Anàlisi de 'La Plaça del Diamant': Trama i Personatges Clau

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Lengua y literatura

Escrito el en catalán con un tamaño de 5,64 KB

Anàlisi de "La Plaça del Diamant"

"La Plaça del Diamant" és una novel·la cabdal on la protagonista principal, Natàlia, narra la seva vida durant aproximadament trenta anys, des de la dècada de 1920 fins a principis de la dècada de 1950, ambientada principalment al barri de Gràcia, a Barcelona.

Inicis i Coneixença amb Quimet

La història comença durant la festa major de Gràcia. A la Plaça del Diamant, la jove Natàlia coneix l'home de la seva vida: Quimet, un noi dedicat a l'ebanisteria que també resideix al barri. L'època en què es coneixen és durant la dictadura del General Primo de Rivera, coneguda com la “Dictablanda”.

Natàlia i Quimet es prometen. Des del moment del compromís, Quimet passa a anomenar la Natàlia “Colometa”. La Natàlia descriu la casa on van anar a viure, on apareixen dos amics d'en Quimet, Mateu i Cintet, que els ajuden a reformar el pis. Natàlia i Quimet es casen i, un any i mig després, tenen el seu primer fill, a qui posen nom Antoni.

L'Arribada dels Coloms

Un fet crucial és quan cau al terrat de casa seva un colom ferit. Això provoca que Quimet agafi una gran afició per aquests animals. Va construir-hi un colomar i va anar comprant més coloms per fer-hi parelles, fet que va portar a la seva reproducció.

Canvis Polítics i Dificultats Econòmiques

Un esdeveniment que marca la família és la proclamació de la I República Espanyola a Madrid i les manifestacions contra la dictadura. El 14 d'abril de 1931, Lluís Companys proclama la República Catalana. Mentre Quimet surt al carrer a celebrar-ho, Natàlia segueix els esdeveniments amb preocupació centrada en la seva família. La República no porta els beneficis esperats; el negoci d'ebanisteria d'en Quimet va malament, ja que els seus clients habituals han perdut poder adquisitiu.

Naixement i Guerra

Aquesta època coincideix amb el naixement de Rita, la segona filla. L'Antoni sent enveja de la seva germaneta, ja que fins aleshores els pares només s'havien dedicat a ell. Aquest naixement agreuja l'economia familiar, ja molt precària. Quimet decideix vendre la cria dels coloms per obtenir ingressos, i Natàlia comença a netejar cases per ajudar.

Quan esclata la Guerra Civil, Quimet marxa a lluitar al front i visita la seva casa poques vegades. En un atac de ràbia per no poder tirar endavant la família, Natàlia destrossa el colomar, que podria haver estat una font d'ingressos.

El Malestar de Natàlia

El malestar i l'odi de Natàlia cap a la guerra es manifesten en la seva aversió pel color blau dels fanals de la ciutat, utilitzat per protegir-se dels bombarders, un color que troba horrorós.

La situació econòmica empitjora quan Natàlia perd la feina de dona de la neteja per por dels seus patrons a tenir relació amb la dona d'un home al front. Això provoca una gran escassetat d'aliments. La situació es fa insostenible i Natàlia es veu obligada a enviar l'Antoni a unes colònies per a nens refugiats; ell torna amb un caràcter molt canviat.

La situació familiar es trenca definitivament amb la notícia de la mort d'en Quimet al front. Això destrossa la moral de la protagonista, que cau en una pena profunda, agreujada per la misèria que l'obliga a vendre gairebé tot el que té. La situació no millora ni tan sols acabada la guerra.

Desesperació i Redempció

Natàlia arriba als seus moments més crítics: amb els fills afamats i amb símptomes de malnutrició. Després de tres dies sense menjar, atrapada en la desesperació, opta pel suïcidi juntament amb els seus dos fills, ja que no suporta veure'ls patir.

Quan va a comprar salfumant per consumar el seu propòsit, l'adroguer que li venia les veïnes per als coloms, i que la coneixia, li ofereix una feina ben pagada a casa seva i li dona unes llaunes. Aquesta “benedicció”, arribada en el moment més crític, permet que la “Colometa”, l'Antoni i la Rita comencin a recuperar-se de la misèria provocada per la guerra.

El Segon Matrimoni

Passats uns anys, Natàlia es casa amb l'adroguer, que es diu igual que el seu fill: Antoni. Això obliga el fill de Natàlia a ser anomenat Toni per distingir-los. Aquest matrimoni transforma totalment la família després de la penúria viscuda durant la guerra.

Final de la Novel·la

La història conclou quan la Rita es casa. Natàlia, en sortir al carrer aquella nit, es troba a la Plaça del Diamant. Allà s'adona que ha d'oblidar els records de la guerra i d'en Quimet per centrar-se en la seva vida actual.

Personatges Principals

  • Natàlia: Protagonista principal. Viu a Gràcia. Coneix el seu futur marit, Quimet, a la Plaça del Diamant. Té dos fills, Rita i Antoni. Després de la mort del marit, refà la seva vida amb Antoni, l'adroguer. És un personatge rodó que evoluciona al llarg de l'obra.
  • Quimet: Primer marit de Natàlia, que la crida “Colometa”. Treballava a l'ebanisteria i dedicava el seu temps lliure a la cria de coloms. Va morir al front de la Guerra Civil Espanyola.
  • Toni: Primer fill d'en Quimet i la Natàlia.
  • Rita: Filla petita d'en Quimet i la Natàlia.
  • Antoni: L'home de les veïnes; amo de l'adrogueria on Natàlia comprava les veïnes per als coloms. Es casa amb Natàlia després de la mort d'en Quimet.

Entradas relacionadas: