Chuletas y apuntes de Arte y Humanidades de Otros cursos

Ordenar por
Materia
Nivel

El Gòtic: De la Fantasia Medieval al Nihilisme

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 5,99 KB

De la Fantasia al Nihilisme

El gòtic és una estètica fosca, inspirada en els contes de fades (situats en l’Edat Mitjana). Avui dia, cal distingir entre el gòtic medieval i altres manifestacions del gòtic, com el moviment musical dels anys 70-80. L’Edat Mitjana, com a concepte romàntic, va ser inventada al segle XIX.

Horace Walpole, com a resposta al món francès de la Il·lustració i l’Acadèmia, va afirmar que la societat volia tornar al món medieval, al món de la fantasia i la tradició. Per això, va escriure El Castell d’Otranto (1765), una història gòtica considerada la punta de llança d’aquest retorn al gòtic. Autors com Mary Shelley (Frankenstein) i John William Polidori (The Vampire) van ser importants per entendre... Continuar leyendo "El Gòtic: De la Fantasia Medieval al Nihilisme" »

Laocoont i els seus fills: Anàlisi i context

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 2,96 KB

Característiques de l'estil grec hel·lenístic

L'escultura hel·lenística presenta una sèrie de característiques distintives:

  • Antropocentrisme: Manté la visió antropocèntrica de l'univers, on l'home és "la mesura de totes les coses", com afirmava Pitàgores. Però, durant el període hel·lenístic, es desenvolupen formes monumentals i amb menys equilibri.
  • Teatralitat: Expressió intensa dels sentiments i emocions en el seu moment més àlgid. L'ànima preval sobre la raó.
  • Realisme: El naturalisme esdevé més realista, amb poques idealitzacions. Es representen la vellesa, la mort, el patiment, etc.
  • Harmonia i proporció (trencament): Tot i que es busca l'harmonia, les proporcions es tornen més dinàmiques i menys rígides, adaptant-se
... Continuar leyendo "Laocoont i els seus fills: Anàlisi i context" »

Guia d'Anàlisi d'Obres d'Art: Escultura, Pintura i Arquitectura

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 4,28 KB

Guia per a l'Anàlisi d'Obres d'Art: Escultura, Pintura i Arquitectura

Escultura

Fitxa tècnica

Anàlisi formal: Exempta o relleu, Unifacial o multifacial, Espais buits i plens, Policromia, Descripció formal dels elements

Anàlisi conceptual: Temàtica (religiosa, històrica, política), Significat de l’obra, Iconografia (qui són els personatges representats), Funció (didàctica, intimidatòria), Fonts bibliogràfiques

Anàlisi tècnica: Un bloc o varis blocs, Material, Tècnica (talla, modelatge…), Elements afegits

Influències anteriors i posteriors

Altres obres

Pintura

Fitxa tècnica

Anàlisi formal: Unitària o no unitària, Centrípeta o centrífuga, Perspectiva (lineal, jeràrquica…), Geometria de la composició (rectangular, piramidal)... Continuar leyendo "Guia d'Anàlisi d'Obres d'Art: Escultura, Pintura i Arquitectura" »

Geografía, Orígenes y Evolución Artística de la Antigua Grecia

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en español con un tamaño de 3,8 KB

Geografía e Influencia Marítima

Grecia se caracteriza por sus costas recortadas, los puertos naturales y numerosas islas, factores que fomentaron un gusto por la navegación y el comercio. Esta fuerte orientación hacia el mar explica por qué su expansión principal no se dirigió hacia Europa occidental.

Organización y Recursos

Las tierras montañosas, que forman valles en las alturas, se vinculan a la organización de ciudades-estado independientes. La relativa infertilidad del suelo determinó la necesidad de emigrar, aunque este sí era fértil para cultivar olivos y vid, con los que producían vino y aceite. La riqueza de sus mármoles y metales impulsó el desarrollo de su arquitectura y estatuaria, usándose como materiales predilectos.... Continuar leyendo "Geografía, Orígenes y Evolución Artística de la Antigua Grecia" »

Realisme i Impressionisme: Context Històric i Característiques

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 4,79 KB

Context històric

Context històric: La segona meitat del segle XIX es va caracteritzar per una sèrie d'esdeveniments històrics de gran transcendència política i social:

  • Unificació italiana (1861)
  • Reordenament de grans imperis, entre els quals Alemanya (1871)
  • Caiguda del Segon Imperi

Context sociopolític i artístic a Espanya

Transformacions polítiques (1868-1890)

El panorama polític a Espanya va ser afectat per esdeveniments com la revolució del 1868 i el canvi dinàstic.

Socioculturals

La burgesia emergeix com a classe social poderosa i gran consumidora d'activitats culturals. L'art es converteix en un producte mercantil.

Eclecticisme artístic

L'art va reflectir els gustos de les classes dominants, amb la producció d'obres eclèctiques que... Continuar leyendo "Realisme i Impressionisme: Context Històric i Característiques" »

Anàlisi de "La nit estrellada" i la Casa Milà

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 5,69 KB

1. Documentació general de "La nit estrellada"

Nom de l'obra:

La nit estrellada

Autor:

Vincent van Gogh

Cronologia:

1889

Context històric i cultural:

II Revolució Industrial Anglesa, inici de la II AIT, desenvolupament de l'imperialisme i a Espanya regència de Maria Cristina

Estil:

Postimpresionisme

Tècnica:

Oli

Suport:

Llenç o tela

Lloc:

MoMA

Primera aproximació:

Paisatge nocturn que es veu des de la finestra del sanatori de Saint-Rémy on va ingressar l'artista pels seus trastorns psiquiàtrics. L'artista va afegir aquells elements que més li van convenir.

2. Anàlisi formal

Elements plàstics: tipus de línia:

Aquesta és gruixuda i fosca, contorneja les formes que es noten en els edificis i les muntanyes. La pinzellada és gruixuda i serpejant. Úniques... Continuar leyendo "Anàlisi de "La nit estrellada" i la Casa Milà" »

Arte y Arquitectura Romana y Bizantina: Retratos, Relieves y Cúpulas

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en español con un tamaño de 5,3 KB

El Retrato y el Relieve Conmemorativo en la Antigua Roma

El retrato y el relieve conmemorativo en la antigua Roma tenían una función conmemorativa y propagandística, reflejando tanto la vida privada como los logros públicos de los individuos, especialmente los emperadores.

El retrato romano tiene sus raíces en la tradición funeraria de las imagines maiorum (máscaras de cera de los antepasados) y el retrato fisonómico griego helenístico. En la Roma republicana, estas imágenes eran exhibidas en las casas y durante los funerales, como una forma de honrar a los ancestros. Con el tiempo, los retratos fueron reproducidos en bronce y mármol, y se convirtió en una práctica común entre los romanos para perpetuar la imagen de sus antepasados... Continuar leyendo "Arte y Arquitectura Romana y Bizantina: Retratos, Relieves y Cúpulas" »

Giotto di Bondone: La Revolución Pictórica del Trecento y el Camino al Renacimiento

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en español con un tamaño de 3,7 KB

El Trecento: Un Caldo de Cultivo para la Innovación Artística

Giotto, destacado pintor florentino del Trecento, es una figura clave en el desarrollo artístico del siglo XIV. Este período, conocido como Trecento, marcó avances significativos en el arte gracias a una sociedad italiana más desarrollada en comparación con el resto de Europa. Aunque situado en la Baja Edad Media y con raíces góticas, el Trecento anticipó temas renacentistas como la representación racional del espacio, el estudio naturalista de la figura humana y la naturaleza, y el uso del color para destacar volumen y luz.

Estos cambios reflejan influencias de la filosofía tomista neoaristotélica y la mística franciscana, promoviendo un interés por lo visible y natural.... Continuar leyendo "Giotto di Bondone: La Revolución Pictórica del Trecento y el Camino al Renacimiento" »

El David de Miguel Ángel: Historia, Significado y Contexto

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en español con un tamaño de 3,77 KB

David de Miguel Ángel: Un Ícono del Renacimiento

Identificación

  • Título: David
  • Autor: Miguel Ángel Buonarroti
  • Cronología: 1501-1504
  • Material: Mármol de Carrara
  • Tipología: Escultura de bulto redondo
  • Estilo: Renacimiento, Cinquecento
  • Dimensiones: 4,34 m de alto, incluyendo la roca
  • Localización: Galería de la Academia, Florencia
  • Tema: Bíblico, con influencia del antropocentrismo, como muestra su desnudez

El David fue esculpido por Miguel Ángel entre 1501 y 1504 en un bloque de mármol de Carrara que había sido abandonado por un proyecto previo debido a su deterioro. Miguel Ángel, con su dominio de la técnica de la talla directa, logró una de sus obras más representativas. El David muestra la influencia del Renacimiento, un momento en el que... Continuar leyendo "El David de Miguel Ángel: Historia, Significado y Contexto" »

Arquitectura i Urbanisme Romà: Característiques, Exemples i Art

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 8,15 KB

Característiques de l'Arquitectura Romana

  • Planificació Urbana: Els romans, grans enginyers, planificaven les ciutats abans de construir-les.
  • Herència Etrusca: Ús de l'arc de mig punt, volta de canó, volta d'aresta i cúpula de mitja esfera. La cúpula del Panteó és un exemple destacat.
  • Ordres Arquitectònics: A més del dòric, jònic i corinti, introdueixen l'ordre toscà (fust llis) i el compost (volutes i fulles d'acant).
  • Materials: Ús de marbre, maó i argamassa (ciment), una innovació constructiva.
  • Decoració: Entaulaments amb guirnaldes i brucanis, interiors de voltes i sostres amb cassetons.

Característiques de l'Urbanisme Romà

  • Planta Hipodàmica: Ciutats construïdes en quadrícula.
  • Carrers Principals: Cardo (Nord-Sud) i Decumanus
... Continuar leyendo "Arquitectura i Urbanisme Romà: Característiques, Exemples i Art" »