Chuletas y apuntes de Arte y Humanidades de Primaria

Ordenar por
Materia
Nivel

La vicaria de Marià Fortuny

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 2,01 KB

Autor: Marià Fortuny.

Cronologia: va ser pintat entre els anys 1867 i 1870.

Estil: aquesta obra és d'estil realista.

Tècnica: la tècnica amb la qual va estar pintat és la pintura a l'oli.

Dimensions: 60cm x 94cm.

Localització: es troba situat al Museu Nacional d'Art de Catalunya, a Barcelona.

Context històric i cultural

La vicaria és una obra pictòrica pintada per Marià Fortuny entre els anys 1867 i 1870, i que pertany al Realisme.

A partir de 1840 i de manera progressiva, el moviment romàntic perd força i cedeix el terreny al Realisme, que s'imposa en l'art figuratiu. El què pretén el moviment realista és presentar la realitat tal i com és i sense idealitzar-la o embellir-la.

La generalització de la cultura a través de la premsa i... Continuar leyendo "La vicaria de Marià Fortuny" »

Orígenes y Características de la Escultura Románica: Un Viaje por sus Formas y Estilos

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en español con un tamaño de 4 KB

Orígenes de la Escultura Románica

Los orígenes de la escultura románica se encuentran en la transferencia de motivos y tipos de las artes menores y la pintura al naciente arte de la cantería. Los tímpanos románicos más famosos se asemejan a frescos de ábsides, pero realizados en material duro y en forma de relieves. Muchas figuras en los capiteles son transposiciones de modelos textiles del Bajo Imperio Romano y de Oriente. La escultura románica reacciona frente al naturalismo clásico, espiritualizando la figura humana, mostrando escaso interés por la anatomía y con ropajes que dominan el cuerpo. Se caracteriza por su carácter denotativo y la renuncia a la escultura de bulto redondo, siendo más común en portadas y capiteles con... Continuar leyendo "Orígenes y Características de la Escultura Románica: Un Viaje por sus Formas y Estilos" »

Arkitektura Modernoaren Eragina: Azterketa Konparatiboa

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en vasco con un tamaño de 7,31 KB

Baldintzatzen du eta eraikinari forma ematen dio. Fatxada nagusiaren alboan dagoen dorreak auditoriora sarrera markatzen du. Materialei dagokienez, kuxindura gogorrak erabiltzen ditu behe aldean.

Barneko auditorioan Sullivanen ornamentazio ezaugarriak ageri dira. Barne espazioetan, apaindura finagoak ageri dira, forma begetaletan oinarrituak, arkitektura modernista eta organista indartzen, erliebe gutxiko apaindurak dena estaltzen dutenak. Obra honetatik aurrerapauso handiak emango dira.

Frank Lloyd Wright eta Prairie Etxeak

Wright, XIX. mendearen bukaeran bulegoa utziko du bere kabuz lan egiteko eta aberatsendako etxeak egingo ditu, Prairie Houses. Europatik iristen ziren kolonoentzako etxeak ziren, erabiltzen zituzten eraikuntza sistemak Europatik... Continuar leyendo "Arkitektura Modernoaren Eragina: Azterketa Konparatiboa" »

El Jurament dels Horacis de Jacques-Louis David

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 4,05 KB

El Jurament dels Horacis

Autor

Jean Jacques-Louis David

Estil

Neoclàssic

Cronologia

1784-1785

Tècnica

Oli

Suport

Tela

Localització

Museu del Louvre, París (actual)

Context Històric

Els anys 1784-1785 són els previs a la Revolució Francesa i comencen a circular les idees de la Il·lustració. David es va convertir en el pintor de la Revolució. Agafa temes clàssics però els hi dóna un significat polític, per mostrar el compromís amb la pàtria. Després de la revolució, Napoleó el va convertir en el seu pintor oficial, nomenant-lo "pintor de cambra".

Es va erigir com el millor representant contra la frivolitat del rococó.

Anàlisi Formal

Descripció

Està dividit en tres parts marcades per les arcades. A la primera arcada hi ha tres personatges... Continuar leyendo "El Jurament dels Horacis de Jacques-Louis David" »

Museu Guggenheim Bilbao: Arquitectura, Art i Context

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 6,04 KB

Museu Guggenheim Bilbao: Art, Arquitectura i Context

Frank O. Gehry, 1991-1997

El Museu Guggenheim de Bilbao, obra de l'arquitecte Frank O. Gehry, és una icona del deconstructivisme. Construït entre 1991 i 1997, l'edifici combina pedra calcària, vidre i titani en una estructura audaç i innovadora.

Context Històric

Als anys 90, Espanya vivia un període de creixement econòmic i consolidació democràtica dins de la Unió Europea. Bilbao, afectada per la decadència de la indústria siderúrgica, va emprendre una profunda transformació urbana. El govern autònom i l'ajuntament van contactar amb la Fundació Guggenheim, que buscava expandir-se a Europa. Gehry va dissenyar un museu que reflecteix el moviment deconstructivista, trencant amb l'... Continuar leyendo "Museu Guggenheim Bilbao: Arquitectura, Art i Context" »

Tenebrismo y Barroco: Características, Artistas y Obras Clave

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en español con un tamaño de 4,34 KB

El Tenebrismo: Un Estilo Pictórico del Barroco

El tenebrismo es el nombre que la historiografía del arte da a una corriente de la pintura del Barroco a comienzos del siglo XVII. Sus principales exponentes son el italiano Caravaggio y el español José de Ribera. El tenebrismo se caracteriza por el violento contraste de luces y sombras mediante una forzada iluminación de los elementos pictóricos.

Esta corriente surgió a partir de la influencia de la obra de Caravaggio. El tenebrismo emplea expresiones naturalistas y de cierto realismo, pero con un efecto dramático notable. Los temas suelen tener un cariz religioso o mitológico.

Principales Artistas Tenebristas

Los principales pintores tenebristas desarrollaron su obra en la ciudad de Roma,... Continuar leyendo "Tenebrismo y Barroco: Características, Artistas y Obras Clave" »

Eros i Psique: Context, Anàlisi i Significat de l'Obra de Canova

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 3,97 KB

Eros i Psique

Cronologia: ca. 1790

Estil: Neoclàssic

Material: Marbre

Tècnica: Talla

Forma: Exempta

Tipologia: Grup

Cromatisme: Monocrom

Localització: Museu del Louvre (París)

Context Històric i Cultural de l’Obra

  • A nivell polític: El segle XVIII veurà la monarquia absoluta, el despotisme il·lustrat, la Revolució Francesa i, al final del segle, Napoleó Bonaparte.
  • A nivell social: La societat es dividia en estaments determinats pel naixement (noblesa i clergat: grans privilegis i tercer estat: al marge).
  • A nivell cultural: Destaca la Il·lustració: moviment intel·lectual dirigit per burgesos on es qüestionarà la monarquia absoluta, la societat estamental i els prejudicis religiosos. Busquen principis igualitaris i es basen en la raó.

Descripció

... Continuar leyendo "Eros i Psique: Context, Anàlisi i Significat de l'Obra de Canova" »

La llibertat guiant al poble

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 10,95 KB

LA LLIBERTAT GUIANT AL POBLE



Eugène Delacroix Títol: La Llibertat guiant el poble. Autor:Eugène Delacroix.  Cronologia: 1830Estil: Romanticisme. Tècnica: Oli sobre tela.  Mides: 2,60 x 3,25 m. Tipologia: Pintura. Localització: Museu del Louvre (París). Lloc: París. Tema: ​Pintura històrica, al·legoria de la llibertat. ESTIL → El seu estil es coneix ara com orientalisme i les seves obres són molt famoses a causa de l'acabat de les seves pinzellades soltes i les seves figures plenes de vitalitat. Les seves obres tenen un intens dramatisme: el seu domini és el moviment. Els seus personatges es mostren agitats I en ple moviment, sovint estan vivint una tragèdia. La passió, la força i l’emoció
... Continuar leyendo "La llibertat guiant al poble" »

Grandes Artistas de la Historia del Arte

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en español con un tamaño de 17,71 KB

Artistas del Renacimiento

Leon Battista Alberti (XV)

Arquitecto italiano, estilo renacentista, periodo Quattrocento. Obra maestra: Cúpula de Santa María del Fiore (Florencia). Otras obras: San Andrés de Mantua, Santa María Novella, Palacio Rucellai.

Donato Bramante (XV-XVI)

Arquitecto y pintor italiano, Renacimiento, Quattrocento. Severidad, uso de planta central cubierta con cúpula. Obras: Basílica de San Pedro, Templete de San Pietro.

Filippo Brunelleschi (XV)

Arquitecto y escultor, Renacimiento italiano. Obras más importantes: Cúpula de la Catedral de Florencia, interior de la Basílica de San Lorenzo.

Juan de Bolonia (Giambologna) (XVI)

Escultor francés, Renacimiento. Mitología, mármol y bronce. Obras: Rapto de las Sabinas, estatua de... Continuar leyendo "Grandes Artistas de la Historia del Arte" »

Análisis Arquitectónico de la Catedral de Santiago de Compostela

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en español con un tamaño de 5,01 KB

Catedral de Santiago de Compostela

Análisis Arquitectónico

1. Introducción

La Catedral de Santiago de Compostela, que acoge en su cripta los restos del apóstol Santiago el Mayor, es la joya que depara el final del Camino. En este templo finaliza la ruta de peregrinación establecida por los monjes de Cluny.

Identificación de la obra
  • Nombre: Catedral de Santiago de Compostela.
  • Arquitecto: Desconocido (comitentes: Diego Peláez y Diego Gelmírez).
  • Estilo: Románico.
  • Cronología: 1075 - 1128.
  • Localización: Santiago de Compostela (Galicia, España).
  • Materiales: Piedra.
  • Dimensiones: 97 mt (largo de la basílica).

2. Análisis formal: planta e interior

Catedral románica, típico modelo de iglesia de peregrinación, con planta de cruz latina y cabecera... Continuar leyendo "Análisis Arquitectónico de la Catedral de Santiago de Compostela" »