Chuletas y apuntes de Arte y Humanidades de Universidad

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Arquitectura Romànica: Exemples i Característiques

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L'arquitectura romànica és la que succeeix en el canvi de la alta a la baixa edat mitjana. Sorgeix en un moment d'impàs, on el model feudal queda obsolet i els territoris s'unifiquen i sorgeixen noves ciutats que necessiten una nova arquitectura que els representi i que els hi doni prestigi, per tant, és un intent d'emular l'arquitectura Romana i recuperació dels bagatge constructiu de Roma. No obstant, degut a la gran extensió de l'imperi Romà, cada població local té la seva pròpia tipologia constructiva, per tant, sorgeixen diferents arquitectures romàniques, però totes son fruit d'un mateix fenomen.

Santa Maria del Naranco del 848 a Oviedo

S'aconsegueix major alçada i esveltesa gràcies a murs estrets amb contraforts i arcs que... Continuar leyendo "Arquitectura Romànica: Exemples i Característiques" »

Tipos de columnas egipcias

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Templos romanos

•Tienen lo esencial de los griegos con algunas modificaciones.
-Las columnas sólo ofrecen un pórtico a la entrada. -A veces, por influencia griega, prolongan la columnata rodeando al templo.

•Se asienta sobre un gran pedestal, heredado de los etruscos.
-La última escalera del templo está en la fachada principal y va al foro (donde están los edificios importantes). •Orden compuesto:
-Capitel corintio. --Volutas jónicas.
•Fortuna viril (Roma).
-Orden jónico. -Periodo republicano.
•Maison Carrée (Nimes).
-Orden corintio. -Época de Augusto.

El Panteón (siglo II)


•Construido por Agripa, reconstruido por Adriano. •Planta circular con pórtico rectangular. •Tiene la cúpula más antigua.
-Es gigantesca (43 m de

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Retaule de l'Esperit Sant de Pere Serra: Anàlisi i Context Històric

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Retaule de l'Esperit Sant

Pere Serra, segle XIV, estil italogòtic

Ubicació: Capella de l'Esperit Sant a l'església de Santa Maria de Manresa.

Suport: Fusta. Tècnica: Tremp d'ou.

Context històric

Època: Alta edat mitjana. Regnat de Joan el Caçador a la Corona d'Aragó, marcat per la Pesta Negra.

Encàrrec: Gremi de cuireters de Manresa, que tenien una capella a la Seu.

Funció: Els retaules gòtics substituïen els murs romànics i servien com a programes iconogràfics religiosos darrere dels altars.

Autor: Pere Serra tenia un taller a Barcelona i les seves obres es caracteritzen per representar escenes amables i idealitzades, amb influència de l'escola de Siena, visible en l'ús de fons daurats.

Característiques

Temàtica

  • Religiosa, centrada
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Arquitectura Conventual del Siglo XVI en Nueva España

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La arquitectura religiosa en Nueva España durante el siglo XVI presenta características distintivas, especialmente en sus conjuntos conventuales.

El Atrio

El atrio, también conocido como cementerio o campo santo, está formado por una explanada limitada por muros con almenas y generalmente tiene tres puertas. En el crucero de los ejes, se ubica una cruz de piedra a partir de 1539.

Las Capillas Posas

En las cuatro esquinas del atrio se ubican las capillas posas, diseñadas para que las procesiones se detuvieran (posaran). Las procesiones en las que se posa el sacramento en varios altares para incensarlo y rezarle diversos himnos y oraciones, requirieron capillas especiales; fue así como se originaron las capillas posas.

Los mejores ejemplos por... Continuar leyendo "Arquitectura Conventual del Siglo XVI en Nueva España" »

Pierre-Auguste Renoir: El Maestro Impresionista

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Primeros Años y Formación

Nacido en Limoges, Francia, Renoir era hijo de un sastre. Su familia se trasladó a París, donde comenzó a trabajar como pintor de porcelanas. Esta etapa influyó en su precisión con el pincel y su uso de colores suaves sobre fondos blancos.

El Impresionismo

Aunque se consideraba artesano, Renoir se unió al movimiento impresionista. Rechazaba reunirse con los impresionistas en cafés, pero su trabajo se vio influenciado por ellos.

Influencias y Estilo

Renoir estudió en la Academia de Gleyre, donde conoció a Monet, Bazille y Sisley. Comenzó a pintar al aire libre, capturando la luz y el movimiento. Influenciado por Fragonard, Boucher y Watteau, sus pinturas se caracterizaron por su sensualidad y gracia.

El Molino

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Evolución Urbana: De Roma al Renacimiento y la Influencia de Vitruvio

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El Nacimiento de Roma y su Legado Urbanístico

El mito del nacimiento de Roma con Rómulo y Remo está intrínsecamente ligado a su desarrollo urbano. La ciudad, que experimentó un hacinamiento considerable y precios de vivienda elevados, se convirtió en un instrumento de colonización. Esto se manifestó en dos aspectos clave:

  • El ejército, como elemento de conquista sobre otras ciudades.
  • La propagación de un método urbanístico: la ciudad tratada con una retícula ortogonal.

Los campamentos militares romanos replicaban este trazado ortogonal, con el Cardo y el Decumano como ejes principales. Elementos fijos como foros y mercados eran componentes esenciales. Con el comienzo de la Edad Media, la ciudad dio paso a un sistema atomizado, y el... Continuar leyendo "Evolución Urbana: De Roma al Renacimiento y la Influencia de Vitruvio" »

Anàlisi de 'Els Primers Freds' i 'Amor i Psique'

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Anàlisi comparatiu: 'Els Primers Freds' i 'Amor i Psique'

Miquel Blay: Els Primers Freds (1892)

Anàlisi formal

Breu descripció: Representació d'un ancià i una nena asseguts en un banc, ambdós nus.

Composició:

  • Figures proporcionades, detallades i amb un estil clàssic.
  • Asimetria: costat esquerre tancat, costat dret obert.
  • Múltiples punts de vista.
  • Textures contrastades: vell flàccid, nena tensa.

Ritme: Figures en una posició entre el moviment i el repòs.

Temps i expressió: Obra melancòlica. L'ancià, abatut i preocupat, contrasta amb la nena, que busca protecció. Escena natural i sentimental.

Estil

Obra naturalista en transició entre l'academicisme i el modernisme. Combina aspectes formals tradicionals amb un interès per l'humanisme de l'... Continuar leyendo "Anàlisi de 'Els Primers Freds' i 'Amor i Psique'" »

Delacroix i el Romanticisme: Estudi de 'La Llibertat guiant el poble'

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Autor: Eugène Delacroix (1798-1863)

Nascut a Saint-Maurice, als 18 anys entrà a l'Escola Superior de Belles Arts. Fou deixeble de David (neoclàssic). Va copiar obres de Géricault (romàntic), Rubens (barroc), Goya (considerat precursor del romanticisme) i Constable (paisatgista anglès). Va rebre encàrrecs oficials i va visitar el Marroc.

Context i Dades Bàsiques

Cronologia i Tècnica

Cronologia: 1830.

Tècnica: Oli sobre tela de gran format. És una obra figurativa i es troba al Museu del Louvre.

Descripció de l'Escena

L'escena es desenvolupa als carrers de París. Animant les masses hi ha la Llibertat en forma de noia amb el tors nu; a la mà esquerra duu un fusell i a la dreta aixeca la bandera tricolor. La burgesia volia manar, però amb... Continuar leyendo "Delacroix i el Romanticisme: Estudi de 'La Llibertat guiant el poble'" »

Art Romànic Català: Sant Vicenç de Cardona, Santa Maria de Ripoll i el Tapís de la Creació

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Sant Vicenç de Cardona

Descripció

Església romànica del segle XI, d'estil romànic català, construïda en pedra. Presenta una estructura arquitravada i voltada. Ubicada a Cardona (Bages).

Va ser construïda durant l'Alta Edat Mitjana, la primera etapa de l'època medieval, caracteritzada pel món rural i el feudalisme. Els edificis més representatius d'aquest període són els monestirs i els castells.

El territori de la Catalunya Nova en aquells moments estava en mans islàmiques, ja que el poder dels comtes catalans no estava consolidat. El territori conegut com a Catalunya Vella estava dividit en comtats que, a poc a poc, es van sotmetre a l'autoritat dels comtes de Barcelona. L'art romànic es caracteritza per un gran nombre d'escoles... Continuar leyendo "Art Romànic Català: Sant Vicenç de Cardona, Santa Maria de Ripoll i el Tapís de la Creació" »

Arquitectura Colonial en Argentina: Características y Ejemplos Destacados

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Arquitectura Colonial en Argentina

Buenos Aires Colonial

  • Conquista del territorio: De norte a sur. Primera ciudad estable: Mendoza (1561).
  • Buenos Aires fue fundada dos veces:
    • 1536: Pedro de Mendoza (abandonada) - Primera fundación.
    • 1580: Juan de Garay - Segunda fundación (refundada más al norte).
  • Características: La actual Plaza de Mayo abarcaba dos manzanas y estuvo forestada. Alrededor del conjunto se ubicaban el Cabildo, la iglesia y la casa de los adelantados.

Arquitectura Civil

  • Cabildo: Cubierta de teja española con libre escurrimiento, frontón curvilíneo, florones de remate, doble arquería al frente, balcón en voladizo, cinco arcos a cada lado, torre axial con campanario y reloj, edificio compacto.

Arquitectura Religiosa

  • Iglesia de San
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