Chuletas y apuntes de Filosofía y ética de Oposición

Ordenar por
Materia
Nivel

El Mètode Científic: Inductiu vs. Hipotètic-Deductiu

Enviado por Chuletator online y clasificado en Filosofía y ética

Escrito el en catalán con un tamaño de 5,2 KB

El Mètode Científic: Del Mètode Inductiu al Mètode Hipotètic-Deductiu

Històricament, hi ha hagut dos mètodes principals en la ciència:

Mètode Inductiu (Francis Bacon)

Proposat per Francis Bacon, el mètode inductiu és un procés reglat i sistemàtic. Segons Bacon, la ciència ha de començar per la recollida de dades, observant i classificant els fets de manera objectiva i neutra, abans de formular qualsevol hipòtesi. Aquesta recollida inicial ha de ser un pas previ a la contrastació, garantint l'objectivitat i la certesa.

El procés inductiu es pot resumir així:

  1. Observació i registre de tots els fets relacionats amb un problema.
  2. Classificació i anàlisi d'aquests fets.
  3. Formulació d'una hipòtesi a partir de les generalitzacions observades.
... Continuar leyendo "El Mètode Científic: Inductiu vs. Hipotètic-Deductiu" »

Metafisikaren kritika

Enviado por Chuletator online y clasificado en Filosofía y ética

Escrito el en vasco con un tamaño de 8,3 KB

Metafisika Erdi Aroan

Sarrera

Erdi Aroa hasten da K.O. V. Mendean, Erromako mendebaldeko inperioa desagerpenarekin, eta bukatzen da K.O. XV. Mendean, Erromako ekialdeko inperioren desagerpenarekin.

Kulturaren erdigunea, erlijioa Da. Erlijioak erabiltzen du filosofia , batez ere kristau doktrina argitzeko Eta arrazoimenarekin ulertzeko.

Erdi Aroko filosofo kristauen Artean daukagu:

-San Agustín:  IV. Mendean; kristautasunaren dogma finkatu Zuen.

-Santo Tomas Akinokoa:  XIII. Mendean; Jainkoaren existentzia Frogatzeko  arrazoimena erabili zuen.

Errealitatearen sorkuntza

Kristautasunak asmatu zuen  modu berri bat errealitatearen sorkuntza Azaltzeko:

SORKUNTZA EX NIHILO, hau da JAINKOAK DENA SORTZEN DU EZEREZATIK

Orduan, Jainkoa baino lehen ez dago

... Continuar leyendo "Metafisikaren kritika" »

La Il·lustració i la seva influència en la filosofia del segle XVIII

Enviado por Chuletator online y clasificado en Filosofía y ética

Escrito el en catalán con un tamaño de 4,08 KB

Hume


Durant els anys 1642 i 1649 la Guerra Civil a Gran Bretanya que va sorgir dels enfrontaments entre la corona i el Parlament. Això va dur a l'execució del Rei i la proclamacio de la República. L'any 1688 es va produir la revolució de la Gloriosa. Als segles XVII I XVIII va ser un període d'estabilitat política i socio-econòmica. La burgesia va adquirir el poder amb influència del Parlament i promo un govern liberal què garanteix els seus drets i l'economia capitalista. Es va produir una revolució industrial amb innovacions tècniques pel desenvolupament de la ciencia. Finalment en aquest període hi va haver un gran interès per la filosofia per aclarir l'origen i la legimitat del poder.


Hume va néixer el 1711 i va morir el 1776

... Continuar leyendo "La Il·lustració i la seva influència en la filosofia del segle XVIII" »

La Societat Grega al Segle V a.C.: Sofistes i Sòcrates

Enviado por Chuletator online y clasificado en Filosofía y ética

Escrito el en catalán con un tamaño de 9,56 KB

La societat grega al segle V a.C.

Dels presocràtics hem de valorar el fet que intenten explicar les coses sense tenir en compte els mites (explicació mitològica) i, per tant, avançar en el coneixement. A Grècia es treballava l’agricultura com a forma de vida, i l’oligarquia com a forma de govern. Però en llocs privilegiats hi havia comerç i indústria, com Atenes. Com que el comerç obliga a viatjar, la influència d’altres cultures com a Atenes portarà una nova forma de govern: la Democràcia. En la democràcia tots els ciutadans són iguals davant de la llei, tenen els mateixos drets i obligacions per tothom. Per tant, hauran de dedicar molt temps a la política per poder arribar a ocupar un lloc en el govern de la seva ciutat,... Continuar leyendo "La Societat Grega al Segle V a.C.: Sofistes i Sòcrates" »

Kanten kritizismoa zer ezagut

Enviado por Chuletator online y clasificado en Filosofía y ética

Escrito el en vasco con un tamaño de 5,62 KB

KANT-en ARRAZOIMENAREN ERABILERA PUBLIKOA ETA PRIBATUA


Ilustrazioa beste norbaiten gidaritza gabe pentsatzeko ezintasunetik askatzea da (Sapere Aude!:
Ausart zaite zure kabuz pentsatzera!
). Gizaki guztiek bere kabuz arrazoimena erabiltzeko gaitasuna dute, beraz, zer behar da ilustrazioa lortzeko? 
Norberaren arrazoia publikoki erabiltzeko askatasuna (zientzia, artea, erlijioan eta politikan). 

Arrazoimenaren bi erabilera mota:


> Erabilera publikoa:


Aditu gisa publikoaren aurrean egiten den arrazoimenaren erabilera. Honek erabateko askatasuna behar du.

> Erabilera pribatua:



Funtzionario gisa egiten dena.
Askatasuna mugatu  behar da gizartearen funtzionamendu ordenatu eta baketsua manten dadin. "nahi duzun guztia arrazoitu, baina obeditu".
Erabilera
... Continuar leyendo "Kanten kritizismoa zer ezagut" »

Que necesidad tuvieron los primeros filósofos griegos para salir del mito y explicar los fenómenos del mundo atavez de la razón

Enviado por Chuletator online y clasificado en Filosofía y ética

Escrito el en español con un tamaño de 11,29 KB

COMO EXPLICAR EL MUNDO

Explicación mítica

En los Orígenes los hombres carecían de instrumental racional para Explicar y razonar sobre la realidad, por ello las primeras Respuestas aparecen de la imaginación en forma de mitos( relatos Breves, con abundancia de imágenes y personificación de las fuerzas De la naturaleza). Existen dos ámbitos, el mito y la magia. El mito Da respuesta a cuestiones “teóricas”,sin embargo la magia da Respuesta a problemas prácticos(enfermedades). MITO DE PROMETEO

-Explicación racional:

a) del mito al logos-> el Pensamiento mágico deja de responder las cuestiones del hombre por Lo que es necesario buscar otra forma con la que satisfacer esta Necesidad de respuesta. Se va preparando la llegada de un pensamiento... Continuar leyendo "Que necesidad tuvieron los primeros filósofos griegos para salir del mito y explicar los fenómenos del mundo atavez de la razón" »