són). 9/12 anys: operacions concretes (figura humana completa, proporcional).
Orientació a l'Espai
Important a nivell psicomotriu. 5/6 anys: els nens ja diferencien dreta i esquerra, d'un mateix, del seu propi cos. 8/11 anys: reconeixement dreta i esquerra al mirall. 11 anys...: ja pot reconèixer dreta i esquerra a l'espai, en els objectes. Processos complexos lligats a la cognició.
Noció del Temps
És més complicada, va molt lligada al pensament. Lligada a la cognició, dependrà molt dels estímuls. Present, passat, futur.
Desenvolupament Cognitiu (2-12 anys)
Etapa Preoperacional (2-6/7 anys)
Etapa molt intuïtiva, no és del tot lògica. Funció simbòlica: comprensió del simbolisme (símbols i signes). Pensament transductiu/prelògic: va d'allò particular a allò particular. Comença a comprendre les identitats, però normalment s'equivoca. La seva comprensió de la identitat és limitada. Comprèn molt les coses per les seves funcions. Les coses són perquè funcionen, perquè són útils. Egocentrista: es centra en ell, les coses sota el seu punt de vista. Centratge: es centra en un aspecte i no en veu molts alhora, no analitza. Pensament irreversible: són incapaços de tornar a una acció al punt de partida. Els és molt difícil analitzar la transformació de les coses. Manca de conservació: els falta aquesta propietat.
Etapa de les Operacions Concretes (6-12 anys)
Pot fer operacions mentals amb coses visibles. Pensament lògic: del general al particular i a l'inrevés. Conservació de la matèria: conservació del líquid, de la massa, del nombre i del volum.
Etapa de les Operacions Formals
Pensament abstracte. Hipòtesis molt creïbles. Totalment deductiu/inductiu (científic). Ja pot comprovar les hipòtesis. Proposicional: ja pot fer i entendre enunciats complexos. Molts fenòmens alhora. Entén combinacions, proposicions complexes...
Tres idees sobre la realitat (entre l'etapa preoperacional i l'etapa d'operacions concretes):
Realisme
Fer reals coses que no ho són. Exemple: somnis. 5/6 anys: consideren que allò que han somiat és real. 7/8 anys: comença a veure que ja són irreals, i que el que passa està a l'habitació. 9/10 anys: veuen que els somnis no són reals, que tot és producte de la imaginació.
Animisme
Donen vida a objectes inanimats. 6/7 anys: tot allò útil té vida. 8/9 anys: només té vida el que es mogui o pugui ser mogut. 11/12 anys: les coses que es mouen espontàniament són vives, el que necessita ajuda no és viu.
Omnipotència
Artificialisme. 6/7 anys: tot és producte de l'home. 8/9 anys: etapa de transició. Hi ha dubte. 9/11 anys: les coses no són totes productes de l'home. L'home no és el centre/amo del món/univers.