Chuletas y apuntes de Arte y Humanidades de Formación Profesional

Ordenar por
Materia
Nivel

L'Expressionisme: Orígens, Característiques i Grups Clau (Die Brücke, Der Blaue Reiter)

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 3,77 KB

L'Expressionisme: Art, Protesta i Emoció (Segles XIX-XX)

L’expressionisme és un ampli moviment cultural que va florir des de finals del segle XIX fins a mitjans del segle XX. Ideològicament, representa la voluntat de l’artista de dominar el món exterior, situant-lo en un quadre d’idees abstractes que, expressades, expliquin l’univers, tot prescindint conscientment de l’anàlisi dels fets reals.

Context i Ideologia de l'Expressionisme

Aquest moviment implica una presa de posició enfront del món i, en conseqüència, deriva en un moviment revolucionari. El positivisme del segle XIX havia elaborat el mite del progrés indefinit de la societat capitalista. No obstant això, la crisi cultural del tombant dels segles XIX i XX es va fer... Continuar leyendo "L'Expressionisme: Orígens, Característiques i Grups Clau (Die Brücke, Der Blaue Reiter)" »

L'Estil Barroc: Escultura i Pintura - Característiques Clau

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 3,53 KB

Estil de l'Escultura Barroca

1. Caràcter Propagandístic: L’art barroc neix com a expressió de la Contrareforma catòlica. L’objectiu és seduir l’espectador amb imatges impactants i expressives, que emocionin i convencin. Els missatges són clars i entenedors. A Holanda i Anglaterra l’estil barroc desenvoluparà una vessant més burgesa i laica.

2. Teatralitat i Dramatisme: Cerca l’espectacularitat escenogràfica, la teatralitat i el dramatisme, amb una representació de vegades emfàtica de gestos i expressions. Sovint es vincula a un marc arquitectònic que limita la seva visió a un punt de vista privilegiat, tendint a la unifacialitat. És freqüent que es fusioni també amb altres expressions artístiques cercant una obra total.... Continuar leyendo "L'Estil Barroc: Escultura i Pintura - Característiques Clau" »

Kandinsky: Composició IV i l'Art Abstracte

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 5,71 KB

Composició IV, Wassily Kandinsky

Composició IV, Wassily Kandinsky, Oli sobre tela, Kunstammlung Nordrhein-Westfalen (Düsseldorf).

Context històric

A començaments del segle XX, el món va quedar marcat per la crisi de la Primera Guerra Mundial, que va comportar grans canvis econòmics, polítics i socials. Aquest conflicte va provocar un replantejament de la societat europea en certs aspectes:

  • Relaxament de la moral i dels costums, i aparició de noves modes.
  • Nou paper de la dona en la societat.
  • Caiguda de grans imperis i remodelació de les fronteres europees.
  • Gran nombre de baixes, fet que va provocar cert menyspreu per la vida humana.
  • Arribada d'idees marxistes.
  • Sorgiment d'una nova potència politicomilitar: els Estats Units.

Passada la guerra,... Continuar leyendo "Kandinsky: Composició IV i l'Art Abstracte" »

El Profeta de Gargallo: Escultura Cubista en Bronze

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 6,02 KB

El Profeta de Pablo Gargallo: Una Obra Mestra del Cubisme

Context Històric

El començament del segle XX va quedar marcat per la crisi de la Primera Guerra Mundial, que va comportar canvis polítics, econòmics i socials. Després de la guerra, els Estats Units van viure una etapa d'optimisme econòmic i social anomenats "feliços anys vint", que van acabar de forma sobtada amb el crac de la Borsa de Nova York l'any 1929. Aquesta crisi va comportar problemes socioeconòmics mundialment, amb conseqüències com la Gran Depressió nord-americana o el nazisme a Europa.

En l'àmbit artístic, els principals centres de la primera meitat del segle XX van estar relacionats amb l'aparició dels diversos "ismes" anomenats Primeres Avantguardes artístiques.... Continuar leyendo "El Profeta de Gargallo: Escultura Cubista en Bronze" »

El Islam y su Arte: Mezquitas y la Alhambra de Granada

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en español con un tamaño de 3,23 KB

El Islam y su Arte

El Islam significa sumisión o entrega incondicional a Dios. La lengua de transmisión es el árabe. La vida del creyente musulmán se basa en cinco obligaciones: la profesión de fe, el ayuno, la oración, la limosna legal y la peregrinación a La Meca.

El arte islámico se nutre de la tradición clásica, del arte bizantino, del persa y de los pueblos orientales. El arte islámico empezó con la dinastía Omeya y el traslado de la capital de Medina a Damasco. En el 711, se produjo la invasión de la Península Ibérica, denominada Al-Ándalus. En el siglo IX se inicia la decadencia de la dinastía, surgiendo el emirato de Córdoba. Tras la caída de los almohades, queda el reino nazarí de Granada, que termina con la conquista... Continuar leyendo "El Islam y su Arte: Mezquitas y la Alhambra de Granada" »

Anàlisi de L'habitació Vermella de Matisse: Fauvisme i Color

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 3,6 KB

Fitxa Tècnica de L'habitació Vermella

  • Títol: L'habitació Vermella
  • Autor: Henri Matisse
  • Estil: Fauvisme o fauvista
  • Cronologia: 1908
  • Tipologia, tècnica i materials: Oli sobre tela

Descripció Formal de l'Obra

Elements Iconogràfics i Composició

L'obra mostra l'interior d'una casa on una dona, a la dreta, està ordenant una taula plena de gerros i fruites. A l'esquerra, una cadira i una finestra oberta a través de la qual es veu el paisatge: un prat amb arbres i una casa al fons.

Cromatisme

Predomina el color vermell en diferents tonalitats en tots els elements que componen l'interior de l'habitació. També destaca el color blau dels dibuixos decoratius del mur i les tovalles, la roba de la dona i el cel. L'elecció d'aquests colors respon al coneixement... Continuar leyendo "Anàlisi de L'habitació Vermella de Matisse: Fauvisme i Color" »

Leandre Cristòfol, "Nit de lluna" (MNAC): Descripció i Significat

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 5,08 KB

Nit de lluna, Leandre Cristòfol. Fusta i fusta pintada. Estil: Surrealista, Al·legòric. Col·lecció: MNAC (Barcelona).

Context Històric

El començament del segle XX va quedar marcat per la crisi de la Primera Guerra Mundial, desastre que va comportar grans canvis, tant polítics, socials com econòmics. Aquest gran conflicte bèl·lic va obligar a fer un replantejament de la societat europea que es va concretar en aspectes com: relaxament de la moral i dels costums, aparició de modes noves o un nou paper de la dona a la societat. Després de la guerra, els Estats Units van viure una etapa d’optimisme polític i econòmic (els feliços anys vint), que va acabar de manera sobtada i dramàtica amb el crac de la Borsa de Nova York. Aquesta... Continuar leyendo "Leandre Cristòfol, "Nit de lluna" (MNAC): Descripció i Significat" »

Boccioni i el Futurisme: Dinamisme i Moviment en l'Escultura

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 4,52 KB

Formes úniques de continuïtat en l'espai (1913)

  • Autor: Umberto Boccioni
  • Tècnica: Escultura exempta en bronze
  • Estil: Futurista
  • Tema: Figura humana en moviment

Context Històric i Artístic: El Futurisme

Situem aquesta obra a principis del segle XX, dins de les primeres avantguardes, concretament dins del bloc del Futurisme. Aquest moviment va ser fundat a París per Filippo Tommaso Marinetti l'any 1909. El principal propòsit ideològic d'aquest moviment va ser trencar amb el passat i exaltar el poder de la tecnologia, la màquina i la modernitat.

Els artistes futuristes van buscar reproduir obsessivament la sensació de moviment, dinamisme, canvi i transformació, conceptes vinculats a la idea de progrés. Per això es va inventar una nova tècnica... Continuar leyendo "Boccioni i el Futurisme: Dinamisme i Moviment en l'Escultura" »

Descubre el Patrimonio Cultural: Ciudades y Bienes de la Humanidad en España

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en español con un tamaño de 12,56 KB

Patrimonio Cultural: Un Legado Universal

El Patrimonio Cultural engloba aquellos elementos que constituyen la identidad cultural de un territorio, ya sean monumentos, museos, fiestas, costumbres, gastronomía, etc. En este contexto, la UNESCO juega un papel fundamental. Este organismo, fundado en 1945, se dedica a fomentar un ambiente de diálogo entre culturas y pueblos, preservando los valores comunes. Con sede en París, cuenta con 195 miembros y 8 asociados, y tiene como objetivo establecer una educación y cultura mundial.

Dentro de la UNESCO, el Centro de Patrimonio Mundial se encarga de otorgar la distinción de Patrimonio de la Humanidad a aquellos bienes que deben ser preservados y conservados. El turismo cultural, por su parte, se centra... Continuar leyendo "Descubre el Patrimonio Cultural: Ciudades y Bienes de la Humanidad en España" »

Grans Temples Romans: Panteó de Roma i Maison Carrée de Nimes

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 4,29 KB

El Panteó de Roma: Història, Arquitectura i Simbolisme

Dades Clau del Panteó

  • Autor: Desconegut (reconstruït per Adrià)
  • Cronologia: 118-128 d.C. (construcció inicial 27 a.C.)
  • Tipologia: Temple
  • Materials: Formigó, granit, maó, marbre i fusta
  • Estil: Romà imperial
  • Localització: Camp de Mart, Roma (Itàlia)

Context Històric del Panteó

La construcció inicial del Panteó la va dur a terme Agripa, un general i polític romà que va arribar a ser ministre i gendre de l’emperador August, l’any 27 a.C.

L’any 80 d.C., un incendi va destruir el temple gairebé del tot. Va ser restaurat per Domicià i reconstruït per l’emperador Adrià entre el 118 i el 128 d.C.

Descripció Formal i Arquitectura del Panteó

L’edifici s’obre a la plaça a través... Continuar leyendo "Grans Temples Romans: Panteó de Roma i Maison Carrée de Nimes" »