Chuletas y apuntes de Arte y Humanidades de Secundaria

Ordenar por
Materia
Nivel

El Profeta de Pablo Gargallo: Anàlisi i Context Històric

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 3,46 KB

EL PROFETA

Autor: Pablo Gargallo

Títol: El profeta

Cronologia: 1933

Estil: Cubista

Material: Ferro

Forma: Exempta

Tipologia: Dempeus

Tècnica: Forja

Cromatisme: Monocrom

Localització: Museu Nacional Reina Sofía (Madrid)

CONTEXT HISTÒRIC I CULTURAL

Pintada durant el bienni progressista de la 2a República (1931-1933) caracteritzat per un gran nombre de reformes on destacava la agrària, la educativa, i la militar, malgrat l'oposició de les forces conservadores.

Cultural: A inicis del segle XX apareixen les primeres avantguardes, els dos principals centres artístics: París i Nova York. Així sorgiran el fauvisme, l'expressionisme, cubisme, futurisme, l'abstracció i el surrealisme.

DESCRIPCIÓ:

Es tracta d'un profeta originari, un Il·luminat que vol... Continuar leyendo "El Profeta de Pablo Gargallo: Anàlisi i Context Històric" »

Moviments Artístics: Del Rococó al Postimpressionisme

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 6,38 KB

Impressionisme

L'Impressionisme: Goya i Velázquez ja n'havien fet. Estil de vida bohemi. Més fama de morts que de vius. Quadres de la vida quotidiana, però amb una altra intenció: espantar la burgesia. Art lliure amb pinzellades soltes. No hi ha clarobscur, però en canvi hi ha molts colors complementaris.

"Impressió de sol ixent" (Monet, 1872)

Tema: Una marina al port de París, un paisatge de mar quan surt el sol amb boira. Hi ha barques i grues. El sol es reflecteix al mar.
Tècnica: Impressionista, taques i pinzellades de colors. Colors marrons, taronges, blaus...
Composició: Pinta des d'un lloc elevat, en picat. La gent encara estava amb la pintura antiga i no acceptava aquest tipus de quadre. Trencament amb la tradició acadèmica.... Continuar leyendo "Moviments Artístics: Del Rococó al Postimpressionisme" »

Art del segle XIX: Transformacions i noves formes artístiques

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 2,87 KB

Segle XVII: Canvis en tots els àmbits. Economia a Europa: Revolució Industrial. Aquesta revolució comporta el naixement del capitalisme i de noves classes socials (burgesia industrial i proletariat).

Àmbit polític i ideològic: Grans transformacions, caiguda de l’Antic Règim i naixement de les democràcies parlamentàries (pensament polític modern). Època amb diverses guerres i secularització de la societat, fet que va provocar la disminució de la demanda d’obres religioses en benefici de les laiques. Expansió territorial d’Europa sobre la resta dels continents.

Nova situació econòmica de la burgesia i millora dels mitjans de comunicació, que van provocar un major interès cultural. Aquest nou model europeu va revertir directament... Continuar leyendo "Art del segle XIX: Transformacions i noves formes artístiques" »

Casa Hausmann: Anàlisis i Significat de l'Edifici

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 3,8 KB

Casa Hausmann

Autor: Frank Lloyd Wright

Cronologia: 1935-1937

Estil: Organicisme

Materials: pedra, vidre, formigó armat, alumini

Surt. Constructiu: materials industrials

Localització: Pennsilvània (EE.UU)

Context Històric i Cultural

Edifici construït durant el període de recessió econòmica posterior al gran crack de 1929. Tot i algunes mesures de recuperació econòmica seguint les teories de Keynes, l'economia nord-americana no es va refer fins la II GM.

A nivell cultural, a inicis del segle XX, les primeres avantguardes van sorgir a Paris i Nova York, donant lloc a moviments com el fauvisme, l'expressionisme, el cubisme, el futurisme, l'abstracció i el surrealisme.

Anàlisis Formal

La C.K o Casa de la Cascada és una construcció per viure... Continuar leyendo "Casa Hausmann: Anàlisis i Significat de l'Edifici" »

Anàlisi de la Mesquita de Còrdova

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 6,93 KB

Mesquita de Còrdova

Obres arquitectòniques

  1. Presentació. És un edifici molt ben conservat que té totes les característiques de l'art islàmic. Juntament amb l'Alhambra de Granada, són els dos edificis més ben conservats de l'Europa occidental i dels millors exemples de l'art islàmic universal. Es conserva molt bé perquè els cristians, quan van conquerir Còrdova, van quedar meravellats de la mesquita i la van conservar. Era tan gran que van decidir que hi construirien una catedral cristiana al mig.

  1. Dades bàsiques
  1. Autor: Anònim
  2. Títol: Mesquita de Còrdova
  3. Estil: Hispanomusulmà, islàmic.
  4. Cronologia: Entre el 785 i el 788 es va construir la mesquita per Abderraman I. Hi va haver ampliacions el 833, el 855 i el 926. El 1536 es va convertir
... Continuar leyendo "Anàlisi de la Mesquita de Còrdova" »

Barcelona Pavilion: Història, Descripció i Significat

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 3,38 KB

The Barcelona Pavilion

Autor: Mies Vander Rohe

Cronologia: 1929 (copia: 1986)

Estil: Racionalista

Sistema arquitectònic: Materials industrials

Materials: Acer inoxidable, vidre, travertí, onix, granit.

Localització: Barcelona

Context Històric i Cultural

Aquest edifici va ser construït durant l'època de la dictadura de Primo de Rivera (1923-30). Aquest règim de govern es va subdividir en dues etapes: d'una banda el directori militar (23-25) i civil (26-30). El govern de Primo es va caracteritzar per un fort autoritarisme i centralisme polític.

Culturalment, a inicis del segle XX, les primeres avantguardes van sorgir a París i Nova York, donant lloc a moviments com el fauvisme, l'expressionisme, el cubisme, el futurisme, l'abstracció i el surrealisme.... Continuar leyendo "Barcelona Pavilion: Història, Descripció i Significat" »

Anàlisi de la Basílica de Santa Maria del Mar

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 5,18 KB

Basílica de Santa Maria del Mar

1. Presentació

Edifici gòtic català més conegut. Icona de la Barcelona turística actual a partir de la novel·la La Catedral del Mar.

2. Dades bàsiques

  • Autors: Berenguer de Montagut i Ramon Despuig
  • Títol: Basílica de Santa Maria del Mar
  • Estil: Gòtic
  • Cronologia: 1329-1384
  • Tipus de construcció: Temple religiós
  • Ubicació: Barcelona, barri de la Ribera

3. Breu biografia dels autors

Berenguer de Montagut és el constructor de la basílica de la Seu de Manresa. Ramon Despuig és el mestre d'obres del claustre de la catedral de Vic.

4. Descripció formal

4.1. Descripció de la construcció

Planta-espai: Planta basilical que notranssepte.

  • 80 metres de llargada per 34,5 d'amplada. La separació entre columnes és
... Continuar leyendo "Anàlisi de la Basílica de Santa Maria del Mar" »

El Barroco Europeo: Arte, Arquitectura y Pintura en la Historia del Arte

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en español con un tamaño de 4,76 KB

Barroco Europeo

Brillante y ostentoso, se expresa poder y atrae al creyente.

Arquitectura

  • Arte dinámico
  • Órdenes clásicos
  • Columna salomónica y estípite
  • Riqueza decorativa
  • Efectos de luz y trampantojo

Bernini

Arquitecto, escultor y pintor, nace en Nápoles. Recibe enseñanzas de su padre, que era escultor. A los 8 años ya hizo sus primeras obras en madera. Fue el arquitecto favorito de los papas y fue protegido por 7. Estuvo peleado con Borromini. Obras destacadas: Baldaquino de San Pedro, San Andrés del Quirinal.

Borromini

Arquitecto suizo-italiano, empezó ayudando a su padre en la cantera, pero después se fue a Milán a estudiar. Se trasladó a Roma y trabajó con Bernini. Hombre tímido, mentalmente inestable y muy religioso, se suicidó clavándose... Continuar leyendo "El Barroco Europeo: Arte, Arquitectura y Pintura en la Historia del Arte" »

Formes Úniques de Continuïtat en l'Espai

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 4,17 KB

Autor. Umberto Boccioni

Cronologia. 1913

Estil. Futurista

Material. Bronze

Forma. Exempta

Tipologia. Dempeus

Cromatisme. Monòcrom

Tècnica. Fosa

Localització. MoMa (New York)

Context Històric i Cultural:

Context històric: A inicis del segle XX Europa es divideix entre els partidaris de la democràcia i els de la monarquia absoluta. Per aquest motiu apareixeran la triple entesa formada per França, Anglaterra i Rússia i la triple aliança formada per Alemanya, Imperi Austrohúngar i Itàlia. Aquestes dues concepcions del món s'enfrontaran a la primera guerra mundial.

Context cultural: A inicis del segle XX apareixen les primeres avantguardes, els dos principals centres artístics: París i Nova York. Així sorgiran el fauvisme, l'expressionisme,... Continuar leyendo "Formes Úniques de Continuïtat en l'Espai" »

Anàlisi del Jardí de les Delícies de Hieronymus Bosch

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 4,61 KB

Presentació

Dades bàsiques

Autor:

Hieronymus Bosch

Títol:

El Jardí de les Delícies

Estil:

Gòtic

Cronologia:

Inicis segle XVI

Tècnica pictòrica:

Oli

Suport:

Retaule tancat de fusta

Mides:

220x195 cm

Ubicació:

Original:

Casa Nassau, Brussel·les

Actual:

Museu del Prado, Madrid

Breu biografia

  • Fill de pintors, va canviar el seu cognom. Va viure sempre a Flandes.

  • Pertanyia a un corrent religiós prereformista que buscava la regeneració de l'espècie humana.

Descripció formal

Iconografia

  • Retaule tríptic amb les parts laterals pintades per davant i per darrere, formant un armariet quan està tancat.

  • Tríptic tancat (porta): Representa l'origen del món creat per Déu, sense sol ni lluna. Inclou un fragment de la Bíblia: "Ell ho va dir i tot es va fer, ell ho va

... Continuar leyendo "Anàlisi del Jardí de les Delícies de Hieronymus Bosch" »