Chuletas y apuntes de Psicología y Sociología de Primaria

Ordenar por
Materia
Nivel

Llenguatge i Educació: Teories i Conceptes

Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en catalán con un tamaño de 4,45 KB

Educador i Llenguatges

Eina base de la vida per relacionar-nos i educar-nos. Tot és interpretable.

Aspectes a considerar:

  • Obertura/Tancament: Mostrar-ho tot (inseguretats, donar la raó, etc.)
  • Esperança/Obligació: Amb mirades, gestos podem transmetre que el sentim i transmetre que si fa el que toca el jutjarem.
  • Empatia/Distància: Càrrec del que passa però mantenir distància i preocupar-nos dels estudis oblidant l'afecte.
  • Quietud/Activitat: Indicar límits i deixar espai perquè es trobi el seu camí i mostrar conducta desitjada perquè no admetin els altres.
  • Responsabilitat/Culpa: Assumir reptes i ser actius davant la pròpia vida i no innovar per por a fer-ho malament.

NF2

Llenguatge Oral

Sistema arbitrari i convencional de signes sonors produïts

... Continuar leyendo "Llenguatge i Educació: Teories i Conceptes" »

Treball en equip: Etapes, avantatges i inconvenients

Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en catalán con un tamaño de 5,48 KB

Treball en Equip

Un equip de treball és un conjunt de persones que aporten el seu esforç, coneixement i experiència per arribar a un objectiu comú mitjançant un repartiment de tasques i funcions. Com un engranatge ben greixat, el resultat final supera la simple suma dels esforços individuals. Els membres comparteixen normes, mètodes i metes.

Com han de ser els equips?

Els equips han de ser heterogenis i el nombre de membres ha de ser adequat a l'objectiu. Han d'estar ben coordinats, amb una relació basada en la confiança i el compromís, una comunicació fluida i oberta, i els conflictes s'han d'abordar i resoldre en el moment.

Etapes

  1. Formació: Fase de disseny de l'equip.
  2. Conflicte: Els membres encara no es coneixen, no hi ha confiança
... Continuar leyendo "Treball en equip: Etapes, avantatges i inconvenients" »

Trastorns del Llenguatge Infantil: Teoria Sociocultural

Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en catalán con un tamaño de 5 KB

Teoria Sociocultural (Vigotsky)

Adquisició del Llenguatge

L'adquisició del llenguatge es produeix a través de la interacció social, on el llenguatge actua com a eina de comunicació. Aquesta teoria explica el desenvolupament del llenguatge a partir de dues funcions mentals presents al néixer: inferiors i superiors.

Funcions Mentals Inferiors

Són funcions innates i determinades genèticament, com ara les reaccions i respostes a l'entorn. Aquestes funcions impliquen un comportament limitat.

Funcions Mentals Superiors

Aquestes funcions, com el pensament i la memòria, s'adquireixen i es desenvolupen a través de la interacció social. La cultura i la societat on s'integra l'individu tenen un paper fonamental en aquest procés.

Aspectes Destacats

  • Procés
... Continuar leyendo "Trastorns del Llenguatge Infantil: Teoria Sociocultural" »

Comunicación Efectiva y Protección Infantil: Un Enfoque Educativo Integral

Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en español con un tamaño de 8,81 KB

Comunicación Efectiva y Colaboración Familia-Escuela

La Entrevista Inicial: Un Espacio de Conexión

La entrevista es un momento privilegiado para recopilar información esencial sobre el niño o la niña. Resulta de gran utilidad cuando un menor se incorpora por primera vez a la escuela, ya que permite obtener datos necesarios tanto del niño como de sus padres. También es un recurso valioso si surgen preocupaciones por ambas partes, facilitando un diálogo informativo.

Para asegurar su efectividad, es fundamental planificarla con antelación, avisando a los padres y procurando que acudan ambos progenitores. La entrevista debe realizarse en un lugar acogedor y con la privacidad necesaria para evitar interrupciones. Durante la conversación,... Continuar leyendo "Comunicación Efectiva y Protección Infantil: Un Enfoque Educativo Integral" »

Introducción a la Psicología: Procesos Mentales, Bases Biológicas y Desarrollo Humano

Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en español con un tamaño de 5,41 KB

Introducción a la Psicología

La psicología es el estudio científico del comportamiento y de los procesos mentales.

Componentes Clave de la Psicología

  1. Estudio Científico: Utiliza herramientas como la observación, entrevistas e investigación para recopilar y analizar información.
  2. Comportamiento: Estudio de las acciones observables.
  3. Procesos Mentales: Incluyen pensamientos, sentimientos, percepciones, recuerdos y emociones.

Bases Biológicas de la Psicología

Sistema Nervioso

Formado por el encéfalo, la médula espinal, los nervios, los órganos sensoriales y los sentidos. Sus funciones principales son coordinar, controlar y regir las relaciones del organismo.

Sistema Endocrino

Compuesto por el conjunto de glándulas de secreción. Sus funciones... Continuar leyendo "Introducción a la Psicología: Procesos Mentales, Bases Biológicas y Desarrollo Humano" »

Fundamentos de la Comunicación Humana: Lenguaje, Trastornos y Sistemas de Apoyo

Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en español con un tamaño de 6,96 KB

Fundamentos de la Comunicación y el Lenguaje

Comunicar es hacer partícipe a otra persona de lo que uno quiere, siente o tiene. Es un acto intencional que debe apoyarse en un sistema de símbolos y reglas para ser más eficaz. Este sistema se denomina lenguaje.

La comunicación es un término más amplio que engloba al lenguaje, aunque este último puede ser considerado como la forma más importante de comunicación.

Barreras de la Comunicación

Existen diversas barreras que pueden dificultar la eficacia de la comunicación:

  • Ambientales: Interferencias debidas al entorno físico (calor, frío, interrupciones y ruidos).
  • Verbales: Relacionadas con la forma de hablar de cada persona (hablar rápido, bajo, repeticiones).
  • Psicológicas: Características
... Continuar leyendo "Fundamentos de la Comunicación Humana: Lenguaje, Trastornos y Sistemas de Apoyo" »

Psikologia Kognitiboa: Ikaskuntza eta Jokabideak

Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en vasco con un tamaño de 2 KB

1. GAIA

Ingurumenetik Ezagutzak Jasotzen Ditugu

Horrela gure eskema mentalak eraikiz goaz. Etengabe eraldatzen eta berrantolatzen ditugunak. Behar denean erabiltzeko ikastea=aldatzea.

Ikastea Eta Irakastea, Benetako Irakaslea Ikaslea Ere Bada

Irakasle 'irekia' (-Parte hartzeko aukera eskaini. Ikasleen autonomia errespetatu. Ikasleari deskubritzen laguntzen dio). Irakasle 'itxia' (-Informazio emailea. Besterik ez).

Ikasteak Ahalegina Eskatzen Du

Irakasleak (-tentsiopean jarri behar ditu ikasleak. Bigunkeriarik gabe jokatu behar du. Konfort gunetik atera behar ditu ikasleak). Ikasteak, benetan ikasteak, ahalegina eta arriskuak hartzea eskatzen du.

2. GAIA

Konduktismoa vs Psikologia Kognitiboa

Ez dira ikaskuntza prozesuak: HELTZEA, EGOERA FISIOLOGIKOAK,... Continuar leyendo "Psikologia Kognitiboa: Ikaskuntza eta Jokabideak" »

Salut laboral: pautes i recomanacions

Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en catalán con un tamaño de 5,64 KB

Pautes per al treball assegut, dret i dret-assegut

Treball assegut: mantenir l’esquena recta i recolzada contra els respatller de la cadira, anivellar la taula a l’altura dels colzes, adequar l’altura de la cadira al tipus de treball, canviar de posició i alternar-la amb altres postures i utilitzar un reposapeus. Treball dret: el pla de treball i les eines han d’estar situats a l’àrea de treball, alternar aquesta postura amb altres per retardar el cansament, l’altura del lloc de treball estarà en funció de l’activitat que es duu a terme. Treball dret-assegut: usar cadira axiforme regulable, ajudar l’altura de la cadira entre 25/35 cm més per sota de la superfície de treball, utilitzar un reposapeus adequat.

Posició correcta

... Continuar leyendo "Salut laboral: pautes i recomanacions" »

Desarrollo de la Comprensión Lectora y el Pensamiento Crítico: Procesos y Niveles

Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en español con un tamaño de 4,62 KB

Primer Parcial: Fundamentos de la Comprensión Lectora

¿Qué es la Comprensión de la Lectura?

Se define como la capacidad que tiene todo individuo para capturar el contenido de un texto.

Pasos para una Lectura Comprensiva

1. Concentración

  • Elegir un lugar adecuado.
  • Realizar la lectura con un tiempo asignado, sin pretender hacer otras cosas simultáneamente.
  • Evitar distracciones como hambre, ruido, calor, etc.
  • Evitar atender asuntos no urgentes.
  • Suprimir pensamientos que provoquen distracción.

2. Leer en Silencio y Sin Prisa

  • Leer sin mover los labios.
  • Leer sin vocalizar.
  • Leer sin oírse a sí mismo.
  • Leer por el deseo de comprender y no por simple hábito.

3. Hacer las Pausas Necesarias

  • Respetar los signos de puntuación.
  • Detener la lectura cuando lo que se
... Continuar leyendo "Desarrollo de la Comprensión Lectora y el Pensamiento Crítico: Procesos y Niveles" »

Resum Comparatiu: Home, Treball, Comunicació i RSE

Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en catalán con un tamaño de 2,86 KB

Comparativa: Resum

L'home, a diferència de la resta dels animals, no es relaciona de manera immediata amb la realitat, sinó que aquesta relació està mediatitzada per emocions, somnis, imatges, és a dir, per símbols. La raó no és suficient per abastar tota aquesta varietat cultural i simbòlica, per tant, el que defineix l'home no és la seva racionalitat sinó el seu simbolisme.

Comparació i Diferenciació

  • Reaccions orgàniques / Respostes humanes: Les primeres es refereixen a les reaccions instintives i respostes reflexes; les segones, a les respostes intel·ligents i emocionals.
  • Univers físic / Univers simbòlic: El primer és la realitat material, el segon, la realitat cultural.
  • Animal racional / Animal simbòlic: El primer inclou només
... Continuar leyendo "Resum Comparatiu: Home, Treball, Comunicació i RSE" »