Judit i holofernes
Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades
Escrito el en catalán con un tamaño de 5,53 KB
JUDIT I HOLOFERNES
1.- FITXA TÈCNICA
Títol:
JuditiHolofernes
Autora:
Artemísia Gentileschi (Roma, 1593-1652)
Cronologia:
1612
Tècnica:
olisobretela
Mides:
1,59 x 1,26 m
Estil:
Naturalisme Barroc
Tema:
bíblic
Lloc:
MuseodiCapodimonte(Nàpols)
2.- CONTEXT HISTORIC:
- Els mercaders, burgesos, artesans i altres grups socials comerciaven i entenien d’obres d’art.
- Europa esta immersa en la Guerra dels Trenta Anys.
3.- DESCRIPCIÓ FORMAL:
L’escena s’estructura al voltant d’un triangle, els vèrtexs del qual són els caps dels tres
personatges; d’aquests, el d’Holofernes és el centre culminant de l’acció, perquè hi
converteixen totes les altres línies compositives. L’escena principal es presenta en primer
pla i ensenya a l’espectador, amb cruesa i dramatisme , l’instant precís de la decapitació
d’Holofernes. Artemísia tria, doncs, el moment en que es concentra tota la tensió, atès que
hi convergeixen, com en els fotogrames d’un film, totes les accions immediatament
anteriors i el que s’esdevindrà a continuació i el mostra amb un gran dinamisme
compositiu . Els personatges, la indumentària dels quals correspon a l'època de l’autora,
es presenten com a gent normal i no pas com a models ideals de bellesa.
Per tal d’aconseguir una més gran expressivitat, Artemísia envolta l’escena d’un
tenebrisme intens, trencat només per un potent feix de llum, efectista i conceptual que
il·lumina l’escena d’esquerra a dreta en diagonal, sense que sapiguem en realitat d’on
procedeix. El dramatisme expressat per aquest fort contrast del clarobscur s’accentua per
mitjà d’un cromatisme ric i dens en què predominen els colors vermell, blau i blanc.
4.- TEMATICA:
L’obra representa el moment culminant del Llibre de Judit de l'Antic Testament. Segons la
història, l'exèrcit assiri havia posat setge a la ciutat jueva de Betúlia. Quan els seus
habitants estaven apunt de capitular. Judit va concebre un pla per salvar el seu poble. Va
comparèixer al campamentassiri amb la falsa explicació d’haver desertat del seu poble,
estratègia que li va permetre teniraccés al general assiri Holofernes. Aquest es va
enamorar de la jove i la va convidar a la sevatenda. Quan, desprès de sopar, el general
estava totalment embriac. Judit el va decapitar i en vaficar el cap en un sac que havia
preparat la seva serventa Agra. L’endemà al matí, Judit haviatornat a Betúlia i, en saber-
se la noticia de la mort d’Holofernes, els assiris van fugir. Judit iHolofernes (1612-1621).
Galleria degli Uffizi Judit i la seva serventa (1614-1620).
En la seva representació, Artemísia hi introdueix un canvi iconogràfic significatiu. En les
representacions anteriors, Agra era una dona vella i mai no participava activament en
l’acció. Aquí, en canvi, és una dona jove i forta , que ajuda la seva mestressa.
Aconsegueix així una imatge de superioritat física que, sumada a la fredor emocional que
expressen els personatges, ha estat interpretada per alguns psicòlegs com un gest
d’alliberament i de venjança de la pintora per la cruel violació que havia patit uns mesos
abans.