Chuletas y apuntes de Psicología y Sociología de Formación Profesional

Ordenar por
Materia
Nivel

Evolució de les Institucions Socials: Família, Treball i Política

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en catalán con un tamaño de 6,14 KB

La Institució Familiar

La institució familiar té com a finalitats la reproducció, la socialització primària i la satisfacció de les necessitats afectives. Totes les societats humanes tenen algun tipus d'institució que anomenem família. Els sociòlegs classifiquen les famílies en:

  • Nuclears, extenses i monoparentals
  • Monògames i polígames
  • Patriarcals i matriarcals

Les famílies nuclears estan formades pel pare, la mare i els fills. Les famílies extenses són les famílies nuclears a les quals s'inclouen els avis, els oncles, els cosins, etc. Les famílies monoparentals estan formades pel pare o la mare sol i els fills (Exemple: un divorci o la mort de l'home o la dona). Les famílies monògames són aquelles en què hi ha la unió d'un... Continuar leyendo "Evolució de les Institucions Socials: Família, Treball i Política" »

Modelos Educativos y Teorías del Aprendizaje: Tishman, Lewin, Ausubel y Conductismo

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en español con un tamaño de 4,6 KB

Modelos de Transmisión y Enculturación: Tishman, Jay y Perkins

Modelo de Transmisión

Este es un modelo convencional de enseñanza donde el rol del profesor es preparar y transmitir información. Los alumnos son considerados receptores pasivos que almacenan la información.

Modelo de Enculturación

Este modelo se basa en un compromiso profundo con los contenidos. El profesor busca inspirar, mover, convencer y comprometer al alumno. Se enfatiza la cultura y el ambiente de aprendizaje, desarrollando tendencias de razonamiento, pensamiento creativo y crítico.

Estilos de Enseñanza y Aprendizaje: Lewin y Ausubel

Lewin y Ausubel proponen que existen distintos estilos de enseñanza que se pueden combinar. Las estrategias de enseñanza deben basarse... Continuar leyendo "Modelos Educativos y Teorías del Aprendizaje: Tishman, Lewin, Ausubel y Conductismo" »

Sexe, Gènere i Identitat: Diferències i Desenvolupament

Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en catalán con un tamaño de 4,67 KB

Sexe biològic:

(com naixem home, dona). Aspectes físics objectivament mesurables, cromosomes, penis, vagina i hormones.

Orientació Sexual:

(atracció física, emocional, eròtica i afectiva, que sentim cap a una persona)

L'expressió de gènere:

(femení i masculí, com nosaltres expressem el nostre gènere al món, a través del nostre nom, vestimenta i comportament.)

Gènere:

(construcció social i cultura binària comunament associada al sexe biològic, el que la societat espera dels homes i les dones.

Identitat Sexual/gènere:

(com ens sentim) “Podem ser homes i sentir-nos dones, o podem ser dones i sentir-nos homes” (transsexual).

Orientació del desig:

(hetero, bisexual, homosexual, pansexual, asexual).

SEXE I GÈNERE:

Diferències físiques... Continuar leyendo "Sexe, Gènere i Identitat: Diferències i Desenvolupament" »

Comunicación Efectiva en el Entorno Sanitario: Claves y Técnicas

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en español con un tamaño de 3,92 KB

El Paralenguaje y su Importancia en la Comunicación

El paralenguaje abarca el tono de voz, la velocidad al hablar, los sonidos que reflejan estados emocionales (suspiros, respiraciones, risas, llantos) y los silencios (que pueden indicar comprensión, preocupación, reserva, indiferencia, etc.).

La mirada, a menudo considerada el espejo del alma, revela mucho. Mientras que las palabras pueden usarse para engañar, el lenguaje no verbal presenta mayor dificultad para ser manipulado.

Señales del Lenguaje No Verbal a Controlar

  • Mirar el reloj frecuentemente.
  • Bostezar.
  • Jugar con el pelo.
  • Mantener los brazos cruzados.

Cualidades para Mejorar la Comunicación en el Personal Sanitario

Para optimizar la comunicación, el personal sanitario debe:

  • Desarrollar
... Continuar leyendo "Comunicación Efectiva en el Entorno Sanitario: Claves y Técnicas" »

Guia de Planificació i Tècniques d'Estimulació per a Gent Gran

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en catalán con un tamaño de 4,94 KB

Disseny de la Intervenció

El programa conté un pla, el pla un projecte, el projecte unes activitats i les activitats unes tasques.

Què és planificació o planificar?

Organitzar prèviament una activitat.

Què és un pla?

Una idea a realitzar.

Què és un programa?

Realització d’una activitat més concreta que el pla.

Què és un projecte?

Procés que inclou una sèrie d’activitats concretes que han de portar-se a terme amb la intenció de precisar el que es desitja intervenir i com es pensa fer-ho.

Què és una activitat?

Conjunt d’accions que es porten a terme per complir un objectiu determinat.

Què és una tasca?

Alguna cosa a fer en concret.

En quines d’aquestes es centra l’acció del tècnic?

En les activitats.

Metodologia:

Forma o manera... Continuar leyendo "Guia de Planificació i Tècniques d'Estimulació per a Gent Gran" »

Cuidado Integral al Paciente Terminal: Enfoque Paliativo y Apoyo Emocional

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en español con un tamaño de 4,5 KB

La Atención al Paciente Terminal

Las atenciones se dirigirán a aligerar el dolor y sufrimiento y proporcionarle la mejor calidad de vida posible (cuidados paliativos): muerte digna, libre de sufrimientos físicos y psíquicos causados por el dolor u otros síntomas acompañantes.

Algunas de las estrategias que se deben seguir en las diferentes áreas para atender a una persona que va a morir en poco tiempo son las siguientes:

  • La información que se le debe proporcionar. La información se le deberá dar de manera lenta y controlada hasta donde la persona enferma desee saber o sea capaz de soportar.
  • Los cuidados físicos. La atención y los cuidados deberán adaptarse a las necesidades del paciente. En cualquier caso, deberá garantizarse la continuidad
... Continuar leyendo "Cuidado Integral al Paciente Terminal: Enfoque Paliativo y Apoyo Emocional" »

Expresión Corporal y Juego Dramático en la Infancia: Desarrollo y Beneficios

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en español con un tamaño de 6,15 KB

La Importancia del Lenguaje Corporal y Gestual

El lenguaje corporal engloba todas las manifestaciones que el niño realiza con su cuerpo: gestos, movimientos, sonrisas, miedos. Será una de las formas más tempranas de expresión, ya que, al menos hasta los dos años, el lenguaje más eficaz que usará el niño para comunicarse será el de su propio cuerpo. La gesticulación y los movimientos que realice el adulto serán importantes para que el niño perciba sensaciones, las interiorice y las aprecie. El cuerpo actúa como un instrumento que el niño usará para exteriorizar sus necesidades, sentimientos, imaginación, sensaciones.

Los educadores deben tomar conciencia del poder comunicativo de los pequeños a través de esta forma de expresión.... Continuar leyendo "Expresión Corporal y Juego Dramático en la Infancia: Desarrollo y Beneficios" »

Hiperaktibitatea eta Portaera Arazoak Haurretan

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en vasco con un tamaño de 7,55 KB

Talde Harremanetan Arazoak Sorrarazten Dituzen Portaera-Arazoak

1 Hiperaktibotasuna

(2-6 urte bitartean). Ez dakigu oso ondo jatorria zein den, baina badakigu genetika, ingurunea, faktore biologikoek, eta hazkuntzako atzerapenek eragina dutela.

Kezkatzeko Senaleak eta Detektatzeko Jarraibideak

  • Asko Mugitzea: Inoiz geldirik egoten ez diren haurrak dira.
  • Oldarkortasuna: Autokontrol-falta. Adibidez, galdera bukatu baino lehenago erantzutea edo txandarik ez errespetatzea.
  • Arreta Faltak: Arreta mantentzeko arazoak izatea, materiala galtzea, kasurik ez egitea hitz egiten badiogu, erraz distraitzea.

Ezaugarri hauek danak maiztasun batekin eman behar dira eta egoera zehatz batzuetan. Erasokortasuna, negatibismoa eta labilitate emozionala askotan agertzen... Continuar leyendo "Hiperaktibitatea eta Portaera Arazoak Haurretan" »

Dinàmica de Grups: Etapes, Rols i Lideratge

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en catalán con un tamaño de 6,76 KB

Què és un Grup?

Un grup és un conjunt de persones que s'uneixen amb una finalitat comuna i que es regulen mitjançant la negociació, on el conflicte és un fet natural. Tots els grups tenen una finalitat (imposada, triada...) i una negociació (explícita o implícita, com per exemple, un reglament establert, però negociant com dur-lo a terme). La diferència de problemes a diferents grups és que n'hi ha que se solucionen i es saben veure, i d'altres no.

Etapes del Desenvolupament Grupal

Segons M. Pallerès, les etapes del desenvolupament grupal són:

1. Orientació

Fase inicial plena d'interrogants sobre les normes, com seran les persones del grup, si t'acceptaran, com em tractaran, què he de fer, quins valors tindran... Segons el grup,... Continuar leyendo "Dinàmica de Grups: Etapes, Rols i Lideratge" »

Dinàmiques de grup: etapes i recomanacions

Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en catalán con un tamaño de 5,24 KB

Què hem de tenir en compte per a fer una dinàmica?

  • Condició de grup: Edat, número de participants, gènere i estat d'ànim.
  • Objectiu: Lúdics (proposar el joc) i socials (organització, participació).
  • Condició externa: L'hora del dia. Climatologia

Recomanacions per utilitzar una dinàmica

  1. Nivells de motivació i controlar-los
  2. Després d'anar la dinàmica, preguntar per veure com s'han sentit i veure si la dinàmica ha funcionat
  3. Exposar sentit de la dinàmica
  4. Reflexió final que faig servir el punt
  5. Treure una conclusió.


Què són les dinàmiques relacionals?

- La manera que tenim de relacionar-nos amb els altres a través de 5 actes: reconèixer, demanar, oferir, escoltar i acordar.

Definició de dinàmiques

- Dinàmiques: Jocs amb un objectiu específic

-... Continuar leyendo "Dinàmiques de grup: etapes i recomanacions" »