Chuletas y apuntes de Filosofía y ética de Primaria

Ordenar por
Materia
Nivel

Ongizate estatua zer da

Enviado por Chuletator online y clasificado en Filosofía y ética

Escrito el en vasco con un tamaño de 5,41 KB

  1. Zer da teoria kontraktualista?

Estatuaren beharra aldezten duten teoria batzuei teoria kontraktualista deritze.

Gizarte

Hitzarmenaren teoriek gizartearen eta estatuaren jatorria esplikatzea eta halakoen zertarakoa justifikatzea dute helburu.
  1. Zer defendatzen du Stuart Mill-ek?

Mill-ek esaten zuen estatua gaitz bat dela aginduak eman eta zenbait ekintza debekatzen dituelako eta inork ezin dio mugak jarri. Baina beharrezkoa da, estatua egonda errezagoa delako elkarrekin bizitzea eta segurtasun handiagoa dugulako. Horregatik Mill-ek esan zuen estatuak gizarteren bizitzan soilik sartu behar dela baina ez besteen bizitza pribatuan.

  1. Azaldu estatu motak

  • Estatu autoritarioa:
    Boterea duenak inolako mugarik gabe erabiltzen du eta ez du bere jarduna hura kontrolatuko

... Continuar leyendo "Ongizate estatua zer da" »

4. Compareu la Concepció de Hume del coneixement empíric (o coneixement pels sentits) amb una altra Concepció del coneixement empíric que es pugui trobar en la història del pensament.

Enviado por Chuletator online y clasificado en Filosofía y ética

Escrito el en catalán con un tamaño de 4,26 KB

Descartes-LOCKE

Descartes és el primer filòsof que creu en el Racionalisme, en canvi, Locke era empirista.

Descartes vol crear un mètode universal basat en la raó. Diu que no ens podem fiar de l’experiència ja que podem sempre podem dubtar. Locke, diu que percebem la realitat a través de l’experiència, que és la base de les nostres idees, i que d’aquestes hi ha:

-Simples:

no decidim rebre-les. Provenen de l’experiència i arriben a la nostra ment pels sentits, alhora també són representacions.

-Complexes:

són el resultat de la combinació d’idees simples, el nombre d’idees complexes es infinit.

Descartes en canvi, diu que hi ha les dos tipus que no són vàlides perquè unes venen de l’experiència sensible i les altres

... Continuar leyendo "4. Compareu la Concepció de Hume del coneixement empíric (o coneixement pels sentits) amb una altra Concepció del coneixement empíric que es pugui trobar en la història del pensament." »

Comparació Hume i Plató

Enviado por Chuletator online y clasificado en Filosofía y ética

Escrito el en catalán con un tamaño de 4,05 KB

PLATÓ-Hume


Plató defensa l’idealisme i el Realisme mentre que Hume defensa l’Empirisme. Plató diu que els sentits ens enganyen i l’experiència només ens mostra una realitat aparent (món sensible). Diu que els sentits ens proporcionen un coneixement cert i que la raó és l’autèntica font de coneixement. En canvi, Hume diu que l’únic coneixement fiable són les impressions.

Per Plató, el coneixement s’identifica amb la virtut. Només qui coneix el bé (Idea) és capaç d’aplicar-lo. Per altra banda, Hume diu que el bé i el mal només la descobrim quan al nostre interior hi trobem un sentiment d’aprovació o de rebuig d’una acció. Tot depen dels sentiments. Sobre les idees, Plató defensa que l’ànima ja coneix de

... Continuar leyendo "Comparació Hume i Plató" »

Descartes ideas adventicias

Enviado por Chuletator online y clasificado en Filosofía y ética

Escrito el en español con un tamaño de 7,09 KB

Tipos de ideas:


El término idea para Descartes es cualquier Representación mental que nos hacemos sobre el mundo.
Entonces Descartes Clasifica las ideas según la procedencia: Innatas: aquellas ideas que Han nacido en mí y que no necesitan ningún aprendizaje, (como Dios, principio De causalidad, sustancia). Todo es lo mismo. La mente humana se da cuenta ella Misma. Adventicias o adquiridas (facticias): ideas de fuera del mundo. Son aquellas que se extraen del mundo con la ayuda de los sentidos, aunque no Son 100% ciertas (lo investiga más adelante). Artificiales: son ideas Construidas por nosotros i dependen de la imaginación. Surgen de combinar Varias ideas adventicias. ¿Cómo llegó a la conclusión de que existen ideas Adventicias?... Continuar leyendo "Descartes ideas adventicias" »

Kanten kritizismoa

Enviado por Chuletator online y clasificado en Filosofía y ética

Escrito el en vasco con un tamaño de 6,55 KB

6.-FILOSOFIA MUNDU MODERNOAN

XV. Mendean hasten da, eta XVIII.Menea arte irauten du.

Gaia gizakia izatera itzultzen da, kulturaren aradatza izatera eta gu gara kreazioko erregeak zentzu honetan, Grezian gertatutakoarekin antza du, hau da, gizakiak garrantzia hartzen du.

 Horregatik, modernoa, humanismo errazentistarekin hasten da. Hauek, Aro klasikoko kultura berreskuratzen dute. Greziako literatura irakurtzen hasten dira, berriro Erlijioa alde batera uzten dute, eta errealitatea azaltzeko.


 Jorratzen den beste gai bat zientzia modernoa da, honetarako, metodo esperimentala erabiltzen dute, hau da, esperimentuak egitea arrazoimena erabiliz. Hau dela eta, ikuskera heliozentrista sortzen da, (eguzkia erdian dago eta lurrak bueltak ematen dizkio)

... Continuar leyendo "Kanten kritizismoa" »

Moviment Aristòtil

Enviado por Chuletator online y clasificado en Filosofía y ética

Escrito el en catalán con un tamaño de 4,96 KB

CRÍTICA D'ARISTÒTIL A PLATÓ

Aristòtil i Plató mantenen certes distàncies i pensaren de maneres molt diferents, per a Aristòtil certs pensaments que manifestava i expressava Plató no són del tot certs, així que Aristòtil formulà una mena de crítica damunt Plató que es bassà en aquests punts més importants:

Plató creia en el dualisme al qual s'oposà de manera rotunda Aristòtil i mentre que per a Plató tot gira al voltant del terme idea per Aristòtil tot gira al volvant del concepte de substància i essència.

Per tant com que per a Aristòtil no existia el dualisme, per a ell les essències no existien separades.

Així doncs per a explicar el concepte de substància Aristòtil l'expressa com a una uníó entre la matèria (hyle)

... Continuar leyendo "Moviment Aristòtil" »

Hobbes vs Locke: Estat absolutista vs Estat liberal

Enviado por Chuletator online y clasificado en Filosofía y ética

Escrito el en catalán con un tamaño de 1,26 KB

Hobbes

Locke

estat absolutista

estat liberal (liberalisme polític)

no divisió dels poders

divisió dels poders

estat de naturalesa és igual a estat de guerra

...pot esdevenir un estat de guerra

defensa tb un pacte(reunien pla llibertat per tal de tenir seguretat, la por es la base per cumplir les lleis)

“” (es limita, pero una quantitat que es raonable)

Raó: facultat pròpia dels humans amb la qual som capaços de conèixer i comprendre la realitat (raó teòrica) i actuar (raó pràctica, voluntat) lliurement.

Bé moral: allò incondicionalment bo, és un principi a priori, objectiu, universal i que s’expressa en forma de deure.

Voluntat: és la capacitat d’actuar per la representació de les lleis, per principis. Segons Kant, la voluntat... Continuar leyendo "Hobbes vs Locke: Estat absolutista vs Estat liberal" »

Gizarte zibila

Enviado por Chuletator online y clasificado en Filosofía y ética

Escrito el en vasco con un tamaño de 5,03 KB


5.Gizarte hitzarmenaren teoria

5.1. Gizarteak hitzarmen bat du jatorri. Aristotelesek zioenaren oso bestela, gizarte hitzarmenaren teoriak dio gizartea ez dela berezkoa, baizik eta sorkari artifizial bat, sofistek zioten koduan. Teoria horren arabera, gizarte-antolaketaren jatorria ulertu nahi badugu, irudimenari eragin behari diogu aurrena, eta gizarterik izan baino lehen gizakia nola bizi zen irudikatu. Gizartea sortu aurreko egoera horri naturazko egoera deritzo. Gizon emakumeak naturazko egoeran elkarrengandik bereiz bizi ziren, nor bere kasa bizirik irauteko ahaleginean. Egoera horrek oztopo eta alde txar ugari zituen, ordea. Denboraren joanean, elkarrekin bizitzea onartuz gero bizimodu hobea izan zezaketela ohartu ziren gizakiak. Horregatik,

... Continuar leyendo "Gizarte zibila" »

Giro copernicano de Kant

Enviado por itheendx y clasificado en Filosofía y ética

Escrito el en español con un tamaño de 6,46 KB

El giro copernicano
En esta redacción se nos plantea el tema del giro copernicano. En ella daremos respuesta a una serie de interrogantes que se nos plantean: ¿qué significa que los objetos deben someterse a la racionalidad humana y ésta no se deje dominar por los objetos? Para responder estas cuestiones nos basaremos en la filosofía general de Kant.
Como introducción hay que destacar a Inmanuel Kant como el representante más conocido y prestigioso de la Ilustración alemana. Este movimiento ideológico tiene tres ideas básicas: en primer lugar, el progreso, basado en la racionalidad humana, y que permite a los hombres liberarse de las cadenas de la sociedad; la razón, es la que aporta la luz en la solución de problemas; la naturaleza,
... Continuar leyendo "Giro copernicano de Kant" »

Er da jakintza zientifikoa

Enviado por Chuletator online y clasificado en Filosofía y ética

Escrito el en vasco con un tamaño de 5,9 KB

JAKINTZA:


 gauzak jakitea, ahozgozatzea, dastatzea eta haien osagaiak betetzea da.

MITIKOA


: Pertsonaien bidez azaltzen dituzte unibertsoaren, zibilizazioaren eta gizarte-antolaketaren jatorriak.Gauza guztien hasiera pertsonai batzuekin. Narrazio miragarriak dira; jainkoak eta heroiak dira protagonistak.

LITERATURA-JAKINTZA


: Emozioa, hizkuntza idatziaren bidez sortutako egoerak.Errealitatearen imitazioa.Gerta daitekeena kontatzen du. Emozioa ematen dio.

Paradigma ZIENTIFIKOA:


egileen zergatia bilatzen du. Benetan ezagutzen zarenaz arduratzen da, zorrotza eta sistematikoa da.Legeak formulatzeko eta egia ikertzeko hipotesiak egiteko erabiltzen da. Metodoak:

Hipotetiko-deduktiboa, formala eta giza zientziatziakoa.

TEKNIKOA


:Giza beharrak asetzeko, ingurumena

... Continuar leyendo "Er da jakintza zientifikoa" »