Chuletas y apuntes de Arte y Humanidades de Primaria

Ordenar por
Materia
Nivel

Pintura Barroca: Características y Artistas Clave

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en español con un tamaño de 4,95 KB

Pintura Barroca

Características Generales

En cuanto a la técnica, se va a encontrar la pintura al óleo sobre lienzo y la pintura decorativa al fresco. Los temas más destacados son bíblicos, mitológicos, retratos y aparecerán paisajes.

Las composiciones están caracterizadas por la simetría y la geometría renacentista mediante diagonales radiales, puntos de vista bajos, diferentes planos entrecruzados, figuras que desbordan el marco de la composición. Estas composiciones van a ser teatrales, patéticas, dramáticas, exageradas.

Otras características que destacan son el acentuado naturalismo y realismo, la gran expresividad en las figuras, el dinamismo y movimiento, el protagonismo del color (es decir, desaparecen los contornos), el protagonismo... Continuar leyendo "Pintura Barroca: Características y Artistas Clave" »

Torre Eiffel: Anàlisi Arquitectònica i Històrica

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 5 KB

Torre Eiffel

Documentació General

Nom de l'edifici: Torre Eiffel

Autor: Gustave Eiffel (amb la col·laboració dels enginyers Nouguier i Koechlin, i l'arquitecte Sauvestre)

Cronologia: 1877-1889

Lloc: París

Referents Històrics

El segle XIX és una centúria de canvis ràpids i transcendentals. Les revolucions burgeses signifiquen el final de l'absolutisme monàrquic i el reconeixement polític d'una nova classe social: la burgesia. Al mateix temps, els moviments nacionalistes donen lloc al naixement de nous estats (Bèlgica, Grècia, Itàlia i Alemanya), però el fet més transcendental és la Revolució Industrial i les seves repercussions. La industrialització representa la generalització de l'ús de nous materials com el ferro.

Estil

Arquitectura

... Continuar leyendo "Torre Eiffel: Anàlisi Arquitectònica i Històrica" »

L'Art Grec i Romà: Context Històric i Característiques

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 9,76 KB

Dorífor: 430 aC

Època clàssica. S’inicia després de les Guerres Mèdiques, on l’Atenes de Pericles va resultar vencedora implantant la Democràcia. Moment dels historiadors Tucídides i Herodot. Dramaturgs: Sòfocles, Esquil i Eurípides (tragèdies); Aristòfanes (comèdies). Filosofia: Sòcrates, Plató i els sofistes... [i altres fets o personatges no citats aquí]

Estil: Grec clàssic

Els pilars fonamentals de l’art grec són: l’home, la natura, la raó, l’harmonia i la bellesa. Com deia Protàgores: “L’home és la mesura de totes les coses”. Moment de màxim esplendor de l’art grec. Aparició de l’ordre jònic. Període dels grans noms de l’estatuària grega: Policlet, Fidies i Miró.

Característiques:

  • Embalum rodó
  • Contrapposto
... Continuar leyendo "L'Art Grec i Romà: Context Històric i Característiques" »

Escultura Griega: De la Idealización Clásica al Realismo Helenístico

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en español con un tamaño de 3,56 KB

Periodo Clásico

Fidias: El Maestro de la Idealización

Fidias, arquetipo de los escultores idealizados, capturó la majestuosidad de los dioses a través de pliegues que se adherían al cuerpo, idealizando los modelos y mostrando esculturas de equilibrio físico y moral. Fue autor de esculturas crisoelefantinas (oro y marfil) hoy perdidas, como la Atenea Parthenos de unos 12 metros y el Zeus de Olimpia de 15 metros. Otras obras destacadas son la Atenea Promacos en bronce y la Atenea Lemnia, denominada como belleza. También realizó Metopas representando combates, El Friso de las Panateneas y Los Frontones del Partenón.

Siglo IV a.C.: Hacia el Naturalismo

Tras las guerras del Peloponeso, los dioses se representan como meros hombres realizando... Continuar leyendo "Escultura Griega: De la Idealización Clásica al Realismo Helenístico" »

Art del segle XIX i XX: Impressionisme, Postimpressionisme i Expressionisme

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 3,32 KB

Impressionisme

Le Déjeuner i Sol Eixent

  • No desconeixen les teories de descomposició de la llum, ni la teoria científica dels colors.
  • Els objectes només es veuen segons incideix la llum sobre ells.
  • Pinten el mateix tema repetides vegades, l'únic canvi el gruix de boira i intensitat solar.
  • Les ombres deixen de ser obscures i passen a ser espais colorits amb tonalitats complementàries.
  • Apareixen els tubs de pintura i marxen al camp a pintar.
  • Prefereixen la pinzellada pastosa i gruixuda.

El Pensador

  • Gran renovador de l'escultura.
  • Rodin va estudiar l'escultura clàssica i va saber innovar sense provocar un conflicte entre les seves obres i les tradicions.
  • A les seves obres barreja la influència de Praxíteles, Miquel Àngel, el simbolisme i Art Nouveau.
... Continuar leyendo "Art del segle XIX i XX: Impressionisme, Postimpressionisme i Expressionisme" »

Pavelló Alemany de Barcelona: Fitxa Tècnica, Descripció i Anàlisi

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 9,64 KB

Pavelló Alemany

Fitxa tècnica

  • Edifici: Pavelló alemany
  • Autor: Ludwig Mies van der Rohe (Aquisgrà, 1886 - Chicago, 1969)
  • Cronologia: 1929
  • Tipologia: Pavelló d’exposició
  • Materials: Marbres de colors, travertí, vidre, ònix daurat i acer
  • Estil: Funcionalista
  • Localització: Parc de Montjuïc (Barcelona)

Biografia de l’autor

Arquitecte i dissenyador, Mies Van Der Rohe va treballar, abans de la Primera Guerra Mundial, als despatxos de Bruno Paul i Peter Behrens. Després del conflicte es va adherir amb entusiasme al moviment expressionista, va dissenyar els seus primers gratacels i va establir les bases de l’arquitectura moderna. Entre el 1930 i el 1933 va ser director de la Bauhaus a Dessau i després a Berlín, des d’on va viatjar als Estats

... Continuar leyendo "Pavelló Alemany de Barcelona: Fitxa Tècnica, Descripció i Anàlisi" »

Arte Gotikoa: Arkitektura, Eskultura eta Pintura

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en vasco con un tamaño de 4,14 KB

Arte Gotikoa

ARTE GOTIKOA

Giorgio Vasarik, Michel Angeloren ikasleak, lehenengo aldiz gotiko hitza erabili zuen Godoen artea zela adierazteko, alemaniarrek asmatuta. XIX. mendean ideia hori gainditu egin zen eta ojiba artea izendatzen hasi ziren.

Edozein kasutan, ez zen korronte mistikoa edota sormen intelektualaren ondorioa izan, baizik eta Zistertar monjeek bilakaturiko iraultza teknikoa erromaniko eskolen barruan.

Kronologia ikuspuntutik, XII. mendeko amaieratik Berpizkunde estilora arte luzatu zen.

Bere garaiko Europako ekonomia, politika eta gizarte aroko bilakaeren adierazpen nabariena bihurtu zen. Gurutzadei esker Ekialdetik, nahiz Mendebaldetik espainolen konkistei esker hedatzea lortu zuen.

Faktore Garrantzitsuak

Arte gotikoa hainbat eragilek... Continuar leyendo "Arte Gotikoa: Arkitektura, Eskultura eta Pintura" »

Pintures i escultures famoses: Monet, Van Gogh, Canova, David, Delacroix

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 2,44 KB

Sol ixent impresio

AUTOR: Claude Monet, feta l'any 1872, utilitzant oli sobre tela d'estil impressionista.

DESCRIPCIÓ FORMAL:

Monet prescindeix dels criteris de presentació convencionals per perfilar i detallar els objectes. Pinzellades brillants i dinàmiques creen una sensació d'esbós. Predomina un blau grisenc de la tenue boira, contrastant amb l'ataronjat del sol per la llei del contrast simultani.

TEMÀTICA:

Mostra una vista plàcida del port de Le Havre, amb reflexos de la llum a l'aigua.


La nit estelada

AUTOR: Vincent van Gogh, feta l'any 1889 amb oli sobre tela d'estil postimpresionista.

DESCRIPCIÓ FORMAL:

Divideix la tela en dues parts, destacant la brillantor dels astres al cel i la vista llunyana d'un poble sota muntanyes. Predominen
... Continuar leyendo "Pintures i escultures famoses: Monet, Van Gogh, Canova, David, Delacroix" »

Monasterios y Escultura Románica: Arquitectura y Arte Medieval

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en español con un tamaño de 5,56 KB

El Monasterio Medieval: Origen y Estructura

Uno de los fenómenos de mayor importancia religiosa que se produce en la Edad Media y que tiene una honda repercusión sobre la configuración de la arquitectura de la época es el desarrollo del monacato.

Origen del Monacato

Tal vez el origen del mismo se encuentre en las primeras experiencias de ermitaños y anacoretas, que hicieron de la plena soledad y el sacrificio personal un modelo de vida religiosa. Algo parecido ocurrió con San Benito de Nursia, otro anacoreta que dará lugar a la fundación del monasterio de Monte Casino en el siglo VI, cuya regla de vida serviría para la formación de la orden benedictina. Esta regla de San Benito sería precisamente la que tendría mayor difusión y arraigo... Continuar leyendo "Monasterios y Escultura Románica: Arquitectura y Arte Medieval" »

La Vicaria de Fortuny: Anàlisi i Context

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 4,46 KB

F.76 La Vicaria

Fitxa Tècnica

  • Títol: La Vicaria
  • Autor: Marià Fortuny (1838-1874)
  • Cronologia: 1867-1870
  • Tècnica: Oli sobre fusta
  • Mides: 60 x 94 cm
  • Estil: Realista
  • Tema: Escena costumista o de gènere
  • Localització: MNAC (Barcelona)

Context Històric

Marià Fortuny és considerat el millor pintor espanyol del segle XIX després de Goya. Va ser un autor molt apreciat en vida, amb tanta fama que va arribar a patir depressió. Va començar treballant d'orfebre a Reus, on es diu que va aprendre el gust per la minuciositat. Més tard, va estudiar Belles Arts a l'Escola de la Llotja de Barcelona. Es va traslladar a Roma el 1858, pensionat per la Diputació de Barcelona, on va tenir gran èxit per les seves escenes costumistes ambientades al segle XVIII. El... Continuar leyendo "La Vicaria de Fortuny: Anàlisi i Context" »