Chuletas y apuntes de Arte y Humanidades de Primaria

Ordenar por
Materia
Nivel

El Barroc: Origen, Característiques i Context Històric

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 3,14 KB

El Barroc (segles XVII i XVIII)

El Barroc (segles XVII i XVIII) té una localització molt precisa: sorgí a Itàlia i s’estengué per Europa. Amb un llenguatge propi i complex, elaborà solucions estètiques i formals diverses. El seu focus més influent va ser la Roma papal, centre d’un art contrareformista que va derivar cap a un barroc exuberant i que va influir en tot l’art europeu dels segles XVII i XVIII.

En aquest estil es pot veure la manifestació dels tres poders establerts (l'Església, la monarquia i la burgesia). La producció artística es pot dividir en dos grans grups: la promoguda per una burgesia protestant i la promoguda per l’Església catòlica i el poder reial. Aquesta diferència és resultat de la càrrega ideològica... Continuar leyendo "El Barroc: Origen, Característiques i Context Històric" »

Corrents artístics emergents: Simbolisme, Impressionisme, Decadentisme i Regeneracionisme

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 3,89 KB

Corrents artístics emergents

Simbolisme. Corrent artístic que creu que la finalitat de l'art és suggerir idees o conceptes mitjançant l'expressió simbòlica o metafòrica i la musicalitat. Els simbolistes parlaven de la «poesia pura», aquella que era capaç de captar l'essència de les coses.

Impressionisme. Corrent artístic que creu que l'art ha de mostrar les impressions produïdes per les coses més que no pas les coses en elles mateixes. Els pintors impressionistes van utilitzar la tècnica del puntillisme, petits tocs de pinzell, i el contrast de colors, evitant els clarobscurs.

Decadentisme. Corrent artístic que s'interessa sobretot per la inadaptació i el fracàs de la persona en el món modern: la inseguretat, el... Continuar leyendo "Corrents artístics emergents: Simbolisme, Impressionisme, Decadentisme i Regeneracionisme" »

Enterrament a Ornans: Anàlisi de l'obra de Gustave Courbet

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 3,4 KB

  1. Enterrament a Ornans

    Documentació general

    Catalogació: Estil: Realisme

    Autor: Gustave Courbet

    Anàlisi material: (1819-1877)

    Dimensions: Títol: Enterrament d'Ornans 3,14 m x 6,63 m

    Cronologia: 1849

    Suport: tela

    Localització: Museu del Louvre

    Tècnica: oli (París)

  2. 3.

    Realisme

    Descripció objectiva de la realitat

    TEMES SOCIALS

    La industrialització ha provocat l'aparició del proletariat

    La gent humil, la seva feina, la vida a l'aire lliure

    El sistema capitalista explota el proletariat

    Els artistes compromesos són la temàtica preferida

  3. 4.

    Anàlisi formal

    Elements plàstics

    Gamma cromàtica reduïda

    Tons ocres al Llum tènue

    Predomina el paisatge de l'alba color negre

    Vermell a Blanc: camisa de l'enterrador, togues i gos i còfies. També clergues birrets de

... Continuar leyendo "Enterrament a Ornans: Anàlisi de l'obra de Gustave Courbet" »

El Templo Griego: Arquitectura, Partes y Tipos

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en español con un tamaño de 4,49 KB

El Templo Griego: Arquitectura y Función

El templo es el edificio más característico de la arquitectura griega. Básicamente consistía en un recinto de planta rectangular, rodeado de columnas, cubierto por un tejado a dos aguas.

Estaba concebido como el lugar donde vivía el dios. En el interior del templo no tenía lugar ninguna ceremonia religiosa en la que participaran los fieles; simplemente servía para alojar la estatua del dios al que estaba dedicado. Las ceremonias se celebraban al aire libre en el altar situado frente al templo.

El conjunto de columnas (peristilo) que rodeaba el templo delimitaba una galería alrededor de toda la estructura denominada «corredor o deambulatorio» que permitía caminar alrededor del templo durante... Continuar leyendo "El Templo Griego: Arquitectura, Partes y Tipos" »

Anàlisi de l'obra "Impressió, sol naixent" de Claude Monet

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 25,29 KB

Impressió, sol naixent

Fitxa tècnica

  • Autor: Claude Monet
  • Estil: Impressionisme
  • Cronologia: 1872
  • Tècnica: Oli sobre llenç
  • Dimensions: 48 x 63 cm
  • Tipologia: Figurativa
  • Tema: Marina. Vista del port de l'Havre (França) amb la boira dels primers rajos de sol.
  • Comitent: Iniciativa del propi autor.

Context històric

L'època correspon a una etapa de consolidació de la Revolució Industrial i del capitalisme, i també de lluites obreres. Els avenços en el camp científic i l'aparició de la fotografia van afectar profundament l'art. A nivell artístic, la recerca de noves solucions plàstiques van dur a l'impressionisme, al trencament amb l'acadèmia i amb els salons oficials. París va substituir Roma com a centre de referència.

Estil

Cronologia i origen

L'... Continuar leyendo "Anàlisi de l'obra "Impressió, sol naixent" de Claude Monet" »

Anàlisi d'obres d'art: La nit estelada, El crit i la Torre Eiffel

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 22,67 KB

La nit estelada

Autor: Vincent Van Gogh

Cronologia: 1889

Estil: Postimpressionisme

Tècnica: Oli

Suport: Tela

Mides: 73,7 x 91,1 cm

Tipologia: Obra figurativa

Tema: Recreació d'un paisatge nocturn

Comitent: Iniciativa pròpia

Localització: Museum of Modern Art (MoMA), Nova York

Context històric

Finals del segle XIX, realitzada la Segona Revolució Industrial. Època marcada pels avenços científics i tècnics. L'aparició de la fotografia en blanc i negre va posar en qüestió la funció realista de l'art, i aquest va buscar noves funcions. A França, alguns artistes inicien una revisió de l'Impressionisme, donant lloc a tendències precursores de les avantguardes. Van Gogh entra en contacte amb els impressionistes, però troba el seu propi camí,... Continuar leyendo "Anàlisi d'obres d'art: La nit estelada, El crit i la Torre Eiffel" »

Anàlisi de l'obra Número 1 de Jackson Pollock

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 2,52 KB

TÈCNICA

oli, esmalt i pintura d'alumini. Utilitza la tècnica del “dripping” (goteig).

SUPORT

tela

DIMENSIONS

és un quadre de gran format

DESCRIPCIÓ

conjunt de línies, taques... superposades de manera arbitrària fins que tot el quadre queda ple (all-over).

PREDOMINI

predomini del color i absència del dibuix.

COLORS

hi ha color negre, blanc, gris i salmó.

COMPOSICIÓ

el quadre és una trama de línies sense ordre. És una composició oberta ja que la pintura desborda tot el quadre. Hi destaca la violència del gest i l'energia del traç de l'artista. No hi ha punt de fuga ni cap dels elements dels quadres tradicionals.

PINZELLADA

no hi ha pinzellada. Es mostra un traç enèrgic que es realitza mitjançant el gest i l'esquitxada (tècnica del “dripping”)... Continuar leyendo "Anàlisi de l'obra Número 1 de Jackson Pollock" »

Anàlisi Detallada d'El Gronxador de Jean-Honoré Fragonard

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 3,18 KB

El Gronxador de Jean-Honoré Fragonard

Fitxa Tècnica

Autor:
Jean-Honoré Fragonard
Any:
1766
Tècnica:
Oli sobre tela
Dimensions:
83 x 66 cm
Estil:
Rococó
Característica:
Intimista
Ubicació:
Wallace Collection (Londres)

Biografia de l'Autor: Jean-Honoré Fragonard

Jean-Honoré Fragonard va rebre formació de Chardin i Boucher, dos pintors barrocs francesos de l'època. Posteriorment, Fragonard va viatjar a Itàlia, on va quedar enlluernat per l'obra de Tiepolo (Rococó italià).

Els temes que l'autor més va emprar van ser històrics, mitològics i galants, on s'exaltava el poder de la societat aristocràtica. Més tard, i després de casar-se, Fragonard es va centrar en una pintura de temàtica moralitzant i, amb l'arribada de la Revolució Francesa, va... Continuar leyendo "Anàlisi Detallada d'El Gronxador de Jean-Honoré Fragonard" »

Mezquita de Córdoba: Historia, Arquitectura y Evolución del Arte Hispano-Musulmán

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en español con un tamaño de 4,61 KB

La Mezquita de Córdoba: Un Legado Arquitectónico

La Mezquita de Córdoba es el edificio más importante del periodo emiral y califal cordobés, construida en diferentes fases desde el siglo VIII al X a través de sucesivas ampliaciones y reformas. Su construcción se inició entre el 786 y el 788 por el emir Abd-al-Rahman I sobre un templo basilical comprado a la comunidad cristiana. Es obra del primer periodo artístico hispanomusulmán.

Contexto Histórico

En el 711, la Península Ibérica es conquistada por los árabes desde el norte de África, lo que supone la inmediata islamización de casi todo el territorio. La Hispania romana y visigoda se transforma ahora en al-Ándalus, una provincia más del Imperio Omeya. La arquitectura islámica... Continuar leyendo "Mezquita de Córdoba: Historia, Arquitectura y Evolución del Arte Hispano-Musulmán" »

Jardins Renaixentistes i la seva influència en la cultura europea

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 4,35 KB

Jardins Renaixentistes

Són jardins que deriven del retrobament de la cultura clàssica que comporta el Renaixement. Són el reflex de la visió de la natura que tenien i també el reflex d’una cultura renaixentista. Durant el Renaixement es produeix la independència de les ciutats estat. El tancament medieval de seguretat comença a desaparèixer. El comerç també comença a ser més lliure. El Papa queda reclòs i el poder és laic. El jardí ja no és un espai tancat, comença a tenir ornaments, jocs d’aigua i estatuària. També trobem escales, per apropiar-se de les vistes. Utilització de marjades i terrasses. S’unifica el jardí amb les construccions, la planta del jardí són dos rectangles subdividits en múltiples espais relacionats... Continuar leyendo "Jardins Renaixentistes i la seva influència en la cultura europea" »