Las Meninas: Anàlisi i Interpretació

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 8,8 KB

1. FITXA TÈCNICA

● Títol: “Las Meninas”

● Autor: Diego Rodríguez de Silva y Velázquez (1599-1660)

● Cronologia: 1656, segle XVII

● Técnica: Pintura a oli (Tècnica utilitzada en pintura en la qual es dissolen els pigments en un aglutinant oliós, com l’oli de llinosa, olis animals…)

● Dimensions: 3,18 m x2,76 m. Quadre de grans dimensions.

● Estil: Barroc

● Tipologia: Retrat

● Tema: Retrat de grup

● Localització actual: Museu del Prado (Madrid)

● Localització original: Despatx d’estiu de Felip IV, un lloc al qual solament hi tenia accés el rei. Ens indica el caràcter privat i familiar que tenia l’obra per al monarca.

● Materials: Oli sobre tela

● Suport: tela

2. CONTEXT CRONOLÒGIC, HISTÒRIC I CULTURAL

● Cronologia: Segle XVII

● Context històric i cultural:

  • Espanya era al segle XVII una gran defensora de la Contrareforma catòlica;
  • La Inquisició té molt poder: vetllarà per mantenir el dogma establert al Concili de Trento.
  • El poder de l’Església serà molt gran,
  • A Catalunya: Guerra de Successió.

3. ESTIL, CARACTERÍSTIQUES FORMALS, COMPOSITIVES I TÈCNIQUES

● Estil: Barroc

Característiques generals de l’art Barroc:

  • Tendència artística desenvolupada als segles XVII i bona part del XVIII.
  • Art al servei de l’església i les monarquies catòliques.
  • Integració de les arts. Teatralitat [theatrum sacrum].
  • Art burges versus art religiós
  • Arquitectura: Planta en moviment i valor de la corba. Nova litúrgia: espais utilitaris i simbòlics.

Característiques de la pintura barroca:

  • Grans programes al·legòrics i simbòlics.
  • Simbolisme i didactisme de la imatge.
  • Horror vacui compositiu
  • Predomini de la corba sobre la línia recta.
  • Nous temes burgesos: paisatge, natura morta, retrat de grup.....
  • Irregularitat s`hi afegeixi la complexitat; llenguatge propi i complex
  • Es pot veure la manifestació dels tres poders establerts
  • Es converteix en transmissor del missatge que els diversos promotors volen potenciar. Visió contradictòria.

∙ Característiques formals:

  • Elements plàstics: Predomina el color sobre el dibuix.
  • Colors: La paleta és clara, lluminosa, amb gran riquesa de colors i matisos.
  • Gran riquesa cromàtica: ocres, gama de tons vermells, blaus...
  • La pinzellada és llarga, fluïda, visible, i es combina amb una pinzellada curta i precisa per perfilar els detalls.

Els personatges:

  • Al centre i en primer pla la infanta Margarida, amb Maria Agustina de Sarmiento a la seva esquerra, a la seva dreta Isabel de Velasco, ambdues dames d’honors de la infanta. També hi ha els nans Mari Bàrbola i Nikolasito Pertusato, que dona una puntada de peu al tranquil gos mastí que jeu al terra.
  • En un segon pla, a la dreta del quadre, Hi ha dues figures dempeus que es relacionen amb Marcela de Ulloa, serventa de les dames de la reina, i Diego Ruiz de Azcona 8 un guardadames).
  • Al fons, a l’obertura de la porta, hi ha José Nieto Velàzquez, aposentador de palau i possible parent del pintor. Al seu costat, i reflectits al mirall, apareixen els bustos del rei Felip IV i de la reina Marianna d’Austria.
  • Més a l’esquerra del quadre hi ha ell l’autoretrat del pintor amb el pinzell i la paleta a les mans, que porta un creu de l’Ordre de Sant Jaume que simbolitza la noblesa.
  • Finalment, penjat a la paret apareixen representades dues escenes mitològiques, copiades, respectivament, de l’artista Rubens ( Pal. Las i Aracne) i de l’ artista Jordaens ( Apol·lo i Màrsies).

● Característiques compositives i tècniques:

  • S’Estructura dins d’un espai cúbic, ens mostra dues parets:
  • La del fons, amb dos grans quadres a la part de dalt.
  • Una porta i un mirall.
  • La porta del fons és oberta i deixa entrar la llum.
  • La paret de la dreta té una sèrie de finestres.
  • Hi ha diferents matisos de gris que omplen aquest espai.
  • La Llum: il·lumina sobretot les figures del primer pla, i les que s’allunyen d’aquestes es van submergint en la penombra.
  • La llum irradia de dos focus principals:
    • la finestra de la dreta, que il·lumina les figures del primer pla
    • la porta oberta del fons amb l’espai del mig que resta en penombra.
  • Els jocs de llum i ombra ajuden a crear la il·lusió d’espai: la llum que entra per la porta del fons i el seu contrast amb la foscor del sostre i la paret de la dreta contribueixen també a crear la profunditat en l’escena.
  • Les figures: agrupades a la part baixa de la composició. S’ aconsegueix un gran camp visual.
  • El mirall i la porta del fons són: els elements que donen més profunditat a l’escena, el mirall reflecteix alguna cosa que és fora de l’escena principal i la porta amplia molt el camp visual.

SÍNTESI CARACTERÍSTIQUES COMPOSITIVES:

  • Composició oberta o centrífuga
  • Línia de l’horitzó mitjà
  • L’escena se situa en la part de baix del quadre ocupant la meitat de la superfície el que confereix al perspectiva aèria.
  • Sàvia captació lumínica amb zones il·luminades que reforçant els personatges principals i d’altres de fosques amb la mateixa intenció de potenciar el que es principal en la composició.
  • Mirall i porta proporcionen una gran profunditat a l’obra

● Tècnica:

  • Oli.
  • Pinzellada llarga i fluïda combinada amb una altra de curta i precisa.

4. TEMA, SIGNIFICAT I FUNCIÓ :

∙ Tema:

  • El nom inicial del quadre en l’inventari reial era El quadre de la família. L’any 1843 el pintor Madrazo la va batejar amb el nom de Les Menines, paraula d’origen portuguès que significa “dama d’honor”.
  • La temàtica del quadre té diverses interpretacions:
    • El retrat de la infanta Margarida, filla del rei Felip IV i futur emperadriu
    • El retrat de la família reial
    • Reivindicació social del paper de l’artista
    • Interès del pintor per pintar el rei, el qual sembla ser que no es volia deixar retratar conseqüència d’anteriors retrats que li havien fet i que eren molt realistes, el pintaven tal qual era.
    • La interpretació més acceptada és la que considera que el quadre mostra la irrupció de la infanta Margarida i el seu seguici a l’estudi del pintor, ocupat en l’elaboració d’un retrat de la parella reial, els reis. Les figures dels dos reis es veuen reflectides al mirall.
    • Cal destacar que hi apareix l’autoretrat del pintor amb la paleta i el pinzell a les mans, lluint la creu de L’Ordre de Sant Jaume, símbol de noblesa.
  • Els quadres que pengen de la paret del fons s’han identificat com còpies d’artistes com Rubens ( Pal. Las i Aracne) i de Jordaens ( Apol·lo i Màrsies). Les còpies les va fer l’artista Mazo, gendre de Velazquez.

∙ Significat:

Diversos significats:

  • Velázquez pintant als reis en el moment de la irrupció de la infanta Margarida i el seu seguici en el seu estudi
  • Velázquez pintant a l’infanta quan els reis apareixen en l’estudi, d’aquí la mirada cap a l’espectador de quasi tots els personatges.
  • Al·legat del pintor a favor de la noblesa de la pintura, d’aquí el seu autoretrat. La creu de Santiago va ser afegida al quadre l’any 1659 quan li va ser concedida.

∙ Funció: Retrat.

5. MODELS I INFLUÈNCIES

∙ Models

Models de les Menines:

  • L’obra artística titulada El matrimoni Arnolfini de l’artista Van Eyck. Les semblances entre els dos quadres són:
    • La posició en primer pla del gos (símbol de fidelitat).
    • El recurs del mirall al fons reflectint allò que no és dins l’espai pictòric.

∙ Influències

  • Va influir en l’artista Goya que va rebre la influència de Velazquez especialment en la seva pintura La família de Carles IV.
  • En Picasso que va fer una reflexió i reinterpretació de Las Meninas. Picasso va reinterpretar el quadre de las menines complert i també el va dividir en múltiples quadres reinterpretant-ne els detalls.

Entradas relacionadas: