Chuletas y apuntes de Arte y Humanidades de Primaria

Ordenar por
Materia
Nivel

Bernini: Genio del Barroco y la Escultura en la Roma Papal

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en español con un tamaño de 5,76 KB

Gian Lorenzo Bernini: El Miguel Ángel del Barroco

Bernini va a ocupar un lugar de excepción no sólo en la Roma papal sino en toda Europa: es considerado el Miguel Ángel del siglo XVII. Con él, la forma bloque renacentista va a desaparecer, dando paso a un nuevo lenguaje escultórico:

Características Generales de su Estilo

  • Las figuras adoptan contornos zigzagueantes y las extremidades se proyectan dinámicamente hacia el exterior.
  • Integra la estatua con el espacio arquitectónico y lumínico que la rodea, creando conjuntos escenográficos.
  • Multiplica los puntos de vista de sus esculturas, buscando capturar el momento culminante (el clímax) de la acción.
  • Demuestra una asombrosa perfección técnica, logrando calidades suaves, mórbidas y táctiles
... Continuar leyendo "Bernini: Genio del Barroco y la Escultura en la Roma Papal" »

Característiques de l'Art Romà: Influències i Estils

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 6,72 KB

Característiques generals de l’Art Romà

Influències etrusques i gregues. Importància de la política. Eclecticisme (combinació de corrents arquitectònics). Artistes anònims. Realisme. Pragmatisme (manera de pensar i actuar pràctica).

Context

Antecedents: el poble etrusc, la cultura i l’art del qual assolí la màxima esplendor en els segles VII i V aC. Els etruscos dominaren gran part de la península itàlica, i Roma, fins al 509 aC. Durant el segle VIII aC ja comerciaven amb els grecs del sud de la península i la resta de pobles del centre. Les seves manifestacions artístiques estaven marcades per la religió i rituals funeraris. Posteriorment, Roma dominà totes les terres que envoltaven el Mediterrani, una part d’Europa continental,... Continuar leyendo "Característiques de l'Art Romà: Influències i Estils" »

Maison Carrée i Panteó: Arquitectura Romana Imperial

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 7,29 KB

Maison Carrée

Documentació general: Nimes, França. Pedra calcària blanca. Estil romà imperial. Sistema arquitravat. Edificada durant el govern d’Octavi August, cap al 16 aC. És un dels temples romans millor conservats del món.

Context històric

La Maison Carrée va ser construïda durant el regnat d’Octavi August, un període marcat per la pau interna després de llargues guerres civils. August va concentrar el poder, buidant de contingut les assemblees republicanes però conservant-les per mantenir una aparença de normalitat. El temple va ser construït per Agripa, mà dreta d’August, qui es va encarregar d’organitzar la infraestructura pública de la Gàl·lia, així com l’administració i el sistema de tributs. Aquesta construcció... Continuar leyendo "Maison Carrée i Panteó: Arquitectura Romana Imperial" »

Art Romànic i Gòtic: Característiques, Context i Evolució

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 4,36 KB

Art Romànic: Característiques Generals

Arquitectura Romànica

  • Característiques arquitectòniques: Planta de creu llatina, és a dir, dues naus creuades en què la principal era més llarga.
  • Sostre en forma de volta de canó, aconseguida per mitjà d’arcs de mig punt.
  • Murs massissos, baixos i amb finestres petites.
  • Contraforts que reforçaven els murs des de l’exterior. D’aquest estil destaquen, entre d'altres, a Catalunya, les esglésies dels monestirs de Poblet i de Santes Creus.

Pintura Romànica

  1. Característiques de la pintura: Adaptació de les figures a l'espai físic i al marc arquitectònic.
  2. Absència de perspectiva i tendència a crear fons monocromàtics en comptes de paisatges arquitectònics.
  3. Tendència a omplir tot l'espai compositiu.
... Continuar leyendo "Art Romànic i Gòtic: Característiques, Context i Evolució" »

Baixa el valor de canvi respecte d’altres monedes estrangeres

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 9,6 KB

ELEMETNS DE LA Organització DE L’espai públic( espais verds) són els que organitzen la ciutat,  Època romana.
Cal destacar l’àgora romana, la qual es va convertir amb la primera plaça. Utilitzaven la geometria, dos eixos marcaven la ciutat. L’àgora de Palma es trobava situada baix la Seu. També cal destacar el circ i el pa. Al Passeig d’Es Born, a Palma, les cases que podem veure’s actualment es troben situades sobre un antic amfiteatre ROMà mentre que el pa és un punt d’intercanvi a nivell perimetral, és a dir, les portes d’entrada a la ciutat sempre tenen un espai que solen representar les places de mercat. 

Període islàmic

Durant aquest període es poden observar les mateixes murades, és a dir, les mateixes estructures... Continuar leyendo "Baixa el valor de canvi respecte d’altres monedes estrangeres" »

Arquitectura Románica: Estructuras, Simbolismo y Evolución

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en español con un tamaño de 4,46 KB

Descripción de la Iglesia Románica

Los templos románicos fueron los edificios en los que se centraron todos los esfuerzos constructivos. La innovación principal fue la iglesia de peregrinación, de dimensiones majestuosas destinadas a acoger grandes muchedumbres de peregrinos, con un deambulatorio y un gran desarrollo de capillas y ábsides.

El románico articuló también un tipo de fachadas y alzados que configuraron la arquitectura religiosa durante siglos. Fueron características las fachadas flanqueadas por torres, esquema que ya se había utilizado en el arte carolingio. También predominaron las portadas tripartitas imponentes que constituían un acceso monumental al templo.

La disposición del exterior es clara y permite anticipar... Continuar leyendo "Arquitectura Románica: Estructuras, Simbolismo y Evolución" »

Arte Gótico: Un Viaje por su Arquitectura, Escultura y Evolución Estilística

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en español con un tamaño de 4,17 KB

Arquitectura Gótica: Luz, Espacio y Monumentalidad

La catedral gótica (como ejemplo, la Catedral de León) es el edificio representativo de la nueva sociedad urbana y es consecuencia de un cambio en la sensibilidad cristiana. La luz tendrá una notable repercusión en la nueva arquitectura; en efecto, Dios es como la luz, capaz de traspasar los cuerpos sólidos sin romperlos. Es lógico, entonces, que la catedral gótica, que al fin y al cabo es la morada de Dios, deba concebirse en base a esta nueva espiritualidad cristiana como un espacio lleno de luz, lleno de Dios.

Los soportes tectónicos del románico difícilmente favorecían esto; por ello, se van a introducir cambios para lograr este objetivo prioritario: rasgar los muros para que... Continuar leyendo "Arte Gótico: Un Viaje por su Arquitectura, Escultura y Evolución Estilística" »

Vil·la del Poeta Tràgic i Sarcòfag dels Esposos

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 6,81 KB

Vil·la del Poeta Tràgic

Documentació general

Vil·la del poeta tràgic: Desconegut. Segle I aC. Pompeia, Nàpols. Pedra. Estil romà pompeià. Civil (casa). Mosaic (opus tessellatum). Fresc (quart estil).

Context històric

Pompeia era un enclavament important per al comerç entre fenicis i grecs. El 91 aC, la van conquerir els romans i, posteriorment, es va convertir en un lloc d'estiueig de les classes altes romanes. El 24 d'agost del 79, durant el regnat de Titus, el Vesuvi va entrar en erupció i va soterrar la ciutat. El segle XVIII es va descobrir i es van iniciar les excavacions. Actualment, és el jaciment arqueològic romà més ric del món i permet reconstruir la vida quotidiana dels seus habitants, els aspectes urbanístics i la decoració... Continuar leyendo "Vil·la del Poeta Tràgic i Sarcòfag dels Esposos" »

Art Romà Imperial: August de Prima Porta, Ara Pacis i Marc Aureli

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 7,75 KB

August de Prima Porta (còpia del segle I d.C.)

Documentació general: Museus Vaticans (Vil·la Ad Gallinas Albas). Estil romà imperial. Fosa (còpia talla), bronze (còpia marbre). Escultura exempta, dempeus, policroma. 2,04 m.

Context Històric: Roma Imperial

Octavi August, primer emperador de Roma (27 aC - 14 dC), posa fi a les guerres de conquesta, començant un període de pau (pax romana) que durà dos segles. August va ser representat de diverses maneres: cap militar, Pontifex Maximus, amb toga senatorial…

Característiques Artístiques

  • Influència grega (hel·lenística especialment)
  • Gran realisme (època imperial, tendència a idealitzar)
  • Subordinació a l'arquitectura (relleus commemoratius)
  • Materials més comuns: bronze, marbre i pedra
  • Retrats
... Continuar leyendo "Art Romà Imperial: August de Prima Porta, Ara Pacis i Marc Aureli" »

Art Bizantí: Santa Sofia i altres obres d'art religiós

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 4,03 KB

Art Bizantí: Santa Sofia

Santa Sofia: Aquesta basílica va ser construïda sobre les restes d'un temple del segle IV que Constantí havia consagrat a la Saviesa Divina. Justinià, al segle VI, per mostrar el seu poder, va aixecar de nou aquest temple i també el consagrà a la Saviesa Divina. Per erigir aquesta obra excepcional, no va confiar en mestres d'obra tradicionals, sinó que va buscar dos teòrics de la llei de la música – Antemi de Tral·les i Isidor de Milet - i no hi va escatimar diners ni recursos. La basílica de Santa Sofia té una funció religiosa.


Monreale

Monreale: Programa iconogràfic de l'absis presidit pel Pantocràtor. Entrecreuament dels dos dits simbolitza l'Encarnació de Déu en Jesús i els altres tres remeten... Continuar leyendo "Art Bizantí: Santa Sofia i altres obres d'art religiós" »