Chuletas y apuntes de Ciencias sociales de Bachillerato y Selectividad

Ordenar por
Materia
Nivel

La Segona Revolució Industrial i les seves repercussions

Enviado por Chuletator online y clasificado en Ciencias sociales

Escrito el en catalán con un tamaño de 6,4 KB

Va tenir lloc al darrer terç del segle XIX. L’avanç tecnològic va ser el resultat de la rapidesa amb què la indústria va aplicar els resultats de la investigació científica. Les principals innovacions:

  • L'ús de dues fonts d’energia noves, l’electricitat i el petroli, que van destronar el carbó.

  • Nous mitjans de transport: gràcies al petroli (van reduir el cost i durada dels viatges)

  • Xarxes de telegrafia: difusió instantània d'informació, cosa que abans amb el correu postal no es podia fer.

  • El desenvolupament de productes nous (cautxú, explosius, tints químics…) va impulsar sectors productius nous.

Aquestes innovacions tecnològiques van acompanyades d’una nova organització del capital i del treball amb l’aplicació del... Continuar leyendo "La Segona Revolució Industrial i les seves repercussions" »

Conceptos Esenciales de Sociología y Transformación Socioeconómica

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Ciencias sociales

Escrito el en español con un tamaño de 3,49 KB

Conceptos Fundamentales de Cambio y Estructura Social

¿De dónde viene la palabra "construir"?

Derivada del latín structura, que proviene del término struere, que significa construir.

¿Qué es el cambio?

El cambio es un componente universal de los distintos fenómenos.

¿Qué es un cambio social?

El cambio social consiste en transformaciones observables y verificables en períodos breves.

¿Qué es el cambio coyuntural?

Es un shock que afecta a la economía en una circunstancia específica a corto plazo.

Menciona 5 cambios coyunturales.

  • Agotamiento del modelo estabilizador.
  • Crecimiento de la deuda externa.
  • Desequilibrio en la balanza comercial.
  • Financiamiento externo.
  • Fuga de capitales.

¿Qué es el cambio estructural?

Son modificaciones en los cimientos... Continuar leyendo "Conceptos Esenciales de Sociología y Transformación Socioeconómica" »

Antzinako Unibertso-Ikuskera eta Modernizazioa

Enviado por Chuletator online y clasificado en Ciencias sociales

Escrito el en vasco con un tamaño de 3,11 KB

Ptolomeo-ren Epizikloen Teoria

Planeta bakoitza zirkulu txiki baten inguruan biratzen da, zeina epizikloa deitzen den, eta horren erdia Lurraren inguruan, edo hobe esanda Lurretik gertu dagoen puntu baten inguruan biratzen da, deferente izeneko borobil baten zehar. Biraketa bi horiek abiadura iraunkorrean dira. Horrek planeten kiribilak esplikatzen zituen, Eudoxoren teoriak bezala, baina gainera Eudoxo-k esplikatzen ez zituen abiaduren aldaketak eta distiren aldaketak esplikatzen zituen baita ere. (Ikus Ptolomeo 00:01:33).

Judutar, Kristau eta Musulmanen Ikuskera

Judutarrek, kristauek eta musulmanek antzinako grekoen unibertso-ikuskera onartu zuten, zeina XVI. mendera arte egon zen indarrean. Baina bere xehetasun batzuk aldatu zituzten, erlijio... Continuar leyendo "Antzinako Unibertso-Ikuskera eta Modernizazioa" »

Unió Dinàstica i Expansió Territorial dels Reis Catòlics

Enviado por Chuletator online y clasificado en Ciencias sociales

Escrito el en catalán con un tamaño de 6,43 KB

La unió dinàstica

El matrimoni d'Isabel de Castella i Ferran d'Aragó, hereus de les dues corones amb més importància de la península, va donar origen a un nou estat polític quan van accedir al tron, anomenat monarquia hispànica: la unió dinàstica de les dues corones. Cada regne va continuar regint-se per les seves pròpies lleis i institucions, de manera que es va configurar un Estat plural integrat per uns territoris que només tenien en comú una mateixa monarquia.

La paraula Espanya es referia a l'associació de tots els pobles de la Península Ibèrica, però no tenia significat polític. Això explica que els Reis Catòlics no van fer servir la denominació de Reis d'Espanya, sinó la dels diferents regnes que la integraven. Lleis,

... Continuar leyendo "Unió Dinàstica i Expansió Territorial dels Reis Catòlics" »

Revolució Industrial i les seves repercussions

Enviado por Chuletator online y clasificado en Ciencias sociales

Escrito el en catalán con un tamaño de 8,32 KB

1. La revolució Industrial va ser possible gràcies a moltes revolucions paral·leles. Quines van ser? Explica-les mínimament. La revolució industrial va ser per les revolucions agricoles, la revolució en el transport, la revolució demogràfica, la revolució tecnològica i la revolució comercial

2. Per què es parla de Revolució demogràfica? Què va comportar aquesta revolució? Com es relaciona la revolució demogràfica amb la Revolució Industrial? Es parla de la millora de alimentació, millora d’higiene i fa que creixi la població. Aquesta revolució és degut al augment de la taxa de natalitat i la reducció de la taxa de mortalitat, i això és degut als avenços mèdics, avenços higiènics i la població és més resistent... Continuar leyendo "Revolució Industrial i les seves repercussions" »

Educación y Cambio Social: Una Perspectiva Axiológica

Enviado por Chuletator online y clasificado en Ciencias sociales

Escrito el en español con un tamaño de 4,85 KB

La Educación en el Proceso de Cambio Social

Educación: Etimología latina, verbos educere y educare. E-ducere = sacar hacia fuera, hacer salir (aprendizaje - acción interna). Educare = criar, formar, instruir (enseñanza - acción externa). La educación es una práctica, una actividad social.

García Aretio entiende como educación: “todo proceso permanente dirigido a la optimización de la persona en el ser, el conocimiento, el hacer y el convivir.”

Educabilidad: Capacidad del ser humano de ser susceptible de cambio.

Educatividad: Capacidad que posee todo individuo de influir en otros para transmitir conocimientos, destrezas, actitudes, etc., ya sea de modo intencionado o no.

Tipos de Educación (Coombs, P.H.)

Coombs, en La Crisis Mundial

... Continuar leyendo "Educación y Cambio Social: Una Perspectiva Axiológica" »

Imperi Austrohongarès i Rússia Tsarista: problemes i característiques

Enviado por Chuletator online y clasificado en Ciencias sociales

Escrito el en catalán con un tamaño de 2,46 KB

Els problemes d'un imperi plurinacional:

Finals s.XIX l'imperi austrohongarès és un mosaic de nacionalitats i religions. La monarquia dual només donava solució al problema hongarès, però no resolt les aspiracions nacionals dels altres pobles de l'imperi. Txecs, polonesos, eslovacs, romanesos i eslaus del sud (eslovens, croats, serbis...) continuaven sotmesos a una monarquia i mantenien una oposició a ella constant. A més hi havia el conflicte generat als Balcans per la desintegració paulatina de l'imperi Turc. Des de l'inici del segle XIX els moviments nacionalistes havien aconseguit desmembrar el territori de l'imperi turc: -1928 Grècia aconsegueix la independència -Sèrbia, Romania, Bulgària i Montenegro (també aconseguiran la... Continuar leyendo "Imperi Austrohongarès i Rússia Tsarista: problemes i característiques" »

El Legado Educativo de Simón Bolívar: Ideas y Reformas para la Nación

Enviado por Chuletator online y clasificado en Ciencias sociales

Escrito el en español con un tamaño de 3,23 KB

La Visión Educativa de Simón Bolívar

Simón Bolívar concebía la educación como la base fundamental de toda nación libre y soberana. Entre sus ideas educativas destacamos:

  • La educación debe ser la base moral necesaria para toda nación libre y próspera.
  • El proceso educativo debe dirigirse hacia la formación de hombres amantes de la libertad y del respeto a las leyes.
  • La formación integral del hombre, donde se combine la enseñanza de materias intelectuales con materias prácticas.
  • La educación como resultado de un trabajo compartido por el hogar y la escuela, para lograr el mejor desarrollo educacional del niño.
  • El método de enseñanza pedagógico debe ser adecuado, preciso, claro y sencillo.
  • La enseñanza adaptada a la edad, a los intereses
... Continuar leyendo "El Legado Educativo de Simón Bolívar: Ideas y Reformas para la Nación" »

Desigualdad Social y Estratificación

Enviado por Chuletator online y clasificado en Ciencias sociales

Escrito el en español con un tamaño de 5,18 KB

Confundimos ser diferentes con ser desiguales, no entendemos por qué existe o si es inevitable.

1.1 Definición de desigualdad social
Para entender lo que significa la desigualdad social debemos empezar por definir lo que es diferenciación social que presenta cada vez que comparamos dos individuos. Las personas se diferencian por sus características biológicas o por los roles sociales. Cuanto más compleja y desarrollada sea una sociedad mayor es el número de roles y ocupaciones que se pueden desempeñar y aumenta la diferenciación social.

Ser diferentes no es necesariamente lo mismo que ser desiguales aunque hay que reconocer que son cuestiones relacionadas.

La desigualdad social es la propiedad por la cual las personas tienen acceso desigual... Continuar leyendo "Desigualdad Social y Estratificación" »

Crítica al Capitalisme i la Religió: Anàlisi de Marx

Enviado por Chuletator online y clasificado en Ciencias sociales

Escrito el en catalán con un tamaño de 4,85 KB

Crítica a la Religió

La religió:

  • Atorga una fonamentació sobrenatural de la realitat.
  • Atemoreix els individus.
  • Contribueix a controlar els moviments de protesta social.
  • És l'opi del poble, el manté inactiu.

El Naixement del Moviment Obrer

Crítica del capitalisme degut a pràctiques abusives. Sorgiment de sindicats (unió de treballadors) i el socialisme.

  • Necessitat de millorar les condicions de treball.
  • La vaga com a instrument de lluita.

Socialisme Utòpic vs. Socialisme Científic

Socialisme:

  • Moviment que defensa la fraternitat i la igualtat.
  • Reformes socials que dignifiquin al treballador.
  • Model social nou, just i igualitari.

El socialisme és utòpic quan:

  • No es fonamenta científicament.
  • Considera que reformar el capitalisme és suficient.

Marx:

  • L’anàlisi
... Continuar leyendo "Crítica al Capitalisme i la Religió: Anàlisi de Marx" »